Airport Security: αδικαιολόγητα έως ανόητα μέτρα

  • Thread starter Thread starter Re
  • Ημερομηνία δημιουργίας Ημερομηνία δημιουργίας
Αφήγηση συμβάντος από επιβάτιδα που ταξίδευε από Βενιζέλο προς προορισμό πόλης / χώρας intra Schengen, αφού είχε περάσει τον έλεγχο από το gate και βρισκόταν ήδη μέσα στο α/φ προ απογείωσηw.

Αφού είχε ολοκληρωθεί η επιβίβαση και πριν κλείσει η πόρτα του α/φ ακούστηκε αναγγελία του Κυβερνήτη, λέγοντας ότι θα γίνει έλεγχος κάρτας επιβίβασης και διαβατηρίων όλων των επιβατών όπως βρίσκονται στις θέσεις τους.

Ακριβώς μετά την αναγγελία εισέρχονται στο α/φ δυο αστυνομικοί , ο ένας με πολιτικά και ο άλλος ένστολος. Ταυτόχρονα με την είσοδο των αστυνομικών και την έναρξη του ελέγχου ,ακούμε από την πίσω τουαλέτα θόρυβο όπου αμέσως μετά βλέπουμε έναν άνδρα/όμορφο και γυμνασμένο, ένστολος μέλος του Πληρώματος /Φροντιστής, να τραβάει έξω από την τουαλέτα έναν κακόμοιρο επιβάτη, τον οποίο και παρέδωσε στους αστυνομικούς.

Για να μην πολυλογώ , το αποτέλεσμα μετά και τον συνολικό έλεγχο ήταν ότι συγκεκριμένος επιβάτης που είχε κρυφτεί στη τουαλέτα και άλλοι δυο ομοεθνείς του καθήμενοι βρέθηκαν με πλαστά Διαβατήρια και τους κατέβασαν .

Αυτό που ακούστηκε ήταν ότι υπήρξε καταγγελία από έναν από τους τελευταίους επιβάτες όταν περνούσε τον έλεγχο στο gate, ο οποίος παρατήρησε κατά την διαδικασία συγχρωτισμού επιβίβασης ( πρώτοι οι ανήμποροι, παιδιά, business κλπ) κάποιο επιβάτη/ εμφανώς αλλοδαπό, ο οποίος πέρασε στα κλεφτά από το πλάι χωρίς να ελεγχθεί , οπότε ενημερώθηκε αμέσως ο υπεύθυνος του gate και αφού ολοκληρώθηκε η επιβίβαση όλων των επιβατών , έγινε η σχετική κινητοποίηση, ενημερώθηκε ο Κυβερνήτης κι έτσι ακολουθήθηκε η σχετική διαδικασία του πρωτοκόλλου ελέγχου κλπ

Το συμπέρασμα είναι ότι στο Χώρο Β ο αρχικός έλεγχος, όπου περνάνε γιουρούσι οι επιβάτες επιδεικνύοντας στα πεταχτά κάρτα και διαβατήριο, είναι ανεπαρκής, οπότε θα πρέπει να γίνεται λεπτομερέστερος στο gate, ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια της καλοκαιρινής περιόδου με covid κλπ.
 
Σωστά όλα αυτά, αλλά θα κάνω το δικηγόρο του διαβόλου. Η προσαγωγή ή σύλληψη έγινε προφανώς λόγω κατοχής πλαστού διαβατηρίου, το οποίο αποτελεί ποινικό αδίκημα. Από τη στιγμή που έγινε σωστά ο έλεγχος επιβατών και χειραποσκευών για την ασφάλεια της πτήσης, ουδόλως θα με απασχολούσε αν ο εν λόγω επιβάτης είχε ελεγχθεί για τη μετακίνηση του από μία χώρα Schengen σε μία άλλη. Άλλωστε είναι το ίδιο με τη μετακίνηση από το Κιάτο στο Λουτράκι π.χ., ή με τη χερσαία μετακίνηση από Ολλανδία για Γερμανία, όπου δεν υπάρχουν συνοριακοί έλεγχοι ούτε λόγω covid, παρά μόνο δειγματοληπτικά.
Στα γερμανικά αεροδρόμια της NRW τουλάχιστον, προ covid δεν ελέγχονταν τα ταξιδιωτικά έγγραφα για πτήσεις εντός Schengen, παρά μόνο στο drop off, με την εξαίρεση της Aegean που έλεγχε και στην πύλη επιβίβασης. Αν ταξίδευες μόνο με χειραποσκευή μπορούσες να στείλεις τον 3ο σου ξάδερφο να ταξιδέψει.
Μη ζητάτε ελέγχους ταυτοπροσωπίας σε πτήσεις εντός Schengen, αν δεν υποκρύπτεται κάποιο άλλο αδίκημα, είναι σαν να ζητάτε να καταργηθεί ένα ευρωπαϊκό κεκτημένο.
 
