Γενικές (αεροπορικές) απορίες !!!

  • Thread starter Thread starter gioannis
  • Ημερομηνία δημιουργίας Ημερομηνία δημιουργίας
Αν και εγώ ρώτησα περισσότερο για τα της γειτονικής χώρας, ότι μαθαίνει κανείς καλό είναι! :D
redhell":1w8vv5jn said:
Ισχύει ακόμα το όνομα πάντως...
Αυτό έλειπε να μην ίσχυε κιόλας!!!
Ακόμα τουλάχιστον...

Αλλά δεν διευκρινίστηκε… το ‘Skopje FIR’ το χρησιμοποιεί μόνο ή η Ελλάδα ενώ όλοι οι άλλοι χρησιμοποιούν το Macedonia FIR…ή είναι για όλους το ίδιο; :wall:
Αυτοί με την φόρα που έχουν πάρει (και που τους δίνουμε/νε) και στο εθνικό παραλήρημα που έχουν πέσει, θα αρχίσουν να κεντάνε το όνομα Μακεδονία ακόμα και πάνω στα σώβρακά τους σε λίγο.
gonso":1w8vv5jn said:
Δεν είναι λίγοι που πιστεύουν ότι έχουμε παραχωρήσει τα δικαιώματα ΕΕΚ στους σκοπιανούς !
Μα γιατί το λένε αυτό; Πραγματικά δεν καταλαβαίνω. Υπονοούν κάτι;
 
Mind Traveller, έχεις δίκιο, το τραβήξαμε λιγάκι.

Το Skopje χρησιμοποιήται από όλους.

Η τελευταία σου ερώτηση δεν κατάλαβα αν ήταν σαρκαστική ή όχι. Σε περίπτωση που δεν ήταν, δεν είναι προφανές ότι ένας Ολλανδός πιλότος που ξέρει ότι Μακεδονία είναι τα Σκόπια, να μπερδεύεται?

Αν πετάει πάνω από την ΠΓΔΜ και μιλάει με το Skopje Control, και στα σύνορα του λένε να αλλάξει συχνότητα και να μιλήσει με το Macedoniα Control το οποίο τον ελέγχει μέχρι πάνω την Αθήνα, αυτός τί θα καταλάβει? Δύσκολο είναι να του περάσει από το μυαλό ότι στην άλλη άκρη του μικροφώνου του Macedonia Control είναι σκοπιανός?

Σε μερικές χώρες κάνουν τέτοιες συνεργασίες. Πχ πάνω από τις "κάτω χώρες" (Ολλανδία-Βέλγιο-Λουξεμβούργο) , ο ΕΕΚ γίνεται από το Maastricht Control. Οι χώρες αυτές αποφάσισαν να κάνουν κοινό ΕΕΚ πάνω απο τις χώρες τους. Δεν αποκλείεται λοιπόν ο Ολλανδός ή ο Πορτογάλος πιλότος να υποθέσει το ίδιο για την δικιά μας περίπτωση.

Οι περισσότεροι δεν έχουν την παραμικρή ιδέα για το θέμα αυτό. Πόσες φορές νομίζεις έκαναν μνεία για το θέμα των σκοπίων και της Ελλάδας τις τελευταίες μέρες οι ειδήσεις του BBC του RAI του TV5 και του RTL ? Καμμία ! (υποθέτω)
 
Καλησπέρα σε όλους!

Τώρα τελευταία, ως flight simmer έχω ασχοληθεί αρκετά με το FMC και ειδικότερα με αυτό του 737. Κάποια στιγμή σε ένα ταξίδι μου για Μόναχο(real life και όχι simulation), είχα την ανέλπιστη τύχη να βρεθώ στο cockpit ενός 737-400 σχεδόν σε όλο το ταξίδι. Εκεί, παρατήρησα πως στο upper panel υπήρχαν και ενδείξεις συντεταγμένων. Ασχολούμενος λοιπόν τώρα με το fmc έχω την εξής απορία. Το navigation γίνεται με σύστημα GPS στα 737-400, ή με Inertial Navigation System, συνεπικουρούμενο από ένα έξτρα σύστημα GPS και γι' αυτό το λόγο πρέπει να του δηλώσεις και το initial σημείο στο οποίο βρίσκεται το αεροσκάφος; Αν υπήρχε αυτόνομο σύστημα GPS στο αεροσκάφος κάτι τέτοιο δεν θα ήταν περιττό;
 
