Το χειροτερο αεροπορικο δυστυχημα (Tenerife 1977)

  • Thread starter GP707
  • Ημερομηνία δημιουργίας
Μάλλον ο νεαρός μας φίλος παρεξήγησε το όλο γεγονός της "βιασύνης". Οι αμερικανοί είναι οι τελευταίοι που φταίνε φίλτατε lyrist. Με αρκετά απλοποιημένη την ιστορία, χονδρικά πήραν την άδεια για taxi, προχωρούσαν ωραιότατα σε κάποια στιγμή έσκασε ένα 747 πάνω τους. Σαφώς το mentality και οι ισχύουσες διαδιακσίες τότε ήταν παράμετροι πολύ διαφορετικά, αλλά δεν συνέβαινε και το απόλυτο χάος - όπως θα ήταν μια "κόντρα". Δηλαδή θα μπλόκαρε το Clipper τον van Zanten για να μην απογειωθεί και μετά θα έβγαζε ούζι και θα έκανε χειρονομίες καθώς θα απογειωνόταν αυτός πρώτος;

Κατανοώ ότι το κλίμα αυτήν την εποχή δεν ευνοεί τις αμερικανικές ενέργειες και ότι πολλά πράγματα είναι μπερδεμένα σε σχέση με το "τότε" και "τώρα" στα μάτια ενός νέου αεροπλανά, οπότε τα ανωτέρω τα λέω με καθαρά φιλική διάθεση και όχι ειρωνικά/εχθρικά :D

(Edit: Typos)
 
GP707":1zv37j5o said:
Για οσους ειδαν το επεισοδιο προχθες, εχω μια απορια. Ο αφηγητής μίλησε για 3 πορισματα (αμερικανικο, ισπανικο, ολλανδικο). Τελικά ομως μας μίλησε για τα 2! Το ένα οτι φταιει ο Van Zanten και το αλλο (το ολλανδικο) οτι φταιει ο πύργος. Το τρίτο ποιο ήταν???
Σύμφωνα πάντως και με την αναπαράσταση του Mayday, οι ευθύνες πέφτουν εξ' ολοκλήρου στον ολλανδο. Σύμφωνα με τον αμερικανο πιλότο (προς το τέλος του επεισιδίου), ο ελεγκτής σωστά τους υπέδειξε να στρίψουν στην τρίτη έξοδο (ειπε "3rd to the left), αφου όταν τους το είπε, είχαν ηδη περάσει την πρώτη και άρα ειχαν άλλες τρεις, πριν φτάσουν στην έξοδο 4. Ετσι, φαίνεται οτι η Panam καλώς πήγε στην έξοδο 4, αφου ούτως ή άλλως δεν θα μπορούσαν να στριψουν στην 3, η οποία ήταν 120 μοιρών.

Συνήθως σέ τέτοιες "πολυεθνικές" περιπτώσεις δυστυχημάτων,το πόρισμα κάθε πλευράς τείνει να αποσείση τίς ευθύνες της και να τίς ρίξη στίς άλλες πλευρές.Εξ ού και τά τρία πορίσματα-μέ διαφορετικά συμπεράσματα το καθένα.

Αξιοσημείωτο είναι οτι ο Grubbs αρχικά δέν ήθελε να προσγιεωθή στην Τενερίφη αλλά να κάνη Holding επειδή περίμενε να ανοίξη το αεροδρόμιο τής Μαδρίτης σέ σύντομο χρονικό διάστημα,όμως ο πύργος τής Τενερίφης δέν τόν άφησε (δέν καταλάβαινε τον λόγο γιά το holding).Επίσης,ο Grubbs ήθελε να περιμένη στην πίστα μέχρι να φύγη ο VZ αλλά και πάλι ο πύργος δέν καταλάβαινε τον λόγο,οπότε ο Grubbs αναγκάστηκε να συμμορφωθή πρός τίς οδηγίες του αντί να κάτση να τσακωθή μαζί του.

Εχοντας δέ υπ'όψιν οτι οι Ισπανοί ελεγκτές δέν μιλούσαν -καί δέν καταλάβαιναν- καλά τά αγγλικά,μπορούμε να φανταστούμε το μέγεθος τής ασυνεννοησίας που επικρατούσε.

Λεπτομέρεια,που αποδεικνύει την μεγάλη σημασία που έχει η σωστή καί "συνεπής" επικοινωνία στην αεροπορία:ενώ τά δύο αεροπλάνα ήταν μούρη μέ μούρη στον διάδρομο,ο ελεγκτής ΓΙΑ ΜΙΑ ΚΑΙ ΜΟΝΑΔΙΚΗ ΦΟΡΑ,απευθύνθηκε στον Αμερικανό ώς "Papa Alpha xxxx" καί όχι ώς Clipper (που είναι αναγνωρίσιμο οτι ανήκει στην Pan Am ακόμα και υποσυνείδητα,ενώ το Papa Alpha πρέπει να το "συνειδητοποιήση" κάποιος γιά ένα-δυό δευτερόλεπτα).Αν ο VZ άκουγε την λέξη Clipper θά καταλάβαινε οτι ο Grubbs ήταν ακόμα στον διάδρομο και θά άρχιζε να αναρωτιέται τί συνέβαινε-οπότε δέν θά απογειωνόταν.Ακούγοντας όμως Papa Alpha,καί μέσα στην θολούρα τής κατάστασης και την βιασύνη του να φύγη γιά να προλάβη να κάνη και την πτήση στο Αμστερνταμ,δέν το συσχέτισε....
 
