Σχετικά με το transponder:
Επιβάλλεται να έχει ο χειριστής έλεγχο του transponder.
Ήδη τα transponder (εδώ και πάρα πολλά χρόνια) έχουν τον αυτοματισμό ώστε να μπάινουν μόνα τους σε λειτουργία με το που ξεκολλάνε οι τροχοί κατά την απογείωση και να απενεργοποιείται μόνο του με το που ακουμπάνε οι τροχοί με την προσγείωση.
Όμως, τα transponder πλέον χρησιμοποιούνται και στο έδαφος, πρωτού απογειωθεί το αεροπλάνο, σχεδόν σε όλα τα μεγάλα αεροδρόμια αλλά και σε πολλά μικρότερα. Αυτό γίνεται ώστε ο ελεγκτής να έχει ραντάρ επιστροφές με στοιχεία των αεροσκαφών που κινούνται στις πίστες και στους τροχοδρόμους. Έτσι ελέγχει καλύτερα τα αεροπλάνα σε καταστάσεις ομίχλης ή σε πολύ μεγάλα και πολύπλοκα αεροδόμια και επίσης είναι ένας τρόπος να μειωθούν οι μή εξουσιοδοτημένες είσοδοι αεροσκαφών σε ενεργούς διαδρόμους προσγείωσης (runway incursions).
Οι διαδικασίες λοιπόν πλέον απαιτούν οι χειριστές να ενεργοποιούν το transponder σε ένα mode το οποίο δεν είναι ίδιο με αυτό που χρησιμοποιείται στον αέρα. Είναι "soft mode". Αυτό το κάνουν μόλις το αεροπλάνο αρχίσει να τροχοδρομεί από τη θέση στάθμευσης ή αρχίζει push back από φυσούνα. Το mode παραμένει μέχρι το αεροπλάνο να μπεί στο διάδρομο για απογείωση, οπότε πάλι ο χειριστής αλλάζει mode σε κανονικού transponder (με TCAS/ACAS).
Οι ερωτήσεις πολλές φαντάζομαι:
Ε) Και γιατί δεν το κάνουν αυτόματα ώστε να ανάβει το soft mode όταν λύνονται τα φρένα?
Α) Γιατί τότε το transponder θα έσβηνε όταν το αεροπλάνο σταμάταγε για λίγο στον τροχόδρομο και θα γινόταν αόρατο στο έδαφος.
Ε) Ε' τότε να δουλεύει όταν δουλεύουν οι κινητήρες.
Α) Τότε θα δούλευε και όταν το αεροπλάνο ήταν σταθμευμένο στην θέση του με κινητήρες εν λειτουργία (είτε για μηχανική επιθεώρηση είτε περιμένοντας άδεια τροχοδρόμησης). Η διαδικασία απαιτεί να είναι ορατά στο ραντάρ επιφανείας όσα αεροπλάνα δεν είναι παρκαρισμένα στην θέση τους.
Τρόπος σίγουρα θα υπάρχει, αλλά θα είναι πολύπλοκος και δαπανηρός, οπότε καλύτερα και πιό εύκολα τα δαχτυλάκια του χειριστή (θεωρούν οι αρχές).
Σχετικά με τη θεωρία ότι το αεροπλάνο μπορεί να κρύφτηκε κάτω από άλλο αεροπλάνο. Εμένα δεν μου κάθεται καλά. Νυχτιάτικα, χωρίς TCAS, να βρείς το σωστό αεροπλάνο και να πιάσεις σχηματισμό, είναι και δύσκολο αλλά και χρονοβόρο.
Υπάρχει τρόπος, με χρήση του ραντάρ καιρού, να εντοπίσει ένα αεροπλάνο κάποιο άλλο σε απόσταση 20-30 μίλια, και ας μήν το βλέπει οπτικά. Δύσκολος ο τρόπος αυτός και με παράγοντα τύχη μέσα. Προφανώς δεν γνωρίζει πιό αεροπλάνο είναι και που πάει.
