Απώλεια κινητήρα σε 747 της ΟΑ

  • Thread starter Thread starter redhell
  • Ημερομηνία δημιουργίας Ημερομηνία δημιουργίας
akantif αυτό με τα κομμάτια του κινητήρα είναι άλλο περιστατικό το οποίο έγινε κάποια στιγμή μέσα στην δεκαετία του 90, δεν θυμάμαι χρονολογία.
 
OAL260":3rz3ko5a said:
akantif αυτό με τα κομμάτια του κινητήρα είναι άλλο περιστατικό το οποίο έγινε κάποια στιγμή μέσα στην δεκαετία του 90, δεν θυμάμαι χρονολογία.

Αυγουστος του 1990, δεν θυμαμαι ημερομηνια.....Περιμενα το αεροπλανο στο ΒΚΚ, αλλα ηρθε αλλο, με καθυστερηση!
 
akantif":2sh2xtsm said:
Για το συγκεκριμένο περιστατικό θυμάμαι όταν ήμουν μικρός, είχα διαβάσει στο περιοδικό ΠΤΗΣΗ. Έλεγε ότι ήταν μία πολύ ζεστή μέρα του Αυγούστου το 1978. Έλεγε όλα αυτά που έχετε ήδη πει, αλλά δεν έλεγε τίποτα για κομμάτια κινητήρα που πέσανε κάπου στην Αθήνα. Απλά ότι τον σβήσανε και συνέχισε με τους άλλους τρεις.
Το συμβάν δεν το θυμάμαι καθόλου εκείνη την εποχή, άλλωστε πολλές σημαντικές ειδήσεις τις αποσιωπούσε το τότε σύστημα ΕΙΡΤ-ΥΕΝΕΔ. Σχετικά πρόσφατα άκουσα στην τηλεόραση αυτό ακριβώς που γράφει ο akantif και ήμουν περίεργος να μάθω τις λεπτομέρειες.
 
Το περιστατικο με την παρα λιγο αεροπορικη τραγωδια με το Β747 της ΟΑ εγινε τον Αυγουστο του 1977.Κυβερνητης ηταν ο αειθαλης Φικαρδος.Ιπταμενος μηχανικος (ηταν ο αρχιμηχανικος της ΟΑ) δεν χρειαζεται νομιζω να το αναφερουμε,αλλωστε δεν ζει πια. Η πτηση ηταν ΟΑ 411 ,θερμοκρασια,υγρασια,βαρη ολα στο max,διαδρομος 33R.

Στο κοκπιτ συμφωνησαν η απογειωση να γινει "με νερα". Σε προηγουμενα ποστ διαβασατε για τους κινητηρες που χρησιμοποιουσαν μιγμα νερου και μεθανολης κλπ.

Κατα την απογειωση πραγματι ο μηχανικος ειχε ανοιχτα τα νερα. Βλεποντας ο κυβερνητης οτι ο διαδρομος τελειωνει και δεν εχει πιασει τη V1 φωναζει απο ενστικτωδη αναζητηση ισχυος:"νερα". Οποτε ο μηχανικος αφου ειχε ηδη ανοιχτα τα νερα ερμηνευσε την εντολη του κυβερνητη ως εντολη να κλεισει τα νερα κι αυτο εκανε...Αποτελεσματα: Το αεροπλανο απογειωθηκε στο τελος του διαδρομου με βαθμο ανοδου ουτε 200 ποδια το λεπτο, ανεβηκε στα 400 ποδια και πεταξε στην ευθεια του διαδρομου μεχρι σχεδον τον Κηφισσο οπου αφου ειχε χασει λιγο βαρος και πετωντας πανω απο περιοχη με χαμηλοτερη θερμοκρασια μπορεσε να κανει μια πολυ ρηχη στροφη και να βγει στη θαλασσα στη Δραπετσωνα οπου αρχισε την απορριψη καυσιμων. Κατεστραφη πρωτα ο κινητηρας Νο2 (στην απογειωση,στη V1) και μετα ο Νο3 στην ανοδο.

Πραγματι απο τις μελετες των performance graphs αλλα και απο εφαρμογη των παραμετρων σε simulator το αερ/νο σωθηκε εκ Θειας Παρεμβασεως κοινως ειχε αγιο...
 
Δηλ. μιλαμε ουσιαστικα για ασυννενοησια/λανθασμενη επικοινωνια μεταξυ του πληρωματος?
 
Äçë ãéá íá êáôáëÜâù áðïãåéþèçêå ìå 4 êéíçôÞñåò, õðÝñâáñï óå êáýóùíá, êáôÜöåñå íá êñáôçèåß (!) óôá 400ft ìå äõï êéíçôÞñåò (!) ìÝ÷ñé íá áäåéÜóåé êáýóéìá k íá ðñïóãåéùèåß ÷ùñßò ãñáíôæïõíéÜ? ðùò? êáôÝâçêå ï ðéëüôïò íá óðñþîåé? :?