Το 737-400 εχει σαν navigation system 2 IRS (inertial reference system) και σε αντιθεση με τα NG το μεγαλυτερο ποσοστο αυτων των αεροπλανων παγκοσμιως δεν ειναι εξοπλισμενο με GPS. Eτσι οταν βαλεις τα IRS στη θεση NAV στη συνεχεια πρεπει να τους βαλεις το present position του αεροπλανου με συντεταγμενες μεσω του CDU ή του IRS panel. Αν το αεροπλανο ειναι εξοπλισμενο με GPS οπως τα Α320 της Aegean το GPS δινει τη θεση του αεροπλανου στα IRS για initalisation αυτοματα. Αν το GPS ειναι εκτος λειτουργιας τοτε πρεπει να κανεις τις ιδιες κινησεις που περιεγραψα προηγουμενως.
 
nanas44":i7khpdp9 said:
Το 737-400 εχει σαν navigation system 2 IRS (inertial reference system) και σε αντιθεση με τα NG το μεγαλυτερο ποσοστο αυτων των αεροπλανων παγκοσμιως δεν ειναι εξοπλισμενο με GPS. Eτσι οταν βαλεις τα IRS στη θεση NAV στη συνεχεια πρεπει να τους βαλεις το present position του αεροπλανου με συντεταγμενες μεσω του CDU ή του IRS panel. Αν το αεροπλανο ειναι εξοπλισμενο με GPS οπως τα Α320 της Aegean το GPS δινει τη θεση του αεροπλανου στα IRS για initalisation αυτοματα. Αν το GPS ειναι εκτος λειτουργιας τοτε πρεπει να κανεις τις ιδιες κινησεις που περιεγραψα προηγουμενως.



Για να εξηγησω τι εννοω....
Το 737-400 εχει σαν navigation system 2 IRS (inertial reference system) και σε αντιθεση με τα NG το μεγαλυτερο ποσοστο αυτων των αεροπλανων παγκοσμιως δεν ειναι εξοπλισμενο με GPS. Eτσι στο εδαφος οταν βαλεις τα IRS στη θεση NAV στη συνεχεια πρεπει να τους βαλεις το present position του αεροπλανου με συντεταγμενες μεσω του CDU ή του IRS panel, και ο πιο σωστος τροπος ειναι να χρησιμοποιησεις το parking position για καλυτερη ακριβεια. Στο αερα το FMC για τη ναυτιλια του αεροπλανου χρησιμοποιει το position απο τα IRS και κανει position update χρησιμοποιωνταςDME-DME, VOR-DME, LOC-DME και γενικα ραδιοφαρους απο το εδαφος(εκτος NDB). Και αυτο γιατι τα IRS μετα απο καποια ωρα πτησης εχουν καποιο position drift. Αυτοι οι ραδιοφαροι πρεπει να ειναι και καταχωρημενοι και στο navigation database του FMC για να μπορουν να εντοπιστουν.
Στα αεροπλανα που ειναι εξοπλισμενα με GPS για το initialization των IRS ο πιλοτος πρεπει να βαλει το present position στο εδαφος (οχι υποχρεωτικα parking position) και μετα το FMC κανει position updating του αεροπλανου στο αερα και στο εδαφος απο το GPS.Ετσι υπαρχει μεγαλυτερη ακριβεια και ειδικα σε περιοχες που δεν υπαρχουν ραδιοφαροι στο εδαφος ή ειναι σε πολυ μεγαλη αποσταση για τη ληψη.Αν το GPS ειναι για καποιο λογο εκτος λειτουργιας το FMC χρησιμοποιει παλι τους ραδιοφαρους για position updating.
 
