'Οπως πολύ σωστά ειπώθηκε, δεν γνωρίζουμε τί ακριβώς συνέβη, καθώς κανέίς μας δεν ήταν στο κόκπιτ.
Αφού αφήσουμε την γνωστή κόντρα και τους "ζηλωτές" της μίας ή της άλλης εταιρείας, ας πούμε μερικά πράγματα και να τα ξεκαθαρίσουμε επ'ευκαιρία.
1) ένα αεροπλάνο βάσει του νόμου, θεωρείτε ότι αναχώρησε από την ώρα που αρχίζει να τροχοδρομεί με τις δικές του δυνάμεις (κινητήρες).
2) Πρίν το σημείο αυτό, για την όποια βλάβη, επεμβαίνουν οι μηχανικοί. Αν αυτοί δεν υπάρχουν (εξηγώ παρακάτω), οι πιλότοι συμβουλεύονται το MEL (Μinimum Equipment List). Αυτό το εγχειρίδιο είναι εγκεκριμμένο (και όχι εταιρικό) για τον τύπο αεροσκάφους, και αναφέρει με ποιές βλάβες μπορεί να απογειωθεί το αεροπλάνο. Αν η βλάβη δεν απαγορεύει την αναχώρηση, οι πιλότοι μπορούν να αναχωρήσουν, χωρίς καμμία επέμβαση μηχανικού.
3) Αφού το αεροπλάνο έχει αναχωρήσει (βάσει της νομικής έννοιας του όρου), το MEL δεν χρησιμοποιήται. Το εγχειρίδιο που οι χειριστές θα πρέπει να συμβουλεύονται είναι το QRH (Quick Reference Handbook), το οποίο βοηθά για την αντιμετώπιση της όποιας βλάβης (στο έδαφος ή στον αέρα). Η κοινή λογική είναι απαταίτητη, όπως αναφέρουν όλα τα αεροπορικά εγχειρίδια.
4) Η κοινή λογική επίσης λέει ότι αν ένα αεροπλάνο τροχοδρομεί για απογείωση από την βάση του και υπάρξει κάποια βλάβη, παρόλο που το MEL κανονικά "δεν πάιζει" σε αυτήν την φάση, καλό είναι να το συμβουλευτούν πρίν πάνε και "κολλήσουν" στο έδαφος στα ...Τίρανα. Αυτό μπορεί να γίνει έιτε με επικοινωνία με την τεχνική βάση ή ακόμα με επιστροφή στο gate.
5) Όπως έχω πεί πάμπολλες φορές, η ΟΑ (για μένα θα είναι πάντα η ΟΑ και όχι οι ΟΑ), είναι από τις ελάχιστες εταιρείες πλέον παγκοσμίως, που είναι κάθε λιμάνι και καημός, κάθε αεροδρόμιο και μηχανικός! Δεν ισχύει αυτό για τις υπόλοιπες εταιρείες. Το γιατί είναι μιά άλλη+μεγάλη κουβέντα.
Έτσι λοιπόν, αν το αεροπλάνο της ...ιστορίας μας (που αν κατάλαβα καλά ήταν στην Ρώμη), θα επέστρεφε στο gate και θα άρχιζε μία ...πονεμένη διαδικασία έυρεσης ντόπιου μηχανικού (Αλιτάλια ή δεν ξέρω και γώ τί άλλο). Όταν η βλάβη είναι τέτοια που το πλήρωμα κρίνει ότι δεν συντρέχει τέτοιος λόγος για μπερδέματα, μπορεί να συνεχίσει. (Θυμίζω ότι είναι νομικά καλυμμένοι). Αρκεί η λογική και η ασφάλεια να μήν στέκεται "εμπόδιο".
6) Όπως και να έχει το θέμα, το θέμα των αναγγελιών είναι λίγο μίζερο στην Ελλάδα τουλάχιστον. Ειδικά όταν κάθονται στράβες. Υπάρχει η λόγική ότι "άν βρώ χρόνο και δεν έχω τί άλλο να κάνω, θα κάνω μία αναγγελία. Εδώ καιγόμαστε! ".
Well, που λένε και στο χωριό μου, είναι ελαχιστότατες οι περιπτώσεις που ο πιλότος δεν έχει χρόνο. Και να μην έχει ...πρέπει να τον βρεί. Εκτός ξέρω γώ αν καίγεται όλο το αεροπλάνο ή του έχουν μείνει 100 λίτρα καύσιμα. Οι επικοινωνίες είναι βασικό συστατικό της ασφάλειας. Επικοινωνίες μεταξύ των δύο πιλότων, με το υπόλοιπο πλήρωμα αλλά και με τους επιβάτες. Και μιλάμε βέβαια και για αμφίδρομες επικοινωνίες. Όχι μόνο να μιλάμε αλλά και να ακούμε.
