Re: Ατύχημα της ΤΗΥ στο Amsterdam
Αυτό το τελευταίο λέει δύο πράγματα:
1) Ο κυβερνήτης ήταν εκπαιδευτής που θεωρητικά σημαίνει εμπειρία και ικανότητες πάνω από αυτές ενός "απλού" κυβερνήτη. Και λέω θεωρητικά, καθώς δεν είναι κρυφό ότι σε μερικές εταιρείες οι εκπαιδευτές βγαίνουν με βάση την ιεραρχία και τις γνωριμίες και όχι πάντα ή μόνο την ικανότητα. Είναι όμως λίγες εξαιρέσεις. Αν η ΤΗΥ είναι του ίδιου στύλ δεν θα με εξέπλητε. Μεσόγειος είναι αυτή!
2) Ο εκπαιδευόμενος ήταν μάλλον στο δεξί κάθισμα και σε αρχικό στάδιο line training, εξού και ο πιλότος ασφαλείας πίσω. Αυτός είναι συνήθως συγκυβερνήτης ο οποίος έχει διπλό ρόλο πρακτικό καθώς αν τα "κακαρώσει" ο κυβερνήτης, ο εκπαιδευόμενος δεν θα μείνει μόνος του. Μετά το πέρας του 30% περίπου του line training, δεν απαιτείται πιλότος ασφαλείας.
Λαλακίες σε εκπαιδεύσεις γίνονται πολλές*, κυρίως στο touchdown καθώς ο εκπαιδευτής έχει κλάσματα δευτερολέπτου να διορθώσει την "ματσόλα". Αλλά στο ύψος που ήταν αυτοί, τουλάχιστον 500 πόδια, ο εκπαιδευτής έχει πολύ χρόνο να διορθώσει οτιδήποτε και να κάνει ο εκπαιδευόμενος.
Αν τα αερόφρενα ήταν ανοιχτά, κάποιο αν όχι όλα απ'αυτά θα φαινόταν σηκωμένο στις φωτογραφίες.
Το πολύ ωραίο γραφικό του σαίτ που παρατέθηκε, δεν αποκλείει τίποτα. Δεν διαφωτίζει ιδιαίτερα καθώς ήταν προφανής η χαμηλή ταχύτητα κατά την πτώση, από τις φωτογραφίες.
Ταχύτητα κάτω των 135 κόμβων, θεωρείται χαμηλή στο 737-800. Άρα το 145 που φαίνεται 45'' πρίν την πτώση, είναι περίπου η τελική ταχύτητα προσγείωσης για φλάπς 30. Η ταχύτητα ήταν εκτός κανονικών παραμέτρων για 30-35 δευτερόλεπτα. Με στροφές κινητήρων χαμηλότερες του κανονικού, χρειάζεται παράνω από τόσο χρόνο για να πέσει η ταχύτητα τόσο πολύ. Άρα μιλάμε για idle thrust ή ...no thrust.
Και ας πούμε ότι ο εκπαιδευτής ήταν απασχολημένος με τσέκλιστ-αλλαγές συχνότητας ή ότι άλλο θέλετε και δεν πήρε χαμπάρι την μείωση της ταχύτητας. Ο πιλότος ασφαλείας (που δεν κάνει τίποτα παρά μόνο κοιτάει) δεν το είδε? Δεν ακούστηκε stick shaker για το επερχόμενο στόλ (περίπου στους 100-105 κόμβους)? Ο εκπαιδευτής, έστω και χωρίς να κοιτάει, δεν ένοιωσε στον κώλο του την τεράστια αλλαγή pitch (άνοδο του ρύγχους) ?
Και όταν το πήρε χαμπάρι ότι στολάρει ή στόλαρε, ποιά ήταν η αντίδρασή του? Δεν αύξησε αμέσως στροφές στους κινητήρες? Το αποκλείω προσωπικά να μην το έκανε. Γίνεται "αυτόματα". Και αν το έκανε, γιατί οι κινητήρες δεν το "δείχνουν"?
