Τύποι αεροσκαφών που ενδιαφέρθηκε αλλά δεν απέκτησε η Ο.Α.

panos81c

Business-Class-Member
Εγγραφή
20/08/2008
Μηνύματα
441
Likes
38
Αγαπημένη αεροπορική εταιρεία (ICAO Code)
CYP
Πλησιέστερο αεροδρόμιο (ICAO Code)
LGAV
Οι τύποι αεροσκαφών που χρησιμοποίησε η Ολυμπιακή Αεροπορία και Ολυμπιακή Αεροπλοϊα και μετέπειτα οι Ολυμπιακές Αερογραμμές είναι λίγο πολύ γνωστοί σε όλους.

Επιγραμματικά:
Douglas DC-3
Douglas DC-4
Douglas DC-6
De Havilland Comet
Boeing 707
Boeing 717
Boeing 720
Boeing 727
Boeing 737-200
Boeing 737-300
Boeing 737-400
Boeing 747-200
Airbus A300B4
Airbus A300-600R
Airbus A340-300
Shorts Skyvan
Shorts SD-330
Britten-Norman Islander
NAMC YS-11
ATR-42
ATR-72
Dornier 228
De Havilland Dash 8-300

Υπάρχουν όμως και άλλοι τύποι αεροσκαφών για τους οποίους ενδιαφέρθηκε η Ολυμπιακή, και σε κάποιες περιπτώσεις παρήγγειλε, αλλά δεν ενσωματώθηκαν ποτέ στον στόλο:

Hawker Siddeley Trident
Το Βρετανικής κατασκευής τρικινητήριο αεροσκάφος είχε προταθεί στην Ολυμπιακή στα μέσα της δεκαετίας του 1960, για να καλύψει τις ανάγκες στην κατηγορία των 150 περίπου θέσεων για τις πτήσεις σε Ευρώπη και Μεσόγειο. Οι κατασκευαστές είχαν μάλιστα κατασκευάσει και μοντέλο υπό κλίμακα του αεροσκάφους με τα χρώματα της Ο.Α., το οποίο φυλάσσεται ακόμα στο εργοστάσιο της εταιρείας στο Hatfield της Αγγλίας. Τελικά η Ο.Α. παρήγγειλε Boeing 727, πέντε στην αρχή, μετά προστέθηκε και 6ο (το SX-CBF, το πρωτότυπο Β727), και στα τέλη της δεκαετίας του 1980 αγοράστηκαν άλλα 3 μεταχειρισμένα από την Lufthansa.

Boeing 767
Στα τέλη της δεκαετίας του 1980, η Ολυμπιακή είχε παραγγείλει 3 αεροσκάφη τύπου Boeing 767 (νομίζω της σειράς -200). Αυτά προορίζονταν λογικά ή για αντικατάσταση των παλαιότερων A300B4, ή για συμπλήρωσή τους και αύξηση του στόλου αεροσκαφών ευρείας ατράκτου. Όταν αργότερα έγινε πιο επιτακτική η ανάγκη για αντικατάσταση των πρώτων 6 Boeing 727, η παραγγελία για τα Β767 ακυρώθηκε και στην θέση της παραγγέλθηκαν 6 Β737-400, που παραδόθηκαν από το 1991.

Boeing 737NG
Το χρονικό διάστημα που η Speedwing είχε αναλάβει την διαχείριση των οικονομικών της Ο.Α., είχε προτείνει τα παλιά Boeing 737-200 (11) και ενεργά τότε Boeing 727 (4) να αντικαθίσταντο από 8 Boeing 737-800 που παραγγέλθηκαν απευθείας από την Boeing, και 7 μεταχειρισμένα Boeing 757 από την British Airways.
Μετά την αποχώρηση της Speedwing, το σενάριο άλλαξε. Η Ολυμπιακή συμφώνησε με την GECAS για την μίσθωση 11 Boeing 737-700 και 4 Boeing 737-800, που θα αντικαθιστούσαν 1 προς 1 τα B737-200 και Β727. Μετά την συμφωνία αυτή, η παραγγελία προς την Boeing για τα 8 Β737-800 ακυρώθηκε.
Και η συμφωνία με την GECAS ακυρώθηκε με την μετάβαση από την Ολυμπιακή Αεροπορία στις Ολυμπιακές Αερογραμμές. Τα Β737-200 και Β727 δεν αντικαταστάθηκαν ποτέ.

Boeing 757-200
Όπως είπα και παραπάνω, η Speedwing είχε προτείνει 7 Β757 της British Airways να πωληθούν στην Ολυμπιακή. Το σενάριο δεν προχώρησε.

Airbus A319
Όταν η Ο.Α. ενδιαφερόταν για την αντικατάσταση των Β737-200, η Airbus έκανε προσφορά για το Α319, που ήταν μάλιστα πιο συμφέρουσα από οικονομικής πλευράς από της Boeing, αλλά τα αεροσκάφη δεν θα ήταν διαθέσιμα πριν το 2003, την ώρα που τα Β737-200 δεν θα μπορούσαν να πετούν στην Ευρώπη μετά το 2002 λόγω θορύβου.
Εντέλει είδαμε Α319 με τα λογότυπα της Ολυμπιακής, καθώς ο τύπος αποκτήθηκε αργότερα από την Olympic Air.

