Απλά να διευκρινίσω ότι δεν προσπαθώ να το παίξω ξερόλας - δεν καταδικάζω τις γραμμές που ανέφερα, απλά έχω γνήσια απορία για την χρησιμότητά τους.
Ίσως θα ήταν πιο σωστό, αντί να είχα ρωτίσει "τί πληρότητες έχουν", να είχα ρωτήσει "τί κόσμο εξυπηρετούν".
Τα μεν "τραινάκια", από τη στιγμή που δεν ξεκινούν από κάποιον ηπειρωτικό προορισμό, εξυπηρετούν αποκλειστικά μετακινήσεις μεταξύ των νησιών. (Θεώρησα δεδομένο ότι ως "τραινάκι Αιγαίου εννοούνται οι γραμμές Ρόδου-Νήσων ΒΑ Αιγαίου - δεν αναφερόμουν στις ενδοδωδεκανησιακές γραμμές). Όμως, με δεδομένο ότι όλα τα νησιά από τα οποία περνάνε τα τραινάκια είναι μεγάλα, άρα υποθέτω και "αυτάρκη", αναρωτιέμαι πόσο είναι απαραίτητα τα εν λόγω δρομολόγια. Αν αγνοώ κάποιους λόγους, που καθιστούν απαραίτητο σε έναν κάτοικο της Ζακύνθου να έχει πρόσβαση στην Κεφαλλονιά ή στην Κέρκυρα, θα ήθελα πραγματικά να τους μάθω.
Για τα δρομολόγια της Σητείας δεν έχω κάτι άλλο να προσθέσω.
Για τα δε δρομολόγια των Κυκλάδων (ιδίως Πάρου-Σύρου-Νάξου), κατανοώ τις περιορισμένες τεχνικές δυνατότητες των αεροδρομίων, που δημιουργούν την υφιστάμενη συχνότητα πτήσεων. Παρόλα αυτά, θεωρώ υπερβολική την ύπαρξη αυτών των προσφερόμενων θέσεων. Μιλάμε για νησιά με καλή ακτοπλοϊκή σύνδεση, που ακόμα και των χειμώνα έχουν καθημερινή σύνδεση με τον Πειραιά με καινούργια πλοία, με χρόνο ταξιδιού λίγες ώρες. Οπότε, αναρωτιέμαι όντως ποιά η χρησιμότητα αυτών των γραμμών. Την Μήλο, λόγω λιγότερο καλής ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας, αλλά και μεγέθους, την αφήνω στην άκρη.
Το νόημα της άγονης γραμμής δεν είναι βέβαια οι πληρότητες. Όμως, αν ένα αεροπλάνο πηγαινοέρχεται (σχεδόν) άδειο, αυτό μπορεί να είναι ένδειξη ότι η γραμμή θέλει μια δεύτερη ματιά. Αλλιώς, μπορούμε να βρούμε δεκάδες νέες γραμμές, που θα είναι άγονες, αλλά δεν θα έχουν κάποια πρακτική χρησιμότητα.
Το πιο ολοκληρωμένο, πιστεύω, θα ήταν για κάθε γραμμή να εξετάσουμε όχι πόσους εξυπηρετεί (γιατί, άλλωστε, είναι άγονη), αλλά ποιούς εξυπηρετεί (δηλ. για ποιούς λόγους μετακινούνται οι χρήστες της γραμμής), και ποιές είναι οι άλλες εναλλακτικές λύσεις. Πχ οι γραμμές που εξυπηρετούν την Κάσο ή την Αστυπάλαια, είναι απαραίτητες, διότι η ακτοπλοϊκή συγκοινωνία είναι πολύωρη και αραιή. Αντίθετα, αμφισβητώ την χρησιμότητα της γραμμής της Πάρου ή της Σύρου, διότι εκεί η ακτοπλοϊκή συγκοινωνία είναι σύντομη (ιδίως το καλοκαίρι με τα ταχύπλοα) και τακτική.
Ζητώ συγγνώμη αν με την διαφωνία μου δείχνω εριστικότητα, απλά τα μέχρι τώρα στοιχεία δεν μου τεκμηριώνουν την χρησιμότητα των γραμμών που ανέφερα. Και στην "ζορισμένη" περίοδο που διανύουμε, το θεωρώ περιττή πολυτέλεια να υπάρχουν γραμμές, απλά και μόνο επειδή "καλό είναι να υπάρχουν" (ενώ δεν εξυπηρετούν πραγματικές ανάγκες, που δεν θα ήταν πρακτικό να εξυπηρετηθούν αλλιώς).