Την Κοινή Υπουργική Απόφαση για τη δημοπράτηση δεν είχε υπογράψει ο (πλέον αρμόδιος) υπουργός Αμυνας!
Τρεις βασικούς λόγους προβάλλουν καταρχήν οι 226 κάτοικοι της Πεδιάδος και η Οικολογική Παρέμβαση Ηρακλείου που ζητούν με την προσφυγή τους στο Συμβούλιο της Επικρατείας να ακυρωθεί το έργο του αεροδρομίου Καστελίου. Τυπικά ζητείται η ακύρωση της Κοινής Υπουργικής Απόφασης η οποία είναι και η βάση της δημοπράτησης του έργου για το οποίο η σημερινή κυβέρνηση έχει δεσμευθεί να ‘παγώσει’. Πάντως το σημαντικό τυπικό πρόβλημα είναι ότι την Κοινή Υπουργική Απόφαση δεν έχει υπογράψει ο υπουργός Άμυνας!
Στην με αριθμό πρωτοκόλλου 6474/13-11-2009 προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας, οι 226 κάτοικοι της Πεδιάδος και η Οικολογικής Παρέμβαση Ηρακλείου ζητούν να ακυρωθεί η ΚΥΑ με την οποία εκρίθησαν οι περιβαλλοντικοί όροι για το «Νέο Αερολιμένα Καστελίου στο Νομό Ηρακλείου Κρήτης και για την οδική του σύνδεση με τον Βόρειο Οδικό Άξονα και την οδό Ηρακλείου-Μάρθας, καθώς και κάθε άλλη συναφής διοικητική πράξη ή παράλειψη ή πράξη εκδοθείσα στο πλαίσιο σύνθετης διοικητικής ενέργειας. Ο δικηγόρος κ.Χαϊνταρλής που κατέθεσε την αίτηση στο ΣτΕ επισημαίνει τις διαφορές μεταξύ προκαταρκτικής και Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, τη σώρευση περιβαλλοντικών όρων σε διαφορετικά έργα και κυρίως ότι την ΚΥΑ δεν υπέγραψε ο υπουργός Αμυνας αν και είναι καθ’υλην αρμόδιος λόγω της ταυτόχρονης παρουσίας του στρατιωτικού αεροδρομίου!
Οι τρεις λόγοι
Πιο συγκεκριμένα οι λόγοι για τους οποίους θα πρέπει ν’ ακυρωθεί η ΚΥΑ είναι:
1. Διαφορές στα βασικά χαρακτηριστικά και τις διαστάσεις των έργων μεταξύ Περιβαλλοντικής Προκαταρτικής Εκτίμησης και Αξιολόγησης (ΠΠΕ) και Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ).
1.1 Μήκος διαδρόμου. Στη ΜΠΕ εξετάζεται αερολιμένας με διάδρομο απογείωσης μήκους 3800 μ., ενώ στην ΠΠΕ εξετάστηκε και αξιολογήθηκε μήκος διαδρόμου 3000 μ.
1.2 Στην ΠΠΕ δεν προβλέπεται μελλοντική σύνδεση του αερολιμένα με το στρατιωτικό αεροδρόμιο, ενώ στην ΜΠΕ προβλέπεται μελλοντική σύνδεση του αερολιμένα έτσι ώστε να εκτελούνται ταυτόχρονα απογειώσεις και προσγειώσεις αεροσκαφών.
1.3 Στην ΠΠΕ δεν προτείνεται νέο οδικό δίκτυο αλλά βελτιώσεις του υπάρχοντος, ενώ η προσβαλλόμενη απόφαση εκδόθηκε στη βάση ΜΠΕ που προβλέπει την κατασκευή νέας οδικής σύνδεσης προς εξυπηρέτηση του αεροδρομίου.
1.4 Στην ΠΠΕ δεν θίγεται θέμα μελλοντικής εμπορικής δραστηριότητας ενώ στην ΜΠΕ προτείνεται η δέσμευση έκτασης 440 στρεμμάτων για εμπορικές δραστηριότητες.
1.5 Στην ΠΠΕ δεν διασαφηνίζεται αν θα λειτουργήσει υποστηρικτική εγκατάσταση συντήρησης αεροσκαφών ενώ στην ΜΠΕ αναφέρεται ότι θα λειτουργήσει εγκατάσταση συντήρησης αεροσκαφών.
2. Σώρευση περιβαλλοντικών ορών δυο αυτοτελών και διακριτών έργων. Η απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων αφορά δυο διακριτά έργα, τον αερολιμένα και την οδική του σύνδεση, για τα οποία προηγήθηκε αυτοτελής και ξεχωριστή διαδικασία εκτίμησης και αξιολόγησης των περιβαλλοντικών τους επιπτώσεων (υποβολή ξεχωριστών ΠΠΕ, αυτοτελή ΠΟΑ και υποβολή ΜΠΕ) που όμως δεν κατέληξε στην έγκριση διακριτών για κάθε έργο περιβαλλοντικών όρων και καθιστά την προσβαλλόμενη πράξη παράνομη και γι’ αυτό ακυρωτέα.
3. Μη συνυπογραφή από τον κατά νόμο συναρμόδιο υπουργό Εθνικής Άμυνας. Με την εγκατάσταση και λειτουργία του νέου αερολιμένα σε άμεση γειτνίαση με το υφιστάμενο στρατιωτικό αεροδρόμιο του Καστελίου και από την εγκριθείσα σύνδεση αυτού με το επίδικο αεροδρόμιο ώστε να εξυπηρετηθούν οι λειτουργικές ανάγκες του τελευταίου διακυβεύονται τα συμφέροντα της Εθνικής Άμυνας της Χώρας, αρμόδιος για την προάσπιση των οποίων είναι κατά νόμο ο υπουργός Εθνικής Άμυνας. Η τυχόν δε συνυπογραφή της προσβαλλόμενης ΚΥΑ από τον ΥΕΘΑ θα δήλωνε τη συναίνεση του για την εγκριθείσα και επικείμενη σύνδεση, κοινή εξυπηρέτηση και λειτουργία των δυο αεροδρομίων αλλά και για την παραχώρηση της χρήσης του στρατιωτικού για τις ανάγκες του πολιτικού αεροδρομίου κατά τρόπο που να μην απειλούνται τα συμφέροντα και οι σκοποί της εθνικής ασφάλειας και άμυνας.