Να πώ δύο παραδείγματα:
α) Πρίν πολλά χρόνια, κάηκαν ζωντανοί στο έδαφος οι επιβαίνοντες Σαουδαραβικού τζάμπο, γιατί μπορεί μεν οι πιλότοι να κατέβασαν ένα αεροπλάνο με φωτιά στον χώρο αποσκευών, αλλά δεν βρήκαν χρόνο να απαντήσουν στις κλήσεις από την καμπίνα που θα τους έλεγε ότι όλο το πίσω μέρος του αεροπλάνου καιγόταν. Προσγειώθηκαν και τροχοδρομούσαν ...ανέμελα προς το gate όταν το αεροπλάνο κατακάηκε ολοσχερώς.
β) Η Monarch πρίν 10-12 χρόνια απογειώθηκε από Κύπρο μές τα μαύρα μεσάνυχτα. Το αιρμπάς έχασε ένα κινητήρα στην απογείωση. Από τον ζήλο τους να προσγειώσουν το αεροπλάνο το γρηγορότερο (το οποίο πετούσε μιά χαρά με μία μηχανή), οι πιλότοι δεν είπαν κουβέντα ούτε στους επιβάτες ούτε στο πλήρωμα καμπίνας, οι οποίοι είχαν δεί σπίθες να βγαίνουν από την μηχανή νωρίτερα.
Μετά την προσγείωση το βαρύ αιρμπάς σταμάτησε στο διάδρομ, οι πιλότοι αναστέναξαν με ανακούφιση για την καταπληκτική δουλειά που είχαν κάνει και άρχισαν να αλληλοσυγχαίρονται. Μέχρι την στιγμή που είδαν έκπληκτοι από τα παράθυρα τους επιβάτες τους να τρέχουν αλλόφρωνες στον διάδρομο μπροστά τους !!! Το πλήρωμα καμπίνας (μην έχοντας ιδέα τί είχε συμβεί και υπό την πίεση των πανικόβλητων επιβατών) άρχισε από μόνο του και χωρίς την εντολή του κυβερνήτη, την εγκατάληψη το αεροσκάφους..... Nice :shock:
Αφού αφήσουμε την γνωστή κόντρα και τους "ζηλωτές" της μίας ή της άλλης εταιρείας, ας πούμε μερικά πράγματα και να τα ξεκαθαρίσουμε επ'ευκαιρία.
1) ένα αεροπλάνο βάσει του νόμου, θεωρείτε ότι αναχώρησε από την ώρα που αρχίζει να τροχοδρομεί με τις δικές του δυνάμεις (κινητήρες).
2) Πρίν το σημείο αυτό, για την όποια βλάβη, επεμβαίνουν οι μηχανικοί. Αν αυτοί δεν υπάρχουν (εξηγώ παρακάτω), οι πιλότοι συμβουλεύονται το MEL (Μinimum Equipment List). Αυτό το εγχειρίδιο είναι εγκεκριμμένο (και όχι εταιρικό) για τον τύπο αεροσκάφους, και αναφέρει με ποιές βλάβες μπορεί να απογειωθεί το αεροπλάνο. Αν η βλάβη δεν απαγορεύει την αναχώρηση, οι πιλότοι μπορούν να αναχωρήσουν, χωρίς καμμία επέμβαση μηχανικού.
3) Αφού το αεροπλάνο έχει αναχωρήσει (βάσει της νομικής έννοιας του όρου), το MEL δεν χρησιμοποιήται. Το εγχειρίδιο που οι χειριστές θα πρέπει να συμβουλεύονται είναι το QRH (Quick Reference Handbook), το οποίο βοηθά για την αντιμετώπιση της όποιας βλάβης (στο έδαφος ή στον αέρα). Η κοινή λογική είναι απαταίτητη, όπως αναφέρουν όλα τα αεροπορικά εγχειρίδια.
4) Η κοινή λογική επίσης λέει ότι αν ένα αεροπλάνο τροχοδρομεί για απογείωση από την βάση του και υπάρξει κάποια βλάβη, παρόλο που το MEL κανονικά "δεν πάιζει" σε αυτήν την φάση, καλό είναι να το συμβουλευτούν πρίν πάνε και "κολλήσουν" στο έδαφος στα ...Τίρανα. Αυτό μπορεί να γίνει έιτε με επικοινωνία με την τεχνική βάση ή ακόμα με επιστροφή στο gate.
