Το χειροτερο αεροπορικο δυστυχημα (Tenerife 1977)

  • Thread starter GP707
  • Ημερομηνία δημιουργίας
Καλησπέρα κ από μένα,

Αν κ από ότι είδα η συζήτηση έχει επικεντρωθεί κυρίως σε τεχνολογίες ραντάρ κ συνθήκες μειωμένης ορατότητας θα ήθελα πολύ νά μάθω τη γνώμη σας σχετικά με την όλη επίδοση του Κυβερνήτη της KLM. Δεν αναφέρομαι μόνο στην φάση όπου απογειώθηκε χωρίς άδεια από τον πύργο...

Κατάλαβα ότι ο άνθρωπος αυτός ήταν στρεσαρισμένος σε πολύ μεγάλο βαθμό εξ' αιτίας κυρίως του γεγονότος ότι μπορεί να υπερέβαινε τα όρια απασχόλησης πληρωμάτων που είχε θέσει η εταιρία του πράγμα που τον οδήγησε σε λάθος αποφάσεις.

Επιπλέον όλες οι καταγραφές μιλάν για έναν Κυβερνήτη σχετικά πιεστικό ο οποίος είχε υπερανεπτυγμένο εγωισμό κ που δύσκολα θα μπορούσε να δεχτεί κάποια υπόδειξη-παρατήρηση από κάποιον (ιδίως από υφισταμένους του).Το συγκεκριμένο μάλιστα αναφέρεται κ στη μαρτυρία ένος ερευνητή που στον τομέα human factors του ατυχήματος λέει χαρακτηριστικά "the captain is always right, he's never wrong".

Θα ήθελα πολύ να μου πεί κάποιος που γνωρίζει αν αυτή η νοοτροπία επικρατεί (κ κατά πόσο) στα πιλοτήρια σήμερα.

Για να μη παρεξηγηθώ, δεν το παίζω ειδικός, δεν κρίνω κανέναν απλά από καθαρό ενδιαφέρον θέλω να μάθω...

Σας ευχαριστώ..
 
Αντίθετα,οι καταγραφές δέν δείχνουν οτι ο VZ ήταν κάποιος που δύσκολα θα μπορούσε να δεχτεί κάποια υπόδειξη-παρατήρηση από κάποιον (ιδίως από υφισταμένους του).Αυτό φαίνεται από το γεγονός οτι ρωτούσε συνέχεια τον Κ2 του (τόν Klas Meurs) σχετικά μέ τή διαδρομή που έπρεπε να ακολουθήση γιά να πάη στο σημείο απογείωσης,όπως καί από το γεγονός οτι στην παρατήρηση τού Meurs "wait a moment,we don't have our clearance",o VZ απάντησε "yes,I know,go ahead,ask".

Επίσης,όπως έχω αναφέρει σέ άλλο σχετικό post,ο Jan Bartelski,πρώην πιλότος τής KLM που είχε γνωρίσει καί τούς δύο συναδέλφους του που χάθηκαν στό δυστύχημα,αναφέρει οτι ο VZ είχε συμμετάσχει καί σέ συνέδρια σχετικά μέ τό CRM,τίς αρχές τού οποίου ήξερε καί το εφάρμοζε όσο μπορούσε.

Τώρα,το κατά πόσον η νοοτροπία τού "the captain is always right" επικρατεί ακόμα στά πιλοτήρια,υπάρχουν εδώ μέσα αρκετοί πιλότοι νά μάς διαφωτίσουν.Αλλά ίσως θα έπρεπε να ανοίξουμε άλλο θέμα γι'αυτό.
 
Δάσκαλε που δίδασκες υπάρχει δυστυχώς σε αυτό το επάγγελμα. Σοβαρά και συχνά μοιραία ατυχήματα έγιναν από TRI/TRE η και ΔΠΕ ακόμα
 
Το ειρωνικό είναι ότι στην KLM μόλις πληροφορήθηκαν το ατύχημα, έψαχναν τον εκπρόσωπο Τύπου τους άρον-άρον... που δεν ήταν άλλος από τον πιλότο του μοιραίου 747 (ήταν ο πρωταγωνιστής πρόσφατης διαφήμισης της εταιρείας και μάλλον είχε καβαλήσει τον κάλαμον ολίγο τι / επιπλέον προέρχονταν και από πολλούς μήνες εκπαίδευσης πιλότων στον εξομοιωτή... άντε να του σηκώσεις κουβέντα, ήθελε πολλά cojones)

