Δύο κρίσιμα ανθρώπινα, και δυστυχώς μοιραία, λάθη, ένα στο έδαφος και ένα στον αέρα, ήταν αυτά που οδήγησαν το Μπόινγκ της εταιρείας «Ηλιος» να συντριβεί στο Γραμματικό, στις 14 Αυγούστου, συμπαρασύροντας στο θάνατο 121 ανθρώπους. Δεν υπήρχε καμία μηχανική βλάβη στο αεροπλάνο. Σύμφωνα με απολύτως έγκυρες πληροφορίες, η επιτροπή αξιολόγησης των αιτιών του δυστυχήματος έχει καταλήξει στις δύο αιτίες του:
1 Ο διακόπτης συμπίεσης είχε τελικά αφεθεί από τον τεχνικό της αεροπορικής εταιρείας «Ηλιος» στη θέση «Manual» κατά τον έλεγχο που πραγματοποιήθηκε στην επισκευαστική βάση (με τεχνητή συμπίεση ώστε να διαπιστωθεί η σωστή λειτουργία του συστήματος). Ο έλεγχος αυτός έγινε έπειτα από παρατήρηση για σχετική βλάβη ακριβώς την προηγουμένη της μοιραίας πτήσης. Σε νορμάλ λειτουργία του αεροσκάφους, ο διακόπτης πρέπει να βρίσκεται οπωσδήποτε στη θέση «Auto» ώστε η συμπίεση της καμπίνας να επιτυγχάνεται αυτόματα.
2 Από την επιτροπή διαπιστώθηκε επίσης ότι τα μέλη του πληρώματος διακυβέρνησης του αεροσκάφους, εκτελώντας ελλιπώς τους προβλεπόμενους ελέγχους, δεν αντελήφθησαν ότι ο διακόπτης συμπίεσης ήταν σε λάθος θέση. Αυτό τελικώς είχε ως αποτέλεσμα το Μπόινγκ κατά την άνοδό του να μην συμπιεσθεί επαρκώς.
Ελλειψη οξυγόνου
Από την επιτροπή διαπιστώθηκε ότι η πίεση της καμπίνας καθ' όλη τη διάρκεια της πτήσεως του αεροσκάφους (δηλαδή μέχρι τη στιγμή που έσβησαν οι κινητήρες) αντιστοιχούσε σε 26.000 χιλιάδες πόδια, όπου η περιεκτικότητα του αέρα σε οξυγόνο είναι απαγορευτική για την επιβίωση.
Ο χρόνος χρήσιμης συνείδησης ενός μέσου ανθρώπου (ικανότητα αντίδρασης) σε παρόμοιο περιβάλλον είναι λιγότερος από 2 λεπτά.
Αυτό είναι και η απάντηση για την αδυναμία του κυβερνήτη και συγκυβερνήτη να αντιδράσουν.
Τα μέλη της επιτροπής διερεύνησης πήραν καταθέσεις από τους τεχνικούς βάσης της εταιρείας που ήλεγξαν το αεροσκάφος πριν από την απογείωσή του (τον Βρετανό Αλαν Ιργουιν και τον Κύπριο Μιχαηλίδη).
*Ο βρετανός τεχνικός στην αρχική του κατάθεση στην Κύπρο είπε ότι το πρώτο που ζήτησε από τον κυβερνήτη ήταν να του επιβεβαιώσει τη θέση του διακόπτη. Ο ίδιος στην κατάθεσή του στην επιτροπή ισχυρίστηκε ότι, μετά την τεχνική συμπίεση που προκάλεσε για να ελέγξει το αεροπλάνο, επανέφερε τον διακόπτη στη θέση Auto. Οι εμπειρογνώμονες του υπενθύμισαν ότι στην κυπριακή αστυνομία είχε δηλώσει ότι τον άφησε στην θέση «Manual». Απάντησε ότι διόρθωσε γραπτώς αυτή τη δήλωσή του, κάτι που όντως διαπιστώθηκε και από την επιτροπή.*Ομως υπήρχε και κάποιος άλλος αδιάψευστος μάρτυρας. Πρόκειται για το non volatile memory. Είναι το «μαγικό» τσιπ που καταγράφει θέση ή βλάβη ηλεκτρονικού ή ηλεκτρικού υλικού, από τη στιγμή που το αεροπλάνο τεθεί σε λειτουργία. Δεν χάνει τη μνήμη του ακόμη και όταν παύει να υφίσταται ηλεκτρική ενέργεια.
Το τσιπ αυτό εξετάσθηκε από την εταιρεία που το παράγει στη Φραγκφούρτη, για να επιβεβαιωθεί ότι ο διακόπτης βρισκόταν στη θέση «Manual» από το έδαφος.
*Σύμφωνα με πληροφορίες, ο Α. Ιργουιν ανέφερε στα μέλη της επιτροπής ότι ρωτήθηκε από τον κυβερνήτη Χανς Γιούρκεν Μέρτεν, στην εταιρική εμβέλεια, για τη θέση στην οποία βρίσκονται οι ασφάλειες του electronic and electric compartment.