Και ας πούμε ότι καταφέρνει να το εντοπίσει και αρχίζει να το ακολουθεί για να το πιάσει. Της Σίνγκαπουρ νομίζω ήταν και αυτό 777? Τότε πήγαινε με ταχύτητα .83 με .84 Mach. To 777 που ακολουθεί, αν πάει μάξιμουμ ταχύτητα, θα πιάσει .87 Mach. Σε επίπεδο κόμβων, αυτό είναι γύρω στους 12 κόμβους πιό γρήγορο. Αν εντόπισε το προπορευόμενο από τα 30 μίλια (με τη μέθοδο του ραντάρ καιρού και ποποφαρδεία), αυτά τα 30 μίλια διαφορά θα χρειαστεί για να τα καλύψει γύρω στίς 2μιση ώρες, έχοντας καλύψει 1200 ναυτικά μίλια! Όλη αυτήν την ώρα, στα στρατιωτικά ραντάρ (που υποτίθεται από αυτά ήθελε να κρυφτεί) θα φαίνονταν 2 στόχοι. Όταν πία το έπιανε, θα ήταν δώρον άδωρον, μιάς που θα ήταν πολύ μακριά από οποιοδήποτε ραντάρ.
Αν το έκανε για να περάσουν "παρέα" τον Ινδικό εναέριο χώρο και να βγεί από την άλλη μεριά, και εκεί υπάρχουν ραντάρ. Πακιστάν, Αμερκάνικα στο Αφγανιστάν κλπ.
Αν το είδε τυχαία (ή αποφάσισε να ακολουθήσει ότι κινείται δυτικά), είδε πχ κάποιο φώς ή beacon και απλώς το ακολούθησε, αυτό θα έγινε σε απόσταση μικρότερη των 15 μιλίων (ναυτικά πάντα). Δεν φαίνεται αεροπλάνο από πιό μακρυά. Άμα θεωρήσουμε ότι οι πορείες τους τέμνονταν, και προσθέσουμε και τη στροφή που έκανε το αεροπλάνο για ευθυγραμιστεί, θα έχασε άλλα 3-4 μίλια. Άρα σύνολο σχεδόν 20 άρα 1ώρα και 45 λεπτά μέχρι να το πιάσει, ίσον κοντά 900 μίλια μέχρι να το πιάσει.
Να του έκατσε αεροπλάνο ακριβώς από πάνω του την ώρα που το ήθελε, στο σημείο που το ήθελε, με την πορεία που το ήθελε και να κόλλησε κατευθείαν από κάτω του, τότε δεν μιλάμε για κανένα "σχέδιο", αλλά για ότι κάτσει.
Το ενδεχόμενο να είχε υπολογίσει rally point, δηλαδή να ήξερε ακριβώς τί ώρα και σε ποιό σημείο θα συναντήσει το αεροπλάνο που θέλει, αυτό και αν είναι τραβηγμένο από τα μαλλιά. Μία καθυστέρηση 5 λεπτών να είχε η SIA, το σφάλμα θα ήταν της τάξης των 30 και πλέον μιλίων. Ή μήπως πήγε και άρχισε τους κύκλους στο σημείο και το περίμενε? Στη φωλιά του λύκου. Γιατί αν περάσεις σφαίρα, μέχρι να το καταλάβουν οι καραβανάδες μπορεί και να περάσεις χωρίς να εντοπιστείς σοβαρά. Αλλά αν κόβεις κύκλους μάλλον θα σε δούν ΚΑΙ θα αντιδράσουν. Χώρια που δε θα ξέρεις αν το αεροπλάνο της ΣΙΑ δεν πέρασε ακόμα ή πέρασε νωρίτερα και το έχασες. Χώρια ότι κάνοντας κύκλους δεν έχεις επαφή πίσω σου και στα 2 λεπτά που θα σου πάρει να γυρίσεις, μπορεί να έχει περάσει και να το έχασες.
Δεν αποκλέιω τίποτα πλέον. Απλά αυτό ...μπάζει.