* Μόλις πρίν μία εβδομάδα, διάβαζα ένα άρθρο (ιντερνετ ή περιοδικό δεν θυμάμαι αλλά θα το ψάξω), που έλεγε για τις εκπαιδεύσεις σε πτήσεις με επιβάτες και το κατά πόσο είναι ασφαλείς ή παράτολμες. Εκπαιδεύσεις με επιβάτες γίνονται "από καταβολής κόσμου". Σίγουρα όλοι μας έχουμε πετάξει σαν επιβάτες σε εκπαιδευτική πτήση. Απλά δεν το ξέρουμε, καθώς για ευνόητους λόγους δεν βγάζουν τελάλη. "Ladies and gentlemen, this is your Captain speaking and today with me on the flight deck is second officer David Newbie. It is his third flight on this aircraft as he is training to gain qualification to fly the 737-800. " :shock:
Ο εκπαιδευόμενος έχει ήδη type rating. Έχει πολύωρη και απαιτητική εκαπίδευση στον εξομοιωτή και χοντρικά ξέρει να πετάει το αεροπλάνο και να πατάει τα σωστά κουμπιά. Αυτό που κάνει μέσα σε ένα αεροπλάνο με επιβάτες, είναι η επιχειρισιακή εκπαίδευση. Αυτή (ανάλογα με την εμπειρία του εκπαιδευόμενου) διαρκεί 20 εώς και 38 σκέλη (10-19 πηγαινέλα) και ακολουθεί εξέταση πρίν τον "αμολήσουνε" ελέυθερο. Καθαρά εταιρική διαδικασία καθώς το πτυχίο του έχει ήδη τον τύπο. Δηλαδή πτυχιακά είναι έτοιμος πρίν το line training.
Προφανώς λοιπόν οι εταιρείες, δεν μπορούν να διαθέτουν ένα αεροπλάνο άδειο για να πηγαινοέρχεται κάθε εκπαιδευόμενος πάνω κάτω μέχρι να συμπληρώσει τις απαιτούμενες πτήσεις.
Αυτό το τελευταίο λέει δύο πράγματα:
1) Ο κυβερνήτης ήταν εκπαιδευτής που θεωρητικά σημαίνει εμπειρία και ικανότητες πάνω από αυτές ενός "απλού" κυβερνήτη. Και λέω θεωρητικά, καθώς δεν είναι κρυφό ότι σε μερικές εταιρείες οι εκπαιδευτές βγαίνουν με βάση την ιεραρχία και τις γνωριμίες και όχι πάντα ή μόνο την ικανότητα. Είναι όμως λίγες εξαιρέσεις. Αν η ΤΗΥ είναι του ίδιου στύλ δεν θα με εξέπλητε. Μεσόγειος είναι αυτή!
2) Ο εκπαιδευόμενος ήταν μάλλον στο δεξί κάθισμα και σε αρχικό στάδιο line training, εξού και ο πιλότος ασφαλείας πίσω. Αυτός είναι συνήθως συγκυβερνήτης ο οποίος έχει διπλό ρόλο πρακτικό καθώς αν τα "κακαρώσει" ο κυβερνήτης, ο εκπαιδευόμενος δεν θα μείνει μόνος του. Μετά το πέρας του 30% περίπου του line training, δεν απαιτείται πιλότος ασφαλείας.
Λαλακίες σε εκπαιδεύσεις γίνονται πολλές*, κυρίως στο touchdown καθώς ο εκπαιδευτής έχει κλάσματα δευτερολέπτου να διορθώσει την "ματσόλα". Αλλά στο ύψος που ήταν αυτοί, τουλάχιστον 500 πόδια, ο εκπαιδευτής έχει πολύ χρόνο να διορθώσει οτιδήποτε και να κάνει ο εκπαιδευόμενος.
Αν τα αερόφρενα ήταν ανοιχτά, κάποιο αν όχι όλα απ'αυτά θα φαινόταν σηκωμένο στις φωτογραφίες.
