Πριν πάρω μπρός θα ήθελα να κάνω μία επισήμανση. Ελπίζω το θέμα που ανοίγω να μην το θεωρήσουν οι συντονιστές ώς πολιτική συζήτηση. Δεν είναι. Είναι αμηγώς και σοβαρά αεροπορική. Απλά έχει αρκετές πολιτικές και οικονομικές προεκτάσεις στις οποίες θα πρέπει να αναφερθώ.
Είναι υπό την μορφή άρθρου (γι’αυτό και είναι παχουλούτσικο) και είναι γραμμένο αποκλειστικά από εμένα, με στοιχεία από διάφορες πηγές. Δεν το γράφω αμερόληπτα, έχω άποψη, και θα ήθελα και την δική σας.
Το θέμα μας.
Το όλο θέμα έχει δύο πηγές έμπνευσης. Η μία είναι ο σημερινός υπουργός οικονομικών της Μ. Βρεταννίας Γκόρντον Μπράουν, ο οποίος την άλλη εβδομάδα αναλαμβάνει πρωθυπουργός της χώρας. Η δεύτερη, είναι όλο το περιβαλοντολογικό και οικολογικό λόμπυ της Μ. Βρεταννίας αλλά και της Ευρώπης ώς συγκοινωνούντα δοχεία.
Μπορεί το θέμα να ξεκίνησε στην Βρεταννία αλλά σύντομα θα επηρρεάσει όλον τον κόσμο, καθώς οι βρεταννοί είναι μάστορες σε τέτοιες ...γατιές, που τις λιμπήζονται πολλοί.
Γίνεται τεράστια προσπάθεια να κολληθεί η ρετσινιά στην πολιτική αεροπορία, ότι είναι ένας από τους μεγαλύτερους ρυπαντές της ατμόσφαιρας. Μέχρι στιγμής, η «κόλλα» έχει αρχίσει να ...στεγνώνει. Ο μέσος Βρεταννός και σύντομα ο Ευρωπαίος επιβάτης, έχει ήδη αρχίσει να νοιώθει ενοχές που πετάει με αεροπλάνο για να πάει για διακοπές. Τα μέσα ενημέρωσης την έχουν στημμένη να δούν ποιός πολιτικός θα πάει διακοπές με την οικογένειά του, ώστε με τα κομπιουτεράκια στα κανάλια να βγάλουνε την σούμα, πόσα κιλά CO2 θα κοστίσουν αυτές οι διακοπές στο περιβάλλον !
Και επειδή λύση δεν υπάρχει, σκέφτηκε ο κύριος Μπράουν, ότι μόνο με επιπλέον φορολογία στα εισητήρια θα μειωθούν οι αεροπορικές μετακινήσεις. Κατά διαβολική σύμπτωση, μιλάμε για τρελλά έσοδα στον κρατικό κορβανά. Μιλάμε για την έμμεση φορολογία σε όλο της το μεγαλείο.
Για να μήν μασάω τα λόγια μου, οι αεροπορικές μεταφορές έχουν γίνει ο αποδιοπομπάιος τράγος για τα δεινά του περιβάλλοντος και ένας εύκολος στόχος για έξτρα ...άρμεγμα. Κάτι σαν τα αυτοκίνητα, που επειδή τα έχουμε ανάγκη όλοι, μας ρίχνουν στο ψαχνό!
Ο οικολόγοι λένε το εξής. Η αεροπορική βιομηχανία έχει τους μεγαλύτερους ρυθμούς αύξησης ρίπων αυτήν την στιγμή στον κόσμο. Επιπλέον υπάρχουν και τα γνωστά περί θορύβου, επεκτάσεων αεροδρομίων και ακόμη ακόμη κυκλοφοριακή συμφόρεση στους δρόμους πέριξ αυτών. Ενδεικτικά αναφέρουν ότι σε έναν χρόνο, οι απογειώσεις του Heathrow μόνο, εκπέμπουν ίσο ποσό CO2 με 5 εκατομμύρια αυτοκίνητα σε ίσο διάστημα. Αιχμή του δόρατος των οικολόγων στον πόλεμο αυτόν, είναι η FOE (Friends of the Earth).
