Με μία ανάγνωση όλων των τελευταίων πόστ, βγαίνει μιά απάντηση στο τί παίζεται με τα reversers η οποία δεν είναι προφανής, και γι΄αυτό ποστάρω. Εξαρτάται πολύ με το τύπο του αεροσκάφους, τον κατασκευαστή, την νοοτροπία της χώρας κατασκευής όπως επίσης εξαρτάται α΄πό την πιστοποίηση που παρέχει κάθε αρχή (FAA-JAA κλπ)
Δηλαδή τα Τουπόλεφ και ίσως κάποια άλλα να μπορούν να ανοίγουν πρίν την προσγείωση, τα περισσότερα υπόλοιπα μπορούν να ανοίξουν μετά την προσγείωση των κυρίων τροχών και μερικά αφού ακουμπήσουν όλοι. (Πχ τα DC9, tα οποία λόγω γωνίας προσγείωσης και της πίσω θέσης των κινητήρων, μπορεί τα buckets του reverser να ακουμπήσουν στο έδαφος αν δεν έχουν ακουμπήσει και οι εμπρός τροχοί !)
Άρα δεν υπάρχει μία στάνταρντ διαδικασία για όλα τα αεροπλάνα.
Άλλα δύο δεδομένα που μπορούμε να βαλουμε στην κουβέντα είναι :
1) στα περισσότερα δυτικά αεροσκάφη με κινητήρες κάτω από τα φτερά, επιβάλλεται να έχει "σκοτωθεί" η άνωση με τα σποιλερς, πρίν ανοίξουν οι ρεβέρσες. Δεν θα μπώ σε λεπτομέρειες για τον λόγο που επιβάλλει αυτήν την πρακτική, αλλά ...έτσι είναι.
2) Ίσως το έχω ξαναγράψει στο παρελθόν, αλλά δεν θυμάμαι πού. Με την χρήση των αυτομάτων φρένων, ελέγχεται ο ρυθμός επιβράδυνσης. Δεν είναι set φρενάρισμα. Το σύστημα ελέγχει την προ-επιλογή αυτομάτου φρεναρίσματος από τον πιλότο (πχ λίγο-μεσαίο-πολύ) και εν συνεχεία κοιτάζει την ταχύτητα του αεροπλάνου κατά την επιβράδυνση. Ανάλογα τον ρυθμό επιβράδυνσης, το σύστημα "παίζει" τα φρένα ώστε να επιτύχει την επιθυμητή επιβράδυνση. Η χρήση των reversers σε αυτήν την περίπτωση, ΔΕΝ ΜΕΙΩΝΕΙ το μήκος προσγείωσης. Απλά κάνει τα φρένα να δουλέυουν λιγότερο (άρα τα εξοικονομεί ). Άρα δύο ίδια αεροπλάνα με ίδιο βάρος την ίδια ώρα και την ίδια προεπιλογή, θα σταματήσουν στο ίδιο ακριβώς σημείο μετά την προσγείωση, παρόλο ότι το ένα χρησιμοποίησε full reverse και το το άλλο ...καθόλου. Απλά το ένα ζέστανε και "έφαγε" περισσότερα φρένα και το άλλο ...ξύπνησε τους περισσότερους γειτόνους νυχτιάτικα !
Η μόνη περίπτωση που οι reversers επηρρεάζουν (μικραίνοντας) το μήκος διαδρόμου, είναι οι εξής :
α) στην περίπτωση ματαίωσης απογείωσης, καθώς αυτή η προεπιλογή του auto-brake δίνει μάξιμουμ φρενάρισμα και δεν κοιτάζει την επιβράδυνση.
β) στην περίπτωση προεπιλογής μεγίστου αυτομάτου φρεναρίσματος στην προσγείωση, όπου πάλι το σύστημα "πλακώνεται" στα φρένα και δεν κοιτάζει τον ρυθμό επιβράδυνσης.
Οι δύο τελευταίες περιπτώσεις είναι εξαιρετικά σπάνιες.
Ελπίζω να μην μπέρδεψα τα πράγματα
Δηλαδή τα Τουπόλεφ και ίσως κάποια άλλα να μπορούν να ανοίγουν πρίν την προσγείωση, τα περισσότερα υπόλοιπα μπορούν να ανοίξουν μετά την προσγείωση των κυρίων τροχών και μερικά αφού ακουμπήσουν όλοι. (Πχ τα DC9, tα οποία λόγω γωνίας προσγείωσης και της πίσω θέσης των κινητήρων, μπορεί τα buckets του reverser να ακουμπήσουν στο έδαφος αν δεν έχουν ακουμπήσει και οι εμπρός τροχοί !)
Άρα δεν υπάρχει μία στάνταρντ διαδικασία για όλα τα αεροπλάνα.
Άλλα δύο δεδομένα που μπορούμε να βαλουμε στην κουβέντα είναι :
1) στα περισσότερα δυτικά αεροσκάφη με κινητήρες κάτω από τα φτερά, επιβάλλεται να έχει "σκοτωθεί" η άνωση με τα σποιλερς, πρίν ανοίξουν οι ρεβέρσες. Δεν θα μπώ σε λεπτομέρειες για τον λόγο που επιβάλλει αυτήν την πρακτική, αλλά ...έτσι είναι.
2) Ίσως το έχω ξαναγράψει στο παρελθόν, αλλά δεν θυμάμαι πού. Με την χρήση των αυτομάτων φρένων, ελέγχεται ο ρυθμός επιβράδυνσης. Δεν είναι set φρενάρισμα. Το σύστημα ελέγχει την προ-επιλογή αυτομάτου φρεναρίσματος από τον πιλότο (πχ λίγο-μεσαίο-πολύ) και εν συνεχεία κοιτάζει την ταχύτητα του αεροπλάνου κατά την επιβράδυνση. Ανάλογα τον ρυθμό επιβράδυνσης, το σύστημα "παίζει" τα φρένα ώστε να επιτύχει την επιθυμητή επιβράδυνση. Η χρήση των reversers σε αυτήν την περίπτωση, ΔΕΝ ΜΕΙΩΝΕΙ το μήκος προσγείωσης. Απλά κάνει τα φρένα να δουλέυουν λιγότερο (άρα τα εξοικονομεί ). Άρα δύο ίδια αεροπλάνα με ίδιο βάρος την ίδια ώρα και την ίδια προεπιλογή, θα σταματήσουν στο ίδιο ακριβώς σημείο μετά την προσγείωση, παρόλο ότι το ένα χρησιμοποίησε full reverse και το το άλλο ...καθόλου. Απλά το ένα ζέστανε και "έφαγε" περισσότερα φρένα και το άλλο ...ξύπνησε τους περισσότερους γειτόνους νυχτιάτικα !
Η μόνη περίπτωση που οι reversers επηρρεάζουν (μικραίνοντας) το μήκος διαδρόμου, είναι οι εξής :
α) στην περίπτωση ματαίωσης απογείωσης, καθώς αυτή η προεπιλογή του auto-brake δίνει μάξιμουμ φρενάρισμα και δεν κοιτάζει την επιβράδυνση.
β) στην περίπτωση προεπιλογής μεγίστου αυτομάτου φρεναρίσματος στην προσγείωση, όπου πάλι το σύστημα "πλακώνεται" στα φρένα και δεν κοιτάζει τον ρυθμό επιβράδυνσης.
Οι δύο τελευταίες περιπτώσεις είναι εξαιρετικά σπάνιες.
Ελπίζω να μην μπέρδεψα τα πράγματα