"Αναγνωριση" αεροπλανων

  • Thread starter Thread starter futAIR
  • Ημερομηνία δημιουργίας Ημερομηνία δημιουργίας
aviation passiοnate":8ldqv0wi said:
Και από τον ήχο μπορείς να καταλάβεις τον τύπο του αεροπλάνου :D


Αυτό το έχω καταφέρει μόνο στα Α320 family.Αυτά όταν περνάνε πάνω από την πόλη της ρόδου για προσγείωση κάνουν ενα χαρακτηριστικό θόρυβο.Δηλαδή έκτος από το κλασσίκο αεροδυναμικό θόρυβο κάνουν και ένα βουητό σαν πλυντήριο ρόυχων (καινούργιο).Με βάση αυτόν τον ¨εξτρα¨ θόρυβο τα αναγνωρίζω με κλειστά μάτια.Επίσης τα 767 όταν πηγαίνουν για προσγείωση και κάποια στιγμή επιταχύνουν κάνουν ένα χαρακτηριστικό σφύριγμα.Άυτό το σφύριγμα το κάνουν όποτε ο πιλότος αλλάζει την ισχύ των μηχανών.Άυτό το έχω διαπιστώσει και μέσα από τη καμπίνα σε ενα 767 της ΒΑ.

Εννοείται ότι όλα αυτά τα σφυρίγματα, τα πλυντήρια τα νιαουρίσματα και διάφορα άλλα είναι εντελώς εμπειρικά και υποκειμενικά.

Το ιντερνετ μας έχει βοηθήσει πολύ αλλά δεν περιλαμβάνει τα charter.Γι' αυτό και η παρατήρηση και η απομνημόνευση παίζει ρόλο ειδκά στα περιφερειακά αεροδρόμια ,όπως ο Διαγόρας.
Π.χ εντελώς εμπειρικά ξέρω ότι το 747 της TRANSAERO ερχόταν πέρσι κάθε Πέμπτη και Κυριακή στις 13:45 και κάθε Πέμπτη στις 11:00 περίπου ερχόταν το 767 της ίδιας.
 
gonso":c33ih0vu said:
Τα παλιά τα χρόνια, δεν υπήρχε ίντερνετ. Υπήρχαν βιβλία, τα οποία μάλιστα με δυσκολία ο κάθε πιτσιρικάς τα εξοικονομούσε. Αυτά, είχαν μέσα φωτογραφίες από όλους τους τύπους και τις εκδόσεις.

Εγώ αυτά τα βιβλία (με τον γενικό τίτλο) Aircraft and Airline markings,άν δέν απατώμαι,τα έχω ακόμα στο σπίτι.Εχουν ακόμα και τα serial numbers τών αεροπλάνων.Τα αγόραζα (τα βιβλία,όχι τα αεροπλάνα :lol: ) μέχρι το 1995.

gonso":c33ih0vu said:
Με τα βιβλία λοιπόν παραμάσχαλα, και με τη βοήθεια του απαραίτητου δέντρου και της σκιάς του, ακολουθούσαν ατελείωτες ώρες με τα μυαλά στο φράχτη του αεροδρομίου. Τότε οι πιτσιρικάδες, είχαν περισσότερο διαθέσιμο χρόνο, μιάς και τότε (δεν θυμάμαι αν το ξανα ανέφερα), δεν υπήρχε ίντερνετ.
Δέν είχα ποτέ αρκετό διαθέσιμο χρόνο ώς πιτσιρικάς,αλλά όποτε τύχαινε να πάω στο αεροδρόμιο με τους γονείς μου γιά να υποδεχτούμε κάποιους συγγενείς,τους άφηνα στίς αφίξεις και ανέβαινα στην ταράτσα (ή στο εστιατόριο),συνήθως τού Ανατολικού LGAT γιά να κάνω τίς παρατηρήσεις μου.Δυστυχώς,εκτός από internet,τότε δέν είχα ούτε κάν φωτογραφική μηχανή....

