gonso":1ue7pkim said:
Bασίλη, η πραγματικότητα είναι ότι πρακτικά, σχεδόν κανένα αεροδρόμιο δεν κλείνει από μόνο του λόγω καιρού.
Χμμ, πολλές φορές έχει τύχει να βρεθώ στη γραμμή απογείωσης με άσχημες συνθήκες. Ο ΠΕΠ με ενημέρωσε πως το αεροδρόμιο είναι below VFR (Visual Flight Rules), που για μένα σήμαινε πως δεν έπρεπε να απογειωθώ με την στάνταρ VFR διαδικασία, αλλά να ακολουθήσω κάποιο SID (Standard Instrument Deparure). τις φορές που το Α/Δ ήταν below IFR (πχ μου έχει τύχει εντολή απογείωσης με 300 μέτρα ορατότητα λόγω φαινομένων), ο ΠΕΠ με ενημέρωσε πως το αεροδρόμιο είναι below IFR (Instrument Flight Rules) και πως δεν μπορώ ακόμα να τροχοδρομήσω. Εγώ το μετέφρασα ως "Αεροδρόμιο Κλειστό", εξ ού και το σχόλιό μου περί κλεισίματος αεροδρομίου. Δεν γνώριζα αυτό που ανέφερες :?
gonso":1ue7pkim said:
Πάρε για παράδειγμα την VOR διαδικασία στον 35 στην Κέρκυρα. Μίνιμουμ ύψος καθόδου τα 2000 πόδια. Μίνιμουμ ορατότητα τα 1800 μέτρα. Όταν το μετεορολογικό δίνει βάση νεφών τα 2000 πόδια και ορατότητα 3500 μέτρα, όλα ακούγονται "ανθηρά". Δεν είναι όμως. Ένα τζέτ αεροπλάνο, από τα δύο χιλίαδες πόδια, πρέπει να αρχίσει να κατεβαίνει από τα 6-7 ναυτικά μίλια, αν θέλει να "πιάσει". Τα 6-7 ναυτικά μίλια, είναι πάνω από 11 χιλιόμετρα. Όταν η ορατότητα είναι 3μιση χιλιόμετρα, πώς διάολο θα δεί διάδρομο για να προσεγγίσει από τα 2000 πόδια. Αν παραμείνει στα 2000 πόδια, και δεί διάδρομο 3μιση χιλιόμετρα (δηλαδή 2 ναυτικά μίλια), πώς θα κατέβει από τα 2000 πόδια στο έδαφος μέσα σε δύο μίλια????? Άρα, παρότι τα μίνιμα είναι 1800 μέτρα, στην πραγματικότητα και πρακτικά απαιτούνται πάνω από δέκα χιλιόμετρα ορατότητα για να έχει πιθανότητες επιτυχίας η προσέγγιση (εκτός και αν "σπάσει" να μίνιμα).
Για να επεξηγήσουμε και σε αυτούς που δεν είναι πολύ κοντά σε αυτούς τους όρους:
Τα minima, είναι τα απόλυτα ελάχιστα για να είναι επιτρεπτή η προσέγγιση με βάση μια Ενόργανη Διαδικασία. Δεν είναι απαραίτητο ότι με συνθήκες λίγο καλύτερες από τα ελάχιστα, εξασφαλίζεται η προσγείωση. Συνήθως, η ορατότητα λαμβάνεται υπόψη στην αρχή της προσέγγισης. Στο παράδειγμα του gonso, με κάτω από 1800μ ορατότητα δεν κατεβαίνεις με την VOR διαδικασία στον 35 στην Κέρκυρα. Αν τώρα η ορατότητα είναι μεγαλύτερη, μπορείς να ξεκινήσεις την κάθοδο,
αλλά μέχρι τα ελάχιστα του ύψους, δηλαδή στην προκειμένη περίπτωση στα 2000,
σε όποια απόσταση μπορεί ένα αεροσκάφος να κατέβει στο ύψος αυτό. Παρόλα αυτά, στις δημοσιευμένες στα εγχειρίδια MAIP (Military Aeronautical Information Publication)/Jeppessen διαδικασίες, υπάρχει συγκεκριμένη απόσταση στην οποία μπορείς να έχεις αυτό το ύψος.
Ανοίγω μικρή παρένθεση, για όσους δεν έχουν καμία πρότερη επαφή με ραδιοναυτιλιακές εκδόσεις:
Οι ενόργανες κάθοδοι, εκτελούνται με τη βοήθεια δημοσιευμένων IFR Let-Down Plates. Τέτοια plates μπορείτε να δείτε στα κάτωθι λίνκς:
NDB (Non-Directional Beacon) approach. Εδώ μπορείτε να μάθετε και πώς λειτουργεί το NDB.
Link
VOR (VHF Omni-Directional Radio Range) approach. Εδώ μπορείτε να μάθετε και πώς λειτουργεί το VOR.
Link
ILS (Instrument Landing System) approach. Εδώ μπορείτε να μάθετε και πώς λειτουργεί το ILS.