Ο Βρετανός, από την άλλη, επίμονα ρωτούσε τον πιλότο για το διακόπτη συμπίεσης, ανησυχώντας ότι είχε ξεχαστεί σε λάθος θέση. Ξαφνικά, όμως, η επικοινωνία διακόπηκε. Επίσης ο Ιργουιν είπε ότι υπήρχε πρόβλημα συνεννόησης, επειδή ο κυβερνήτης μιλούσε αγγλικά με βαριά γερμανική προφορά.
*Ο άλλος τεχνικός, ο Μιχαηλίδης ζήτησε να μιλήσει με τον συγκυβερνήτη Πάμπο Χαραλάμπους στα ελληνικά. Ομως δεν πρόλαβε, γιατί χάθηκε η επαφή. Γεγονός πάντως είναι ότι δεν είχε σημειωθεί βλάβη στο σύστημα κλιματισμού. Εικάζεται επίσης, βασίμως, ότι ο κυβερνήτης είχε μπερδέψει τους ήχους, μη αναγνωρίζοντας ότι είχε πρόβλημα συμπίεσης.
Εξέταση με ακτίνες Χ
Η επιτροπή επισκέφθηκε το Σιάτλ των ΗΠΑ, όπου βρίσκεται η έδρα της Μπόινγκ. Ολα τα εξαρτήματα εξετάστηκαν με ακτίνες Χ. Επιβεβαιώθηκε και εκεί ότι ο διακόπτης αποσυμπίεσης δεν άλλαξε θέση με την πρόσκρουση και ότι είχε παραμείνει στη συγκεκριμένη θέση από τη Λάρνακα.
Επίσης, η Μπόινγκ αποφάσισε να διαφοροποιήσει τα ηχητικά σήματα προειδοποίησης του πιλότου που είναι ίδια και για μη κανονική συμπίεση της καμπίνας και για τη θέση των κινητών μερών των πτερύγων κατά την απογείωση. Πρόκειται, όμως για χρονοβόρα και πολυδάπανη διαδικασία.*Το έργο της επιτροπής πλησιάζει στο τέλος του, καθώς έχει συγκεντρώσει το 90% των πληροφοριών που χρειάζεται. Επί 110 ημέρες, τα μέλη της προσπαθούσαν να συναρμολογήσουν τα συντρίμμια του μοιραίου παζλ. Εξετάσθηκαν πάνω από 60 μάρτυρες, τεχνικοί, ιπτάμενο προσωπικό, επιμελητές πτήσεων, προγραμματιστές και μάλιστα σε διάφορες πόλεις (Αθήνα, Λευκωσία, Λάρνακα, Λονδίνο, Παρίσι, Σιάτλ, Φραγκφούρτη, Μπραουνσβάικ).
*Η αναπαράσταση της μοιραίας πτήσης προγραμματίζεται να γίνει αυτή την εβδομάδα και η οποία ίσως ολοκληρώσει τον κύκλο της αναζήτησης.
Πολλοί, ωστόσο, πιστεύουν ότι πιο χρήσιμη θα ήταν μια δοκιμή σε κανονικές συνθήκες υποξίας στο θάλαμο αποσυμπίεσης που διαθέτει το κέντρο αεροπορικής ιατρικής 251 ΓΝΑ.
Η προσπάθεια προσγείωσης
Το μεγαλύτερο και τραγικότερο ερώτημα, που ίσως και να μην απαντηθεί, είναι γιατί το πλήρωμα καμπίνας δεν κατάφερε δύο ολόκληρες ώρες να ανοίξει την πόρτα του κόκπιτ. Αποδεδειγμένα χρησιμοποίησαν τις φορητές φιάλες οξυγόνου και διατηρούσαν τις αισθήσεις τους όλο αυτό το διάστημα.
Το πιθανότερο είναι ότι μέσα στον πανικό δεν έβρισκαν την ειδική κάρτα με τον καταγεγραμμένο κωδικό της πόρτας ασφαλείας του κόκπιτ.
*Γεγονός είναι επίσης ότι ο Ανδρέας Προδρόμου είναι ο ήρωας της μοιραίας πτήσης. Τα δευτερόλεπτα όμως κύλησαν με ταχύτητα πέρα από τις ανθρώπινες δυνατότητες. Στις 11.49.20'' της μοιραίας μέρας άνοιξε η πόρτα του πιλοτηρίου με τον χαρακτηριστικό σαν καμπανάκι ήχο, 11.49.34'' έσβησε ο πρώτος κινητήρας, 11.54.10'' ακούστηκε το πρώτο «Mayday!», 11.54.56'' το δεύτερο «Mayday!», 11.55.02'' ακούστηκαν οι ψιθυριστές, γεμάτες αγωνία, τελευταίες λέξεις του. Ο Ανδρέας είχε καταφέρει, πλανάροντας σαν ανεμόπτερο το αεροπλάνο, να το φέρει παράλληλα με το έδαφος έτοιμο να το προσγειώσει με την κοιλιά. Ενάμισι χιλιόμετρο επίπεδης γης χρειαζόταν... Ενάμισι χιλιόμετρο ζωής...
source:
http://www.enet.gr