Aegean aborted takeoff

  • Thread starter Thread starter bari
  • Ημερομηνία δημιουργίας Ημερομηνία δημιουργίας
'Οπως πολύ σωστά ειπώθηκε, δεν γνωρίζουμε τί ακριβώς συνέβη, καθώς κανέίς μας δεν ήταν στο κόκπιτ.

Αφού αφήσουμε την γνωστή κόντρα και τους "ζηλωτές" της μίας ή της άλλης εταιρείας, ας πούμε μερικά πράγματα και να τα ξεκαθαρίσουμε επ'ευκαιρία.

1) ένα αεροπλάνο βάσει του νόμου, θεωρείτε ότι αναχώρησε από την ώρα που αρχίζει να τροχοδρομεί με τις δικές του δυνάμεις (κινητήρες).

2) Πρίν το σημείο αυτό, για την όποια βλάβη, επεμβαίνουν οι μηχανικοί. Αν αυτοί δεν υπάρχουν (εξηγώ παρακάτω), οι πιλότοι συμβουλεύονται το MEL (Μinimum Equipment List). Αυτό το εγχειρίδιο είναι εγκεκριμμένο (και όχι εταιρικό) για τον τύπο αεροσκάφους, και αναφέρει με ποιές βλάβες μπορεί να απογειωθεί το αεροπλάνο. Αν η βλάβη δεν απαγορεύει την αναχώρηση, οι πιλότοι μπορούν να αναχωρήσουν, χωρίς καμμία επέμβαση μηχανικού.

3) Αφού το αεροπλάνο έχει αναχωρήσει (βάσει της νομικής έννοιας του όρου), το MEL δεν χρησιμοποιήται. Το εγχειρίδιο που οι χειριστές θα πρέπει να συμβουλεύονται είναι το QRH (Quick Reference Handbook), το οποίο βοηθά για την αντιμετώπιση της όποιας βλάβης (στο έδαφος ή στον αέρα). Η κοινή λογική είναι απαταίτητη, όπως αναφέρουν όλα τα αεροπορικά εγχειρίδια.

4) Η κοινή λογική επίσης λέει ότι αν ένα αεροπλάνο τροχοδρομεί για απογείωση από την βάση του και υπάρξει κάποια βλάβη, παρόλο που το MEL κανονικά "δεν πάιζει" σε αυτήν την φάση, καλό είναι να το συμβουλευτούν πρίν πάνε και "κολλήσουν" στο έδαφος στα ...Τίρανα. Αυτό μπορεί να γίνει έιτε με επικοινωνία με την τεχνική βάση ή ακόμα με επιστροφή στο gate.

5) Όπως έχω πεί πάμπολλες φορές, η ΟΑ (για μένα θα είναι πάντα η ΟΑ και όχι οι ΟΑ), είναι από τις ελάχιστες εταιρείες πλέον παγκοσμίως, που είναι κάθε λιμάνι και καημός, κάθε αεροδρόμιο και μηχανικός! Δεν ισχύει αυτό για τις υπόλοιπες εταιρείες. Το γιατί είναι μιά άλλη+μεγάλη κουβέντα.
Έτσι λοιπόν, αν το αεροπλάνο της ...ιστορίας μας (που αν κατάλαβα καλά ήταν στην Ρώμη), θα επέστρεφε στο gate και θα άρχιζε μία ...πονεμένη διαδικασία έυρεσης ντόπιου μηχανικού (Αλιτάλια ή δεν ξέρω και γώ τί άλλο). Όταν η βλάβη είναι τέτοια που το πλήρωμα κρίνει ότι δεν συντρέχει τέτοιος λόγος για μπερδέματα, μπορεί να συνεχίσει. (Θυμίζω ότι είναι νομικά καλυμμένοι). Αρκεί η λογική και η ασφάλεια να μήν στέκεται "εμπόδιο".

6) Όπως και να έχει το θέμα, το θέμα των αναγγελιών είναι λίγο μίζερο στην Ελλάδα τουλάχιστον. Ειδικά όταν κάθονται στράβες. Υπάρχει η λόγική ότι "άν βρώ χρόνο και δεν έχω τί άλλο να κάνω, θα κάνω μία αναγγελία. Εδώ καιγόμαστε! ".