Το πρόβλημα είναι ότι όλοι οι πολέμιοι των αερομεταφορών, παραλείπουν κάτι βασικό. Δεν βάζουν τα πράγματα στις σωστές τους διαστάσεις. Όποιος διαβάσει τα επιχειρήματά τους, θα νομίσει ότι για όλα φταίνε τα αεροπλάνα.
Αν όμως πάρουμε τις μελέτες του ΟΗΕ, το 1992 η αεροπορία συνέβαλλε στην παγκόσμια μόλυνση με CO2 κατά 2%. Οι προβλέψεις του ίδιου οργανισμού αναφέρουν ότι αυτός ο αριθμός μπορεί να φτάσει το 6% το ...2050, αν οι ρυθμοί αεροπορικής ανάπτυξης συνεχιστούν να είναι ίδιοι.
Παρ’όλα αυτά δίνεται η εντύπωση ότι οι αερομεταφορές είναι πολύ πιό «βρώμικες» από όλες τις άλλες μορφές μεταφορών.
Για να δούμε και σε αυτό τα νούμερα. Σε μία τυπική δυτική χώρα, πρωταθλητής ρίπων που προέρχονται από τον άνθρωπο, ανακηρύσσεται η βιομηχανία με περίπου 27% . Δεύτερες είναι οι οδικές μεταφορές με 24% και τρίτη έρχεται η οικιακή κατανάλωση με 22%. Ακολουθούν οι «λοιποί» με 17% και εν συνεχεία έρχονται οι αερομεταφορές με 5-6% ανάλογα το γεωγραφικό μέγεθος της χώρας, δηλαδή άν έχει πολλές ή λίγες εσωτερικές πτήσεις.
Σε γενικές γραμμμές, αν από άυριο το πρωί μείνουν όλα τα αεροπλάνα ευρωπαικού νηολογίου στις πίστες (αν χωράνε, που αμφιβάλλω) και δεν πετάξει ούτε ένα, η Γή μας θα γλιτώσει από 0.5% (ναι, μηδέν κόμμα πέντε) σε ρίπους για ένα χρόνο.
Οι οικολόγοι και οι...οικονομολόγοι, βασίζουν τα λεγόμενα τους στην σημαντική και με γεωμετρική πρόοδο άυξηση της επιβατικής κίνησης των αερομεταφορών. Αυτό που παραλείπουν ενδεικτικά να πούν, είναι ότι οι αερομεταφορές τα τελευταία 30 χρόνια, έχουν κάνει τα πιό μεγάλα τεχνολογικά βήματα για την μείωση των εκπομπών καυσαερίων. Η μείωση αυτή είναι της τάξης του 50%. Βέβαια η επιβατική κίνηση έχει αυξηθεί πολύ πάνω από το 50% τα τελευταία 30 χρόνια, που σημαίνει ότι αυτή η βελτίωση στους ρίπους απαλείφεται. Όμως είναι βέβαιο ότι τεχνολογικά και από πλευράς διαδικασιών πτήσεων, η αεροπορία «τρέχει» πολύ πιό ραγδαία από το αυτοκίνητο το τραίνο ή το πλοίο πρός την κατεύθυνση της μείωσης ρίπων.
Και έπεται και συνέχεια. Τα νέα αεροσκάφη της επόμενης δεκαετίας, θα προσφέρουν φιλικότερη πρός το περιβάλλον χρήση κατά 20%. Το 16% θα προέρχεται αποκλειστικά από την χρήση της νέας γεννιάς κινητήρων.
