SA321F Super Frelon....

Re: Ελικόπτερα SA 321 ("Super Frelon") στην Ολυμπιακή

Δεν υπάρχει λόγος να ψάχνουμε όλο το ιντερνετ τη στιγμή που έχουμε στο airliners.gr την πιο ολοκληρωμένη βάση δεδομένων για τα ελληνικά αεροσκάφη https://www.airliners.gr/el/registrations/index.php ;)
Το Super Frelon της ΟΑ ήταν το πρωτότυπο ελικόπτερο της Aerospatiale (c/n: 1) και είναι ακόμη και σήμερα στο Μουσείο ελικοπτέρων με τα χρώματα της ΟΑ.
 
Τό θυμάμαι το συγκεκριμένο ελικόπτερο γιατί είχε ταξιδέψει μιά φορά ο πατέρας μου στη Χίο μ'αυτό.Το είχα δεί μάλιστα που απογειωνόταν μπροστά από τον αεροσταθμό εσωτερικού στο LGAT.

Απ'όσο ξέρω,το πλήρωμα ΘΔ του ήταν Γάλλοι.

Επίσης θυμάμαι οτι σέ κάποιο διαφημιστικό κείμενο (τής ΟΑ;) το ανέφεραν ώς "ελικόπτερο τύπου Alouette"...

Ακόμα αναρωτιέμαι γιά ποιό λόγο η ΟΑ δέν συνέχισε και δέν επεξέτεινε την δρομολόγηση και άλλων τέτοιων ελικοπτέρων.Πιστεύω οτι είναι ιδανικά γιά την αεροπορική σύνδεση μεταξύ νησιών,αφού δέν απαιτούν διαδρόμους και τροχοδρόμους,παρά μόνο μιά πίστα και το κτίριο αναμονής τών επιβατών.

[Ψιλο-OFF TOPIC MODE ON]Ενας άλλος ιδανικός τύπος ελικοπτέρου γι'αυτή τη δουλειά θά ήταν το Sikorsky SkyCrane,μέ ειδικά containers διαμορφωμένα σέ θαλάμους επιβατών.Θά μπορούσε μάλιστα τό ελικόπτερο να αφήνη τά containers αυτά μέ τους επιβάτες στην πίστα και να τά παραλαμβάνουν νταλίκες που θα τά πηγαίνουν στο κέντρο τής πόλης,όπου θα αποβιβάζωνται οι επιβάτες κατ'ευθυείαν,γλυτώνωντας τον μπελά τής μετάβασης από/πρός το αεροδρόμιο,τά πάρκινγκ και λοιπά,ενώ η νταλίκα θα παραλάμβανε άλλο container μέ τους αναχωρούντες επιβάτες.Οποιος έχει όρεξη γιά συζήτηση,άς ανοίξουμε ένα νέο θέμα σχετικά[Ψιλο-OFF TOPIC MODE OFF]
 
Hastaroth":13fmmbom said:
Επίσης θυμάμαι οτι σέ κάποιο διαφημιστικό κείμενο (τής ΟΑ;) το ανέφεραν ώς "ελικόπτερο τύπου Alouette"...
Αυτό μάλλον κάτι άλλο ήταν. Η ΟΑ είχε πράγματι μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του '80 και ελικόπτερα Alouette. (Καμμία σχέση με Frelon!)

Hastaroth":13fmmbom said:
Ακόμα αναρωτιέμαι γιά ποιό λόγο η ΟΑ δέν συνέχισε και δέν επεξέτεινε την δρομολόγηση και άλλων τέτοιων ελικοπτέρων.Πιστεύω οτι είναι ιδανικά γιά την αεροπορική σύνδεση μεταξύ νησιών,αφού δέν απαιτούν διαδρόμους και τροχοδρόμους,παρά μόνο μιά πίστα και το κτίριο αναμονής τών επιβατών.
Η ΟΑ σταμάτησε τα δρομολόγια, γιατί δεν ήταν κερδοφόρα. Συμφωνώ απολύτως μαζί σου και τα θεωρώ πολύ καλή ιδέα! Βέβαια σήμερα ίσως δεν χρειάζονται πιά, γιατί σχεδόν όλα τα νησιά διαθέτουν πλέον ένα αεροδρόμιο, όπου μπορεί να προσγειωθεί τουλάχιστον ένα 228 ή 8-100. Αλλά τις δεκαετίες '60-'70 το SA 321 θα πρέπει να ήταν Η ΛΥΣΗ!!! :)
 