Well, που λένε και στο χωριό μου, είναι ελαχιστότατες οι περιπτώσεις που ο πιλότος δεν έχει χρόνο. Και να μην έχει ...πρέπει να τον βρεί. Εκτός ξέρω γώ αν καίγεται όλο το αεροπλάνο ή του έχουν μείνει 100 λίτρα καύσιμα. Οι επικοινωνίες είναι βασικό συστατικό της ασφάλειας. Επικοινωνίες μεταξύ των δύο πιλότων, με το υπόλοιπο πλήρωμα αλλά και με τους επιβάτες. Και μιλάμε βέβαια και για αμφίδρομες επικοινωνίες. Όχι μόνο να μιλάμε αλλά και να ακούμε.

Να πώ δύο παραδείγματα:
α) Πρίν πολλά χρόνια, κάηκαν ζωντανοί στο έδαφος οι επιβαίνοντες Σαουδαραβικού τζάμπο, γιατί μπορεί μεν οι πιλότοι να κατέβασαν ένα αεροπλάνο με φωτιά στον χώρο αποσκευών, αλλά δεν βρήκαν χρόνο να απαντήσουν στις κλήσεις από την καμπίνα που θα τους έλεγε ότι όλο το πίσω μέρος του αεροπλάνου καιγόταν. Προσγειώθηκαν και τροχοδρομούσαν ...ανέμελα προς το gate όταν το αεροπλάνο κατακάηκε ολοσχερώς.

β) Η Monarch πρίν 10-12 χρόνια απογειώθηκε από Κύπρο μές τα μαύρα μεσάνυχτα. Το αιρμπάς έχασε ένα κινητήρα στην απογείωση. Από τον ζήλο τους να προσγειώσουν το αεροπλάνο το γρηγορότερο (το οποίο πετούσε μιά χαρά με μία μηχανή), οι πιλότοι δεν είπαν κουβέντα ούτε στους επιβάτες ούτε στο πλήρωμα καμπίνας, οι οποίοι είχαν δεί σπίθες να βγαίνουν από την μηχανή νωρίτερα.
Μετά την προσγείωση το βαρύ αιρμπάς σταμάτησε στο διάδρομ, οι πιλότοι αναστέναξαν με ανακούφιση για την καταπληκτική δουλειά που είχαν κάνει και άρχισαν να αλληλοσυγχαίρονται. Μέχρι την στιγμή που είδαν έκπληκτοι από τα παράθυρα τους επιβάτες τους να τρέχουν αλλόφρωνες στον διάδρομο μπροστά τους !!! Το πλήρωμα καμπίνας (μην έχοντας ιδέα τί είχε συμβεί και υπό την πίεση των πανικόβλητων επιβατών) άρχισε από μόνο του και χωρίς την εντολή του κυβερνήτη, την εγκατάληψη το αεροσκάφους..... Nice :shock:
 
Να προσθέσω και το δυστύχημα του Kegworth το 1989, όταν στο καινούριο 737-400 της British Midland οι πιλότοι έσβησαν τον λάθος κινητήρα, ενώ οι επιβάτες ήξεραν ποιος ήταν ο προβληματικός.
 
gonso":ojqvi339 said:
Να πώ δύο παραδείγματα:
α) Πρίν πολλά χρόνια, κάηκαν ζωντανοί στο έδαφος οι επιβαίνοντες Σαουδαραβικού τζάμπο, γιατί μπορεί μεν οι πιλότοι να κατέβασαν ένα αεροπλάνο με φωτιά στον χώρο αποσκευών, αλλά δεν βρήκαν χρόνο να απαντήσουν στις κλήσεις από την καμπίνα που θα τους έλεγε ότι όλο το πίσω μέρος του αεροπλάνου καιγόταν. Προσγειώθηκαν και τροχοδρομούσαν ...ανέμελα προς το gate όταν το αεροπλάνο κατακάηκε ολοσχερώς.

