Πανάγιε,έπιασες ακριβώς το "μυστικό".
Ο φόβος όσων φοβούνται τά αεροπλάνα είναι ακριβώς επειδή μπαίνοντας σ'αυτά,όχι μόνο εμπιστεύονται την ζωή τους στά χέρια όλων όσων δούλεψαν και θα δουλέψουν γιά να υλοποιηθή η πτήση,αλλά σκέφτονται ότι ακόμα κι'άν συμβή κάτι,δέν μπορούν να αντιδράσουν σ'αυτό.
Καί στο λεωφορείο εμπιστευόμαστε την ζωή μας στά χέρια τού οδηγού,αλλά άν δούμε ότι πάει να τρακάρη το λεωφορείο,μπορούμε να ανοίξουμε την πόρτα και να πηδήξουμε έξω.
Καί στο πλοίο εμπιστευόμαστε την ζωή μας στά χέρια τού καπετάνιου,αλλά άν δούμε ότι άρχισε να παίρνη επικίνδυνη κλίση,μπορούμε να αρπάξουμε ένα σωσίβιο και να βουτήξουμε στην θάλασσα.
Στό αεροπλάνο όμως;Αν αρχίση να κουνάη επικίνδυνα,ούτε την πόρτα μπορούμε να ανοίξουμε,ούτε στόν αέρα να....βουτήξουμε.Είμαστε υποχρεωμένοι να μείνουμε δεμένοι στό κάθισμά μας.
Η λύση λοιπόν είναι
1.Αφ'ενός να φροντίσουμε να ξέρουμε τά "βασικά" τής αεροπορίας-γιατί ένα αεροπλάνο πετάει καί δέν πέφτει,ποιά είναι η "φιλοσοφία" πίσω από τον σχεδιασμό και την κατασκευή του,ποιό είναι το "σκεπτικό" τών διαφόρων μέτρων και κανονισμών που δημιουργούν τίς δικλείδες ασφαλείας που μειώνουν τίς πιθανότητες να γίνη κάποιο ατύχημα κλπ.
(Γιά παράδειγμα,όταν το αεροπλάνο κουνιέται σάν καρυδότσουφλο,βοηθάει να σκεφτούμε εκείνη την στιγμή ότι η αντοχή του είναι υπολογισμένη γιά πολύ εντονώτερες αναταράξεις απ'αυτές που συνήθως αντιμετωπίζει,οπότε είναι ελάχιστα πιθανό ότι θα διαλυθή στον αέρα-προσωπικά,έχω πάντα στο μυαλό μου την φωτογραφία από το static test airframe τού A300 μέ τά φτερά καμπυλωμένα τόσο πολύ ώστε τά ακροπτερύγια ήταν σχεδόν κατακόρυφα,και όμως τά φτερά δέν είχαν σπάσει...)
2.Αφ'ετέρου κάθε φορά που πρόκειται να ταξιδέψουμε,νά κάνουμε ένα είδος risk management ώστε να μειώσουμε τίς πιθανότητες να εκτεθούμε σέ επικίνδυνες καταστάσεις.
(Γιά παράδειγμα,να επιλέγουμε εταιρείες που ξέρουμε ή έχουμε βεβαιωθεί ότι είναι αξιόπιστες όσον αφορά τά μέτρα που παίρνουν γιά να είναι ασφαλής η πτήση:μιά σχετικά "άγνωστη" εταιρεία ,π.χ. έχει περισσότερες πιθανότητες νά είναι "χαλαρή" στην εφαρμογή τών διεθνών κανονισμών και προδιαγραφών από μιά "φίρμα".Επίσης μιά εταιρεία που έχει έδρα σέ "τριτοκοσμική" χώρα (όπου δηλαδή ανθεί η κρατική διαφθορά) έχει περισσότερες πιθανότητες νά είναι "ανασφαλής" από μιά εταιρεία που εδρεύει π.χ. στην Ευρώπη..).
Προσωπικά,ουδέποτε έχω φοβηθεί σέ πτήση και πάντοτε απολάμβανα τό ταξίδι.Μόνο μία φορά,καθώς κάναμε line-up γιά να απογειωθούμε από την Γενεύη,ένιωσα ότι έπρεπε να είμαι λίγο πιό "alert" από ό,τι συνήθως.Τό αεροπλάνο ήταν ένα DC8 τής Swissair,το HB-IDF και αυτό μέ έκανε να θυμηθώ ότι το "προηγούμενο" στην σειρά νηολόγησης,το HB-IDE,ήταν αυτό που είχε κάνει overrun στό Ελληνικό λίγα χρόνια νωρίτερα.....