Το χειροτερο αεροπορικο δυστυχημα (Tenerife 1977)

  • Thread starter GP707
  • Ημερομηνία δημιουργίας
tupolev":2e76zmai said:
Και το χειρότερο μετά από 30 χρόνια δεν έχει αλλάξει ΤΙΠΟΤΑ σε τεχνολογικό επίπεδο στις επικοινωνίες εδάφους-αέρος...
Έχουμε όμως in-flight-entertainment και προσωπικές οθόνες LCD...

Aγαπητέ tupolev, η τεχνολογία υπάρχει. Εδώ και 10 χρόνια, υπάρχει το σύστημα CONTRAN ( http://www.aatl.net/publications/contran.htm ) το οποίο εμποδίζει ακριβώς αυτό. Την παράλληλη εκπομπή στην ίδια συχνότητα.

Το υιοθέτησαν λίγες εταιρείες (λόγω κόστους και επειδή δεν ήταν υποχρεωτικό). Οι αρχές δεν το επέβαλαν όπως πχ το TCAS. Ίσως επειδή το TCAS το φτιάχνανε εταιρείες κολοσσοί όπως η Honeywell και η Collins και το Contran το έφτιαχνε η παγκοσμίως άγνωστη Advanced Aviation Technology. Δούλευε όμως και ήταν αποτελεσματικό .

Όπως λέει και το αγαπημένο μου βιβλίο (Tombstone Imperative), η αεροπορική βιομηχανία έχει όλες τις λύσεις για όλα τα τεχνικά προβλήματα που έχουν προκαλέσει αεροπορικά ατυχήματα. Απλά βάζουν στην μία μεριά της ζυγαριάς το κόστος και στην άλλη πόσους ανθρώπους σκότωσε αυτό το πρόβλημα τα τελευταία 20 χρόνια. Τα θύματα της Τενερίφης προφανώς ήταν τα μόνα που σκοτώθηκαν από παράλληλη εκπομπή στην ίδια συχνότητα (και αυτός ήταν δευτερέυων και όχι ο κύριος λόγος του ατυχήματος ).

Το 1999 γίνανε οι τεράστιες ανακατατάξεις με τις συχνότητες και το Contan το έφαγε η ....μαρμάγκα γιατί δεν είχε τα απαραίτητα κεφάλαια για να γίνει η αναβάθμιση.
 
Αυτα περι κοστους με εκνευριζουν. Δηλαδη απο την ημερα εκεινη δεν εχουν φτιαχτει καινουργιου τυπου αεροσκαφη? Τα 777 που φτιαχτηκαν αργοτερα θα ειχαν τεραστιο κοστος αν προσθεταν το συστημα που αναφερει ο φιλος μας? Δεν νωμιζω. Απλα δεν τους καιγεται καρφι. Αντι για ανθρωπους βλεπουν $$$
 
gonso,
γνωρίζω πως η τεχνολογία υπάρχει. Και αν προσέξεις το ποστ μου αυτό που λέω είναι πως όχι δεν υπάρχουν νέες τεχνολογίες, αλλά πως κανείς δεν αναγκάζει τις αεροπορικές να τις υιοθετήσουν.
Και για να είμαι σαφής θεωρώ αδιανόητο πως ενώ οι ασύρματες data επικοινωνίες είναι μια τενχολογία που είναι πια πολύ ώριμη και κλείνει πάνω από 20 χρόνια επιτυχούς εμπορικής χρήσης εξακολουθεί να χρησιμοποιείται αποκλειστικά voice communication σε air ground communication.
Αυτό που λέει το αγαπημένο σου βιβλίο, δεν είναι κανένα μεγάλο μυστικό. Όλοι οι σχετικοί το γνωρίζουν.
Όσο για την αναφορά στα 777 και γενικότερα νέα αεροσκάφη, να πω πως πάντα καινούρια μοντέλα έχουν παραπάνω συστήματα. Πχ τα Α320 της Aegean έχουν ADS-B transmitter που δεν έχουν παλαιότερα αεροσκάφη και μπορούν θεωρητικά να αποτρέψουν ατυχήματα τύπου Yakovlev στη Θεσ/νίκη.
Το θέμα είναι πως για να αξιοποιηθεί η νέα τεχνολογία και να μην έχει την τύχη του CONTRAN πρέπει να υπάρχει πολιτική βούληση και επιβολή. Πράγμα πολύ δύσκολο σε ένα χώρο που συγκρούονται τόσα συμφέροντα.
Και επειδή αρχίζω να ξεφεύγω από το θέμα, για να επανέλθω στην Τενερίφη, για μένα ο κύριος λόγος του ατυχήματος ήταν η ανεπαρκής τεχνολογία καθώς όλα τα άλλα είναι ανθρώπινα και μπορούν να συμβούν ξανά (έστω και με μικρή πιθανότητα). Δεν μπορεί κανείς να εγγυηθεί πως δε θα συμπέσουν δύο 747 σε μικρό αεροδρόμιο με πολλή ομίχλη που κανείς πιλότος δε το γνωρίζει και που ο ένας έχει βαλθεί σώνει και καλά να φύγει. Όμως το ότι δε θα μπλοκάρει η επικοινωνία ή ότι αυτή δε θα βασίζεται αποκλειστικά στην φωνή που εύκολα παρερμηνεύεται είναι κάτι που τεχνικά μπορεί να επιτευχθεί.
 