Hastaroth":3mjpd6v0 said:
Επίσης θυμάμαι οτι σέ κάποιο διαφημιστικό κείμενο (τής ΟΑ;) το ανέφεραν ώς "ελικόπτερο τύπου Alouette"...

Ναι καμία σχέση αυτό... Η ΟΑ είχε τα παρακάτω ελικόπτερα Aerospatiale Alouette:

SX-HAC ALOUETTE III 07.08.68 - 24.11.75
SX-HAH ALOUETTE ASTAZOU 10.06.69 - 13.07.82
SX-HAI ALOUETTE ASTAZOU 07.07.71 - 18.06.81
SX-HAN ALOUETTE III 16.05.73 - 02.06.84

Περισσότερα εδώ: https://www.airliners.gr/el/registrations/index.php
 
Το συγκεκριμένο ελικόπτερο ήταν μια προσπάθεια πολιτικής έκδοσης ενός στρατιωτικού ελικοπτέρου. Ο Ωνάσσης είχε ενοικιάσει το πρωτότυπο για έναν χρόνο και έκτοτε δεν ξαναχρησιμοποιήθηκε ποτέ.
Στο διάστημα της ενοικίασή του επό την ΟΑ χρησιμοποιήθηκε για προγραμματισμένες πτήσεις στη Σκιάθο και τη Μύκονο που την εποχή εκείνη δεν διέθεταν ακόμη οργανωμένα αεροδρόμια.
Πράγματι έχει κινηματογραφηθεί στην ταινία "Η Παριζιάνα" της Φίνος Φιλμς με τη Βλαχοπούλου. Σήμερα βρίσκεται στο μουσείο ελικοπτέρων στο Weston-super-Mare στην Αγγλία όπου δωρήθηκε από την κατασκευάστρια Aerspatial και διαθέτει μέχρι σήμερα τα διακριτικά της Ολυμπιακής:
http://www.abpic.co.uk/photo/1255706/
 
Εχει αναφερθεί και σε άλλα topics το συγκεκριμένο ε/π.Ο πατέρας μου είχε ταξιδέψει μ'αυτό,αλλά όχι στην Σκιάθο ή Μύκονο-είχε πάει στην Χίο.Θυμάμαι ακόμα και τώρα την σκηνή όπου το ε/π απογειώθηκε έξω από το υπόστεγο τής τότε Ολυμπιακής Αεροπλοϊας,ενώ εγώ με τον αδελφό μου και την μητέρα μας το παρακολουθούσαμε από το κτίριο τών αναχωρήσεων εσωτερικού.Θυμάμαι επίσης πως είχα διαβάσει ότι οι χειριστές του ήταν Γάλλοι (προφανώς,διότι δέν συνέφερε να εκπαιδευτούν Ελληνες γιά να πετάνε ένα νοικιασμένο ελικόπτερο που κάποια στιγμή θα το ξανάδιναν στον ιδιοκτήτη του).

Μάλιστα,όπως φαίνεται και στην φωτογραφία όπου μάς οδηγεί το link τού AGV,το ε/π διατηρεί ακόμα και το όνομά του ("Ερμής") που είχε από την "θητεία" του στην ΟΑ.

Κατά την ταπεινή μου άποψη,η ΟΑ θα έπρεπε να είχε δημιουργήσει ένα δίκτυο δρομολογίων με τέτοια ε/π (το συγκεκριμένο έπαιρνε γύρω στους 20 επιβάτες,άν θυμάμαι καλά) γιά να εξυπηρετή μικρά νησιά ή και άλλες περιοχές όπου η κατασκευή αεροδρομίου είναι τεχνικά αδύνατη λόγω ανυπαρξίας κατάλληλης έκτασης.Μού κάνει εντύπωση που ο Ωνάσης δέν προχώρησε αυτήν την ιδέα κι'αναρωτιέμαι τί "είδε" και αποφάσισε πως κάτι τέτοιο δέν θα ήταν οικονομικά βιώσιμο.
 