Μιλάς για το L-1011 που κάηκε μετά την προσγείωση;
 
gonso":1koyj5ra said:
α) Πρίν πολλά χρόνια, κάηκαν ζωντανοί στο έδαφος οι επιβαίνοντες Σαουδαραβικού τζάμπο, γιατί μπορεί μεν οι πιλότοι να κατέβασαν ένα αεροπλάνο με φωτιά στον χώρο αποσκευών, αλλά δεν βρήκαν χρόνο να απαντήσουν στις κλήσεις από την καμπίνα που θα τους έλεγε ότι όλο το πίσω μέρος του αεροπλάνου καιγόταν. Προσγειώθηκαν και τροχοδρομούσαν ...ανέμελα προς το gate όταν το αεροπλάνο κατακάηκε ολοσχερώς.

Στό συγκεκριμένο αεροπλάνο,τό πλήρωμα ΘΔ γνώριζε οτι το πίσω μέρος τού αεροπλάνου καιγόταν,ωστόσο ο κυβερνήτης έδωσε την εντολή νά μήν γίνη εκκένωση!Ο λόγος;είχε πανικοβληθεί και δέν μπορούσε να σκεφτή ψύχραιμα,υποσυνείδητα δέ αρνιόταν να δεχτή οτι αντιμετώπιζε κατάσταση έκτακτης ανάγκης.Ομοίως και οι υπόλοιποι δύο (ο F/O καί ο μηχανικός,ο οποίος μάλιστα ήταν δυσλεκτικός).

END OFF TOPIC
 
bari":294wdity said:
περιστατικο εχτες 25/08/2008 στην 653 FCO-ΑΤΗ με το SX-BTN.
... η προσπαθεια να δωθει μεγιστη ωθηση στους κινητηρες εγινε και μια δευτερη φορα αλλα αμεσως εγκαταλειφθηκε και αρχισε ενα παρατεταμενο φρεναρισμα..
. μετα απο μια 10 λεπτη ακινητοποιηση -και μια απολυτη σιωπη στην καμπινα-ξαναμπηκαμε στη σειρα για απογειωση,

Το πιθανό ουσιαστικό πρόβλημα δεν βρίσκεται στο ποια μικροβλάβη ή στιγμιαία ένδειξη μπορεί να διέκοψε τη διαδικασία της απογείωσης αλλά αυτοί οι δύο παράγοντες που έχω επισημάνει παραπάνω.
Σε αεροπλάνο που δεν έχει ενδείξεις θερμοκρασίας για τα φρένα και πίεσης αέρα στούς τροχούς το να μην γίνει έλεγχος στο gate μετα απο (πραγματική) ματαίωση αυτό μπορεί να είναι σοβαρό σφάλμα. Αν ανοίξει λόγω υπερθέρμανσης των φρένων το thermal fuse στους τροχούς και ξεφουσκώσει κάποιο λάστιχο, πώς θα το ξέρει το πλήρωμα αν δεν δεί τους τροχούς μηχανικός? απογείωση με (έστω και 30%) ξεφούσκωτο λάστιχο σημαίνει και διάλυσή του...
Εκτός κι αν δεν πάτησαν καθόλου φρένα και ο φίλος μας δεν κατάλαβε καλά... Γιατι αν πάτησαν, με φορτωμένο αεροπλάνο και απο 60Κts να έγινε η ματαίωση, τα φρένα θέλουν περισσότερο απο 10 λεπτά για να κρυώσουν...
 