Vasilis Nikas":wz1rb1rs said:
Τα 777 που φτιαχτηκαν αργοτερα θα ειχαν τεραστιο κοστος αν προσθεταν το συστημα που αναφερει ο φιλος μας?

Βασίλη, η αγορά ενός αεροπλάνου μοιάζει με αυτήν ενός αυτοκινήτου. Υπάρχουν τα έξτρα αξεσουάρ. Πέρα από τον στάνταρντ εξοπλισμό, οι κατασκευάστριες "πασάρουν" και την λίστα με τα έξτρα (από δερμάτινα καθίσματα, πολλά πακέτα ηλεκτρονικών και άλλα πολλά).

Όπως λές και εσύ, όλα από τα $$$ εξαρτώνται. Εκτός και άν είναι υποχρεωτικό. Αν το υπουργείο συγκοινωνιών δια νόμου επέβαλε όλα τα αυτοκίνητα να έχουν ABS, τότε κάποιος αγοραστής δεν θα είχε την "πολυτέλεια" να μήν το βάλει αν το πορτοφόλι του ήταν πολύ στενό.

Επίσης μην ξεχνάμε ότι στο bussiness study για το αν θα αγοραστεί κάποιο αξεσουάρ, δεν είναι μόνο η τιμή αγοράς αλλά και το κόστος συντήρησης κάθε χρόνο επί πόσα χρόνια. Ότι εγκατασταθεί σε ένα αεροπλάνο, μπαίνει και στην λίστα συντήρησης και οι εταιρείες προσπαθούν αυτήν την λίστα να την κρατάνε ...."κομψή"

tupolev":wz1rb1rs said:
Δεν μπορεί κανείς να εγγυηθεί πως δε θα συμπέσουν δύο 747 σε μικρό αεροδρόμιο με πολλή ομίχλη που κανείς πιλότος δε το γνωρίζει και που ο ένας έχει βαλθεί σώνει και καλά να φύγει.

Το ότι οι προυπολογισμοί στην αεροπορική βιομηχανία ακροβατούν σε ένα λεπτό νήμα, δεν σημαίνει ότι δν προσπαθούν να καλυφτούν για το απεφεκτέο. Συνήθως με ημίμετρα, τα οποία καλύπτουν τα νώτα τους. Στην παραπάνω πρόταση που έγραψες θα απαντούσαν : "Βεβαίως και κάναμε μεγάλα βήματα. Τα περισσότερα αεροδρόμια τα οποία είναι εκτεθιμένα σε ομίχλες, έχουν τοποθετήσει ραντάρ εδάφους, το οποίο δίνει στον ελεγκτή μία πλήρη εικόνα της θέσεως των αεροπλάνων στο έδαφος"

Συμπτωματικά, έκατσε το ατύχημα στο Λινάτε πρίν 5-6 χρόνια και τα πράγματα στριμώχτηκαν λίγο σε αυτόν τον τομέα. Αλλιώς ακόμα δεν θα το είχαμε δεί ούτε αυτό.

Επίσης είναι σαφώς πιό οικονομικό να βάλεις ένα ραντάρ εδάφους σε κάθε αεροδρόμιο παρά να βάλεις Contran πχ σε κάθε αεροπλάνο. (τα περισσότερα είναι πάμφθηνα και μοιάζουν με αυτά που έχουν οι θαλαμηγοί της δεκαετίας του 70, τα γνωστά DECCA. Υπάρχουν βέβαια και πιό εξελιγμλένα).
 
