Απελευθέρωση επίγειας εξυπηρέτησης ελληνικών αερολιμένων

LEKPO1A

Moderator
Staff member
Εγγραφή
04/09/2003
Μηνύματα
3.827
Likes
213
Ένα σημαντικό θέμα των τελευταίων ημερών που περιέργως δεν έχει αναφερθεί ακόμα στο forum είναι η απελευθέρωση της επίγειας εξυπηρέτησης στους υπόλοιπους 34 ελληνικούς αερολιμένες.

Ως γνωστόν μέχρι σήμερα, πέρα από τους 5 μεγαλύτερους ελληνικούς αερολιμένες (με κίνηση άνω των 2 εκατ. επιβατών ετησίως: Αθήνα, Ηράκλειο, Θεσσαλονίκη, Ρόδο, Κέρκυρα) στους οποίους δραστηριοποιούνται 3 εταιρείες επίγειας εξυπηρέτησης (+ η αυτοεξυπηρετούμενη Aegean), στους υπόλοιπους 34 αερολιμένες το αποκλειστικό προνόμιο παροχής επίγειας εξυπηρέτησης είχε η Ολυμπιακή Αεροπορία - Υπηρεσίες Α.Ε.

Το Μάιο είχαν παρουσιαστεί κάποια σενάρια σύμφωνα με τα οποία οι αερολιμένες θα χωρίζονταν σε ομάδες και υποομάδες αναλόγως με την επιβατική τους κίνηση και οι εταιρείες θα αναλάμβαναν συνδυασμούς μεγάλων και μικρών αερολιμένων.

Τελικά, η ΥΠΑ αυτές τις μέρες προκήρυξε διαγωνισμό από τον οποίο θα επιλεγούν 2 εταιρείες επίγειας εξυπηρέτησης για τους αερολιμένες Χανίων, Κω και Ζακύνθου των οποίων η επιβατική κίνηση είναι της τάξης ~1 εκατ.-2εκατ. επιβατών και από 1 εταιρεία επίγειας εξυπηρέτησης στους υπόλοιπους 31 αερολιμένες.
 
Re: Απελέυθερωση επίγειας εξυπηρέτησης ελληνικών αερολιμένων

Αυτό όμως αγαπητέ xristos σημαίνει ΜΗ απελευθέρωση.

Δηλαδή η απαγόρευση σε περισσότερες από μία εταιρείες να δραστηριοποιηθούν σε κάποιο αεροδρόμιο δεν στέκει νομικά και σε οποιαδήποτε προσφυγή ενδιαφερόμενου (που πιθανόν θα αποκλειστεί) στην επιτροπή ανταγωνισμού (πόσο μάλλον στην Ευρωπαϊκή επιτροπή Ανταγωνισμού) θα καταπέσει.

Θα έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον ο δικαστικός αγώνας.
 
Re: Απελέυθερωση επίγειας εξυπηρέτησης ελληνικών αερολιμένων

Μα αυτή η μία εταιρεία που θα δραστηριοποιηθεί μπορεί να είναι οποιαδήποτε κερδίσει στο κάθε διαγωνισμό. Δηλαδή σε όλη την υπόλοιπη Ευρώπη σε ένα αεροδρόμιο της τάξης των 300.000 ή ακόμα χειρότερα 10.000 επιβατών ετησίως (γιατί για τέτοια αεροδρόμια μιλάμε) μπορεί να πάει οποιαδήποτε εταιρεία και παρέχει επίγεια εξυπηρέτηση? Δεν νομίζω.

Δεν νομίζω πως είναι βιώσιμο να μπορούν να εγκατασταθούν 2 εταιρείες στα περισσότερα από τα 31 μικρότερα αεροδρόμια σε ετήσια βάση :!: Ειδικά όταν οι ελληνικές εταιρείες μπορεί να είναι αυτοεξυπηρετούμενες (ΟΑ, Aegean, Athens) και η κίνηση εξωτερικού -όπου υπάρχει- δεν υπερβαίνει τους 5-6 μήνες το χρόνο. Αυτό προϋποθέτει επενδύσεις και από πλευρά εταιρείας (προσωπικό, εξοπλισμό, εγκαταστάσεις) σε κάθε αεροδρόμιο, και από πλευράς αερολιμένα να διαθέτει κατάλληλους χώρους για τις εγκαταστάσεις 2 και 3 εταιρειών επίγειας εξυπηρέτησης.
 
