Γενικές (αεροπορικές) απορίες !!!

  • Thread starter Thread starter gioannis
  • Ημερομηνία δημιουργίας Ημερομηνία δημιουργίας
Δηλαδη απο τα λεγομενα σας ειναι σωστο να πουμε οτι τα autospoilers ενω ενεργοποιουνται αυτοματα στην προσγειωση, δεν γινεται το ιδιο με το "κατεβασμα" τους?!
 
Δημήτρη,
ο κίνδυνος να αποσπαστεί η προσοχή των πιλότων κατά την τροχοδρόμηση δεν υφίσταται σε συγκεκριμένους τύπους αεροσκαφών. Υφίσταται για όλους. Η πρόταση διαδικασίας ισχύει για όλα τα Boeing.

Αποσπασματικά, η πρόταση διαδικασίας αναφέρει:

During taxi both pilots must be aware of the taxi routing at all times. Do not allow other
duties to compromise the monitoring of the taxi clearance and routing.


After Landing Procedure
Normally, start the After Landing Procedure when clear of the active
runway.


Ο λόγος για τον οποίο (όπως σωστά λές) δεν βλέπουμε τέτοια πρακτική συνέχεια, είναι επειδή η χ εταιρεία δεν έχει μετατρέψει την πρόταση σε διαδικασία. Αυτό μπορεί να γίνεται επειδή δεν θέλει ή επειδή...βαριέται και έχει και άλλες δουλειές ή επειδή δεν έχει προλάβει ακόμα. Ένας επίσης λόγος (κάτ'εμέ και ο πιό πιθανός) είναι να έχει γίνει η πρόταση επίσημη διαδικασία αλλά οι πιλότοι να την ...παραβλέπουν ηθελημένα ή αθέλητα. Είναι δύσκολο να αλλάξουν συνήθειες χρόνων, όπου οι πιλότοι "μάζευαν" τα spoilers στους 20-30 κόμβους μετά την προσγείωση.

Το κατέβασμα των spoilers μέσα στον διάδρομο είναι βολικό για μερικούς πιλότους (Boeing), καθώς αυτή η κίνηση απεμπλέκει τα αυτόματα φρένα. Έτσι το αεροπλάνο κάνει αρκετά ομαλή μετάβαση από την φάση των αυτόματων φρένων, στην φάση των manual φρένων, χωρίς το γνωστό σε πολλούς frequent flyers "κλώτσημα" μετά την προσγείωση.

Βασίλη,
βεβαίως και τα αυτόματα spoilers εκτός από το να σηκώνoνται αυτόματα, μπορούν να μαζευτούν και αυτόματα. Για να γίνει αυτό, απαιτείται να προωθηθούν οι μανέτες αρκετά μπροστά, έστω και στιγμιαία. Ο λόγος που υπάρχει αυτή η δικλείδα, είναι για να μαζεύονται τα spoilers αυτόματα αν το πλήρωμα κάνει go-around από πολύ χαμηλό ύψος ή ακόμα και αφού προσγειωθεί. Η πρώτη κίνηση του χειριστή είναι να αυξήσει την ώση. Ταυτόχρονα, αυτόματα μαζεύονται και τα σπόιλερς που σηκώθηκαν όταν το αεροπλάνο "έπιασε".

Μετά την προσγείωση και στην αρχή της low speed τροχοδρόμησης , δεν απαιτείται να προωθηθούν τόσο όσο χρειάζεται για να μαζέψουν τα spoilers αυτόματα. Άρα πρέπει να μαζευτούν δια χειρός.

Βέβαια επειδή τα καλά τα παληκάρια ΠΑΝΤΑ ξέρουν και άλλα μονοπάτια, αρκετοί πιλότοι (Βoeing) κάνουν την εξής πατέντα. Μόλις μειωθεί η ταχύτητα μετά την προσγείωση αρκετά, προωθούν τις μανέτες πολύ μπροστά (στιγμιαία, οι κινητήρες δεν προλαβαίνουν να αυξησουν στροφές), με αποτέλεσμα να 1)μαζεύονται τα σπόιλερς και 2) συνεπεία αυτού να απεμπλέκονται τα αυτόματα φρένα. Έτσι με ένα σμπάρο δυό τριγώνια, χωρίς να χρειαστεί να βγάλει το χέρι του καθόλου από τις μανέτες ο χειριστής.

Οι πιλότοι έχουν το μοναδικό χάρισμα να βρίσκουν ένα τρόπο που να μετατρέπει έναν αυτοματισμό που σχεδιάστηκε για την ασφάλεια, σε ένα αυτοματισμό που επίσης εξυπηρετεί και το ...ραχάτι.
 
B737 Cockpit

Έχω παρατηρήσει ότι πάνω στο χειριστήριο των 737, στο ύψος του αντίχειρα, υπάρχουν κάποιοι μικροί διακόπτες με κυλιόμενα νούμερα από κάτω τους, τόσο στα παλαιότερα μοντέλα (732) όσο και στα νεότερα 738 όπως δείχνουν οι ακόλουθες φωτογραφίες
http://www.airliners.net/photo/Norwegian-Air-Shuttle/Boeing-737-8DY/1327791/L/

και

http://www.airliners.net/photo/Star-Per ... 1227387/L/

Μπορεί κάποιος να μου εξηγήσει σε τι χρησιμεύουν ?
 