5) Όπως έχω πεί πάμπολλες φορές, η ΟΑ (για μένα θα είναι πάντα η ΟΑ και όχι οι ΟΑ), είναι από τις ελάχιστες εταιρείες πλέον παγκοσμίως, που είναι κάθε λιμάνι και καημός, κάθε αεροδρόμιο και μηχανικός! Δεν ισχύει αυτό για τις υπόλοιπες εταιρείες. Το γιατί είναι μιά άλλη+μεγάλη κουβέντα.
Έτσι λοιπόν, αν το αεροπλάνο της ...ιστορίας μας (που αν κατάλαβα καλά ήταν στην Ρώμη), θα επέστρεφε στο gate και θα άρχιζε μία ...πονεμένη διαδικασία έυρεσης ντόπιου μηχανικού (Αλιτάλια ή δεν ξέρω και γώ τί άλλο). Όταν η βλάβη είναι τέτοια που το πλήρωμα κρίνει ότι δεν συντρέχει τέτοιος λόγος για μπερδέματα, μπορεί να συνεχίσει. (Θυμίζω ότι είναι νομικά καλυμμένοι). Αρκεί η λογική και η ασφάλεια να μήν στέκεται "εμπόδιο".
6) Όπως και να έχει το θέμα, το θέμα των αναγγελιών είναι λίγο μίζερο στην Ελλάδα τουλάχιστον. Ειδικά όταν κάθονται στράβες. Υπάρχει η λόγική ότι "άν βρώ χρόνο και δεν έχω τί άλλο να κάνω, θα κάνω μία αναγγελία. Εδώ καιγόμαστε! ".
Well, που λένε και στο χωριό μου, είναι ελαχιστότατες οι περιπτώσεις που ο πιλότος δεν έχει χρόνο. Και να μην έχει ...πρέπει να τον βρεί. Εκτός ξέρω γώ αν καίγεται όλο το αεροπλάνο ή του έχουν μείνει 100 λίτρα καύσιμα. Οι επικοινωνίες είναι βασικό συστατικό της ασφάλειας. Επικοινωνίες μεταξύ των δύο πιλότων, με το υπόλοιπο πλήρωμα αλλά και με τους επιβάτες. Και μιλάμε βέβαια και για αμφίδρομες επικοινωνίες. Όχι μόνο να μιλάμε αλλά και να ακούμε.
Να πώ δύο παραδείγματα:
α) Πρίν πολλά χρόνια, κάηκαν ζωντανοί στο έδαφος οι επιβαίνοντες Σαουδαραβικού τζάμπο, γιατί μπορεί μεν οι πιλότοι να κατέβασαν ένα αεροπλάνο με φωτιά στον χώρο αποσκευών, αλλά δεν βρήκαν χρόνο να απαντήσουν στις κλήσεις από την καμπίνα που θα τους έλεγε ότι όλο το πίσω μέρος του αεροπλάνου καιγόταν. Προσγειώθηκαν και τροχοδρομούσαν ...ανέμελα προς το gate όταν το αεροπλάνο κατακάηκε ολοσχερώς.
β) Η Monarch πρίν 10-12 χρόνια απογειώθηκε από Κύπρο μές τα μαύρα μεσάνυχτα. Το αιρμπάς έχασε ένα κινητήρα στην απογείωση. Από τον ζήλο τους να προσγειώσουν το αεροπλάνο το γρηγορότερο (το οποίο πετούσε μιά χαρά με μία μηχανή), οι πιλότοι δεν είπαν κουβέντα ούτε στους επιβάτες ούτε στο πλήρωμα καμπίνας, οι οποίοι είχαν δεί σπίθες να βγαίνουν από την μηχανή νωρίτερα.
Μετά την προσγείωση το βαρύ αιρμπάς σταμάτησε στο διάδρομ, οι πιλότοι αναστέναξαν με ανακούφιση για την καταπληκτική δουλειά που είχαν κάνει και άρχισαν να αλληλοσυγχαίρονται. Μέχρι την στιγμή που είδαν έκπληκτοι από τα παράθυρα τους επιβάτες τους να τρέχουν αλλόφρωνες στον διάδρομο μπροστά τους !!! Το πλήρωμα καμπίνας (μην έχοντας ιδέα τί είχε συμβεί και υπό την πίεση των πανικόβλητων επιβατών) άρχισε από μόνο του και χωρίς την εντολή του κυβερνήτη, την εγκατάληψη το αεροσκάφους..... Nice :shock: