Περί οικονομικών, 'αγοράς' και 'ενοικίασης'.
Τα αεροσκάφη (ΑΦ) για μια αεροπορική εταιρεία δεν είναι το 'πατρικό σου σπίτι' που θα κρατήσεις για πάντα, θα κληρονομήσεις στα παιδιά σου και στα εγγόνια σου. Τα ΑΦ είναι εργαλεία παραγωγής έργου.
Ως τέτοια, έχουν
- - - - κόστος αγοράς ή κτήσης, χρεώλυσης, συντήρησης, χρήσης (σε καύσιμα, τέλη αεροδρομίων, τέλη υπέρπτησης κλπ κλπ).
Προσφέρουν
+ + + + έσοδα.
Άρα, η 'κτήση' τους δεν προσθέτει στα '+' τίποτε απολύτως. Το κόστος αγοράς μπορεί να συμπεριλάβει ποικίλες μορφές, μία από τις οποίες είναι το sale & lease back.
Τι ακριβώς προσφέρει αυτό και γιατί να μην κάνουν κατ' ευθείαν 'lease' από μια εταιρεία όπως η GECAS / ILFC κλπ?
(α) αν παραγγείλεις από την εταιρεία (Airbus) κατ' ευθείαν, επιλέγεις εσύ τη διαμόρφωση (τεχνικά χαρακτηριστικά)
(β) αυτή η διαμόρφωση είναι πολύ πιθανόν να μην είναι διαθέσιμη από όλες τις leasing εταιρείες όταν το θέλεις, στην τιμή που θα ήθελες. Έτσι ο στόλος σου έχει τις δυνατότητες που ταιριάζουν στις ανάγκες σου.
(γ) με το sale & lease back κάποιος επενδυτής αναλαμβάνει να βάλει στο portfolio του ένα Α 320, με σκοπό να επενδύσει εκεί τα χρήματά του. Η εταιρεία έχει συγκεκριμένο συμβόλαιο χρήσης (π.χ. 10 χρόνια) μετά τη λήξη του οποίου η χρήση του ΑΦ μπορεί να συνεχιστεί ή όχι, ανάλογα με τις συνθήκες και τις ανάγκες της εποχής.
(δ) με το sale & lease back η εταιρεία αποφεύγει την υπέρμετρη χρηματοοικονομική επιβάρυνση της άμεσης αγοράς και αποκτά ευελιξία στο αν θα τα κρατήσει όταν θα τα χρειάζεται στο μέλλον ή όχι.
(e) μπορείς πάντα να 'νοικιάσεις' από τις leasing εταιρείες για να πάρεις νωρίτερα παραλαβές (νομίζω ότι το SX-NEO είναι από leasing) και να κάνεις 'δοκιμή'.