Πριν μερικα χρονια ζούσα στην Κρητη οπου θυμαμαι τότε τους κατοίκους στο Ηρακλειο να παραπονιούνται για τον θόρυβο των αεροσκαφών και μάλιστα να σηκώνουν και ...μπαλόνια στην τελική του διαδρόμου ωστε να εμποδίσουν τις αφίξεις και αναχωρήσεις(κατ'εμε,εγκληματικο....).Και μιλάμε για ένα αεροδρόμιο που δημιουργήθηκε το 1937,όταν γύρω γύρω υπήρχαν μόνο αλάνες και χωράφια...Τώρα,αν ξεκίνησαν να χτίζονται σπίτια "κολλητά" με τον σταθμό,ίσως είναι στην κρίση των κατοίκων για το ποιος ευθύνεται...
Η..αεροπορική μας ιστορία γενικά είναι γεμάτη με γκρίνιες και αντιπαραθέσεις.Μήν ξεχνάμε την καθυστέρηση της εγκατάστασης ραντάρ στο "Μακεδονία" λόγω αντιδράσεων των γειτονικών δήμων και που(ίσως???) κόστησε σε πτώση αεροσκάφους.Μάλιστα θυμάμαι φωτογραφία που είχε δημοσιευθεί σε έγκυρο αεροπορικό περιοδικό της εποχής και έδειχνε το ρανταρ αγορασμένο προ πολλού και κλειδωμένο σε αποθήκες...Ευτυχώς το έβαλαν το ρανταρ,τώρα υπάρχουν αντιδράσεις για περιβαλλοντολογικο "έγκλημα" με την επέκταση το 10/28 προς την θάλασσα.
Για το "Ελληνικο" δεν θυμάμαι ποτε κανείς να είχε αντιδράσει για την ακτινοβολία του ραντάρ,μόνο για την κίνηση των αεροσκαφών και τον θόρυβο αλλα μην ξεχνάμε οτι και πάλι,όταν το Χασάνι πρωτοδημιουργήθηκε,τριγύρω είχε οικόπεδα...Έκλεισε λοιπον(και δυστηχώς) το Ελληνικό,έκλεισε και ο Μαραθώνας(τα Γενικής αεροπορίας αεροσκάφη και οι σχολες είχαν γίνει "μπαλάκι" απο εδώ και απο εκει και στο τέλος τους πήγαν Τανάγρα με ότι περιορισμούς συνεπάγεται αυτο-βλέπε πτήσεις μόνο τα Σαββατοκύριακα- και επιτέλους πήγαν στα Μέγαρα με τα μισά αεροσκάφη να έχουν πουληθεί και αρκετοί εργαζόμενοι να έχουν χάσει τις δουλειές τους).
Διάβασα με αρκετή προσοχή το άρθρο που βρήκε ο φίλος Χρήστος στην Καθημερινή,και όπως και κάθε άλλο άρθρο αεροπορικού περιεχομένου που δημοσιευεται σε μια εφημερίδα,είναι για γέλια... "Tα αεροπλάνα περνούν μερικές φορές 50 μέτρα πάνω από τα σπίτια. Bλέπουμε ακόμα και τους επιβάτες μέσα από τα παράθυρα." ....έχει τύχει να στέκομαι στην πίστα της Γ.Α στο Μακεδονία και να απογειώνεται αεροσκάφος,δυστηχώς με δυσκολία κατάφερα να ξεχωρίσω τους επιβάτες...Τώρα απο το έδαφος πως το έκαναν...ίσως αυτος που τους είδε θα πρέπει να πάει στην NASA ως αντικαταστάτης του Hubble....