gonso":c33ih0vu said:
Ο πατέρας μου από τις ατελείωτες φορές που αναγκαζόταν να με πηγαίνει, έγινε και αυτός αργότερα δεινός σπόττερ. Το μικρόβιο το είχε, μιάς και ήταν σπότερ καραβιών. Εγώ κοίταζα από το "Πανί" πρός τον 15L για να δώ το βαρυφορτωμένο τζάμπο για ΝΥ και αυτός πρός το πέλαγο να σποτάρει τον "Πορτοκαλί Ήλιο" που ερχότανε από την Ύδρα !
Μετά λύπης μου σού αναθέτω να πληροφορήσης τον πατέρα σου ότι ο "Πορτοκαλής Ηλιος" πλέον δέν υπάρχει.Από ετών έχει μετονομαστεί σέ "Γιώργης" και αφού έκανε κάμποσα χρόνια τίς γνωστές κρουαζιέρες στον Αργοσαρωνικό,πρό διετίας στούκαρε σε μιά ξέρα έξω από τον Πόρο και υποστάς κάποιες ζημιές ρυμουλκήθηκε σε ένα καρνάγιο στην Θεσσαλονίκη όπου και έκτοτε αγνοείται η τύχη του....
Πάντως είναι παρατηρημένο ότι το μικρόβιο τού spotting δέν έχει...στελέχη (που λένε και οι μικροβιολόγοι),αφού πολλοί (μεταξύ αυτών και ο υποφαινόμενος) είναι spotters και αεροπλάνων και πλοίων (μερικοί δέ,όπως και πάλιν ο υποφαινόμενος,είναι και trainspotters).

gonso":c33ih0vu said:
Πλάκα πλάκα όμως (δεν εξηγείτε αλλιώς), πρέπει να έριχνε κλεφτές ματιές πρός την πίστα, γιατί είναι δεινός αεροπορικός σπότερ σήμερα στα 73 του! Διακρίνει 738 από 734 από τα 6 μίλια απόσταση. Όχι απαραίττητα επειδή το διακρινει, αλλά επειδή ξέρει πιά εταιρεία πιάνει εκείνη την ώρα! Ξέρει ότι Δέλτα είναι η μόνη περίπτωση για να δεί κανείς 764 στίς μέρες μας και άλλα κουφά! Και δεν έχει και ίντερνετ!
Και καλά,το 734 διακρίνεται εύκολα από το 738 λόγω τών τεραστίων winglets που διαθέτει το δεύτερο (λίγο πιό μεγάλα να τα κάνανε,θα έμοιαζαν με fin/rudder assemblies).To 734 με το 733 πώς τα ξεχωρίζει κανείς;

gonso":c33ih0vu said:
Η απλή λοιπόν απάντηση στο ερώτημα του φίλου είναι .....το μεράκι. Η πόρωση που έλεγε και ένα παλιό φιλαράκι. Πορώνεσαι με το γυμναστήριο, με το μπουζούκι, με το κέντημα, με τη μαγειρική, με το μπάσκετ, με τα ράλι, και τα κάνεις "δικά σου". Στις μέρες μας, πορώνεσε και με το ίντερνετ, (που ίσως ξέχασα να το αναφέρω) με τη διαφορά ότι αυτό σε κάνει "δικό του", και όχι το αντίστροφο
Και το Internet μπορείς να το κάνης "δικό σου",άν ακολουθής την συμβουλή ενός τών επτά αρχαίων Ελλήνων σοφών "μηδέν άγαν"....
 
Hastaroth":27y00w6b said:
Και καλά,το 734 διακρίνεται εύκολα από το 738 λόγω τών τεραστίων winglets που διαθέτει το δεύτερο (λίγο πιό μεγάλα να τα κάνανε,θα έμοιαζαν με fin/rudder assemblies).To 734 με το 733 πώς τα ξεχωρίζει κανείς;

Προφανώς εννοώ για 738 άνευ winglets!

Το 734 με το 733 είναι εύκολο. Είναι σαφώς μακρύτερο. Αν κάνει και στροφές είναι ακόμα ευκολότερο. Το 733 έχει ίσο μήκος με άνοιγμα φτερών (στο μάτι τουλάχιστον). Ενώ το 734 είναι πιό μακρύ από φαρδύ !
 
Καλησπέρα κι από εμένα.
Να προσθέσω τα εξής, συμπληρώνοντας τον gonso:

Το 733 έχει μία έξοδο κινδύνου πάνω από το φτερό. Μετά το cockpit υπάρχουν 11 παράθυρα, ένα μικρό τμήμα της ατράκτου χωρίς παράθυρο και μετά τα υπόλοιπα παράθυρα.

Το 734 έχει δύο εξόδους κινδύνου πάνω από το φτερό. Μετά το cockpit υπάρχουν 11 παράθυρα, μετά ένα απομονωμένο παράθυρο, τρία συνεχόμενα παράθυρα, δύο έξοδοι κινδύνου και μετά τα υπόλοιπα παράθυρα.