Re: Απελέυθερωση επίγειας εξυπηρέτησης ελληνικών αερολιμένων

Επι της ουσίας προφανώς και είναι έτσι όπως τα λες.
Είναι δύσκολο να επιβιώσουν 2 η 3 εταιρείες σε ενα αεροδρόμιο με 10.000 επιβάτες.
Εγώ όμως αναφέρομαι στο υποθετικό σενάριο κάποια εταιρεία να χάσει ένα γι αυτή σημαντικό αεροδρόμιο και να προσφύγει στην επιτροπή ανταγωνισμού ή την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (που βγάζει σπυράκια στην λέξη μονοπώλιο ) .
 
Re: Απελέυθερωση επίγειας εξυπηρέτησης ελληνικών αερολιμένων

Αν και δεν πολυκαταλαβαίνω αυτό που λες, το πρόβλημα τόσα χρόνια ήταν ότι η ΟΑ είχε αποκλειστικό προνόμιο παροχής επίγειας εξυπηρέτησης στα αεροδρόμια αυτά. Και το πρόβλημα αυτό πλέον λύνεται. Δεν πιστεύω πως το πρόβλημα ήταν αν θα μπορούν να πάνε στην Κάρπαθο 2 εταιρείες επίγειας εξυπηρέτησης μαζί!
Δεν νομίζω πως στην πράξη οι εταιρείες αυτές έχουν τέτοιες βλέψεις.
Σε τόσες πτυχές τις επιχειρηματικής δραστηριότητας (π.χ. δημόσια έργα, παραχωρήσεις εκμετάλλευσης δημοσίων και ιδιωτικών χώρων) γίνονται ανοικτοί διαγωνισμοί για επιλέγεται ΕΝΑΣ. Πού είναι το πρόβλημα;
 
Re: Απελέυθερωση επίγειας εξυπηρέτησης ελληνικών αερολιμένων

Υπάρχει μία σημαντική διαφορά.
Άλλο πράγμα ο Πλειοδοτικός διαγωνισμός από το κράτος για παραχώρηση προς εκμετάλλευση κάποιου τμήματος σε κάποια εταιρεία εισπράτωντας χρήματα (φυσικά κάποιος ΕΝΑΣ θα είναι ο πλειοδότης) και άλλο πράγμα η ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗ σε όποιον επιθυμεί να παρέχει υπηρεσίες ανταγωνιζόμενος άλλον ιδιώτη παροχέα υπηρεσιών.
Αυτό από μόνο του παραβιάζει τις κοινοτικές οδηγίες περί ανταγωνισμού.( Σε αυτό το σημείο επικεντρώνω το πρόβλημα)
Εξ άλλου στην απελευθέρωση συνετέλεσαν οι πολλές πρόσφυγές κατά της ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΗΣ παροχής υπηρεσιών μόνο από την ΟΑ (εκκρεμούν αποφάσεις) και φυσικά η ιδιωτικοποίηση της.
 
Re: Απελέυθερωση επίγειας εξυπηρέτησης ελληνικών αερολιμένων

Ας δώσουμε ορισμένες (ελπίζω διαφωτιστικές) διευκρινίσεις:

1) Η ΕΕ έχει εκδόσει από το 1997 οδηγία (ενσωματωμένη πλέον ως εθνικό δίκαιο) σύμφωνα με την οποία το μωνοπώλιο στην επίγεια εξυπηρέτηση απελευθερώνεται για τους αερολιμένες με κίνηση άνω των 2 εκατ. - έτσι απελευθερώθηκαν οι 5 μεγάλοι. Η ίδια οδηγία δε διευκρινίζει τί γίνεται με τους υπόλοιπους, αν δηλαδή γίνεται διαγωνισμός για αυτούς ή αν ανατίθεται απευθείας (όπως μέχρι τώρα γινόταν με την παλιά ΟΑ). Η απευθείας ανάθεση όμως δημιούργησε δικαστικά προβλήματα λόγω εκ προοιμίου αποκλεισμού ανταγωνιστών, γι' αυτό και η Ελλάδα ήταν πλέον από φέτος (Οκτώβριο και μετά οπότε και έληγε η τελευταία παράταση του προνομίου της ΟΑ) υποχρεωμένη και έναντι της ΕΕ να διενεργήσει διαγωνισμό.

2) Η ίδια οδηγία έδινε τη δυνατότητα στα κράτη-μέλη να απελευθερωσουν το handling και σε αερολιμένες με κίνηση από 1 μέχρι 2 εκατ. ( στη δική μας περίπτωση Κω - Χανιά - Ζάκυνθο) ή και με ακόμα λιγότερη. Μάλιστα ψιθυρίζεται ότι σύντομα αυτό θα γίνει υποχρεωτικό με νέα οδηγία ή κανονισμό.

