Re: CAT I/II/II
flying Doc":jt206uzn said:
Πολύ συχνά διαβάζω σε posts για CAT I/II/III απο/προσγείωση. Επίσης την ίδια ένδειξη έχω παρατηρήσει στο πλάι όλων σχεδόν των διαδρόμων (taxiways/runways). Μπορεί κάποιος να μου εξηγήσει τι σημαίνουν αυτές οι ενδείξεις.
CAT I/II/III είναι κατηγορίες ενόργανων προσεγγίσεων ακριβείας ILS.
Η κάθε κατηγορία έχει χαμηλότερα minimums για την προσγείωση. Τα minimums αναφέρονται στο ελάχιστο ύψος στο οποίο οι χειριστές θα αποφασίσουν αν μπορούν να προσγειωθούν με ασφάλεια (Decision Altitude/Height) καθώς και στην ελάχιστη ορατότητα (RVR, Runway Visual Range).
Η κατηγορίες ΙΙ και ΙΙΙ είναι οι λεγόμενες low visibility operations και η κατηγορία ΙΙΙ αναφέρεται σε αυτόματες προσγειώσεις (Autoland). Επίσης η κατηγορία ΙΙΙ έχει με τη σειρά της 3 υποκατηγορίες (A,B,C) με την κατηγορία ΙΙΙC να είναι εντελώς "τυφλή" προσγείωση (δεν υπάρχουν minimums!) Αλλά απαιτεί ειδικό πανάκριβο εξοπλισμό στο έδαφος και από τις τελευταίες πληροφορίες μου, τα αεροδρόμια τα οποία τον διαθέτουν είναι ελάχιστα παγκοσμίως!
Οι ενδείξεις που έχεις δει στα αεροδρόμια τοποθετούνται στα σημεία κράτησης (holding points). Ίσως θα έχεις παρατηρήσει ότι οι ενδείξεις CAT II/III στα αεροδρόμια είναι τοποθετημένες πιο μακριά από την CAT I ένδειξη! Αυτό συμβαίνει γιατί σε περιβάλλον low visibility operations τα holding points των διαδρόμων πρέπει να είναι πιο απομακρυσμένα, ώστε τα αεροσκάφη που περιμένουν για απογείωση, να μην επηρεάζουν το σήμα του ILS!
Sorry αν κούρασα, αλλά δεν βρήκα πιο σύντομο τρόπο για να το εξηγήσω!
Στο θέμα first officer να πω ότι οι εταιρίες χρησιμοποιούν τον όρο όλο και πιο συχνά γιατί εδώ που τα λέμε ο όρος co-pilot είναι λάθος! Και οι δύο είναι pilots! Απλά, λόγω αρχαιότητας και εμπειρίας, ο ένας είναι captain και ο άλλος first officer! Γι αυτό εμείς οι Έλληνες χρησιμοποιούμε, πολύ σωστά κατά τη γνώμη μου, τους όρους κυβερνήτης/συγκυβερνήτης.
Και φυσικά αυτοί οι όροι, όπως και πολλοί άλλοι που συναντάμε στην αεροπορία, προέρχονται από το ναυτικό γιατί αυτό προϋπήρχε της αεροπορίας!