Δεν νομιζω, ο VZ άκουσε και το callsign "Clipper", όταν ο Bragg είπε "we're still taxiing down the runway, the Clipper 1736".
 
Νομίζω όμως οτι ΑΥΤΗΝ ΑΚΡΙΒΩΣ ΤΗΝ ΦΡΑΣΗ δέν την άκουσε ποτέ ο VZ επειδή την ίδια στιγμή ο πύργος τού έλεγε νά περιμένη γιά άδεια απογείωσης.Τό αποτέλεσμα ήταν ένας ακαθόριστος βόμβος και αυτό που έφτασε στό κόκπιτ τής KLM ήταν η απάντηση τού πύργου στήν Pan Am "Report when clear of the runway".Ο μέν VZ δέν πρέπει να το άκουσε,απορροφημένος καθώς ήταν μέ τίς έγνοιες γιά την απογείωση,ο μηχανικός όμως το άκουσε-γι'αυτό και ρώτησε "is it not clear that Pan Am yet?"

Πάντως,χωρίς να θέλω να αμφισβητήσω τίς ευθύνες τού VZ,επιμένω νά υποστηρίζω την άποψη τού Bartelski σχετικά μέ την -μή αυταρχική- προσωπικότητά του.Αλλωστε,σέ όλους μας θα έχη συμβεί κάποια στιγμή από το άγχος μας να τελειώσουμε έγκαιρα μιά δουλειά,νά βιαζόμαστε καί να προχωράμε σέ ενέργειες χωρίς να είμαστε βέβαιοι οτι μπορούμε να τίς κάνουμε χωρίς κίνδυνο.Αυτό δέν σημαίνει οτι είμαστε αυταρχικοί και θέλουμε να επιβάλουμε τίς απόψεις μας στούς άλλους :D
 
για να θυμηθούμε την αναπαράσταση του Mayday

αυτό ίσως τα λύσει όλα :idea: :idea: :idea: :idea: http://youtube.com/results?search_query=747+crash

Εννοώ να μας βοηθήσει να θυμηθούμε την εκδοχή του MAYDAY :eek:

Δεν πιστεύω νσ σας πειράζει το ότι δεν έχει υπότιτλους :?: :?: (είναι στα αγγλικά)

edit by Akis: Από τρία ποστ έκανα ένα... την επόμενη φορά όμως καλύτερα να το κάνεις ο ίδιος σου κάνωντας κλικ στο κουμπάκι επεξεργασία, όπως λέει από κάτω και ο MerNion!
 
lyrist: Μπορείς να κάνεις "επεξεργασία" τα μηνύματά σου αν θες και να μην κάνεις νεα απάντηση κάθε φορά αν πρόκειτε να γράφεις κάτι τόσο λίγο γιατί κουράζει. Δεν στο λεω με κακία απλά είναι συνήθης τακτική στα forum..
 
san simera: prin 30 hronia sinebi auto to tromero dystima .....
:cry:
RIP
 
aplh shmeiosh:

h megalyterh tragodia sth istoria tis aeroporias, synevh sto edafos!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
επί τη ευκαιρεία της συμπλήρωσης των 30 χρόνων...
μια απορία απευθυνόμενη προς όσους το έχετε ψάξει...
δεν είδα πουθενά να αναφέρεστε στο ότι το ατύχημα μπορεί να είχε αποφευχθεί αν δεν είχε συμβεί παρεμβολή μεταξύ του πύργου και της PanAm που μετέδωσαν ταυτόχρονα: Ο πύργος στην KLM να κάτσει στα αυγά της και η PanAm στον πύργο ότι δεν έχει ολοκληρώσει το taxiing. Λόγω όμως της ταυτόχρονης μετάδοσης, τα σήματα «αυτοανερέθηκαν» για να το πούμε απλά, και στην KLM δεν έφτασε τίποτα.
Αν αυτή η πληροφορία ευσταθεί, για μένα το σημαντικότερο συμπέρασμα είναι πως όσο οι αεροπορικές εταιρείες, ICAO,ANSPs, Eurocontrol, FAA κτλ κτλ δε συμφωνούν σε νέες τεχνολογίες και εξακολουθούμε να βασιζόμαστε 100% σε analog voice communications, τότε οι κίνδυνοι παραμένουν ζωντανοί όπως αποδεικνύει το περιστατικό του Σικάγο. Και το χειρότερο μετά από 30 χρόνια δεν έχει αλλάξει ΤΙΠΟΤΑ σε τεχνολογικό επίπεδο στις επικοινωνίες εδάφους-αέρος...
Έχουμε όμως in-flight-entertainment και προσωπικές οθόνες LCD...
 
sosto, yphrksane 2 ekpompes taytoxrona kai den akousthke h odhgia tou pyrgou!kanenas omos den mphke ston kopo na anaferei "blocked" gia na ksanadosei thn odhgia o pyrgos!
ena apo ta seira lathon kai paralhpseon pou ginan ekeinei thn hmera!
 
Top