3) Ο αριθμός των αδειών handling που θα δοθούν ΔΕΝ ΠΡΟΚΑΘΟΡΙΖΕΤΑΙ από το κοινοτικό δίκαιο, αλλά αφήνεται στη διακριτική ευχέρεια της κάθε ΥΠΑ να το κάνει, λαμβάνοντας υπόψη κυρίως τις υποδομές του κάθε αερολιμένα και τη δυνατότητα να εγκατασταθούν πάνω από ένας handler και μέχρι πόσοι μπορεί να είναι αυτοί. Π.χ. στα Χανιά οι εγκαταστάσεις είναι λίγες και τα check-in counters όχι πάνω από 15, οπότε πρακτικά θα ήταν σχεδόν αδύνατο να εγκατασταθούν πάνω από 2, χώρια τους αυτοεξυπηρετούμενους. Είναι προφανές ότι και η κρίση της ΥΠΑ ελέγχεται, δεν μπορεί π.χ. έτσι εύκολα ένα ωραίο πρωί να μειώσει στο Ηράκλειο τον αριθμό από 3 σε 2 και ενώ επαρκούν άνετα οι εγκαταστάσεις για 3 όπως έχει περίτρανα αποδειχτεί.

4) Οι διαγωνισμοί αυτοί (και προσέξτε πολύ αυτό το σημείο) δεν είναι, (και πάντα μιλάμε βάσει του κοινοτικού δικαίου), ούτε πλειοδοτικοί, ούτε μειοδοτικοί, αλλά, καθώς η ΥΠΑ δεν εισπράτει κάποιο τέλος, παρά μόνο το ενοίκια, γίνονται στη βάση της ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ με τη σχετική μοριοδότηση που προβλέπεται από το Βασικό Κανονισμό επίγειας εξυπηρέτησης πολύ αναλυτικά και λεπτομερώς. Π.χ. ο αριθμός και η κατάσταση των ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΩΝ επίγειων μέσων, η εμπειρία και εκπαίδευση του προσωπικού κ.α.

5) Στην προκειμένη περίπτωση τρέχουν 4 διαγωνισμοί, ένας για το καθένα απ' τα 3 αεροδρόμια, και ένας ενιαίος για τα υπόλοιπα 31 - άρα δεν τίθεται θέμα να είναι ένας στη Μύκονο, άλλος στην Κάρπαθο κλπ. Μιλάμε για ΕΝΑΝ σε ΟΛΑ.

http://www.express.gr/news/finance/199314oz_20090808199314.php3

ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΟΥΝ ΟΛΑ ΑΥΤΑ;

α) Σε όποιο διαγωνισμό κι αν λάβει μέρος η νέα ΟΑ, είναι ΣΧΕΔΟΝ ΑΔΥΝΑΤΟ να τον χάσει.
β) Θα μπορούσαν τα μικρότερα αεροδρόμια να προκυρηχτούν είτε ενιαία, είτε σε κομμάτια, το πρώτο είναι προφανές ότι είναι 100% υπέρ Βγενόπουλου (και το πέτυχε), το άλλο μπορεί να είχε κάποιες δυσκολίες αν π.χ. η Swissport ή η Goldair έριχναν το βάρος τους σε ένα γκρουπ αερολιμένων αγοράζοντας ή μετακινώντας ήδη υφιστάμενα επίγεια μέσα και προσλαμβάνοντας ή μετακινώντας έμπειρο προσωπικό.
γ) Προσφυγές ενδέχεται να υπάρξουν, αλλά αμφιβάλλω αν θα είναι για τους όρους της απελευθέρωσης (και αν γίνουν δε βλέπω να πετυχαίνουν), ότι παιχτεί θα είναι για την μοριοδότηση στα αεροδρόμια όπου θα μπουν 2 handlers.
δ) Τέλος, ας έχουμε υπόψη μας ότι εκτός των απελευθρωμένων (παλιών και νέων) αερολιμένων, είναι ζήτημα αν υπάρχουν άλλοι 10 που το handling είναι κερδοφόρο, άρα για τους υπόλοιπους χωριστά ΠΟΤΕ δε θα υπάρξει ενδιαφέρον. Είναι προφανές ότι ο κάθε Βγενόπουλος αυτό θα χρησιμοποιούσε ως επιχείρημα κατά της ομαδοποίησης.

Αυτά - σόρρυ για το μεγάλο post, αλλά ελπίζω να βοήθησα!
 
