Γενικές (αεροπορικές) απορίες !!!

  • Thread starter Thread starter gioannis
  • Ημερομηνία δημιουργίας Ημερομηνία δημιουργίας
Με μία ανάγνωση όλων των τελευταίων πόστ, βγαίνει μιά απάντηση στο τί παίζεται με τα reversers η οποία δεν είναι προφανής, και γι΄αυτό ποστάρω. Εξαρτάται πολύ με το τύπο του αεροσκάφους, τον κατασκευαστή, την νοοτροπία της χώρας κατασκευής όπως επίσης εξαρτάται α΄πό την πιστοποίηση που παρέχει κάθε αρχή (FAA-JAA κλπ)

Δηλαδή τα Τουπόλεφ και ίσως κάποια άλλα να μπορούν να ανοίγουν πρίν την προσγείωση, τα περισσότερα υπόλοιπα μπορούν να ανοίξουν μετά την προσγείωση των κυρίων τροχών και μερικά αφού ακουμπήσουν όλοι. (Πχ τα DC9, tα οποία λόγω γωνίας προσγείωσης και της πίσω θέσης των κινητήρων, μπορεί τα buckets του reverser να ακουμπήσουν στο έδαφος αν δεν έχουν ακουμπήσει και οι εμπρός τροχοί !)

Άρα δεν υπάρχει μία στάνταρντ διαδικασία για όλα τα αεροπλάνα.

Άλλα δύο δεδομένα που μπορούμε να βαλουμε στην κουβέντα είναι :

1) στα περισσότερα δυτικά αεροσκάφη με κινητήρες κάτω από τα φτερά, επιβάλλεται να έχει "σκοτωθεί" η άνωση με τα σποιλερς, πρίν ανοίξουν οι ρεβέρσες. Δεν θα μπώ σε λεπτομέρειες για τον λόγο που επιβάλλει αυτήν την πρακτική, αλλά ...έτσι είναι.

2) Ίσως το έχω ξαναγράψει στο παρελθόν, αλλά δεν θυμάμαι πού. Με την χρήση των αυτομάτων φρένων, ελέγχεται ο ρυθμός επιβράδυνσης. Δεν είναι set φρενάρισμα. Το σύστημα ελέγχει την προ-επιλογή αυτομάτου φρεναρίσματος από τον πιλότο (πχ λίγο-μεσαίο-πολύ) και εν συνεχεία κοιτάζει την ταχύτητα του αεροπλάνου κατά την επιβράδυνση. Ανάλογα τον ρυθμό επιβράδυνσης, το σύστημα "παίζει" τα φρένα ώστε να επιτύχει την επιθυμητή επιβράδυνση. Η χρήση των reversers σε αυτήν την περίπτωση, ΔΕΝ ΜΕΙΩΝΕΙ το μήκος προσγείωσης. Απλά κάνει τα φρένα να δουλέυουν λιγότερο (άρα τα εξοικονομεί ). Άρα δύο ίδια αεροπλάνα με ίδιο βάρος την ίδια ώρα και την ίδια προεπιλογή, θα σταματήσουν στο ίδιο ακριβώς σημείο μετά την προσγείωση, παρόλο ότι το ένα χρησιμοποίησε full reverse και το το άλλο ...καθόλου. Απλά το ένα ζέστανε και "έφαγε" περισσότερα φρένα και το άλλο ...ξύπνησε τους περισσότερους γειτόνους νυχτιάτικα !

Η μόνη περίπτωση που οι reversers επηρρεάζουν (μικραίνοντας) το μήκος διαδρόμου, είναι οι εξής :
α) στην περίπτωση ματαίωσης απογείωσης, καθώς αυτή η προεπιλογή του auto-brake δίνει μάξιμουμ φρενάρισμα και δεν κοιτάζει την επιβράδυνση.
β) στην περίπτωση προεπιλογής μεγίστου αυτομάτου φρεναρίσματος στην προσγείωση, όπου πάλι το σύστημα "πλακώνεται" στα φρένα και δεν κοιτάζει τον ρυθμό επιβράδυνσης.

Οι δύο τελευταίες περιπτώσεις είναι εξαιρετικά σπάνιες.

Ελπίζω να μην μπέρδεψα τα πράγματα :mrgreen:
 
Έχω μια "χαζή" απορία: Σε απογείωση με δυνατό crosswind υπάρχει περίπτωση η τροχοδρόμηση να γίνει με auto pilot σε σταθερό heading για να μην έχουν οι χειριστές το άγχος της εκτροπής από centerline? Ελπίζω να τη διατύπωσα ώστε να βγαίνει νόημα.
 