Βέβαια, δεν είμαι αφελής ώστε να μήν ξέρω ότι το κίνητρο της αεροπορικής βιομηχανίας ΔΕΝ είναι η σωτηρία της Γής. Τό κέρδος είναι, με την μείωση στα κόστη καυσίμων και συντηρήσεως. Υπάρχει βέβαια και το «πολιτικώς ορθόν» να λένε ότι για το περιβάλλον πασχίζουν. Για χάρη του βασιλικού, ποτίζεται και η γλάστρα.
Επειδή τα στατιστικά στοιχεία για τους ρύπους είναι συντριπτικά, όπως και να τα διαβάσει κανείς (και υπάρχουν πολλοί τρόποι), έχει αρχίσει η ιστορία με τα contrails και σύννεφα cirrus που δημιουργούν τα αεροσκάφη στην τροπόσφαιρα. Έγινε αναφορά γι’αυτό και σε άλλο τόπικ (νομίζω στις γενικές αερπορικές απορίες). Το πρόβλημα είναι ότι πρόκειται για ιδιαίτερα πολύπλοκο επιστημονικά ζήτημα. Οι ειδικοί διύστανται. Παρόλα αυτά, οι οικολόγοι και οι οικονομολόγοι, πήραν την μία άποψη (αυτήν που λέει ότι τα σύνεφα που δημιουργούν τα αεροπλάνα φταίνε εν μέρει για την άνοδο της θερμοκρασίας) και την έκαναν σημαία.
Για να κλείσω, κανείς δεν διαφωνεί ότι πρέπει να κάνει ο καθένας ότι μπορεί γιά το περιβάλλον. Απλά πρέπει να μπαίνουν τα πράγματα στην σωστή τους βάση. Όχι επειδή η αερομεταφορές έγιναν πιό προσιτές από παλιά σε όλα τα κοινωνικά στρώματα, να τους τσεκουρώσουμε με νέα τέλη και φόρους επί των εισητηρίων. Είναι ανήθικο να προσπαθείς να κάνεις να νοιώθει άσχημα τον Φιλανδό που θέλει να δεί 7 μέρες ήλιο και θάλασσα ή τον Τούρκο μετανάστη στην Αυστραλία, που θέλει να πάει να δεί την μάνα του.
Δεν υπάρχει πρόοδος χωρίς αερομεταφορές. Τελεία.
Είναι υπό την μορφή άρθρου (γι’αυτό και είναι παχουλούτσικο) και είναι γραμμένο αποκλειστικά από εμένα, με στοιχεία από διάφορες πηγές. Δεν το γράφω αμερόληπτα, έχω άποψη, και θα ήθελα και την δική σας.
Το θέμα μας.
Το όλο θέμα έχει δύο πηγές έμπνευσης. Η μία είναι ο σημερινός υπουργός οικονομικών της Μ. Βρεταννίας Γκόρντον Μπράουν, ο οποίος την άλλη εβδομάδα αναλαμβάνει πρωθυπουργός της χώρας. Η δεύτερη, είναι όλο το περιβαλοντολογικό και οικολογικό λόμπυ της Μ. Βρεταννίας αλλά και της Ευρώπης ώς συγκοινωνούντα δοχεία.
Μπορεί το θέμα να ξεκίνησε στην Βρεταννία αλλά σύντομα θα επηρρεάσει όλον τον κόσμο, καθώς οι βρεταννοί είναι μάστορες σε τέτοιες ...γατιές, που τις λιμπήζονται πολλοί.
Γίνεται τεράστια προσπάθεια να κολληθεί η ρετσινιά στην πολιτική αεροπορία, ότι είναι ένας από τους μεγαλύτερους ρυπαντές της ατμόσφαιρας. Μέχρι στιγμής, η «κόλλα» έχει αρχίσει να ...στεγνώνει. Ο μέσος Βρεταννός και σύντομα ο Ευρωπαίος επιβάτης, έχει ήδη αρχίσει να νοιώθει ενοχές που πετάει με αεροπλάνο για να πάει για διακοπές. Τα μέσα ενημέρωσης την έχουν στημμένη να δούν ποιός πολιτικός θα πάει διακοπές με την οικογένειά του, ώστε με τα κομπιουτεράκια στα κανάλια να βγάλουνε την σούμα, πόσα κιλά CO2 θα κοστίσουν αυτές οι διακοπές στο περιβάλλον !