Ευχαριστώ για το κατατοπιστικό της απάντησης. Συνεχίζοντας, λογικά εξάγεται και το συμπέρασμα πως τα nav freq. του αεροπλάνου αλλάζουν αυτόματα από το fmc κατά την πορεία της πτήσης χωρίς να χρειάζεται να επεμβαίνει το πλήρωμα κάθε φορά που προσπερνάνε ένα VOR π.χ. το οποίο υπάρχει μέσα στο route του fmc και με το οποίο θα διορθώσει το φυσιολογικό drift. Και αν ναι, δεν ξέρω αν αλλάζουν και αυτόματα και οι ραδιοσυχνότητες για επικοινωνία με τα διάφορα airspace controls. Η αλήθεια είναι πως δεν πρόσεξα να αλλάζουν συχνότητες στο πιλοτήριο, ενώ μιλήσαμε αρκετές φορές με διαφόρους. Μάλιστα, η εντύπωση που αποκόμισα ήταν, πως εκεί που εμείς συζητούσαμε, ξαφνικά μας κάλεσε το Ζάγκρεμπ. Δεν είχα προσέξει κανένας να αλλάζει συχνότητες. Εκτός και αν από τον ενθουσιασμό μου δεν πρόσεξα.
 
Ggian,

1) Οι συχνότητες επικοινωνίας δεν αλλάζουν μόνες τους. Απλά τις άλλαξαν πολύ πιό γρήγορα από όσο πρόλαβες να αντιληφθείς !

2) Τα VOR/DME από τα οποία κάνει update το FMC, δεν χρειάζεται να είναι πάνω στην διαδρομή του αεροπλάνου. Απλά "γύρω-γύρω" από την περιοχή που πετάει.

3) Επανερχόμενος στην αρχική σου απορεία και για να ξεκαθαρίσουμε κάτι το οποίο νομίζω ότι το έχεις "πιάσει" στραβά. To GPS δεν μπορεί να αντικαταστήσει το IRS. . Εξηγούμαι:
Το GPS (αυτήν την στιγμή τουλάχιστον), μπορεί εν δυνάμει να δώσει σε ένα αεροπλάνο τα παρακάτω στοιχεία. Θέση-Πορεία-Ταχύτητα ground-Ύψος-Βαθμό ανόδου καθόδου-Στοιχεία ανέμου.
Το IRS δίνει όλα τα παραπάνω ΣΥΝ στοιχεία attitude (δηλαδή αυτό που δείχνει ο τεχνητός ορίζοντας, που είναι το σημαντικότερο όργανο μέσα στο αεροπλάνο). Το GPS δεν έχει τέτοια δυνατότητα.

Άρα, όσα GPS και να βάλεις σε ένα αεροπλάνο, δεν μπορείς να αφαιρέσεις την αδρανειακή πλοήγηση.

Έτσι λοιπόν στις μέρες μας (αλλά και στο άμεσο μέλλον) το IRS δίνει Στοιχεία attitude-Θέση-Πορεία-Ταχύτητα ground-Ύψος-Βαθμό ανόδου καθόδου-Στοιχεία ανέμου. Το GPS, όπως λέει και ο nanas44, απλά δίνει μία ακριβέστατη θέση του αεροπλάνου για updating. Το μόνο άλλο που κάνει είναι να είναι μία ακριβής πηγή timekeeping, καθώς οι δορυφόροι εκπέμπουν και την ώρα Γκρήνουιτς η οποία χρησιμοποιείται από το FMC.
 
Ευχαριστώ πολύ! Και καλή Σαρακοστή σε όλους!!
Και μια και πήρα φόρα και ρωτάω, να ρωτήσω και κάτι άλλο. Ποιες είναι οι πιο αγχωτικές στιγμές σε μια πτήση; Και για να γίνω πιο συγκεκριμένος. Ποια είναι η πιο αγχωτική φάση-κατάσταση σε μία συνηθισμένη πτήση χωρίς βλάβες, και στην άλλη περίπτωση της πτήσης με βλάβη, ποια βλάβη, από τις 'συνηθισμένες', από αυτές δηλαδή που συμβαίνουν σχετικά συχνά, δημιουργεί το περισσότερο άγχος στο πλήρωμα;
 
συμπληρώνοντας τον αγαπητό Gonso,

οι συχνότητες ραδιοεπικοινωνίας δεν αλλάζουν μόνες τους (COM1, COM2). Αυτό που γίνεται συχνά -και γι αυτό ίσως να μην πρόλαβες να δεις την αλλαγή συχνότητας- είναι ότι μπαίνει στο standby η επόμενη συχνότητα του airspace και έτσι ο πιλότος απλά πατάει το κουμπάκι του active/standby και γι αυτό δεν το πρόσεξες.