1)Πρωτα απ'ολα θελω να ευχαριστησω τον gonso για την κατατοπιστικη του απαντηση η οποια ηταν κ πολυ σωστη.
2)Δευτερον θελω να πω πως σιγουρα ηταν πολυ μεγαλο λαθος του κυβερνητη να μην κανει λεπτομερη ανακοινωση.Αυτα ειναι πραγματα απαραιτητα κ γινονται για λογους πολυ πιο ασημαντους απο μια ανεπιτυχης απογειωση, ποσο μαλλον λοιπον στην περιπτωση αυτη!!!
3)Τριτον, θα ηθελα να σας διαβεβαιωσω πως κανενας κυβερνητης δεν θα ξαναδοκιμαζε απογειωση τοσο συντομα εαν δεν ηταν 100% σιγουρος οτι το προβλημα ηταν αμελητεο, αφου θα ειχε συμβουλευτει MEL,QRH και λοιπα βιβλια, αφου θα εχει επικοινωνησει με μηχανικους της εταιρειας αλλα και την εταιρεια (αρχι-χειριστες,κ.α.) για οδηγειες κ συμβουλες επι του θεματος.
Ειδικα οταν εισαι ακομα στο εδαφος κ εισαι safe, εχεις πολυ καθαροτερο μυαλο να αποφασισεις αν θα απογειωθεις τελικα, παρα να εισαι στον αερα κ να εχεις να παλεψεις με καιρους κ βλαβες. Στο κατω κατω και οι πιλοτοι ανθρωποι ειναι, λετε να μην τους νοιαζει η ζωουλα τους? Αμα νομιζανε πως ηταν επικινδυνο για τους ιδιους, θα ηταν οι πρωτοι που θα "γειωνανε" το αεροσκαφος...Ηρωισμους δεν κανουνε χωρις λογο!
Τελος, υπαρχουν παρα πολλα πραγματα που μπορουν να θεωρηθουν λογος για Rejected Take-off, και οι περισσοτεροι λογοι, σου επιτρεπουν να φυγεις αφου διαπιστωσεις το προβλημα κ το αξιολογησεις. Ενας απο αυτους μπορει να ειναι κ μια υπονοια, ή ακομα κ μια λανθασμενη εντυπωση οτι κατι παει στραβα..

Σκεφτειτε κι αυτο το σεναριο: O συγκυβερνητης κανει call-out κατι που του φανηκε να μην λειτουργει σωστα, ή απο αγχος κ υπερβαλλον ζηλο, κατι που νομισε πως ειδε, ή ακομα κι ενα warning annunciation που αναβοσβησε... Ο κυβερνητης, που οπως σε καθε απογειωση, εχει τα Thrust Levers στο δεξι χερι,κι επειδη ειναι ακομα πιθανοτατα στο Low speed Regime (ταχυτητα < 60 κομβους) και ακομα πολυ πιο κατω απο την GO speed που σε δεσμευει, κανει abort την απογειωση. Μετα την διαδικασια, συζηταται το προβλημα, το οποιο μπορει να ηταν κ ανυπαρκτο (ανθρωποι ειμαστε, λαθη κανουμε) και διαπιστωνεται πως ειναι ολα καλα να φυγουνε. Ζητανε ξανα θεση για απογειωση και μαλλον ηταν τυχεροι που φυγαν τοσο γρηγορα παλι απο τη Ρωμη...Απο ντροπή λοιπον ισως κι αυτοι δεν ξεραν τι να πουν στους επιβατες, και απλα για να βγαλουν κ την υποχρεωση της ανακοινωσης ειπαν μονο οτι ειχανε καποια ενδειξη, σε καποιο οργανο, αλλα ολα καλα, μην ανησυχειτε!!

Επαναλαμβανω πως η περιγραφη μου ειναι σεναριο της φαντασιας μου...ακραιο, αλλα νομιζω πιθανο. Αν κανω λαθος ή αν καποιος νομιζει πως λεω μπουρδες ας με συγχωρησει κι ας με διορθωσει. :oops:
Το μονο σιγουρο ειναι πως η ελλειψη λεπτομερους ανακοινωσης ειναι ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΗ...

Αυτα προς το παρον, αναμενω σχολια.. :great: :thx:
 
bari":9efzfh44 said:
περιστατικο εχτες 25/08/2008 στην 653 FCO-ΑΤΗ με το SX-BTN.
...

Μια παρενθεση...Μαλλον εννοεις 25/05/2008 απ'οτι καταλαβα λεγοντας "χτες"!!
Την κυριακη που μας περασε δηλ, σωστα? :wink:
 
ναι, την κυριακη πoυ περασε (25 Μαιου) στη βραδυνη πτηση απο Ρωμη. το post το ανοιξα τη δευτερα, εξ ου και το 'χτες' :wink:
παρακολουθω με πολυ ενδιαφερον ολα οσα λεγονται και φυσικα κανενας δεν ξερει τι εγινε παρα μονο οι δυο του πιλοτηριου. δε νομιζω παντως οτι οι πιλοτοι θα εβαζαν ποτε σε κυνδυνο τη ζωη τους αλλα και των επιβατων τους και οτι ολα ηταν οντως οκ για απογειωση. το ΜΟΝΟ που ζητουσαν οι επιβατες και που μου εκανε παρα πολυ ασχημη εντυπωση οτι δεν εγινε, ηταν μια ανακοινωση πριν τη δευτερη προσπαθεια για απογειωση. χρονος υπηρχε πολυς και κυλουσε πολυ βασανιστικα!
θα ηταν ενδιαφερον αν υπηρχε καποιο ατομο απο την εταιρια που να πηρε το αυτι του το περιστατικο και να ανεφερε οποιοδηποτε σχολιο η info..
 