Το πολύ ωραίο γραφικό του σαίτ που παρατέθηκε, δεν αποκλείει τίποτα. Δεν διαφωτίζει ιδιαίτερα καθώς ήταν προφανής η χαμηλή ταχύτητα κατά την πτώση, από τις φωτογραφίες.
Ταχύτητα κάτω των 135 κόμβων, θεωρείται χαμηλή στο 737-800. Άρα το 145 που φαίνεται 45'' πρίν την πτώση, είναι περίπου η τελική ταχύτητα προσγείωσης για φλάπς 30. Η ταχύτητα ήταν εκτός κανονικών παραμέτρων για 30-35 δευτερόλεπτα. Με στροφές κινητήρων χαμηλότερες του κανονικού, χρειάζεται παράνω από τόσο χρόνο για να πέσει η ταχύτητα τόσο πολύ. Άρα μιλάμε για idle thrust ή ...no thrust.
Και ας πούμε ότι ο εκπαιδευτής ήταν απασχολημένος με τσέκλιστ-αλλαγές συχνότητας ή ότι άλλο θέλετε και δεν πήρε χαμπάρι την μείωση της ταχύτητας. Ο πιλότος ασφαλείας (που δεν κάνει τίποτα παρά μόνο κοιτάει) δεν το είδε? Δεν ακούστηκε stick shaker για το επερχόμενο στόλ (περίπου στους 100-105 κόμβους)? Ο εκπαιδευτής, έστω και χωρίς να κοιτάει, δεν ένοιωσε στον κώλο του την τεράστια αλλαγή pitch (άνοδο του ρύγχους) ?
Και όταν το πήρε χαμπάρι ότι στολάρει ή στόλαρε, ποιά ήταν η αντίδρασή του? Δεν αύξησε αμέσως στροφές στους κινητήρες? Το αποκλείω προσωπικά να μην το έκανε. Γίνεται "αυτόματα". Και αν το έκανε, γιατί οι κινητήρες δεν το "δείχνουν"?
* Μόλις πρίν μία εβδομάδα, διάβαζα ένα άρθρο (ιντερνετ ή περιοδικό δεν θυμάμαι αλλά θα το ψάξω), που έλεγε για τις εκπαιδεύσεις σε πτήσεις με επιβάτες και το κατά πόσο είναι ασφαλείς ή παράτολμες. Εκπαιδεύσεις με επιβάτες γίνονται "από καταβολής κόσμου". Σίγουρα όλοι μας έχουμε πετάξει σαν επιβάτες σε εκπαιδευτική πτήση. Απλά δεν το ξέρουμε, καθώς για ευνόητους λόγους δεν βγάζουν τελάλη. "Ladies and gentlemen, this is your Captain speaking and today with me on the flight deck is second officer David Newbie. It is his third flight on this aircraft as he is training to gain qualification to fly the 737-800. " :shock:
Ο εκπαιδευόμενος έχει ήδη type rating. Έχει πολύωρη και απαιτητική εκαπίδευση στον εξομοιωτή και χοντρικά ξέρει να πετάει το αεροπλάνο και να πατάει τα σωστά κουμπιά. Αυτό που κάνει μέσα σε ένα αεροπλάνο με επιβάτες, είναι η επιχειρισιακή εκπαίδευση. Αυτή (ανάλογα με την εμπειρία του εκπαιδευόμενου) διαρκεί 20 εώς και 38 σκέλη (10-19 πηγαινέλα) και ακολουθεί εξέταση πρίν τον "αμολήσουνε" ελέυθερο. Καθαρά εταιρική διαδικασία καθώς το πτυχίο του έχει ήδη τον τύπο. Δηλαδή πτυχιακά είναι έτοιμος πρίν το line training.
Προφανώς λοιπόν οι εταιρείες, δεν μπορούν να διαθέτουν ένα αεροπλάνο άδειο για να πηγαινοέρχεται κάθε εκπαιδευόμενος πάνω κάτω μέχρι να συμπληρώσει τις απαιτούμενες πτήσεις.