Ισως γιατι το κοστος χρησης ενος τετοιου ελικοπτερου αλλα και η τιμη ενοικιασης του ηταν πολυ ακριβες?
Πιστευω θα ηταν χρησιμο (αλλα μαλλον αδυνατο) να μαθαιναμε τις τιμες εισητηριων για αντιστοιχα δρομολογια εσωτερικου που πραγματοποιουνταν με αεροπλανα αντιστοιχων θεσεων.
Ξερω οτι η συγκριση ειναι μαλλον ακυρη, αλλα ενα sikorsky s 92 και ενα jetstream 31 ενω ειναι αντιστοιχων θεσεων το κοστος αποκτησης και το κοστος χρησης εχουν μεγαλη διαφορα και μιλαμε για εποχες που η χρηση αεροπλανου ηταν στο μεταιχμιο που περνουσε απο προνομιο των οικονομημενων προς τον απλο κοσμο
 
Αγαπητοί φίλοι,

Πράγματι το κόστος χρήσης ενός ελικοπτέρου είναι κατά πολύ υψηλότερο από εκείνο του συμβατικού αεροσκάφους.
Ο Ωνάσσης βέβαια ήταν επιχειρηματίας και χρησιμοποίησε το ελικόπτερο αυτό για λόγους prestige. Για να πάει εκεί που κανένας άλλος δεν θα πήγαινε ενώ οι επιβάτες ήθελαν να πάνε.
Επειδή όμως ήταν και επιχειρηματίας, η λύση ήταν να αποδείξει στην ΥΠΑ ότι αξίζει να κατασκευάσει αεροδρόμια (το κόστος θα βάρυνε την ΥΠΑ και όχι την ΟΑ), με αποτέλεσμα η ΟΑ να μπορεί να χρησιμοποιεί στους προορισμούς εκείνους (τα κατά πολύ φθηνότερα) συμβατικά αεροσκάφη.
Ή κοινώς μ' ένα σμπάρο πολλά τρυγώνια (ως γνωστόν τίποτα δεν έκανε στην τύχη ο συγχωρεμένος).
 
Ο συγχωρεμένος ασφαλώς δέν έκανε τίποτε στην τύχη,ωστόσο δέν καταλαβαίνω γιά ποιόν λόγο το κόστος χρήσης ενός ε/π είναι μεγαλύτερο από αυτό ενός αντίστοιχης μεταφορικής ικανότητος αεροπλάνου.Επ'αυτού ίσως μπορεί να απαντήση ο ελικοπτεράκιας τού forum,ωστόσο σίγουρα το κόστος κατασκευής ενός ελικοδρομίου είναι μικρότερο απ'αυτό ενός αεροδρομίου κι'έτσι,νησιά ή περιοχές όπου το να φτιάξης αεροδρόμιο είναι τεχνικά αδύνατο (γιατί δέν υπάρχει η κατάλληλη έκταση να στρώσης διαδρόμους και τροχοδρόμους) μπορούν να έχουν άεροπορική σύνδεση.

Ισως ο συγκεκριμένος τύπος ε/π ήταν οικονομικά ασύμφορος ή ίσως το γεγονός ότι ο Ωνάσης το είχε νοικιάσει και όχι αγοράσει (ήταν μάλιστα και το πρωτότυπο και ώς γνωστόν όλα τα πρωτότυπα παρουσιάζουν έστιν ότε "παιδικές ασθένειες") έπαιξε κάποιο ρόλο.

Σήμερα βέβαια πολύ περισσότερα νησιά τού Αιγαίου έχουν αεροδρόμια απ'όσα είχαν την δεκαετία τού '60,αλλά πάλι παραμένουν κάποια μικρότερα όπου τέτοιου είδους ε/π θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν
 
Top