ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑ ΚΥΠΡΙΑΚΗ΅ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ "Ο ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΣ"- Σημερινό
Η Κύπρος δεν μπορούσε να δώσει άδεια αερομεταφορέα στην κυπριακή αεροπορική εταιρεία Air Universal, αφού -σύμφωνα με το διευθυντή Πολιτικής Αεροπορίας της Κύπρου- η ομώνυμη εταιρεία της Σιέρα Λεόνε, είναι στη Μαύρη Λίστα της Ε.Ε. λόγω αδυναμίας της χώρας αυτής να ελέγξει τις αεροπορικές της εταιρείες.
Μάλιστα, ο διευθυντής Πολιτικής Αεροπορίας επικαλείτο επιστολή από την Ε.Ε. στην οποία σύμφωνα με τους ισχυρισμούς του, επιβεβαίωνε τη θέση του. Έτσι, ακόμα και αεροπλάνο- μεγαθήριο Boeing 747-200 της εταιρείας, που ελέγχθηκε από την κυπριακή Πολιτική Αεροπορία, εγκρίθηκε και ενεγράφη στο κυπριακό νηολόγιο και έχει κυπριακό πλήρωμα, του απαγορεύθηκε να προσγειωθεί στη βάση του (στην Κύπρο), ακόμα και για εκτελωνισμό, σε μια πρωτοφανή απόφαση για τα παγκόσμια αεροπορικά δρώμενα, με επίκληση του αιτιολογικού ότι δεν επιτρεπόταν να προσγειωθεί σε αεροδρόμια της Ε.Ε.
Πάντως, το ίδιο αεροπλάνο, κυπριακού νηολογίου, προσγειώθηκε κατόπιν έγκρισης, στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» στην Αθήνα, την ίδια μέρα της απαγόρευσης στην Κύπρο, αφήνοντας φανερά εκτεθειμένο το Τμήμα Πολιτικής Αεροπορίας της Κύπρου για τις αποφάσεις του.
Την ίδια ώρα, το κυπριακό Τ.Π.Α., παγοποίησε ουσιαστικά τη διαδικασία ελέγχων για έκδοση Πιστοποιητικού Αερομεταφορέα στην κυπριακή Air Universal. H αίτηση εκκρεμούσε από τις αρχές 2005 και προχώρησε, λόγω αδυναμίας του Τ.Π.Α Κύπρου, με τη συμβολή της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας Ελλάδας μέχρι τον έλεγχο εγχειριδίων της αεροπορικής εταιρείας. Κατά την παγοποίηση της εξέτασης της αίτησης, ήδη είχαν προσληφθεί περί τους 40 μηχανικούς, κυβερνήτες, συγκυβερνήτες και διοικητικό προσωπικό, ενώ ενοικιάστηκε και τετραώροφο κτίριο στη Λάρνακα για τις ανάγκες της νέας εταιρείας. Σύμφωνα με τις προβλέψεις, η εταιρεία θα εργοδοτούσε συνολικά, σε πρώτο στάδιο περί τα 200 πρόσωπα.
Νέα σοβαρά ερωτήματα δημιουργεί η στάση του Τμήματος Πολιτικής Αεροπορίας της Κύπρου και σε άλλο περιστατικό: Πρόσφατα, δεύτερο αεροσκάφος, επίσης τύπου 747-200, που αγόρασε η κυπριακή Air Universal από τη Lufthansa, προσγειώθηκε στην Κύπρο, για σκοπούς εκτελωνισμού και στη συνέχεια πήγε στην Ελλάδα όπου ενεγράφη πλέον στο ελληνικό νηολόγιο. Τo αεροσκάφος πέρασε προηγουμένως όλους τους απαιτούμενους τεχνικούς ελέγχους, όπως και το προηγούμενο του οποίου απαγορεύθηκε η προσγείωση στην Κύπρο, ενώ έγινε και διάρκειας 200 λεπτών πτήση για τεχνικό πτητικό έλεγχο.
Επίσης, θυγατρική της Air Universal που ιδρύθηκε στην Αθήνα, η Hellenic Imperia Airways, πέρασε χθες, ύστερα από όλους τους προβλεπόμενους ελέγχους που προηγήθηκαν για διαπίστωση πληρότητας ως προς τις ευρωπαϊκές απαιτήσεις (JAR-OPS) και από την πτήση αποδεκτικότητας που έγινε την Τετάρτη προς Ρόδο, ενώ σήμερα αναμένεται και επίσημα η έκδοση από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας της Ελλάδας, Πιστοποιητικού Αερομεταφορέα (AOC). Σύμφωνα με πληροφορίες του «Φ», η ελληνική Π.Α., σε αντίθεση με όσα επικαλέστηκε ο διευθυντής Π.Α. της Κύπρου, όταν ζήτησε ενημέρωση από τις Βρυξέλλες για το ίδιο θέμα, δεν τέθηκε ούτε θέμα απαγόρευσης, ούτε θέμα Μαύρης Λίστας. Αντίθετα, υποδείχθηκε ότι πρέπει να τηρηθούν οι κανονισμοί των Ε.Ε., JAA και EASA, για ασφάλεια πτήσεων και οικονομική φερεγγυότητα.
Η εταιρεία θα λειτουργήσει στην Ελλάδα, γεγονός που σημαίνει ότι η Κύπρος χάνει τεράστια οικονομικά οφέλη που θα είχε, ενώ χάνεται και η ευκαιρία για μεγάλο αριθμό εργοδότησης άνεργου, εξειδικευμένου προσωπικού στον τομέα.
Την ίδια ώρα, εκκρεμεί για τις ενέργειες αυτές του Τμήματος Πολιτικής Αεροπορίας, εναντίον του αγωγή αποζημιώσεων ύψους εκατομμυρίων λιρών, για τις ζημιές που υπέστη και τις δαπάνες που έκανε στην Κύπρο, τις πλείστες φορές κατόπιν επίσημων υποδείξεων και διαβεβαιώσεων ότι θα της διδόταν άδεια αερομεταφορέα. Την αγωγή υπέβαλε ο δικηγόρος της εταιρείας Ευστάθιος Ευσταθίου.