Re: Απελέυθερωση επίγειας εξυπηρέτησης ελληνικών αερολιμένων

πολυ ενδιαφερον θεμα..

δεν το γνωριζα οτι μονο μια εταιρεια επιγειας εξυπηρετησης μπορει να δραστηριοποιειτε σε ενα αεροδρομιο!

λογικα οπου πεταει η οα δεν θα μπορεσει να μπει αλλη εταιρεια..σε ολα μας τα αεροδρομια δηλαδη...(εκτος των προαναφερθεντων μεγαλων)
 
Re: Απελέυθερωση επίγειας εξυπηρέτησης ελληνικών αερολιμένων

Η ακύρωση πάντως και αυτού του διαγωνισμού, οδηγεί σε πιθανό ΕΚ ΤΟΥ ΜΗΔΕΝΟΣ ξαναμείρασμα της τράπουλας: Όπως εξήγησα και σε προηγούμενο ποστ, κάθε άλλο παρά αυτονόητο είναι ότι στα 31 αεροδρόμια που το handling είναι σε 1 φορέα θα "πρέπει" να δοθούν πακέτο σε ένα και όχι σε περισσότερους. Για παράδειγμα θα μπορούσαν ΚΑΛΛΙΣΤΑ:

- Να χωριστούν σε γκρουπ των 5,6 ή 7 και να γίνει ένας διαγωνισμός για το κάθε γκρουπ χωριστός.
- Στα παραπάνω γκρουπ να περιληφθούν και άδειες σε μεγαλύτερους αερολιμένες, π.χ. μία άδεια στο Ηράκλειο να πηγαίνει μαζί με τη Σητεία, μια δεύτερη μαζί με την Κάσο, η τρίτη μαζί με την Κάρπαθο κ.ο.κ.
- Ακόμα-ακόμα θα μπορούσε να συσταθεί μία νέα ΑΕ με πλειοψηφία του δημοσίου (κάτι σαν την cocmote ή τον ΟΠΑΠ) που θα αναλάμβανε το handling σε αερολιμένες που δε θα υπήρχε επενδυτικό ενδιαφέρον (υπόψη ότι αυτή η υποθετική εταιρία θα μπορούσε μελλοντικά να μετέχει σε διαγωνισμούς για άδειες περισσότερο κερδοφόρες - δεν υπάρχει κοινοτική νομοθεσία που να απαγορεύει στους φορείς λειτουργίας αερολιμένων, ακόμα κι είναι του δημοσίου να συστήνουν φορείς επίγειας εξυπηρέτησης).

Πάμε τώρα στην περίπτωση Βγενόπουλου, για τον οποίο όπως είδαμε, ο ακυρωθείς διαγωνισμός για handling ήταν κομένος και ραμένος στα μέτρα του. Ψιθυρίζεται εντονότατα (και κατά τη γνώμη μου βάσιμα) ότι η προκήρυξή των 31 σε ένα ενιαίο γκρουπ ήταν η εκπλήρωση μιας (αναγκαστικά άγραφης) υπόσχεσης που έλαβε όταν πήρε την ΟΑ. Θα επαναληφθεί αυτό; Προσωπικά, λαμβάνοντας υπόψη και τη διαφαινόμενη συμφωνία με τον Παπανδρέου για μειοψηφικό πακέτο στη ν.ΟΑ, πιστεύω ότι θα βρεθεί τρόπος να μην κακοκαρδιστεί και στη νέα προκήρυξή. Διότι, το επαναλαμβάνω, τα κράτη ΔΕΝ ΠΕΡΙΟΡΙΖΟΝΤΑΙ από την κοινοτική νομοθεσία για το ΠΩΣ και με ΠΟΙΟ τρόπο θα προκηρύσουν άδειες επίγειες εξυπηρέτησης, αρκεί να το κάνουν.
 
Re: Απελέυθερωση επίγειας εξυπηρέτησης ελληνικών αερολιμένων

Απο άρθρο του In.gr που παρέθεσε ο συμφορουμίτης ΣοφόΠαιδί:

...μέχρι τις 23 του μηνός θα γίνει ο διαγωνισμός για την επίγεια εξυπηρέτηση των περιφερειακών αεροδρομίων.
Η σκέψη που υπάρχει είναι ο διαγωνισμός να αφορά κάθε αεροδρόμιο χωριστά, χωρίς ωστόσο, να αποκλείεται και το ενδεχόμενο ομαδοποιήσεων...

Νομίζω ότι η ιδέα των ομαδοποιήσεων ήταν/είναι αρκετά καλή...
Για να δούμε...
 
Top