6/6/1949 18:35’, πτήση GK231, Καβάλα – Ελληνικό, SX-BAI

  • Thread starter Thread starter AGV
  • Ημερομηνία δημιουργίας Ημερομηνία δημιουργίας
Ο συγκυβερνήτης του αεροσκάφους, Χρήστος Κανδίας, ήταν αδελφός της μητέρας μου. Το δυστύχημα συνέβη 11 χρόνια πριν γεννηθώ και ότι γνωρίζω είναι από τις αφηγήσεις των μεγαλύτερων. Η ιστορία λοιπόν όπως την έχω ακούσει μέσα στην οικογένεια είναι ότι το αεροσκάφος πριν αγοραστεί από την ΤΑΕ ήταν πολεμικό και κάποια στιγμή σε πολεμικές επιχειρήσεις είχε αποκολληθεί το πτερύγιο και το είχαν συγκολλήσει και ότι αυτός ήταν ο λόγος που ξανα-αποκολλήθηκε κατά τη μοιραία πτήση. Δεν έχω καμμία σχέση με τον χώρο και δεν είμαι σε θέση να γνωρίζω αν κάτι τέτοιο μπορεί να ευσταθεί αλλά η οικογένειά μου είχε καταλήξει στο συμπέρασμα ότι υπήρξε συγκάλυψη των πραγματικών αιτίων. Πάντως σίγουρα σε 48 ώρες δεν μπορεί να βγει σωστό πόρισμα, αλλά προφανώς έτσι γινόντουσαν τα πράγματα τότε. Αν διαβάζουν το φόρουμ συγγενείς άλλων θυμάτων θα ήθελα πολύ να μάθω τι γνωρίζουν.
 
Αγαπητέ imich, στο παρελθόν και άλλοι συγγενείς θυμάτων έχουν ενδιαφερθεί για τη συζήτηση αυτή.
Στο παρελθόν είχα κάνει κάποιες συζητήσεις με τους ανθρώπους της Επιτροπής Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων (ΕΔΑΑΠ) οι οποίοι έχουν και το αρχείο όλων αυτών των ατυχημάτων. Ήταν μέσα στις προθέσεις τους να βγάλουν στο διαδίκτυο τα πορίσματα των μεγάλων ατυχημάτων του παρελθόντος, όμως χρειαζόταν να απαλειφθούν τα προσωπικά στοιχεία που υπήρχαν, και το λιγοστό προσωπικό που έχει απομείνει δεν επαρκούσε για μια τέτοια δουλειά. Έτσι δεν υπάρχει δημοσιευμένη επίσημη πληροφόρηση.
Παρόλα αυτά, μπορούμε να αναφέρουμε ότι όλες οι ντακότες της εποχής εκείνης είχαν κατασκευαστεί για τις ανάγκες του πολέμου, ενώ η αντικατάσταση μιας πτέρυγας θεωρείτο εργασία ρουτίνας (σήμερα βέβαια δεν συμβαίνει το ίδιο). Επειδή τώρα τυχαίνει να γνωρίζω το επίσημο πόρισμα, αυτό κατά λέξη αναφέρει:

"... θεωρούμεν όμως βέβαιον μάλλον ότι το αερ/φος υπέστη την επίδρασιν ασυνήθως ισχυρού ανοδικού ρεύματος το οποίον, λόγω και της ταχύτητος του αερ/φους, εδημιούργησεν υπερφόρτισιν τοιαύτην ώστε να καταστήσει ανεπαρκή τον κανονικόν συντελεστήν ασφαλείας της πτέρυγος. Σημειωτέον ότι ο συντελεστής ασφαλείας δι' αρνητικήν επιτάχυνσιν, ως η θεωρουμένη, έχει τιμήν πολύ κατωτέραν του αναφερομένου εις θετικήν τοιαύτην.

Η γενική εικών της επελθούσης θραύσεως, βάσει της ανωτέρω εκδοχής, είναι η εξής:

- Η πτέρυξ εκάμφθη εκ των άνω προς τα κάτω. Εθραύσθη το κυματοειδές έλασμα της άνω επιφανείας του κεντρικού δεξιού τμήματος περί την ενδιάμεσον κυρίαν δοκόν και εις απόστασιν 60 εκατοστών περίπου από της γραμμής συνδέσεως (περιοχή ελαχίστης ελαστικότητας). Εν συνεχεία η ρωγγμή διέδραμε (κατά την έννοιαν της αεροτομής) προς το χείλος προσβολής του κεντρικού τμήματος και επροχώρησε προς την κάτω επιφάνειαν. Συνεπιέσθη παραλλήλως κατ' αρχάς (περί την ζώνην συνδέσεως) η κάτω επιφάνεια του κεντρικού τμήματος. Λόγω ελαστικότητος η πτέρυξ έτεινε να επανέλθη, οπότε και εθραύσθη η κάτω επιφάνεια κατά την γραμμήν συμπιέσεως παραλλήλως και εσωτερικώς των γωνιών συνδέσεως. Η αρχή του ρήγματος τούτου γίνεται εκ της ήδη υφισταμένης ρωγμής του χείλους προσβολής. Εν παραγράφω 11-6 εσημειώσαμεν την επελθούσαν κατόπιν τούτου κίνησιν της πτέρυγος.