Το ευρωπαϊκό κεκτημένο δεν απαγορεύει έλεγχο ταυτοπροσωπίας. Και εγώ από NRW πετάω, δεν είχα καμιά πτήση από Ελλάδα τα τελευταία χρόνια που να μην μου κάναν και έλεγχο κατά την άφιξη στην Γερμανία, το οποίο και είναι λίγο ενοχλητικό ειδικά αν υπάρχουν 3 αστυνομικοί για όλη την πτήση.

Το ερώτημα είναι περισσότερο αν ένας τέτοιος επιβάτης βάζει σε κίνδυνο την ασφάλεια μιας πτήσης. Ναι μπορεί να έχουν ελεγχθεί οι αποσκευές του, να μην έχει μαχαίρι κατά τον σωματικό έλεγχο αλλά φαντάζομαι είναι ενδιαφέρον για τις υπηρεσίες ασφαλείας να ξέρουν ότι αν καταζητείσαι για απόπειρα αεροπειρατείας στην Χ χώρα, και τώρα βρίσκεσαι σε αυτή την πτήση μη εγγεγραμμένος.

Στο τέλος αυτό το πράγμα με τους Έλληνες (και μερικές άλλες εθνικότητες) που δεν καταλαβαίνουν τι σημαίνει σειρά και κάνουν έναν κώνο μπροστά από την πύλη πρέπει να σταματήσει, όσο και αν μας διευκολύνει να καταλάβουμε ποια πτήση πάει Ελλάδα ευκολότερα.
 
Προφανώς και δεν το απαγορεύει, κάθε χώρα έχει δικαίωμα να κάνει ελέγχους όταν το κρίνει σωστό. Όπως και μπορούν να με συλλάβουν αν βρίσκομαι στη Γερμανία και μπω στην Ολλανδία από ένα χωράφι και όχι από το νόμιμο σημείο διέλευσης (σε κανένα από τα δύο δεν υπάρχει έλεγχος, το πρώτο όμως αποτελεί παράνομη είσοδο στη χώρα.) Εγώ έχω προσωπικά ταξιδέψει από DUS, CGN με EW και παλιότερα με AB με χειραποσκευή και το μόνο που έδειξα ήταν η κάρτα επιβίβασης. Και όχι μόνο μια φορά. Τώρα με τον έλεγχο COVID είναι αλλιώς. Αν καταζητείσαι για αεροπειρατεία κλπ. μάλλον θα σε παρακολουθούν από πριν και δε θα ελπίζουν να σε πιάσουν σε τυχαίο έλεγχο ή στον τυπικό έλεγχο επιβίβασης. Ή απλά θα ταξιδέψεις με άλλο μέσο.
 
Το συμπέρασμα είναι ότι στο Χώρο Β ο αρχικός έλεγχος, όπου περνάνε γιουρούσι οι επιβάτες επιδεικνύοντας στα πεταχτά κάρτα και διαβατήριο, είναι ανεπαρκής, οπότε θα πρέπει να γίνεται λεπτομερέστερος στο gate, ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια της καλοκαιρινής περιόδου με covid κλπ.
Το θέμα είναι ότι προφανώς το Security και o/η Checkin και gate agent δεν ελέγχουν αν είναι πλαστά τα ταξιδιωτικά έγγραφα (ούτε μπορούν να το κάνουν εξάλλου) αλλά για λόγους ταυτοπροσωπίας και εγκυρότητας (αν έχεις δικαίωμα να πετάξεις σε αυτή τη χώρα). Αυτό το κάνει αποκλειστικά η αστυνομία (σπανίως ιδιωτικό security, που γυρνάει στα gate και ελέγχει με την αστυνομία κοντά να επιτηρεί, κυρίως σε πτήσεις Ισραήλ/USA) και η αστυνομία δεν έχει τη δύναμη να ελέγξει όλες τις αναχωρήσεις προφανώς.
 
