Δημήτρη,
ο κίνδυνος να αποσπαστεί η προσοχή των πιλότων κατά την τροχοδρόμηση δεν υφίσταται σε συγκεκριμένους τύπους αεροσκαφών. Υφίσταται για όλους. Η πρόταση διαδικασίας ισχύει για όλα τα Boeing.
Αποσπασματικά, η πρόταση διαδικασίας αναφέρει:
During taxi both pilots must be aware of the taxi routing at all times. Do not allow other
duties to compromise the monitoring of the taxi clearance and routing.
After Landing Procedure
Normally, start the After Landing Procedure when clear of the active
runway.
Ο λόγος για τον οποίο (όπως σωστά λές) δεν βλέπουμε τέτοια πρακτική συνέχεια, είναι επειδή η χ εταιρεία δεν έχει μετατρέψει την πρόταση σε διαδικασία. Αυτό μπορεί να γίνεται επειδή δεν θέλει ή επειδή...βαριέται και έχει και άλλες δουλειές ή επειδή δεν έχει προλάβει ακόμα. Ένας επίσης λόγος (κάτ'εμέ και ο πιό πιθανός) είναι να έχει γίνει η πρόταση επίσημη διαδικασία αλλά οι πιλότοι να την ...παραβλέπουν ηθελημένα ή αθέλητα. Είναι δύσκολο να αλλάξουν συνήθειες χρόνων, όπου οι πιλότοι "μάζευαν" τα spoilers στους 20-30 κόμβους μετά την προσγείωση.
Το κατέβασμα των spoilers μέσα στον διάδρομο είναι βολικό για μερικούς πιλότους (Boeing), καθώς αυτή η κίνηση απεμπλέκει τα αυτόματα φρένα. Έτσι το αεροπλάνο κάνει αρκετά ομαλή μετάβαση από την φάση των αυτόματων φρένων, στην φάση των manual φρένων, χωρίς το γνωστό σε πολλούς frequent flyers "κλώτσημα" μετά την προσγείωση.
Βασίλη,
βεβαίως και τα αυτόματα spoilers εκτός από το να σηκώνoνται αυτόματα, μπορούν να μαζευτούν και αυτόματα. Για να γίνει αυτό, απαιτείται να προωθηθούν οι μανέτες αρκετά μπροστά, έστω και στιγμιαία. Ο λόγος που υπάρχει αυτή η δικλείδα, είναι για να μαζεύονται τα spoilers αυτόματα αν το πλήρωμα κάνει go-around από πολύ χαμηλό ύψος ή ακόμα και αφού προσγειωθεί. Η πρώτη κίνηση του χειριστή είναι να αυξήσει την ώση. Ταυτόχρονα, αυτόματα μαζεύονται και τα σπόιλερς που σηκώθηκαν όταν το αεροπλάνο "έπιασε".
Μετά την προσγείωση και στην αρχή της low speed τροχοδρόμησης , δεν απαιτείται να προωθηθούν τόσο όσο χρειάζεται για να μαζέψουν τα spoilers αυτόματα. Άρα πρέπει να μαζευτούν δια χειρός.
Βέβαια επειδή τα καλά τα παληκάρια ΠΑΝΤΑ ξέρουν και άλλα μονοπάτια, αρκετοί πιλότοι (Βoeing) κάνουν την εξής πατέντα. Μόλις μειωθεί η ταχύτητα μετά την προσγείωση αρκετά, προωθούν τις μανέτες πολύ μπροστά (στιγμιαία, οι κινητήρες δεν προλαβαίνουν να αυξησουν στροφές), με αποτέλεσμα να 1)μαζεύονται τα σπόιλερς και 2) συνεπεία αυτού να απεμπλέκονται τα αυτόματα φρένα. Έτσι με ένα σμπάρο δυό τριγώνια, χωρίς να χρειαστεί να βγάλει το χέρι του καθόλου από τις μανέτες ο χειριστής.
Οι πιλότοι έχουν το μοναδικό χάρισμα να βρίσκουν ένα τρόπο που να μετατρέπει έναν αυτοματισμό που σχεδιάστηκε για την ασφάλεια, σε ένα αυτοματισμό που επίσης εξυπηρετεί και το ...ραχάτι.