Και επειδή λύση δεν υπάρχει, σκέφτηκε ο κύριος Μπράουν, ότι μόνο με επιπλέον φορολογία στα εισητήρια θα μειωθούν οι αεροπορικές μετακινήσεις. Κατά διαβολική σύμπτωση, μιλάμε για τρελλά έσοδα στον κρατικό κορβανά. Μιλάμε για την έμμεση φορολογία σε όλο της το μεγαλείο.
Για να μήν μασάω τα λόγια μου, οι αεροπορικές μεταφορές έχουν γίνει ο αποδιοπομπάιος τράγος για τα δεινά του περιβάλλοντος και ένας εύκολος στόχος για έξτρα ...άρμεγμα. Κάτι σαν τα αυτοκίνητα, που επειδή τα έχουμε ανάγκη όλοι, μας ρίχνουν στο ψαχνό!
Ο οικολόγοι λένε το εξής. Η αεροπορική βιομηχανία έχει τους μεγαλύτερους ρυθμούς αύξησης ρίπων αυτήν την στιγμή στον κόσμο. Επιπλέον υπάρχουν και τα γνωστά περί θορύβου, επεκτάσεων αεροδρομίων και ακόμη ακόμη κυκλοφοριακή συμφόρεση στους δρόμους πέριξ αυτών. Ενδεικτικά αναφέρουν ότι σε έναν χρόνο, οι απογειώσεις του Heathrow μόνο, εκπέμπουν ίσο ποσό CO2 με 5 εκατομμύρια αυτοκίνητα σε ίσο διάστημα. Αιχμή του δόρατος των οικολόγων στον πόλεμο αυτόν, είναι η FOE (Friends of the Earth).
Το πρόβλημα είναι ότι όλοι οι πολέμιοι των αερομεταφορών, παραλείπουν κάτι βασικό. Δεν βάζουν τα πράγματα στις σωστές τους διαστάσεις. Όποιος διαβάσει τα επιχειρήματά τους, θα νομίσει ότι για όλα φταίνε τα αεροπλάνα.
Αν όμως πάρουμε τις μελέτες του ΟΗΕ, το 1992 η αεροπορία συνέβαλλε στην παγκόσμια μόλυνση με CO2 κατά 2%. Οι προβλέψεις του ίδιου οργανισμού αναφέρουν ότι αυτός ο αριθμός μπορεί να φτάσει το 6% το ...2050, αν οι ρυθμοί αεροπορικής ανάπτυξης συνεχιστούν να είναι ίδιοι.
Παρ’όλα αυτά δίνεται η εντύπωση ότι οι αερομεταφορές είναι πολύ πιό «βρώμικες» από όλες τις άλλες μορφές μεταφορών.
Για να δούμε και σε αυτό τα νούμερα. Σε μία τυπική δυτική χώρα, πρωταθλητής ρίπων που προέρχονται από τον άνθρωπο, ανακηρύσσεται η βιομηχανία με περίπου 27% . Δεύτερες είναι οι οδικές μεταφορές με 24% και τρίτη έρχεται η οικιακή κατανάλωση με 22%. Ακολουθούν οι «λοιποί» με 17% και εν συνεχεία έρχονται οι αερομεταφορές με 5-6% ανάλογα το γεωγραφικό μέγεθος της χώρας, δηλαδή άν έχει πολλές ή λίγες εσωτερικές πτήσεις.
Σε γενικές γραμμμές, αν από άυριο το πρωί μείνουν όλα τα αεροπλάνα ευρωπαικού νηολογίου στις πίστες (αν χωράνε, που αμφιβάλλω) και δεν πετάξει ούτε ένα, η Γή μας θα γλιτώσει από 0.5% (ναι, μηδέν κόμμα πέντε) σε ρίπους για ένα χρόνο.