Τελικά, η KLM αποδέχτηκε την ευθύνη και πλήρωσε σχετικές αποζημιώσεις στις οικογένειες των θυμάτων. Ωστόσο, αρχικά σύσσωμος ο Ελληνικός Τύπος έψαχνε τον ένοχο στο κοκπιτ του αμερικάνικου jumbo... ο τυφλός αντιαμερικανισμός βλέπετε πουλούσε από τότε πολύ. Δείτε ένα σχετικό πρωτοσέλιδο της εποχής
 
Ο "σύσσωμος Ελληνικός Τύπος" είχε ανέκαθεν την κακή συνήθεια να μετατρέπη εαυτόν σέ εμπειρογνώμονα επί παντός επίστητού,βγάζοντας πορίσματα ακόμα και την επόμενη ενός δυστυχήματος,χωρίς να έχη γνώσεις επί τού αναλυομένου αντικειμένου,όπως φαίνεται από τά γραφόμενα τού ρεπορτάζ όπου ο δημοσιογράφος δέν ξέρει ούτε κάν πόσους διαδρόμους έχει η Τενερίφη.....

Κορυφαία πρόταση στό παρατιθέμενο άρθρο τό "μαγνητόφωνο πτήσεως τού αμερικανικού αεροπλάνου".Εμ βέβαια,τότε δέν υπήρχαν cd players......

Επίσης δέ καί τά "δύο αεριωθούμενα τύπου Τζούμπο".....
 
Για να κανω λιγο το δικηγορο του διαβολου... Σε ορισμενες διαλεκτους ισως κ να προφερεται Τζουμπο το Jumbo.

Επισης... tape recorder ονομαζουμε το .... μαγνητοφωνο ελληνιστι (την εποχη εκεινη). Κ το μαυρο κουτι ειναι απλως ενα tape recorder. :p
 
Το πιο πιθανόν είναι ότι πήραν το τηλεγράφημα του Reuters, βάλαν και λίγη φαντασία, πολύ κακομεταφρασμένη ορολογία και την απαραίτητη δόση αμερικανολογίας και τσουπ! Το συγκλονιστικό άρθρο που έχει όλα τα "ποιοτικά" χαρακτηριστικά που διακρίνουν ακόμα και σήμερα αρκετές φυλλάδες ή κανάλια της χώρας.
 
TeaCHeRaKiS":3sj6os9c said:
Για να κανω λιγο το δικηγορο του διαβολου... Σε ορισμενες διαλεκτους ισως κ να προφερεται Τζουμπο το Jumbo.

Επισης... tape recorder ονομαζουμε το .... μαγνητοφωνο ελληνιστι (την εποχη εκεινη). Κ το μαυρο κουτι ειναι απλως ενα tape recorder. :p

"Εξαπανέκαθεν" (που έλεγε χαριτολογώντας ένας καθηγητής μου στο γυμνάσιο,το Boeing 747 ήταν γνωστό στην Ελλάδα ώς "Τζάμπο".Ετσι τό μάθαμε όλοι,ακόμα και από την πρώτη φορά που ήρθε γιά επίδειξη στην Αθήνα (νομίζω ένα τής Pan Am ήταν;είχε τηλεφωνήσει τότε η μητέρα μου στο Ελληνικό νά ρωτήση άν θα μπορούσε να φέρη εμένα και τον αδελφό μου να το δούμε,αλλά η απάντηση ήταν απογοητευτική).Τώρα άν σέ κάποια διάλεκτο (ποιάς γλώσσας άραγε;καί έτυχε ο Ελληνας δημοσιογράφος νά ξέρη αυτήν ακριβώς την διάλεκτο;) αυτό προφέρεται Τζούμπο,ούτε κι'εσύ δέν είσαι σίγουρος,οπότε μάλλον ο διάβολος δέν έχει καλό δικηγόρο :D

Επίσης,πάλι "εξαπανέκαθεν" τό flight data recorder ήταν γνωστό στά Ελληνικά ώς "τό μαύρο κουτί",οπότε πρός τί να χρησιμοποιηθή κάποιος άλλος,λιγώτερο οικείος στό "ευρύ κοινό" όρος;
Αλλωστε,ένα tape δέν είναι πάντα magnetic tape.Νομίζω οτι στό Boeing 720 η καταγραφή αυτή δέν γινόταν μαγνητικά (θά συμβουλευτώ τό σχετικό manual τό βράδυ καί θά επανέλθω).

