Av μπορώ να βοηθήσω, ας διαχωρίσουμε λίγο την κουβέντα.
Απαντώντας στην ερώτηση το αστερίξ, τα ύψη στην Ελλάδα είναι πάνω κάτω όπως τα είπε ο Tolisshow. Στην Ευρώπη, από Ελλάδα πρός τα "επάνω", 32.000, 34.000, 36.000, 38.000, 40.000 και 42.000. Από "επάνω" πρός Ελλάδα, 31.000, 33.000, 35.000, 37.000, 39.000, 41.000 και 43.000. Αυτά για επιβατηγά τζέτ.
Από Ελλάδα πρός Αμερική, λόγω μεγάλου βάρους, ξεκινάνε συνήθως χαμηλά (32.000 ή και 34.000), αλλά ισχύουν τα ίδια ύψη που ισχύουν στην Ευρώπη.
Πάμε τώρα στα πιό εξειδικευμένα. Pilot767, μήν μπερδεύουμε τους υπολογισμούς του υπολογιστή του αεροπλάνου, με τους υπολογισμούς flight planning. Ο σχεδιασμός της πτήσης επιβάλλει το αεροπλάνο να πετάει σε ύψος που να εκμεταλλεύεται τον άνεμο, μέχρι ενός σημείου. Χοντρικά δηλαδή, αν στα 26.000 πόδια έχει άπνοια και στα 34.000 έχει 60 κόμβους κόντρα άνεμο, δεν σημαίνει ότι το αεροπλάνο θα πάει από την Αθήνα στο Άμστερνταμ στα 26.000 πόδια. Υπάρχει συγκερασμός του όφελους και η επιλογή είναι μιά ενδιάμεση λύση. Αυτό το ύψος που θα επιλεγεί ΔΕΝ είναι το optimum με την έννοια που σηζητάμε. Το optimum είναι αυτό που δίνει ο υπολογιστής του αεροπλάνου. Ο υπολογιστής, δεν αλλάζει αυτό το ύψος βάσει του ανέμου. Απλά το ύψος αυτό αλλάζει, επειδή πετάς με άλλη ταχύτητα κόντρα στον άνεμο και με άλλη όταν είναι ούριος (δεν μιλάω για ground speed, αλλά για mach number). To mach είναι χαμηλότερο με ούριο από ότι με κόντρα, για οικονομικούς λόγους. Απόρροια αυτού, είναι και η αλλαγή στο optimum.
Αφού λοιπόν ξεκαθαρίσαμε τί εννοούμε optimum (δηλαδή το FMS optimum), o nikos έχει δίκιο όταν λέει ότι δεν μπορείς να πετάξεις πολύ πάνω απο αυτό το ύψος καθώς είσαι πολύ κοντά στην stall speed και ταυτόχρονα πολύ κοντά στην μέγιστη επιτρεπτή ταχύτητα. Εάν επιπλέον υπάρχουν έστω και ελαφρές αναταράξεις, ο κορσές γίνεται πολύ σφικτός, ειδικά σε αεροπλάνα πού έχουν σχετικά μικρά φτερά για το βάρος τους (βλέπε 757, Α321, 737-800, 737-400....δηλαδή τα περισσότερα short-medium range)