Δυστυχως αυτά που εγραψα παρουσιάζουν την πραγματικότητα. Ιδεατές καταστάσεις ειναι αυτές που δεν αντιλαμβάνονται τον κίνδυνο.
Τρύπες στο security πάντα θα υπάρχουν, όχι μόνο στα αεροδρόμια και για την τρομοκρατία, αλλά σε κάθε τομέα καταπολέμησης του εγκλήματος. Αυτό δεν μπορεί να το αποφυγει κανέις. Και οσο κανείς γνωρίζει το θέμα, τόσο αγωνιά και βρίσκει περισσοτερες τρύπες όταν ταξιδεύει.
Για την Αγγλία λοιπόν θα διαφωνίσω. Υπάρχουν νομικοί λόγοι που δεν επιτρέπουν τη μή προσληψη για λόγους άλλους εκτός του "λερωμένου" ποινικού μητρώου (πάντως δεν είναι μόνο για τη χώρα, υπογράφεις ειδική δηλωση ότι δεν έχεις καταδικαστεί και στη χωρα προέλευσης). Οποιοσδηποτε άλλος λόγος εμπίπτει στον όρο "διάκριση" που είναι παρανομη και γενικα αποφευγεται στο εξωτερικό ως πρακτική. Δυστυχώς υπάρχει και αυτός ο παράγοντας (πρόσφατα σε σεμινάριο της ΕΕ στην Κύπρο που ήταν πάνω σε discrimination issues, τέθηκε ακριβώς το θεμα του aviation security και της ανάγκης να ελέγχονται οσοι δουλέυουν στα αεροδρόμια. Περιττό να αναφέρω τί έγινε....από τη μία καταλάβαιναν το θέμα δεν είναι απλό, από την άλλη δεν μπορούσε να γινει δεκτο, ότι π.χ. ένας μαροκινός, μουσουλμάνος δεν θα προσλαβάνεται. Υπάρχουν λοιπόν σοβαρά νομικά κωλύματα. Και γι'αυτό πολιτικές (πολιτογράφηση, υπηκοοτητα για 5 χρόνια κλπ), που υπάρχουν σε χώρες όπως το Βέλγιο, Ολλανδία κλπ υπάρχει πιθανότητα να "πεσουν" μέτα απο προσφυγή θιγεντα στο ΕΔΔΑ.
Για τους πιλότους και πάλι θα διαφωνήσω. Το ότι καποιος πετάει και έβγαλε μια σχολή, αυτόματα δεν τον θέτει υπεράνω υποψίας. Οι εξτρεμιστικες οργανώσεις και τα μέλη τους έχουν δείξει ότι έχουν τεράστια υπομονή να περιμένουν και ευφυία στα σχέδια τους. Επίσης πάρχει και το ζήτημα των converts , όποτε ενας καθόλα λογικός και φυσιολογικός πιλότος, μπορεί πλεον να έχει ενταχθει σε άλλους διάυλους σκέψης και λογικής. Επίσης, για το χρησιμο της βόμβας στο παπούτσι, αν και ο συγκυβερνήτης δεν είναι στο "κολπο" και πρέπει να εξουδετερωθεί κάθε αντίσταση, μπορεί με αυτόν τον τρόπο να εξυτερετωσει το cockpit (δίνω ένα παράδειγμα.) Και γενικότερα καλύτερα (για να παραφράσω τη λαϊκή ρήση, όποιος καεί απο τν χυλό, φυσάει και τα παγωτά
) να είμαστε πιο σίγουροι! Να μην ξεχνάμε οτι 2 χρόνια πριν περίπου,στο Μαρόκο συνελήφθησαν σύζυγοι πιλότων, για συνομωσια να ανατινάξουν τους άνδρες τους εν πτήση (οι πιλότοι δεν το γνώριζαν, το σχέδιο ήταν να τοποθετηθούν εκρηκτικά στις τσάντες τους).
Οσο για το profiling, δεν είναι εφαρμόσιμο. Πρώτον γιατί δεν υπάρχει προφιλ βομβιστη αυτοκτονίας (ούτε ψυχολογικό , ούτε σωματότυπου κλπ). Υπάρχει τέτοια ανομοιογένεια στους αυτόχειρες, που απλά δεν λειτουργεί αυτό το μοντέλο. Σε αυτό σήμερα συμφωνούν όλοι οι ειδικοί του suicide terrorism. Κάποτε π.χ. το FBI είχε εκδώσει οδηγίες στις αρχές των αεροδρομίωννα προσέχουν άτομα που φαινόταν να έχουν καταγωγή απο Μ. Ανατολή, που έιχαν συγεκριμένη (απο scents που χρησιοποιούν σε τελετουργικά ταφής, συνήθη πριν τις επιθέσεις αυτοκτονίας), κάλους στο μέτωπο (αποτελεσμα και δείγμα αυστηρής ασκητικής του Ισλαμ). Πολύ γρήγορα αυτοί οι προγνωστικοί δείκτες εγκαταλήφτηκαν, γιατί οι οργανώσεις χρησιμοποιουν και εκαιδεύουν άτομα που ακριβώς δεν θα γινονται αντιλητα απο τις αρχές και μάλιστα υιοθετούν εντελώς δυτικόφανή εξωτερική εμφάνιση. Επιπλέον το profiling είναι κατεξοχην μέτρο που θεωρείται ότι θίγει την ανθρωπινη αξιοπρέπεια και ευθέως-επισήμως δεν υιοθετείται ούτε από την αστυνομία στα κοινά εκλήματα (και υποθέτω ότι αυτοί πουβρίσκουν "γελοία" τα μετρα ελέγχου στα αεροδρόμια, θα αφηνιάσουν αν τυχόν υποβληθούν σε τέτοιο έλεγχο και αντιληφθούν ότι τους εκαναν profiling).
Γενικά, εκτός αν κάτι προσβάλλει βάναυσα την αξιοπρέπεια μας, καλό είναι να είμαστε ελαστικοί με τους ανθρώπους που απλά κάνουν τη δουλειά τους στο αεοδρόμιο. Αν πάλι κρίνουμε ότι παραβιάζονται τα δικαιώματα μας, μπορούμε πάντα να παραπονεθούμε στις αρμόδιες αρχες.
Και εμένα με ενοχλεί ο έλεγχος, αλλά δεν ψέγω τους υπεύθυνους security, κατηγορώ αυτούς που αποφάσισαν να ανατινάζονται.