Δείτε κι εδώ:

http://www.airliners.net/photo/Europe-A ... ed57ab127e

http://www.jetphotos.net/viewphoto.php? ... 7&nseq=260
 
Γενικά από αρκεί να δεις πολλές φωτογραφίες και να συγκρίνεις. Αρχικά να μάθεις τις βασικές κατασκευάστριες εταιρίες: Airbus, Boeing, Embraer, Fokker, MDD, LJ κλπ. Μετά πάρε και δες πολλές φωτογραφίες, εν πτήσει και στο έδαφος και σύγκρινε μοντέλο με μοντέλο πχ Α318-Α319-Α320-Α321 κλπ. Έχε δίπλα σου και πίνακες με γεωμετρικά χαρακτηριστικά, μήκος, εκπέτασμα κλπ.
Παρατήρησε:
α. εξόδους: πού και πόσες
β. εξόδους κινδύνου, πού και πόσες είναι, αν είναι πάνω από τα φτερά, μονές ή διπλές
γ. αριθμός τροχών ανά σκέλος στους κύριους (πίσω): μονοί ή διπλοί ανά άξονα, πόσοι άξονες
δ. κινητήρες: τύπος (turbofan, turbojet, turboprop), αριθμός και θέσεις
ε. ρύγχος: πόσο "σηκώνεται", πόσο "μυτερό" είναι
στ. winglets: αν υπάρχουν, αν είναι καμπύλα και συνεχή σε σχέση με το τελείωμα της πτέρυγας, αν κάνουν "σπάσιμο", αν είναι μόνο προς τα πάνω ή και προς τα κάτω κλπ
ζ. θέση πτερύγων: αν είναι υψηλοπτέρυγα ή χαμηλοπτέρυγα

αυτά είναι μερικά στοιχεία, ξεκίνα από εκεί και σιγά-σιγά θα τα μάθεις.

Μερικά απλά παραδείγματα:
Στη σειρά Α320 της Airbus τα αφη έχουν τριγωνικά (άνω-κάτω) winglets, ενώ στα μεγαλύτερά της, πχ Α330-Α340, τα winglets κάνουν σπάσιμο, είναι επίπεδα και έχουν φορά μόνο προς τα πάνω. Στης Boeing, τα παλαιότερα δεν είχαν καθόλου, ενώ στα νεώτερα (καθώς και σε αυτά δεν είχαν και που πρόσθεσαν μετέπειτα) τα winglets δεν κάνουν ακμή σε σχέση με το άκρο της πτέρυγας, δίνουν δηλαδή την αίσθηση της φυσική συνέχειας μέσω καμπύλης.
Άλλο παράδειγμα, το ρύγχος στα περισσότερα Boeing είναι πιο ανασηκωμένο σε σχέση με των Airbus (δεν είναι κανόνας, πχ το Β757 έχει χαμηλό ρύγχος και το Α340 σηκωμένο).
Κι άλλο παράδειγμα, το Β757-200 βγαίνει με/χωρίς winglets, ενώ το Β757-300 έβγαινε χωρίς. Τώρα τα βελτιώνουν και βάζουν και σε αυτά. Το Β757-200 έχει μικρότερη άτρακτο σε μήκος γι αυτό και δεν έχει εξόδους κινδύνου πάνω από τα φτερά αλλά μια ακριβώς πίσω από τα φτερά, ενώ το 300άρι είναι πιο μακρύ και ως εκ τούτου έχει επιπλέον και δυο μικρές εξόδους πάνω από τα φτερά, και ταλιμπάν και ταλιμπάν και ταλιμπάν...

Γενικά, κάνεις και συνδυασμούς όλων των στοιχείων μεταξύ τους.
 
γ. αριθμός τροχών ανά σκέλος στους κύριους (πίσω): μονοί ή διπλοί ανά άξονα, πόσοι άξονες
Θα ήθελα να προσθέσω ότι τα 737 αν τα δεις ακριβώς από κάτω παρατηρείς ότι οι τροχοί φαίνονται καθώς το 737 δεν έχει καλλύματα στους πίσω τροχούς.

Επίσης αν δεις Α330 στην προσέγγιση θα παρατηρήσεις ότι στα κυρίως σκέλη οι δύο πίσω τροχοί είναι αρκετά πιο χαμηλά από τους μπροστινούς.
Ενώ στα 767 οι τροχοί μπορστινοί τροχοί στα κύρια σκέλη είναι λίγο ψηλότερα από τους πίσω(μπορεί να είναι και στο ίδιο επίπεδο αλλά αυτό εξαρτάται από την κλίση του αεροπλάνου).