Γιά να καταλήξω πάντως,κατά την ταπεινή Κινεζική μου άποψη,όλη αυτή η τραγωδία θά είχε αποφευχθεί άν ο Ισπανός ΕΕΚ δέν επέτρεπε,εν γνώσει τής περιορισμένης ορατότητας που επικρατούσε,σέ ΔΥΟ αεροπλάνα νά κινούνται ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΑ στόν ίδιο διάδρομο (γιατί ΑΥΤΟ ήταν που είπε καί στούς δύο κυβερνήτες νά κάνουν αρχικά,άσχετα άν μετά είπε στον Grubbs νά βγή στόν τροχόδρομο σέ κάποιο σημείο).Η σωστή καθοδήγηση θά ήταν ΠΡΩΤΑ να δώση άδεια να φύγη ο VZ από την θέση στάθμευσης,να πάη στο σημείο απογείωσης,νά απογειωθή καί ΑΦΟΥ τού επιβεβαίωνε οτι είχε απογειωθεί και βρισκόταν στον αέρα,ΤΟΤΕ να δώση άδεια στόν Grubbs νά φύγη από την δική του θέση στάθμευσης καί να ακολουθήση την ίδια σειρά ενεργειών.Ετσι ο ΕΕΚ θα ήξερε ανά πάσα στιγμή οτι ΕΝΑ ΜΟΝΟ αεροπλάνο κινείται στο αεροδρόμιο καί ΟΛΑ ΤΑ ΑΛΛΑ είναι καθηλωμένα στίς θέσεις τους....

Ολοι οι άλλοι παράγοντες σίγουρα έπαιξαν τόν ρόλο τους,αλλά μόνο επειδή εκινούντο στο διάδρομο ΔΥΟ αεροπλάνα ταυτόχρονα καί όχι ΕΝΑ....
 
Αναμφιβολλα η λογικη αυτο λεει... αλλα σε καποιον ελεγκτη ο οποιος δεν ειχε ξαναχειριστει ποτε του στο παρελθον 747 δεν υπαρχει λογικη...

* Τζουμπο θα μπορουσε να προφερεται στα ισπανικα... σε γιαπωνεζικη μεταφραση (ή κινεζικη) κ ισως κ σε πακιστανικη αγγλοσκοτωμενη μεταφραση :) Ειμαι κακος... τερμα το off topic!
 
Δέν είναι θέμα μεγέθους.Θά μπορούσαν να είναι οποιαδήποτε δύο αεροπλάνα -απλώς,θά είχαμε λιγώτερα θύματα.Είναι θέμα διαδικασιών,σωστής καθοδήγησης καί αυτού που λέμε situational awareness,δηλαδή "ξέρω οτι τώρα στό αεροδρόμιο υπάρχει χαμηλή ορατότητα,άρα δέν είναι μιά συνηθισμένη ηλιόλουστη μέρα,άρα πρέπει να προσέχω περισσότερο,άρα καλύτερα άς τούς διώχνω έναν-έναν νά έχω το κεφάλι μου ήσυχο"....

Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός οτι ο ίδιος ο Grubb είχε προτείνει στόν ΕΕΚ νά γίνη αυτό ακριβώς,δηλαδή πρώτα να φύγη η KLM,νά απογειωθή,καί μετά νά πάη αυτός γιά απογείωση.Ο ελεγκτής όμως,που τά αγγλικά του δέν ήταν ακριβώς Οξφορδιανά,δέν καταλάβαινε τί ήθελε να τού πή οπότε ο Grubbs γιά νά μήν αρχίση να τσακώνεται μαζί του προτίμησε να συμμορφωθή μέ τίς οδηγίες του.

Αναφέρθηκε κι'εδώ αλλά ο Bartelski στό βιβλίο του κάνει μέχρι καί..πολιτική ανάλυση τής παραμέτρου,οτι εκείνη την ώρα ο ΕΕΚ παρακολουθούσε από ραδιοφώνου την μετάδοση ενός ποδοσφαιρικού αγώνα (πάλι καλά που δέν τον έβλεπε καί στην τηλεόραση).Αυτό φαίνεται από την ανάλυση τής καταγραφής τών συνομιλιών πύργου-αεροπλάνων όπου στό βάθος ακούγεται η φωνή τού περιγράφοντος τόν αγώνα.Αυτό δείχνει την "ελαφρότητα" μέ την οποία ο ΕΕΚ αντιμετώπιζε την δουλειά του εκείνη την ώρα,"καθώς νά εκαθάριζε κρεμμύδια" (που λέει και ο Καρυωτάκης).
 
Top