Από την άλλη, όταν φορτώνεται στον υπολογιστή του α/φ το σχέδιο πτήσης, σετάρονται όλα τα vectors από VOR σε VOR και πάνω σε αυτά τα vectors κινείται ο αυτόματος πιλότος. Φυσικά κατά την διάρκεια της πτήσης μπορεί να γίνουν αλλαγές, ενώ προς το τέλος της πτήσης ο ελεγκτής λέει στον πιλότο ποια προσέγγιση θα ακολουθήσει και σετάρονται τα vectors to approach κτλ κτλ

Αγχωτική στιγμή σε πιλότο δεν υπάρχει. Αν υπήρχε θα ταν πολύ κακό :). Το μόνο που μπορώ να πω (και με την μικρή εμπειρία που έχω σε πτήσεις μονοκινητήριου) είναι ότι στην απογείωση και προσγείωση υπάρχει μεγαλύτερη συγκέντρωση.

Τέλος, μια βλάβη μπορεί να σημαίνει από μια καμμένη λυχνία (δηλαδή τίποτα) μέχρι πτώση α/φους... :)
 
Να κάνω και εγώ με τη σειρά μου μερικές προσθήκες και διορθώσεις σε posts προλαλλήσαντων φίλων!
Κάποια ακόμα προβλήματα του GPS είναι πως από ένα γεωγραφικό πλάτος και πάνω δεν έχει επαρκή κάλυψη (αν δεν απατώμαι από τις 55 μοίρες) καθώς και πως είναι σύστημα με πλήρη έλεγχο από τις αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις που (θεωρητικά) ό,τι ώρα θέλουν μπορούν να το καταστήσουν ανενεργό για πολιτική χρήση ή και να μειώσουν την ακρίβειά του (Αυτό έχει συμβεί σε κάποιον από τους πολέμους "κατά της τρομοκρατίας"...)
Τα ίδια περίπου ισχύουν και για το ρωσικό GLONASS. Γι’ αυτό και αναπτύσσεται το GALILEO που θα είναι πρωτίστως για πολιτική χρήση.
Τώρα στις συχνότητες, τα Airbus αλλά και κάποια μοντέλα της Boeing (όχι πάντως το 737) αλλάζουν τις NAV συχνότητες μόνα τους! Οι COM συχνότητες ελέγχονται από το πλήρωμα. Όμως δεν είναι και τόσο "καλό" να προεπιλέγεις συχνότητες στο standby γιατί κάποιες φορές οι controllers σου δίνουν άλλες συχνότητες από τις συνηθισμένες! Οπότε πάει τζάμπα το preselect.
Ακόμα για κάτι που έγραψε ο φίλος leandros, στο FMC φορτώνεις την πορεία με SIDs, Airways, STARs, Approoach… Δεν βάζεις VORs και vectors. Και γενικά vectors δεν μπορείς να φορτώσεις! Απλά σου δίνει το ATC και εσύ γυρνάς τα κουμπάκια στο πάνελ ελέγχου του αυτόματου πιλότου!
Τέλος για τις αγχωτικές στιγμές, φυσικά και υπάρχουν! Τα έμψυχα όντα έχουν και άγχος! Απλά οι χειριστές ωφείλουν να το ελέγχουν και να μην τους οδηγεί σε λάθη! Έτσι λοιπόν, αν δεν χρησιμοποιείς αυτόματο πιλότο και Flight Director, θεωρώ αρκετά αγχωτικό το να ακολουθείς πολύπλοκα SIDs με συνεχείς αλλαγές ραδιοβοηθημάτων, radials, bearings κλπ. Ακόμα non-precision approaches (VOR, NDB, LOC only)! Και φυσικά visual με jets!!!
Όπως επίσης αν πετάς σε εναέριους χώρους με πολύ κυκλοφορία και προσπαθείς απεγνωσμένα να μιλήσεις και ειδικά να ζητήσεις κανά shortcut!!!
Από βλάβες, αν και δεν είναι συνηθισμένη, το χειρότερο που μπορεί να τύχει και έχεις και ελάχιστες ελπίδες σωτηρίας είναι η φωτιά στο cockpit… Όπως ίσως καταλαβαίνετε για ευνόητους λόγους δεν μπορεί και να αναπαραχθεί στους εξομειωτές ωστέ να εξασκηθείς....



Υ.Γ. Καλή Σαρακοστή σε όλα τα μέλη και στους φίλους και τις οικογένειές σας!
 
Top