Καλησπέρα σας,

Είμαι καινούργιο μέλος στο airliners.gr και ομολογώ οτι μου είναι πάρα πολύ ενδιαφέρουσες οι συζητήσεις που κάνεται γύρω απο αεροπορικά ατυχήματα, αλλά και σε άλλα θέματα του χώρου, πόσον μάλλον οταν αυτές γίνονται απο κάποιους επαγγελματίες χειριστές, άν έχω καταλάβει σωστά.
Δέν είμαι πιλότος, απλά μου αρέσουν πολύ τα αεροπλάνα, και προπάντος η πολιτική αεροπορία, οταν μικρό παιδί πρώτο-έκατσα σε ένα B707 της Ολυμπιακής το 1973(Κωνσ/πολη-Ελληνικο) .Τα τελευταία 10χρόνια ασχολούμαι πολύ τα με το FlightSimulator κ.τ.λ.. Εν πάση περιπτώση στο θέμα μας τώρα....

Εχω μια απορία σχετικά με το θέμα συζητάτε και θα ήθελα ένα σχόλιο απο τους ειδικούς.
Για ποιόν λόγο σε καταστάσεις με πολύ ομιχλη, και σε αεροδρόμια που δεν υπάρχουν radar εδάφους, και που δεν υπάρχουν άλλες δικλίδες ασφαλείας, δεν κάνουν το ποιό απλό πράγμα, να κλείσουν για μια-δυό ώρες το αεροδρόμιο μέχρι η ορατότητα επανέλθει σε επιθυμητά επίπεδα, ώστε να μην χάνονται ετσι τζάμπα ανθρώπινες ζωές.Γνωρίζω βέβαια οτι το κλείσιμο ενός αεροδρομίου για μια-δυό ώρες είναι ταλαιπωρία σε επιβάτες και πληρώματα που είναι στον αέρα εκείνη την στιγμή, αλλά και αυτοί που πρόκειται να πετάξουν, αλλά νομίζω οι ανθρώπινες ζωές που θα κερδηθούν είναι πολύ ποιό σημαντικό.
Να! που μετά απο πολλά χρόνια ξανα-έγινε το ίδιο πράγμα στο Linate με το MD-87 και το Cessna525, και εύχομαι να μην ξαναγίνει.


Σας ευχαριστώ πολύ για την υπομονή σας
 
Φίλε Kepir,

για να μην πλατιάζουμε, ας μιλήσουμε μόνο για Ευρώπη. Τα αεροδρόμια τα οποία επηρρεάζονται περισσότερο από την ομίχλη, έχουν στην πλειοψηφία τους όλο τον απαραίτητο εξοπλισμό για να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα, χωρίς καθυστερήσεις. Υπάρχει ένας γενικός "κανόνας". Όσο πιό μεγάλη κίνηση έχει ένα αεροδρόμιο, τόσο πιό οργανωμένο είναι.

Το κλείσιμο ενός αεροδρομίου είναι πολύ πιό πολύπλοκη υπόθεση από ότι ακούγεται. Όταν κλείνει ένα αεροδρόμιο, την επόμενη ημέρα όλοι οι εμπλεκόμενοι κάθονται κάτω και κάνουν ανάλυση για το ποιός ευθύνεται που το αεροδρόμιο έμεινε κλειστό. Όταν βρούν τον "φταίχτη", τα γνωστά "παιδάκια με τα κομπιουτεράκια" του βγάζουν και του στέλνουν τον λογαριασμό. Τόσα χρωστάς σε αυτήν την εταιρεία, τόσα στην άλλη και τόσα στην άλλη. Τα επιπλέον κόστη μετακυλούν πάντα στον "φταίχτη". Και αυτός δεν είναι ποτέ ο καιρός. Ο καιρός δεν έχει τσέπες. Τα αεροδρόμια-κράτη-τοπικοί δήμοι κλπ. έχουν.

Εδώ κοντά που μένω εγώ, υπάρχει το αεροδρόμιο του Κόβεντρυ. Μικρό σχετικά, ανήκει σε ιδιώτες (ισπανικό consortium επενδυτών). Δουλεύει όλο το χρόνο, αλλά ειδικά οτ καλοκαίρι έχει 8-10 κινήσεις με τζέτ αερογραμμών (737-Α320 κ.α.)