Apgrau777":13ycq2iw said:
Σκεφτειτε κι αυτο το σεναριο: O συγκυβερνητης κανει call-out κατι που του φανηκε να μην λειτουργει σωστα, ή απο αγχος κ υπερβαλλον ζηλο, κατι που νομισε πως ειδε, ή ακομα κι ενα warning annunciation που αναβοσβησε... Ο κυβερνητης, που οπως σε καθε απογειωση, εχει τα Thrust Levers στο δεξι χερι,κι επειδη ειναι ακομα πιθανοτατα στο Low speed Regime (ταχυτητα < 60 κομβους) και ακομα πολυ πιο κατω απο την GO speed που σε δεσμευει, κανει abort την απογειωση. Μετα την διαδικασια, συζηταται το προβλημα, το οποιο μπορει να ηταν κ ανυπαρκτο (ανθρωποι ειμαστε, λαθη κανουμε) και διαπιστωνεται πως ειναι ολα καλα να φυγουνε. Ζητανε ξανα θεση για απογειωση και μαλλον ηταν τυχεροι που φυγαν τοσο γρηγορα παλι απο τη Ρωμη...Απο ντροπή λοιπον ισως κι αυτοι δεν ξεραν τι να πουν στους επιβατες, και απλα για να βγαλουν κ την υποχρεωση της ανακοινωσης ειπαν μονο οτι ειχανε καποια ενδειξη, σε καποιο οργανο, αλλα ολα καλα, μην ανησυχειτε!!

Επαναλαμβανω πως η περιγραφη μου ειναι σεναριο της φαντασιας μου...ακραιο, αλλα νομιζω πιθανο. Αν κανω λαθος ή αν καποιος νομιζει πως λεω μπουρδες ας με συγχωρησει κι ας με διορθωσει. :oops:
Το μονο σιγουρο ειναι πως η ελλειψη λεπτομερους ανακοινωσης ειναι ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΗ...
αυτο που περιγραφεις ηταν σχεδον αυτο που εζησα...η ταχυτητα στο διαδρομο απογειωσης ηταν μικρη (παρα τις 2 προσπαθειες για ωθηση) αλλα και η αμηχανη σιωπη που ακολουθησε εδινε την εντυπωση οτι μπορει να συμβαινει και κατι τοσο απλο που να μην επιδεχεται ουτε καν ερμηνεια προς τον επιβατη. ακομα και η αργοπορημενη ανακοινωση που μιλουσε για "καθυστερηση" και οχι για αποτυχημενη προσπαθεια απογειωσης υποβαθμιζε αρκετα τη σημασια του συμβαντος.
 
Σύντομη ερώτηση μιας και αναφέρθηκε: υπάρχει ένδειξη θερμοκρασίας φρένων και ελαστικών στο πιλοτήριο?

ΑΝ ΝΑΙ: προφανώς οι πιλότοι γνώριζαν το κατά πόσο υπερθερμάνθηκε το σύστημα πέδησης, υπολόγισαν πόσο περίπου θα κρυώσει μέχρι την επόμενη απογείωση και τελικά, με βάση τυπικές διαδικασίες, συνέχισαν...

ΑΝ ΟΧΙ: απ'όσα μας μάθαιναν στην Τουλούζη, τα carbon φρένα αργούν να κρυώσουν και σε αυτό το χρονικό διάστημα, τα λάστιχα (που είναι δίπλα τους) εξακολουθούν να υπερθερμαίνονται, με κίνδυνο έκρηξης. Οπότε υποθέτω ότι και πάλι το manual κάτι θα λέει για rejected T-O με την τάδε ταχύτητα και για το πόση ώρα πρέπει να περιμένουν οι χειρηστές ως την επόμενη προσπάθεια.

κάποιος να ρίξει λίγο παραπάνω φως ? :)
 
Top