Για κάθε επιβάτη ο οποίος φτάνει σε κάποιο αεροδρόμιο και εξακριβώνεται εκεί ότι είχε ανεπαρκή ή πλαστά έγγραφα, ο αερομεταφορέας που τον έστειλε εκεί χρεώνεται συνήθως με ένα πρόστιμο και υποχρέωση να τον πάει στο αεροδρόμιο αναχώρησης. Το πρόστιμο αυτό κυμαίνεται μεταξύ €3000 και €5000 ανά επιβάτη. Όπως καταλαβαίνετε, οι εταιρείες handling δέχονται τεράστιες πιέσεις από τους αερομεταφορείς, ώστε να ελέγχουν τα έγγραφα, αφού στο τέλος αυτές είναι που θα πληρώσουν το πρόστιμο. Και το κάνουν. Υπάρχουν ταυτότητες από συγκεκριμένες χώρες που ελέγχονται περισσότερο από κάποιες άλλες, μεταξύ αυτών και η ταυτότητα της Ελληνικής Αστυνομίας που εκδίδεται με προδιαγραφές δεκαετίας του 1960. Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και με τις ταυτότητες της Ρουμανίας. Παράλληλα υπάρχουν κάποιες συμπεριφορές επιβατών, το γεγονός ότι δε μιλούν τη γλώσσα της χώρας που υποτίθεται ότι είναι πολίτες. Έχω δει Αφγανούς με πλαστά αυστριακά διαβατήρια όπου το "ÖSTERREICH" είχε αναγραφεί ως O"STERREICH ή Άραβες με Ρουμανικές ταυτότητες που δε μιλούσαν ρουμάνικα κ.ά. Γενικά είναι πολύ δύσκολο να χωθείς σε μία πτήση ή πλοίο προς Ιταλία, με ανεπαρκή ή πλαστά έγγραφα. Τα κυκλώματα το ξέρουν αυτό και διαρκώς ψάχνουν νέα περάσματα, με πιο πρόσφατο το πέρασμα που άτυπα άνοιξε το καθεστώς Λουκασένκο προς τη Λιθουανία ως αντίποινα για το διεθνές εμπάργκο προς τη Λευκορωσία.

Πέρα από το προσωπικό στην πύλη, σε πτήσεις προς Γερμανία, Βέλγιο, Γαλλία, Αυστρία και Ελβετία, υπάρχει συνήθως κι ένας αστυνομικός υπάλληλος από τη χώρα προορισμού που συνεργάζεται με τους handlers. Κάτι αντίστοιχο μου είχε τύχει όταν περνούσα σιδηροδρομικώς από τη Δανία στη Σουηδία, πριν 2 χρόνια. Στον πρώτο σταθμό επί σουηδικού εδάφους διενεργήθηκε έλεγχος εγγράφων από την Αστυνομία. Δυστυχώς, λόγω της γεωγραφικής της θέσης, η χώρα μας αποτελεί πέρασμα παράνομων και παράτυπων μεταναστευτικών ροών.

Κάποιο μέλος είπε ότι το να δεχόμαστε έλεγχο ταυτοτήτων σε intra-Schengen πτήσεις συνιστά απεμπόληση ενός Ευρωπαϊκού δικαιώματος εκτός κι αν αυτός γίνεται για την αποτροπή εγκληματικών πράξεων. Όλοι μας θα θέλαμε να ζούμε σε έναν αγγελικά πλασμένο κόσμο που τον διέπουν η εντιμότητα, ο σεβασμός της ζωής, ο πολιτισμός και η μόνη μας έννοια θα είναι, αν στους κεφτέδες θα βάλουμε δυόσμο ή βασιλικό. Η πραγματικότητα όμως είναι διαφορετική και μέχρι τότε, οι έλεγχοι θα είναι εδώ για το καλό του κοινωνικού συνόλου.
 