Σχέδιο Πτήσης

Επειδή τελευταία έχει γίνει θέμα, έχω και εγώ μια απορία, την εξής:
Τα σχέδια πτήσης, για υπερπτηση και χρήση του εναέριου χώρου (σωστά τα λέω;)
των Σκοπίων ή ΠΓΔ(Μ;), με τι όνομα καταθέτονται;
 
Τα περιβόητα FIR (ή φίρ !) , δεν έχουν το όνομα της χώρας αλλά συνήθως το όνομα πόλις ή κάτι άλλο χαρακτηριστικό της χώρας .

Δηλαδή υπάρχει το Madrid FIR, Lisbon FIR, Sofia FIR.κλπ.
Στις μεγάλες χώρες, καμμιά φορά υπάρχουν παραπάνω από ένα FIR. Πχ η Ιταλία έχει τρία. RomeFIR, Brindisi FIR k Milano FIR.

Το FIR των σκοπιανών λέγεται Skopje FIR.

Στην Ελλάδα είχαμε ένα, το Athinai FIR. Πρίν 15 περίπου χρόνια και για τους γνωστούς λόγους, ανακηρύξαμε και ονομάσαμε το βόρειο μισό της χώρας ώς Macedonia FIR.. Έτσι καταφέραμε να ...μπερδέψουμε εντελώς τους ξένους πιλότους οι οποίοι πετώντας πάνω από το Skopje FIR αυτό που (μας αρέσει δεν μας αρέσει ) ξέρουν ώς Μακεδονία, και μετά συνεχίζοντας νότια, μπαίνουν στην περιοχή του ...Macedonia FIR το οποίο τους παρέχει έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας μέχρι την ....Χίο ή μέχρι τα Κιούρκα !

Δεν είναι λίγοι που πιστεύουν ότι έχουμε παραχωρήσει τα δικαιώματα ΕΕΚ στους σκοπιανούς ! Ωραίο κόλπο κάναμε :evil:

Απάντηση στην ερώτησή σου είναι ....Skopje FIR.
 
gonso":870p2f9j said:
Πρίν 15 περίπου χρόνια και για τους γνωστούς λόγους, ανακηρύξαμε και ονομάσαμε το βόρειο μισό της χώρας ώς Macedonia FIR..
Ισχύει αυτός ο όρος ακόμη ή πλέον έχουμε και πάλι μόνο το Athinai FIR; (μιας και δεν είμαι σίγουρα αν το κατάλαβα σωστά, το ρωτάω)
 
Δεν έχω προσέξει αν υπάρχει αλλαγή στους χάρτες (από τον Οκτώβριο07 που είναι η ημερομηνία στον χάρτη που ποστάρισε ο aas59) και επιφυλλάσομαι να το ψάξω.

Σίγουρα όμως, ο ΕΕΚ γίνεται με το όνομα "Makedonia control" στο βόρειο μισό της Ελλάδας ακόμα και σήμερα. Θα επανέλθω.
 
Υπάρχει το Αθήνα UIR όντως με την έκταση που δείχνει η photo είναι όμως παρακλάδι του Athina FIR, που περιλαμβάνει 2 κύριους τομείς το Athina acc και το Makedonia acc. Μετά υπάρχουν ένα κάρο sector που ανοιγοκλείνουν ανάλογα με την κίνηση που υπάρχει στον χώρο ελέγχου περιοχής (upper middle low)

Ισχύει ακόμα το όνομα πάντως...
 
Λοιπόν, το ξεκαθάρισα το πράγμα.

Μας προέκυψε το...Hellas UIR (όπως έιχε και ο χάρτης). Αυτό καλύπτει όλον το Ελληνικό χώρο από τα 24500 πόδια και πάνω.

Από εκεί και κάτω, υπάρχει το Athinai FIR που καλύπτει πάλι όλον το Ελληνικό χώρο.

Από πλευράς ΕΕΚ, η Ελλάδα κομμένη στην μέση από μία γραμμή που ξεκινά από την Χίο και πάει στην Κέα και μετά ανεβάινει λοξά μέχρι τα Ιωάννινα και τα σύνορα με την Αλβανία. Το τμήμα βόρεια της γραμμής λέγεται Μακεδονία control και το νότιο Αθήναι control. Φυσικά υπάρχουν διαφορετικές συχνότητες ανά περιοχή και ύψος αλλά έτσι είναι βασικά η κατανομή ελέγχου.
 
Top