Re: Ατύχημα της ΤΗΥ στο Amsterdam
1.Σύμφωνα μέ τά ανωτέρω,λοιπόν,τό αεροπλάνο,στά 6 μίλια από τον διάδρομο,βρισκόταν στό ύψος που έπρεπε να είναι άν βρισκόταν στά 8 μίλια,δηλαδή ψηλότερα από το πρέπον.Νά υποθέσω οτι μέ κάποιον τρόπο ο pilot flying τό αντιλήφθηκε καί έβαλε flaps 40 επειδή σκόπευε νά ρίξη την (ήδη όμως ριγμένη από τό παραπλανηθέν autothrottle) ταχύτητα καί να κατέβη στο σωστό ύψος;
2.Αφού λοιπόν ή ήδη μειωμέμη ταχύτητα μειώθηκε κι'άλλο,δικαίως και ορθώς βούϊξε το stall warning (αλήθεια,αυτό δέν έχει και stick shaker γιά να αντιληφθή ο πιλότος τί συμβαίνει και να μήν μπερδέψη τον ήχο τού stall warning μέ κάτι άλλο.Ο πιλότος όμως δέν έκανε ό,τι έπρεπε να κάνη (που λέει και ένα παλιό τραγούδι) καί ενδεχομένως προσπάθησε νά διορθώση τά αδιόρθωτα ώστε να συνεχίση την προσγέιωση σάν να μήν είχε συμβεί τίποτε.
3.Ο φόρτος εργασίας σαφέστατα είναι κακό πράγμα γιατί τά αυτιά δέν ακούνε,το στόμα δέν λέει αυτά που πρέπει κλπ.Ομως γιά κάποιες καταστάσεις -όπως και γιά κάποιες ασθένειες- η θεραπεία είναι κλασσική και πρέπει να γίνεται αυτόματα.Οταν ακούς ήχο stall warning καί βλέπεις ενέργειαν stick shaker,αυτόματα πρέπει να κάνης stall recovery-τίποτε άλλο.Οπως άν είσαι ορθοπεδικός και δής σπασμένο πόδι,αυτόματα το βάζεις στο γύψο-τίποτε άλλο.Αυτό το μαθαίνεις στην εκπαίδευση καί μετά,όσο κουρασμένος κι'άν είσαι,όσο "πηγμένο" κι'άν είναι το μυαλό σου,το έχεις κάνει τόσες φορές στό simulator (καί ίσως κάποιες φορές και στην πραγματικότητα) που δέν χρειάζεται κάν να το σκεφτής,τά χέρια πάνε μόνα τους εκεί που πρέπει να πάνε.Ακομα και ο εκπαιδευόμενος να πέταγε εκείνη την ώρα,δέν ήταν και τόσο "ψάρι" ώστε να μήν ξέρη ποιά ήταν η σωστή αντίδραση-πόσο μάλλον ο εκπαιδευτής...
1.Σύμφωνα μέ τά ανωτέρω,λοιπόν,τό αεροπλάνο,στά 6 μίλια από τον διάδρομο,βρισκόταν στό ύψος που έπρεπε να είναι άν βρισκόταν στά 8 μίλια,δηλαδή ψηλότερα από το πρέπον.Νά υποθέσω οτι μέ κάποιον τρόπο ο pilot flying τό αντιλήφθηκε καί έβαλε flaps 40 επειδή σκόπευε νά ρίξη την (ήδη όμως ριγμένη από τό παραπλανηθέν autothrottle) ταχύτητα καί να κατέβη στο σωστό ύψος;
2.Αφού λοιπόν ή ήδη μειωμέμη ταχύτητα μειώθηκε κι'άλλο,δικαίως και ορθώς βούϊξε το stall warning (αλήθεια,αυτό δέν έχει και stick shaker γιά να αντιληφθή ο πιλότος τί συμβαίνει και να μήν μπερδέψη τον ήχο τού stall warning μέ κάτι άλλο.Ο πιλότος όμως δέν έκανε ό,τι έπρεπε να κάνη (που λέει και ένα παλιό τραγούδι) καί ενδεχομένως προσπάθησε νά διορθώση τά αδιόρθωτα ώστε να συνεχίση την προσγέιωση σάν να μήν είχε συμβεί τίποτε.
3.Ο φόρτος εργασίας σαφέστατα είναι κακό πράγμα γιατί τά αυτιά δέν ακούνε,το στόμα δέν λέει αυτά που πρέπει κλπ.Ομως γιά κάποιες καταστάσεις -όπως και γιά κάποιες ασθένειες- η θεραπεία είναι κλασσική και πρέπει να γίνεται αυτόματα.Οταν ακούς ήχο stall warning καί βλέπεις ενέργειαν stick shaker,αυτόματα πρέπει να κάνης stall recovery-τίποτε άλλο.Οπως άν είσαι ορθοπεδικός και δής σπασμένο πόδι,αυτόματα το βάζεις στο γύψο-τίποτε άλλο.Αυτό το μαθαίνεις στην εκπαίδευση καί μετά,όσο κουρασμένος κι'άν είσαι,όσο "πηγμένο" κι'άν είναι το μυαλό σου,το έχεις κάνει τόσες φορές στό simulator (καί ίσως κάποιες φορές και στην πραγματικότητα) που δέν χρειάζεται κάν να το σκεφτής,τά χέρια πάνε μόνα τους εκεί που πρέπει να πάνε.Ακομα και ο εκπαιδευόμενος να πέταγε εκείνη την ώρα,δέν ήταν και τόσο "ψάρι" ώστε να μήν ξέρη ποιά ήταν η σωστή αντίδραση-πόσο μάλλον ο εκπαιδευτής...