Να μοιραστώ και εγώ κάποιες σημειώσεις/σκέψεις μου για τα νουμερα της Α3 στο 2ο τρίμηνο
Η εσωτερική κίνηση ήταν πάνω 2,2% κυρίως λόγω του shift στο Πάσχα. Ήταν στο 2ο τρίμηνο φέτος ενώ πέρσι ήταν στο 1ο τρίμηνο. Αν τα νούμερα γίνουν normalized το traffic growth ήταν ελαφρά αρνητικό στο εσωτερικό.
Το μέσο έσοδο ήταν 105 ευρώ περίπου από 98 στο 2ο τρίμηνο του 2010, λογικό λόγω του μίγματος πωλήσεων (περισσότερα Long stages εξωτερικού, λιγότερα εσωτερικού). Αυτο όμως δεν σημαίνει και πολλά γιατι σε σχέση με τα ASKs που ανεβάζουν (+31% στο τρίμηνο) οι πωλήσεις δεν ανεβαίνουν αντίστοιχα. Αυτό φαίνεται απο το RASK (revenue per ASK) που έπεσε από το 7,2 στο 6,8 φέτος. Τα yields επίσης εξακολουθούν να πέφτουν. Βέβαια από την στιγμή που κ το stage length ανεβαίνει τόσο πολύ (περίπου +16% στο εξάμηνο) είναι δύσκολο αυτά να μην πέφτουν. Μόνο όταν αρχίσουν να γίνονται mature τα νέα δρομολόγια θα δούμε αντιστροφή της τάσης. Το θέμα είναι ότι ένα δρομολόγια θέλει τουλάχιστον 1.5 χρόνο στις καλές εποχές για να κάνει break even.
Όσο αφορά τα κόστη, το jet fuel ήταν πάνω 70% το 2o τρίμηνο κάτι που τα λέει όλα. Επιπλεόν εξαιτίας της επένδυσης που έχει γίνει σε νέα δρομολόγια και σε αυξηση του capacity στο εξωτερικό, μια σειρά από κοστη που σχετίζονται με αυτή την ανάπτυξη, έιχαν διψήφια άυξηση το 2ο τρίμηνο όπως overflight expenses, catering, airport charges etc. Παρ’ολα αυτά φαίνεται ότι κάνανε καλή δουλειά στα κόστη (κυρίως βέβαια στην μισθοδοσία) γιατί το συνολικό CASK (cost per ask) ήταν πάνω 5%, αλλά αν αφαιρέσουμε το jet fuel το Cask ήταν κάτω 2,8% το oποιό δέιχνει ότι κυνηγάνε πολύ και τα κόστη. Την επίδραση του jet fuel δεν μπορούν να την κουμαντάρουν, το μόνο που μπορούν να κάνουν είναι να κυνηγήσουν τις πωλήσεις και να μειώσουν όσο μπορούν τα κόστη. Φαίνεται ότι τα καταφέρνουν και μην ξεχνάμε ότι πολλά καινούργια δρομολόγια έχουν ζωή ενός δύο μηνών οπότε είναι πολύ νωρίς για να συνεισφέρουν αυτό που πραγματικά μπορούν σε όρους πωλήσεων.
Αυτό που είδα στο cash flow και ανέφερε και ο φίλος mxnk είναι η σημαντική αύξηση των υποχρεώσεων κατά 65εκ έναντι αύξησης 29εκ πέρσι. Αυτό όπως σωστά είπε ο φίλος είναι τα pre-bookings κάτι που εμένα μου λέει ότι σε όρους πωλήσεων το 3ο τρίμηνο θα είναι πολύ δυνατό. Όσο αφορά τις απαιτήσεις απ’ότι βλέπω απο το cash flow αυτές αυξήθηκαν δεν μειώθηκαν κάτι που προφανώς δεν είναι θετικό. Επίσης βελτίωση υπήρχε στο cash flow από τις θέσεις που έχει σε παράγωγα.
Γενικά δεν ήταν άσχημα τα νουμερα αν συνυπολογιστεί το κόστος καυσίμου και τα fixed costs που γράφτηκαν για τα νέα δρομολόγια. Στα συν και τα κοντά 200εκ. που έχουν σε μετρητό.
Πάντως μου κάνει εντύπωση τα στοιχέια του CAPA που δείχνει περίπου ίδιο domestic capacity για Α3 και ΟΑ. Προφανως και το domestic τράβηξε τον Αυγουστο
Βλέποντας μπροστα το 3ο τρίμηνο φαίνεται ότι θα είναι δυνατό σε πωλήσεις ενώ και το κόστη από τα νέα δρομολόγια θα αρχίσουν να γίνονται smooth out. Tο jet fuel ομως εξακολουθεί να είναι σταθερά πάνω απο τα 120 δολλαρια το βαρελι κάτι που θα επιβαρύνει πολύ και παρότι θα είναι κερδοφόρο τρίμηνο δεν θα δώσει τα κέρδη που θα καλύψουν τις υπάρχουσες ζημιές. Για το 2012 η ζήτηση από το εσωτερικό παρότι είναι ήδη στα τάρταρα, δεν βλέπω πως θα ανέβει με τα μετρα που πέρνουνε, ενώ και απο το εξωτερικό τα πραγματα δεν θα είναι ρόδινα. Όλες οι Δυτικοευρωπαϊκές χώρες παρνουν μέτρα (δείτε κυρίως την Ιταλία που είναι σημαντική αγορά για την Α3) οπότε το μακροοικονομικό περιβάλλον μάλλον θα είναι χειρότερο. Επιπλέον θεωρητικά οι χώρες που είχαν προβλήματα φέτος (πχ Αιγυπτος, Τυνησία) θα μπουνε στο παιχνίδι οπότε από πλευράς ζήτησης μαλλον πιο ζορισμένα τα βλεπω τα πράγματα. Στα καινούργια δρομολόγια αυτό δεν θα είναι εμφανές γιατί ξεκινάνε από το μηδέν και σίγουρα θα έχουν αύξηση σε ετήσια βάση. Εκεί που ενδεχωμένως να υπάρχει θετική εξέλιξη είναι εάν το χαμηλότερο growth ρίξει και την τιμή του πετρελαίου η οποία εξακολουθεί και είναι πολύ υψηλή και απ’ότι διαβάζω ειδικά το brent δεν συνάδει με το growth. Πάντως αν αυτές οι σκέψεις μου βγουνε, η σημαντική επένδυση που έκαναν στο εξωτερικό να μην τους βγει ή να μην τους βγει στα επίπεδα που θέλανε και ίσως δούμε και capacity reductions τα επόμενα τρίμηνα. Αυτά.
Καλημέρα!