Το συγκεκριμένο αεροδρόμιο (αλλά και τα περισσότερα στην Βρεταννία), επηρρεάζονται κάργα από την ομίχλη. Έχει ILS και στους δύο διαδρόμους, δεν έχει παράλληλο τροχόδρομο (άρα τα αεροπλάνα χρειάζονται να μπούν στον κυρίως διάδρομο για να πάρουν γραμμή για απογείωση, όπως στην Τενερίφη το 77), έχει υποτυπώδες ραντάρ επιφανείας και το κυριότερο, δεν έχει φώτα στην κεντρική γραμμή του διαδρόμου. Αυτό αμέσως αμέσως, αυξάνει την απαιτούμενη ορατότητα για απογειώσεις. Αν είχε αυτήν την "φωτισμένη γραμμή", τα αεροπλάνα αυτού του μεγέθους, θα μπορούσαν να απογειώνονται με 125 μέτρα ορατότητα (σπανιότατα πεφτει τόσο χαμηλά) και να προσγειώνονται με 550μέτρα ορατότητα. Λόγο της έλλειψης της γραμμής, αν η ορατότητα πέσει κάτω από 400 μέτρα, τα αεροπλάνα απαγορεύεται δια νόμου να απογειωθούν. Τα 125μέτρα είναι σπάνια όπως είπα. Τα 400 μέτρα είναι ...ψωμοτύρι. Πολύ συχνό φαινόμενο.

Ας δούμε την ημέρα ενός αεροπλάνου: Ένα αεροπλάνο της Χ εταιρείας, ξεκινάει την ημέρα του στο Κόβεντρυ με απογείωση στις 06:00, πάει στην Μάλαγκα, μετά από εκεί στο Στάνστεντ, μετά πάει Παρίσι, μετά πάλι Στάνστεντ, μετά πάει Μάλαγκα και αργά το βράδυ πετάει για Κόβεντρυ. Αν στις 06:00 η ορατότητα είναι 200 μέτρα, το αεροπλάνο δεν πάει πουθενά. Στις 06:30 η ορατότητα είναι 250μ στις 07:30 πάλι 250μ στις 08:00 350μέτρα καί μόλις 08:30 πιάνει (επιτέλους) τα 400μέτρα και το αεροπλάνο απογειώνεται στις 08:45 με 2:45 καθυστέρηση. Από το πρόγραμμα του αεροπλάνου, βλέπεις ότι δεν θα καθυστερήσουν οι επιβάτες μόνο από Κόβεντρυ στην Μάλαγκα, αλλά και ΟΛΟΙ όσοι είναι να χρησιμοποιήσουν το συγκεκριμένο αεροπλάνο αυτήν την ημέρα. Εξήγησε τώρα εσύ στον επιβάτη από Παρίσι-Στάνστεντ, που πέταγε στις 14:00, γιατί έχει καθυστέρηση 2:45, την στιγμή που ο καιρός και στο Παρίσι και στο Στάνστεντ, είναι "χαρά θεού" όλη μέρα.

Το αεροδρόμιο του παραδείγματος (Κόβεντρυ), είναι μικρό και οι μεγάλες επενδύσεις είναι με το σταγονόμετρο και γίνονται μόνο στην βάση του "δεν γίνεται αλλιώς". Το ισπανικό consortium που έχει το αεροδρόμιο, έχει σκοπό το κέρδος. Αν χαλάει λεφτά για πολυτέλειες, θα εξαλέιψει τα όποια κέρδη του. Με τις ταλαιπωρίες και τις καθυστερήσεις σαν και αυτή του παραδείγματος, η κάθε αεροπορική εταιρεία, βγάζει την λυπητερή που στέλνει στον ιδιωκτήτη του αερδρομιίου. Οι ισπανοί πληρώνουν τα σπασμένα, και φέτος έίδαν ότι ΑΝ είχαν βάλει τα φώτα, θα είχαν χαλάσει 100 δραχμές και οι αποζημιώσεις ενός μόνο έτους ήταν 150 δραχμές. Ήδη αποφάσισαν να βάλουν τα φώτα, και ήδη φέτος λειτουργού. Χαλάσανε 100 δραχμές για να τα βάλουν αλλά δεν θα έχουν αποζημιώσεις φέτος.

Όπως βλέπεις, ο μοναδικός γνώμονας για την απόφασή τους, ήταν οικονομικός. ΚΑΝΕΙΣ δεν είπε: "Να βάλουμε τα φώτα για περισσότερη ασφάλεια". ΟΛΟΙ είπαν "Μας συμφέρει να βάλουμε τα φώτα" !!!