Πέραν αυτών λοιπόν,σε κάθε αεροδρόμιο υπάρχουν διαδικασίες που έχουν κατασκευαστεί και επινοηθεί ώστε να μην δημιουργούνται προβλήματα στους κατοίκους.Στο δέ Βενιζέλο έχει γίνει εξαιρετική δουλειά με τα NOISE ABATEMENT PROCEDURES να βρίσκονται στις αρχικές σελίδες του AIP για το LGAV,το ουσιαστικό θέμα είναι στο κατα πόσον εφαρμόζονται αυτές οι διαδικασίες.Οπότε,όπως και στα περισσότερα αεροδρόμια,έτσι και εδω,γίνονται κάποιες "παρατυπίες" ας το πούμε έτσι για το συμφέρον της κίνησης. Ένας ελεγκτης(και με το δίκιο του)οταν δεί οτι δέν του "βγαίνει",σε request ενος πληρώματος να έρθει visual για προσέγγιση,θα το δεχτεί οπότε η όλη διαδικασία του Standard arrival και του ILS δεν εφαρμόζεται...Παράνομο?Σαφώς ΟΧΙ,ο ελεγκτής θα το προτιμήσει απο το να βάλει το αεροσκάφος σε κάποιο holding και το πλήρωμα θα το προτιμήσει με την σειρά του για χάρη οικονομίας καυσίμου και όχι μόνο...σαν επιβάτες δεν θα μας άρεσε αν ξαφνικά μας λέγανε οτι η άφιξή μας θα καθυστερήσει 30 λεπτά λόγω κίνησης...
Το ίδιο συμβαίνει και στις αναχωρήσεις οπου ο ελεγκτής θα "δωσει" π.χ μετα τα 3000πόδια direct για κάπου ώστε να κρατάει την απόσταση που ορίζει ο νόμος μεταξύ αεροσκαφών και να μήν καθυστερεί τις απογειώσεις.
Στην εποχή που ζούμε,με το καύσιμο να είναι στα ύψη και τις εταιρίες να κλείνουν απο την μια μερα στην άλλη σαν περίπτερα,είναι προτιμότερο να γίνονται μερικά sortcuts προς εξοικονόμηση καυσίμου και χρόνου,τηρώντας πάντα τους κανονισμούς ασφαλείας.
Η άποψή μου είναι οτι είναι στην νοοτροπία μας η "γκρίνια",και εγώ ζώ στην τελική του 16 στο Μακεδονία αλλα δεν μπορώ να πώ οτι με ενόχλησε ποτέ ο θόρυβος κάποιου αεροσκάφους όσο με ενοχλεί ο γείτονας που βάζει μουσική στις 4 τα χαράματα,ο δήμος που σκάβει μπροστά απο το σπίτι μου εδω και κανα 2 βδομάδες και θα ξανασκάψει,και θα ξανασκάψει και θα ξανασκάψει(γιατί όπως πάντα,κάτι "ξεχνάνε" να περάσουν στα προηγούμενα σκαψίματα...),ο σκύλος(όπως είπε ο GP707)του άλλου γείτονα που στις 3 θυμάται να γαυγίσει και το πέρνει σερύ μέχρι το πρωί..
Μας ενοχλεί η μόλυνση και η ραδιενέργεια του ραντάρ ενώ είμαστε με το κινητό όλη μέρα στο χέρι και το Τζιπάκι μας είναι φιλικό προς το περιβάλλον....
Ας λύσουμε πρώτα τα σοβαρότερα προβλήματα που έχουμε και μετά να σηκώνουμε μπαλόνια στις τελικές διαδρόμων ή να καθυστερούμε έργα που κοστίζουν ζωές συνανθρώπων μας.Μόνο στην Ελλάδα συμβαίνουν αυτές οι ακραίες αντιδράσεις,οποιος θέλει κλείνει διαδρόμους,σβήνει φώτα προσέγγισης(όπως πριν αρκετά χρόνια στο Ελληνικο...).
Στην χώρα αυτή που κυριαρχεί η γκρίνια,έχουμε σοβαρότατη έλλειψη αεροπορικής παιδείας σε αντίθεση με γειτονικές χώρες (βλέπε Ιταλία,Βουλγαρία,Τουρκία) που η αεροπορική ιδέα ανθίζει(και η γενική αεροπορία δεν θεωρείται σπορ των πλουσίων και μόνο).
Όπως είπε και ο seven4seven ,αρε Kai Tak που θέλουμε...