Link
Τέλος, εδώ σε pdf format, μια εργασία του ΚΕΕΠ στην Λάρισα για την σχεδίαση ενόργανης ναυτιλίας. 66 σελίδες, αλλά πραγματικά ενδιαφέρουσα:
http://www.haf.gr/el/structure/units/at ... _guide.pdf
Κλείνω την παρένθεση και συνεχίζω. Ένα αεροσκάφος, προσεγγίζει με μια ταχύτητα 150kts. Αυτό σημαίνει πως καλύπτει 150 ΝΜ/ώρα, ήτοι 2,5 ΝΜ/λεπτό. Την ίδια στιγμή, κατεβαίνει με έναν ρυθμό π.χ. 700 πόδια/λεπτό, δηλαδή 700πόδια/2,5ΝΜ, ήτοι 280 πόδια ανά ΝΜ (Ναυτικό Μίλι). Για να "χάσει" τα 2000 πόδια που έχει και να προσγειωθεί, με το ρυθμό που κατεβαίνει χρειάζεται 2000/280~= 7 μίλια. Αυτό σημαίνει πως για να προσγειωθεί,
με δεδομένο ότι ΔΕΝ μπορεί να κατέβει κάτω από τα 2000 πόδια αν δεν δει τον διάδρομο προσγείωσης, πρέπει η ισχύουσα ορατότητα RVR (Runway Visibility Range, ή αλλιώς η διαγώνια ορατότητα από το αεροσκάφος προς το διάδρομο) να είναι σαφώς μεγαλύτερη από την ορατότητα των minima. Η ορατότητα των minima όμως, είναι οριζόντια, μετρημένη από τον ΠΕΠ (Πύργος Ελέγχου Πτήσεων) προς γνωστά σημεία με εμπειρικές μεθόδους.
Με βάση αυτά που είπα, για να προσγειωθεί ένα αεροπλάνο πρέπει να είναι 15αύγουστος με ντάλα λιακάδα και light breeze.... Η ουσία είναι μία: Έχεις ορατότητα 1800Μ κύριε ΕΕΚ της Κέρκυρας; Ναί. Ωραία, αρχίζω κάθοδο. - Φτάνουμε στα 2000'. Βλέπεις διάδρομο κύριε κυβερνήτα; Ναί. Ωραία, ελεύθερος για προσγείωση, άνεμος τάδε κλπ κλπ.
pstratos":1ue7pkim said:
Έστω η προσέγγιση της Κέρκυρας όπου κατάλαβα οτι πρέπει να ακολουθήσει κανείς τη διαδικασία, μέχρι να κατέλθει στο MDA/MDH (2000ft) ακολουθώντας πάντα το gliidescope. Φθάνουμε λοιπόν στα 2000ft, απέχοντας ~6nm από το κατώφλι (εδώ με διορθώνετε), και ΔΕΝ έχει δει διάδρομο.
Σε κάποια profile βλέπω συνέχεια σε οριζόντια πτήση μέχρι να γίνει τι???? Αν μετά από λίγο δει διάδρομο (αλλά τότε θα είναι ΠΑΝΩ ap;o to glidescope)
Α. κατεβαίνει "στούκας" ώστε να πιάσει το glidescope που βρίσκεται κάτω του?? -ποια περίπτωση από αυτές του jkar είναι?-
Β. Εκτελέι άμεσα go-around
Γ. Συνεχίζει οριζόντια (σε MDH) μέχρι πάνω από το διάδρομο και τότε ξεκινά το go-around??I
Φίλε Παπαστράτο
,
δύο σημεία σε ενδιαφέρουν στην κάθοδο. Το ένα έχει να κάνει με ύψος (minimum descent altitude MDA), ενώ το άλλο με απόσταση (missed approach point MAP). Το βέλτιστο είναι να "πιάσεις" τα δύο σημεία αυτά ταυτόχρονα. Αν δεν μπορείς, αποφεύγεις να θυσιάσεις νωρίς το ύψος, οπότε πλησιάζεις στην απόσταση, λίγο ψηλότερα από το ελάχιστο ύψος.
Αν στο MAP, είσαι στο ελάχιστο ύψος, ή κοντά σε αυτό, και βλέπεις τον διάδρομο Προσγειώνεσαι.
Αν στο MAP, είσαι στο ελάχιστο ύψος, ή κοντά σε αυτό, και ΔΕΝ βλέπεις τον διάδρομο εκτελείς Missed Approach.
Αν στο MAP, είσαι ελαφρώς ή και αρκετά πάνω από το ελάχιστο ύψος, και βλέπεις τον διάδρομο κρίνεις αν μπορείς να κατέβεις με ασφάλεια.
Αν ναι,
προσγειώνεσαι.
Αν όχι,
εκτελείς Go-Around.
Αν στο MAP, είσαι ελαφρώς ή και αρκετά πάνω από το ελάχιστο ύψος, και ΔΕΝ βλέπεις τον διάδρομο εκτελείς Missed Approach.
Νομίζω ότι κάλυψα το θέμα αρκετά, ώστε να μην υπάρχουν παρανοήσεις. Με δεδομένο ότι πετάω κυρίως VMC (Visual Meteorological Conditions)/VFR (Visual Flight Rules), υπάρχει πιθανότητα σε κάποια σημεία να είμαι λάθος. Γιαυτό υπάρχει το φόρουμ και οι φίλοι συμφορουμίτες, να με διορθώσουν. Νομίζω πως αν κάποιος έχει περαιτέρω απορίες, μπορεί να τις μουντάρει στο:
Γενικές (αεροπορικές) απορίες !!!