ΓΕΝΙΚΟΝ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ

Το αερ/φος εντός των νεφών υπέστη αεροδυναμικήν υπερφόρτισιν πέραν του ορίου αντοχής. Η υπερφόρτισις εδημιουργήθη από κατακόρυφον επιτάχυνσιν του σκάφους λόγω ισχυρών δινών εν συνδυασμώ προς σημαντικήν ταχύτητα αέρος (πτήσεως)."
 
6/6/2017 - 68 Χρόνια συμπληρώνονται από το πρώτο μεγάλο ατύχημα Ελληνικού αεροσκάφους Δημοσίων Αερομεταφορών.
 
Αγαπητέ AGV, την περασμένη βδομάδα ήμουν στη Βιβλιοθήκη και διαβάζοντας προσεκτικά τα ρεπορτάζ τών εφημερίδων τής εποχής (γιατί ήξερα ότι θα έγραφες), κατάφερα από μελέτη τών τοπωνυμίων στο διαδίκτυο να εντοπίσω στο Google τίς ακριβείς τοποθεσίες και για το SX-BAI αλλά και για το SX-BAD. Φυσικά δεν υπάρχει τίποτα εκεί πιά. Αυτό όμως πού με παραξένεψε ήταν ότι κοντά στο δρόμο που περνάει από τη Μαλακάσα υπάρχει ένα μακρόστενο οικόπεδο σαν μάντρα με σιδερικά προσεκτικά ταξινομημένα. Αποκλείεται να είναι κάτι αλλά γιατί πάνω από το οικόπεδο εμφανίζεται ένα θαλασσί αεροπλανάκι σα σημάδι και στη μεγέθυνση εξαφανίζεται;
Πριν από πολλά χρόνια είχα γνωρίσει μία γιατρό. Πάνω στη συζήτηση μού είπε ότι όταν ήταν εικοσιπέντε χρονών (γεννημένη το 1924) είχε εφημερία στο νοσοκομείο πού μετέφεραν τούς επιβάτες. Τη σημάδεψε αυτό. "Έκανα όρκο βαρύ να μη μπώ ποτέ σε αεροπλάνο". Όρκο πού πάτησε τελικά....
 
Σαν σήμερα συμπληρώνονται 69 χρόνια από το πρώτο εκείνο μεγάλο ατύχημα δημοσίων αερομεταφορών.
Το πιθανό σημείο της συντριβής (στη δυτική πλευρά του λόφου από τη Μαλακάσα προς το Ασπροχώρι):
https://goo.gl/maps/EYuWyTVBniQ2
 
Συμπληρώνονται 70 χρόνια από το πρώτο μεγάλο ατύχημα επιβατηγών αερομεταφορών Ελληνικού Αεροσκάφους.
Η ντακότα SX-BAI πέρασε μέσα από έναν σωρειτομελανίτη και αποκόπηκε η μια πτέρυγα. Την επόμενη ημέρα εκδόθηκε το σήμα συγκρότησης της επιτροπής διερεύνησης του ατυχήματος που όριζε τα μέλη της επιτροπής καθώς και ότι "ΣΧΕΤΙΚΟΝ ΠΟΡΙΣΜΑ ΥΠΟΒΛΗΘΕΙ ΕΝΤΟΣ 48 ΩΡΩΝ"

Τα συμπεράσματα του πορίσματος οφείλουμε να αναγνωρίσουμε ότι ήταν εξαιρετικά:
 

Attachments

Την εποχή εκείνη η διερεύνηση ατυχημάτων ήταν αρμοδιότητα των στρατιωτικών υπηρεσιών. Ήταν και η ταραγμένη περίοδος τού Εμφυλίου, εξ ού και το περίφημο «εντός 48 ωρών». Πάντως πάντα με ευχαριστεί να διαβάζω απλή καθαρεύουσα πού είναι η γλώσσα τής Αεροπορίας. Ευχαριστούμε.
 
Top