Οι οικολόγοι και οι...οικονομολόγοι, βασίζουν τα λεγόμενα τους στην σημαντική και με γεωμετρική πρόοδο άυξηση της επιβατικής κίνησης των αερομεταφορών. Αυτό που παραλείπουν ενδεικτικά να πούν, είναι ότι οι αερομεταφορές τα τελευταία 30 χρόνια, έχουν κάνει τα πιό μεγάλα τεχνολογικά βήματα για την μείωση των εκπομπών καυσαερίων. Η μείωση αυτή είναι της τάξης του 50%. Βέβαια η επιβατική κίνηση έχει αυξηθεί πολύ πάνω από το 50% τα τελευταία 30 χρόνια, που σημαίνει ότι αυτή η βελτίωση στους ρίπους απαλείφεται. Όμως είναι βέβαιο ότι τεχνολογικά και από πλευράς διαδικασιών πτήσεων, η αεροπορία «τρέχει» πολύ πιό ραγδαία από το αυτοκίνητο το τραίνο ή το πλοίο πρός την κατεύθυνση της μείωσης ρίπων.
Και έπεται και συνέχεια. Τα νέα αεροσκάφη της επόμενης δεκαετίας, θα προσφέρουν φιλικότερη πρός το περιβάλλον χρήση κατά 20%. Το 16% θα προέρχεται αποκλειστικά από την χρήση της νέας γεννιάς κινητήρων.
Βέβαια, δεν είμαι αφελής ώστε να μήν ξέρω ότι το κίνητρο της αεροπορικής βιομηχανίας ΔΕΝ είναι η σωτηρία της Γής. Τό κέρδος είναι, με την μείωση στα κόστη καυσίμων και συντηρήσεως. Υπάρχει βέβαια και το «πολιτικώς ορθόν» να λένε ότι για το περιβάλλον πασχίζουν. Για χάρη του βασιλικού, ποτίζεται και η γλάστρα.
Επειδή τα στατιστικά στοιχεία για τους ρύπους είναι συντριπτικά, όπως και να τα διαβάσει κανείς (και υπάρχουν πολλοί τρόποι), έχει αρχίσει η ιστορία με τα contrails και σύννεφα cirrus που δημιουργούν τα αεροσκάφη στην τροπόσφαιρα. Έγινε αναφορά γι’αυτό και σε άλλο τόπικ (νομίζω στις γενικές αερπορικές απορίες). Το πρόβλημα είναι ότι πρόκειται για ιδιαίτερα πολύπλοκο επιστημονικά ζήτημα. Οι ειδικοί διύστανται. Παρόλα αυτά, οι οικολόγοι και οι οικονομολόγοι, πήραν την μία άποψη (αυτήν που λέει ότι τα σύνεφα που δημιουργούν τα αεροπλάνα φταίνε εν μέρει για την άνοδο της θερμοκρασίας) και την έκαναν σημαία.
Για να κλείσω, κανείς δεν διαφωνεί ότι πρέπει να κάνει ο καθένας ότι μπορεί γιά το περιβάλλον. Απλά πρέπει να μπαίνουν τα πράγματα στην σωστή τους βάση. Όχι επειδή η αερομεταφορές έγιναν πιό προσιτές από παλιά σε όλα τα κοινωνικά στρώματα, να τους τσεκουρώσουμε με νέα τέλη και φόρους επί των εισητηρίων. Είναι ανήθικο να προσπαθείς να κάνεις να νοιώθει άσχημα τον Φιλανδό που θέλει να δεί 7 μέρες ήλιο και θάλασσα ή τον Τούρκο μετανάστη στην Αυστραλία, που θέλει να πάει να δεί την μάνα του.
Δεν υπάρχει πρόοδος χωρίς αερομεταφορές. Τελεία.