Επίσης μπορεί κάποιος να βοηθηθεί και από τα φώτα. Τα 737(δεν ξέρω αν είναι όλα) έχουν landing lights στο μέσο φτερού. Όταν τα flaps κατέβουν τα φώτα αυτα φαίνονται στον παρατηρητή που τα βλέπει απο μπροστα.
Ενώ τα Α320 έχουν landing lights στην βάση του φτερού.Επίσης τα MD έχουν landing lights στις άκρες των φτερών.

Πάντως η καλύερη συνταγή για να αναγνωρίζει κανείς αεροπλάνα είναι να κάθεται καθημερινά λίγες ώρες στην άκρη ενός διαδρόμου.
 
solro":18l8xoc8 said:
γ. αριθμός τροχών ανά σκέλος στους κύριους (πίσω): μονοί ή διπλοί ανά άξονα, πόσοι άξονες
Θα ήθελα να προσθέσω ότι τα 737 αν τα δεις ακριβώς από κάτω παρατηρείς ότι οι τροχοί φαίνονται καθώς το 737 δεν έχει καλλύματα στους πίσω τροχούς.
Και τα Embraer (όσα έχουν κινητήρες σε wing pods) δέν εχουν θυρίδες γιά το main gear και είναι επομένως ορατοί οι τροχοί εν πτήσει

solro":18l8xoc8 said:
Επίσης αν δεις Α330 στην προσέγγιση θα παρατηρήσεις ότι στα κυρίως σκέλη οι δύο πίσω τροχοί είναι αρκετά πιο χαμηλά από τους μπροστινούς
Ενώ στα 767 οι τροχοί μπορστινοί τροχοί στα κύρια σκέλη είναι λίγο ψηλότερα από τους πίσω(μπορεί να είναι και στο ίδιο επίπεδο αλλά αυτό εξαρτάται από την κλίση του αεροπλάνου).
Αυτό,άν δέν απατώμαι,συμβαίνει σε όλα τα widebodies,οπότε δέν αποτελεί ασφαλή "δείκτη" διάκρισης και ταυτοποίησης ενος τύπου.

solro":18l8xoc8 said:
Πάντως η καλύτερη συνταγή για να αναγνωρίζει κανείς αεροπλάνα είναι να κάθεται καθημερινά λίγες ώρες στην άκρη ενός διαδρόμου.
Αυτό βέβαια αφορά την εξάσκηση στην παρατήρηση-αφού πρώτα έχη αυτός ο "κανείς" εντρυφήσει στίς χιλιάδες χιλιάδων φωτογραφιών που πλέον προσφέρουν τα σχετικά sites.
 
Hastaroth":2ryx72cr said:
solro":2ryx72cr said:
Επίσης αν δεις Α330 στην προσέγγιση θα παρατηρήσεις ότι στα κυρίως σκέλη οι δύο πίσω τροχοί είναι αρκετά πιο χαμηλά από τους μπροστινούς
Ενώ στα 767 οι τροχοί μπορστινοί τροχοί στα κύρια σκέλη είναι λίγο ψηλότερα από τους πίσω(μπορεί να είναι και στο ίδιο επίπεδο αλλά αυτό εξαρτάται από την κλίση του αεροπλάνου).
Αυτό,άν δέν απατώμαι,συμβαίνει σε όλα τα widebodies,οπότε δέν αποτελεί ασφαλή "δείκτη" διάκρισης και ταυτοποίησης ενος τύπου.

Πιστεύω ότι η διαφορά είναι φανερή
767
Α330

Εκτός αυτού τα υπόλοιπα widebodies έχουν ''ισχυρότερα'' χαρακτηριστικά.(747,777,Α340,Α380)

Το μόνο που θα μπορούσε να μπερδευτεί με αυτήν την μέθοδο είναι το Α300,Α310.
 
ενα βιβλιο που νομιζω βοηθαει πολυ και λογω μεγεθους ειναι το ''observers airliners'' το οποιο μπορει κανεις να το βρει στο ebay πολυ φθηνα.
http://ecx.images-amazon.com/images/I/4 ... AA300_.jpg
 
solro":1hbc44yu said:
Πιστεύω ότι η διαφορά είναι φανερή
767
Α330

Σωστό,αυτό,δέν το είχα προσέξει.

Ομως υπάρχουν πολύ πιό χαρακτηριστικές διαφορές μεταξύ 330 και 767-τα παράθυρα στο κόκπιτ,η ουρά,τα winglets-που επίσης είναι εμφανείς όταν βλέπουμε το αεροπλάνο από το πλάϊ.
 
Top