Ïé êéíçôÞñåò 2,3 ãéáôß Ýêáíáí failure?
 
Απο περιέργεια, τι ειδους ποινες επισυρουν τετοιες "ασυνεννοησιες" για το πληρωμα?
 
12-8-1978 μεσημέρι
Β747-200 ΟΑ 411
το διηγήθηκε ο ίδιος ο κυβερνήτης στην εκπομπή "μια στις χίλιες" του Κ.Παπαπέτρου στην ΕΤ1.
Απογείωση με Vr Ο λόφος ειναι στα 209 Ft
διέλευση στα 215 (FDR). Με εντολή κυβερνήτη δεν ανεβαίνουν τα σκέλη παρόλο το ελάχιστο positve rate of climb και κατά παράβαση των οperation manuals.Εκρινε σαφώς ότι η απώλεια άντωσης θα ήταν μεγαλύτερη απο την οπισθελκουσα των τεράστιων σκελών του 747.
Πετά κυριολεκτικά "ξύνοντας κεραίες" και μένει στον αέρα χάρις στο ground effect του καυτού μεσημεριού του αθηναικού τσιμεντοκρατούμενου terrain.Περνά σε RWY heading πάνω απο το γήπεδο του Πανιωνίου και υπολογίζει σύμφωνα με τα λεγόμενά του ξεγράφοντας πλήρωμα και επιβάτες να συντριβεί στο όρος αιγάλεω για να μην προκαλέσει θύματα στο έδαφος.
Και τότε ω του θαύματος παίρνει απο τον μηχανικό λίγη ισχύ και αυξάνει λίγο την IAS ώστε να τολμήσει αριστερή στροφή τραβώντας λίγο το χειριστήριο και να μην στολλάρει .Περνά κάτω σε ύψος απο την καμινάδα του Κερατσινίου.
Βγαίνει στην θάλασσα κάνει dumping και παίρνει λιγο ύψος. Τότε μόνο μαζεύει τα σκέλη και κάνει go around.
Οσες φορές και να το έβαλε η BOEING στο simulator το αεροσκάφος συνετρίβη.
Ο κυβερνήτης συνταξιούχος πια ταξιδεύει με ένα ιστιοπλοικό που έχει κάνοντας βόλτες στο σαρωνικό γαιτί ζεί δωρεάν όπως ομολογεί ο ίδιος.
 
seven4seven":2hhs7s7b said:
Δηλ. μιλαμε ουσιαστικα για ασυννενοησια/λανθασμενη επικοινωνια μεταξυ του πληρωματος?

Ετσι φαίνεται.Οπως εικάζεται οτι συνέβη και μέ το Trident που έπεσε το 1972 στο Staines τής Αγγλίας (οτι δηλαδή ο κυβερνήτης κατέβασε κατά λάθος τά droops νομίζοντας οτι τά ανέβαζε επειδή είχε θεωρήσει οτι τά είχε κατεβάσει ο συγκυβερνήτης).

Βέβαια ο αείμνηστος (καί όχι πλέον αειθαλής) Φικάρδος χάρις στήν ικανότητά του κατάφερε και έφερε το αεροπλάνο πίσω στο Ελληνικό (τόν θυμάμαι που εξιστορούσε το γεγονός σέ μιά τηλεοπτική εκπομπή).Ομως άν έγιναν τά πράγματα όπως τά παραθέτει ο SCanavos (γιατί δέν θυμάμαι να άκουσα τον Φικάρδο να αναφέρη τίποτε γιά τά "νερά"-ή αλλιώς wet thrust διά τους αγγλομαθείς),η εντολή "νερά" έτσι σκέτη ήταν αόριστη καί εύλογα ο μηχανικός μπερδεύτηκε.Θά μπορούσε η εντολή να ήταν π.χ. "άνοιξε τά νερά",οπότε ο μηχανικός δέν θα έκανε τίποτε,αφού τά είχε ήδη ανοιχτά-απλώς θά απαντούσε "νερά ανοιχτά".

Επίσης,δέν ξέρω άν υπήρχε κάποιο σχετικό checklist item-προφανώς στην φάση before start,ώστε νά θυμίζη στους πιλότους την κατάσταση τού συστήματος αυτού.
 
Ξερουμε αν υπηρξαν συνεπειες (if any, γιατι αυτο που τελικα καταφεραν τους δινει πολλα credits) για το εν λογω πληρωμα και την ασυνεννοησια αυτη? (Και, προς θεου, δεν ζηταω να κρινουμε εναν ανθρωπο που πια δεν βρισκεται αναμεσα μας , απλα ζηταω να μαθω...)

Επισης, ποιο απο τα δυο (τοτε) 747 ηταν? Το Α ή το Β?
 
Top