Αυτή είναι η πολιτική αεροπορία .....μέσα σε λίγες γραμμές μπορείς να καταλάβεις ότι αυτό ισχύει ΓΙΑ ΟΤΙ ΕΧΕΙ ΣΧΕΣΗ με αυτήν.
 
1.Η Τενερίφη έχει τροχόδρομο,γι'αυτό και έχει και εξόδους πρός αυτόν (αυτήν που μπέρδεψε ο Grubbs καί δέν μπήκε,καί αυτήν που μπήκε στην προσπάθειά του να αποφύγη τον επερχόμενο VZ.Αν όμως δέν είχε συμβεί το γεγονός μέ την βόμβα στην Μαδρίτη,δέν θα είχε πλακώσει όλο το λεφούσι στην Τενερίφη,ο τροχόδρομος θά ήταν διαθέσιμος σέ όλο του το μήκος και κανείς δέν θα χρειαζόταν να χρησιμοποιήση τόν διάδρομο γιά να πάη στην θέση απογείωσης.

2.Η ασφάλεια είναι και αυτή ένα προϊόν που πωλείται από τά αεροδρόμια πρός τους πελάτες τους-τίς αεροπορικές εταιρείες-γιά νά το πουλήσουν και αυτοί στούς δικούς τους πελάτες,δηλαδή τό επιβατικό τους κοινό.Αν λοιπόν ένα αεροδρόμιο έχει την δυνατότητα νά εξυπηρετή αεροπλάνα ακόμα και μέ ορατότητα "υπό το μηδέν" (που λέει ο λόγος),τότε αυτό υπερτερεί έναντι ενός άλλου γειτονικού,οπότε όλα τά αεροπλάνα θά πηγαίνουν στό πρώτο και οι ιδιοκτήτες τού δεύτερου δέν θά βαράνε ούτε μύγες,αφού κι'αυτές θέλουν να προσγειώνωνται μέ ασφάλεια.Συνεπώς οι Ισπανοί άρχοντες τού Κόβεντρυ (δηλαδή τού αεροδρομίου του) μπορεί μέν να είπαν "μάς συμφέρει οικονομικά να βάλουμε τά φώτα",αλλά στό πίσω μέρος τού κεφαλιού τους σκέφτηκαν "γιατί θά πουλάμε περισσότερη ασφάλεια στίς αεροπορικές εταιρείες".Καί πάλι οικονομικός είναι ο γνώμονας.
 
Eίσαι απόλυτα κατανοητός φίλε gonso, μάλιστα....και πιστεύω οτι περίπου τα ίδια πράγματα(για το χρήμα) , ισχύουν και για κάποιους κατασκευαστές αεροπλάνων.

Δηλαδή θέλω να πώ οτι σίγουρα θα υπάρχουν και κάποιοι κατασκευαστές αεροπλάνων (και αν κάνω λάθος διορθώστε με) οι οποίοι γνωρίζουν οτι π.χ. κάποιο σύστημα στο αεροπλάνο τους δεν έχει κατασκευαστεί σωστά, και δέν κάνουν τιποτα για να το βελτιώσουν λόγω κόστους, όπως γνωστός κατασκευστής για να αυξηση την παραγωγή του σε ένα συγκεκριμένο τύπο, δέν έκαμνε σωστή δουλειά σε ένα συγκεκριμένο τμήμα του αεροσκάφους.Το περιστατικό αυτο το είχε καταγγείλει μηχανικός ο οποίος εργαζόταν στην αλυσίδα παραγωγής της εταιρείας πρίν απο πολλά χρόνια.


Ευχαριστώ πολύ
 
Εχετε κολλησει με το αεροδρομιο της Μαδριτης ... να θυμηθουμε ολοι οτι τελικος προορισμος και των δυο αεροσκαφων ηταν το Λας Παλμας και οχι η Μαδριτη ... αυτο εκλεισε λογω της βομβας και εκαναν diversion στην Τενεριφη ... εξαλλου η Μαδριτη με την Τενεριφη εχουν μια τρομερη αποσταση για να ηταν η Τενεριφη alternative airport ... τοσα αεροδρομια τριγυρω στο μικρο αεροδρομιο Los Rodeos θα τους πηγαιναν αν δεν ηταν οντως μικρη η αποσταση απο τον προορισμο ???
 
Top