Αν δε με γελά η μνήμη μου, βάζουν τον αριθμό της πτήσης
 
Γενικά μπορείς να "σημειώσεις" ό,τι θέλεις! Ο κολλητός μου πχ "σημειώνει" τη Vtgt για την προσγείωση!Οι περισσότεροι όμως, όπως έγραψε και ο al.porto, "σημειώνουν" τον αριθμό της πτήσης.
 
Παιδιά, βλέποντας την φωτογραφία του 737 της Caroche, θυμήθηκα μια απορία που έχω ως flight simmer. Ο ριναίος τροχός, πώς ακουμπάει στο έδαφος; Από μόνος του, με την αεροδυναμική επίδραση των spoilers ή και με την βοήθεια του yoke; Τα reverse όπως βλέπω στην φωτογραφία, είναι συνήθης πρακτική πριν το touch down του ριναίου τροχού, ή βιάστηκαν και αναγκαστικά θα 'ταρακουνηθούν' για τα καλά στο copckpit;
 
1) Εξαρτάται - είναι σύνθετο (αεροπλάνο, συνθήκες, κλπ) θέμα. Συνήθως οι χειριστές ""χαλαρώνουν" το yoke ώστε να ακουμπήσει. Αν δεν το κάνεις σίγουρα μετά από μια ταχύτητα η επαφή γίνεται μόνη της. Νομίζω πως η επαφή όλων των τροχών δίνει μεγαλύτερα περιθώρια ελέγχου του αεροπλάνου κατά το slowdown και γι αυτό επιδιώκεται το συντομότερο.

2) Νομίζω σπάνια reverser ανοίγουν πριν το nose wheel touchdown. Ίσως γίνεται εκεί που υπάρχει μικρό περιθώριο διαδρόμου (μικρός διάδρομος, μικρό braking action). Πάντως, σύμφωνα με το ΑΟΜ του 744, η επίσημη διαδικασία είναι η εξής:

:arrow: touchdown όλων των τροχών
:arrow: επιβεβαίωση της ενεργοποίησης του συστήματος autobrakes (αυτό είναι ο κύριος τρόπος πέδησης κατά το landing roll)
:arrow: επιβεβαίωση throttle closed και άνοιγμα των speedbrakes
:arrow: άνοιγμα των reversers (πρώτα στο idle, μετά στην επιθυμητή θέση)
:arrow: reversers στο idle στα 60kn
:arrow: λίγο πριν την επίτευξη του taxi speed, κλείσιμο των autobrakes και throttle idle.

ανάλογα είναι και στα υπόλοιπα jet της boeing, λαμβάνοντας υπόψη της μικροδιαφορές των συστημάτων.
 
Μερικές διορθώσεις/προσθήκες στο post του DSP!
Κατά την προσγείωση γίνονται οι εξής κινήσεις: Με το που ακουμπήσουν τα κυρίως σκέλη στο έδαφος, ενεργοποιούνται τα spoilers και ταυτόχρονα ο χειριστής ενεργοποιεί τους reversers και στη συνέχεια φρενάρει το αεροπλάνο. Αυτά πρέπει να γίνουν. Ο ριναίος τροχός θα ακουμπήσει όταν δεν θα υπάρχει αρκετή άντωση να τον κρατήσει στον αέρα! Όπως δεν θες να ακουμπήσουν τα κύρια σκέλη βίαια στο διάδρομο, έτσι δεν θέλεις και με τον ριναίο! Άρα δεν τον αναγκάζεις να ακουμπήσει γρήγορα, σπρώχνοντας πχ το χειριστήριο! Χαρακτηριστικά στα heavies που είναι μακριά αεροσκάφη, η επαφή του ριναίου τροχού με το διάδρομο αργεί αρκετά! Επομένως αυτό που βλέπεις στη φωτογραφία φίλε ggian δεν είναι ούτε παράξενο, ούτε σπάνιο!
 
Έκανα λάθος στη φράση "touchdown όλων των τροχών". Το σωστό είναι απλά touchdown. Η διαδικασία vst;oso που περιέγραψα είναι από το επίσημο manual του 747. Η σειρά των γεγονότων είναι αυτή, χωρίς παραλλαγές. Τα speedbrakes ανοίγουν συνήθως αυτόματα, αν είναι προηγουμένως στη θέση "armed".

(επαναλαμβάνω ότι ο κύριος τρόπος πέδησης είναι τα autobrakes - όχι το reverse thrust. Απλά για να μην φθείρονται τόσο πολύ τα φρένα χρησιμοποιείται το πολύ μέχρι τα 60 kn και reverse, το οποίο μειώνει συν τοις άλλοις και 60-70% το απαιτούμενο μήκος. Η πιστοποίηση ενός αεροσκάφους επιβάλει την ικανότητα προσγείωσης χωρίς reverse thrust.)
 
Αν και το έχουμε ξανα-αναφέρει στην παρακάτω φωτογραφία του Tu-154 τα reverses ήταν είχαν ενεργοποιηθεί πριν το touchdown των πίσω τροχών!
http://www.airpics.gr/photo/1736
 
Top