Κάποιο μέλος είπε ότι το να δεχόμαστε έλεγχο ταυτοτήτων σε intra-Schengen πτήσεις συνιστά απεμπόληση ενός Ευρωπαϊκού δικαιώματος εκτός κι αν αυτός γίνεται για την αποτροπή εγκληματικών πράξεων. Όλοι μας θα θέλαμε να ζούμε σε έναν αγγελικά πλασμένο κόσμο που τον διέπουν η εντιμότητα, ο σεβασμός της ζωής, ο πολιτισμός και η μόνη μας έννοια θα είναι, αν στους κεφτέδες θα βάλουμε δυόσμο ή βασιλικό. Η πραγματικότητα όμως είναι διαφορετική και μέχρι τότε, οι έλεγχοι θα είναι εδώ για το καλό του κοινωνικού συνόλου.
Προφανώς και δε ζούμε σε κόσμο αγγελικά πλασμένο, αλλά η Συνθήκη Schengen σημαίνει πρακτικά κατάργηση των ελέγχων στα εσωτερικά σύνορα των χωρών μελών της Συνθήκης. Σαφώς κάθε χώρα έχει το δικαίωμα να επαναφέρει τους ελέγχους όταν το κρίνει σωστό, όπως κάνει π.χ. η Γαλλία εδώ και σχεδόν 2 χρόνια ή όπως είχε κάνει παλαιότερα η Γερμανία σε πτήσεις από Ελλάδα.
Στην Ελλάδα ελέγχεται -σωστά- αν γίνεται παράνομη έξοδος ανθρώπων, κυρίως προσφύγων και μεταναστών χωρίς νόμιμα έγγραφα από τη χώρα ή και παράνομη μετακίνηση εντός χώρας. Και υπάρχουν δειγματοληπτικοί, όπως και στοχευμένοι έλεγχοι σε ΚΤΕΛ και τρένα.
Μέχρι πριν περίπου 10 χρόνια, όλοι οι αιτούντες άσυλο ή μετανάστες που είχαν εισέλθει παράνομα στη χώρα και δεν είχαν τα απαραίτητα έγγραφα, έπαιρναν από την Αστυνομία έγγραφο που τους επέτρεπε την ελεύθερη μετακίνηση εντός της επικράτειας εκτός των νομών Αχαΐας και Θεσπρωτίας, για ευνόητους λόγους. Δε γνωρίζω τι γίνεται σήμερα.
Πρακτικά υπάρχει έλεγχος ταυτοπροσωπίας σε όλους τους επιβάτες πτήσεων εσωτερικού π.χ. SKG-ATH αλλά όχι στο ίδιο δρομολόγιο ΚΤΕΛ ή τρένου. Γιατί; Ή σε όλα ή πουθενά.
Στη Γερμανία όπως έγραψα και πιο πάνω, ΔΕΝ υπάρχει έλεγχος ταυτοπροσωπίας σε πτήσεις εσωτερικού ή εντός Schengen (με την εξαίρεση της Aegean) παρά μόνο στο drop off επειδή πρέπει να υπάρχει αντιστοιχία επιβάτη-αποσκευής. Κάποιος το κάνει σωστά και κάποιος όχι, δε γνωρίζω ποιος, αλλά τα δύο παραδείγματα είναι εκ διαμέτρου αντίθετα.
Έχω πράγματι την περιέργεια να δω αν θα καταργηθούν οι έλεγχοι στα χερσαία σύνορα με τη Βουλγαρία όταν γίνει μέλος της συνθήκης Schengen.
 
Δεν υπάρχει σωστή και λάθος πρακτική αφού δεν υπάρχει κοινός κανονισμός στις χώρες μέλη της συνθήκης Schengen. Όλοι σωστοί είναι.

Κάθε χώρα ορίζει τη διαδικασία, η οποία μπορεί να διαφέρει ακόμα και από αεροδρόμιο σε αεροδρόμιο ή από μήνα σε μήνα ή ανάλογα με τις τρέχουσες "απειλές" ή πληροφορίες έχουν οι αρχές.

Όπως σωστά επεσήμανε ο aakunz, οι εταιρείες πιο πολύ νοιάζονται για τα έξοδα που θα προκύψουν αν τους τύχει "παράτυπος" επιβάτης παρά για το αν πράγματι σε λένε Βαγγέλη Παπαδόπουλο ή Λουτσάρελ Χιρτράουντα. Άπαξ και έχεις boarding pass και δεν έχεις βαλίτσα, μπαίνεις ελεύθερα.

Το γιατί δεν ελέγχονται ταυτότητες στα ΚΤΕΛ ή στα τρένα θα θεωρήσω ότι αναφέρθηκε χάριν αστεϊσμού.
 
Top