Boeing 777-200
Η Boeing είχε προτείνει το B777 για την αντικατάσταση των Β747-200, σε μια εποχή που οι πωλήσεις του Β777 δεν πήγαιναν καλά, θεωρώντας (και δίκαια) ότι θα αποτελούσε την ιδανική λύση για την αντικατάσταση των Β747-200. Τελικά η Ο.Α. επέλεξε το τετρακινητήριο Α340 σε μια εσφαλμένη επιλογή, ίσως για λόγους prestige, την ώρα που και το δικινητήριο Α330 κάλυπτε τις ανάγκες της για τα υπερατλαντικά δρομολόγια.

BAC-Aerospatiatle Concorde
Το πρωτότυπο Concorde ήρθε στην Αθήνα στις 4-1-1973 και προσγειώθηκε στο Ελληνικό όπου έγινε επίδειξή του. Είναι πασίγνωστη η φωτογραφία του με φόντο την Ακρόπολη. Παρότι κανένας δεν το παραδεχόταν, μπορεί η επίδειξη να αφορούσε και την Ολυμπιακή. Ο Ωνάσης άλλωστε ήταν ικανός για όλα...
 
Υπάρχουν και άλλοι τύποι όπου υπήρχε επιβεβαιωμένο ενδιαφέρον αλλά δεν αποκτήθηκαν και φυσικά υπάρχουν και άλλοι τύποι που υπήρχαν στο στόλο της ΟΑ. Υπάρχουν σε αυτή την κατηγορία σε ξεχωριστά topics και τα έχουμε αναλύσει λεπτομερώς.

Πχ
viewtopic.php?f=15&t=3171 Concorde
viewtopic.php?f=15&t=1252 767-200
viewtopic.php?f=15&t=4007 hs748
viewtopic.php?f=15&t=3655 737NG
viewtopic.php?f=15&t=3326 747SP
viewtopic.php?f=15&t=2493 YAK40
viewtopic.php?f=15&t=1011 A320

κλπ
 
Νομιζω και το MD80 και DC10 ειχε προταθει.
 
panos81c":3rs14na7 said:
Τελικά η Ο.Α. επέλεξε το τετρακινητήριο Α340 σε μια εσφαλμένη επιλογή, ίσως για λόγους prestige, την ώρα που και το δικινητήριο Α330 κάλυπτε τις ανάγκες της για τα υπερατλαντικά δρομολόγια.
Μάλλον η αλήθεια είναι πιο περίπλοκη και ποτέ δεν θα αποκαλυφθεί επίσημα σε όλη την έκταση. Τέλος πάντων, τα A340 έφυγαν και ησυχάσαμε.
 
SkyHawk":1ht8hg58 said:
Νομιζω και το MD80 και DC10 ειχε προταθει.
Καλά θυμάσαι.Κάποια στιγμή πριν έρθουν οι Άγγλοι είχε προτείνει το εξής η Douglas: Να αγοράσει το στόλο τής Ολυμπιακής, να τον αντικαταστήσει με αεροσκάφη καινούργια δικά της τα οποία η Ολυμπιακή να τα χρησιμοποιεί με την καταβολή ελάχιστου "μισθίου".Πόσο ελάχιστου δε θα μάθουμε ποτέ.Ήθελε να την πιάσει πελάτισσα αλλά φαίνεται πως η ΟΑ δεν ενθουσιάστηκε. Διότι άλλο είναι να έχεις ιδιόκτητα αεροπλάνα και άλλο μόνο νοικιασμένα κι ας είναι και καινούργια...Δεν είναι και λίγο παρακινδυνευμένο; έκανε τον μεσίτη. Πάντως αυτό μέ τα DC-10 ότι δηλαδή θα ήταν πιό συμφέρουσα η χρήση τους έναντι τών 747 είχε ακουστεί και από παλιότερα. Αλλά η Ολυμπιακή τα γέμιζε τα τζάμπο της...
 
Νομίζω έχουμε ξεχάσει τα δύο DC-8 πού είχε παραγγείλει η Ολυμπιακή το 1958 με 1959 στη Douglas και μετά τα ακύρωσε γιατί πήρε κομήτες. Όταν το 1966 τής δόθηκε άδεια για διηπειρωτικά δρομολόγια, τα Μπόινγκ 707 είχαν πια βελτιωθεί ουσιαστικά και δεν έδειξε ξανά ενδιαφέρον.
 
:arrow: Σε βιβλίο αφιερωμένο στο DC-8 με αρχεία και πληροφορίες κυρίως από την ίδια την Mc Donnell Douglas, διάβασα ότι η Ολυμπιακή παρήγγειλε το 1957 τα 2 DC-8 που αναφέρθηκαν (πριν την πρώτη πτήση του τύπου), στα οποία είχαν κρατηθεί και construction numbers, αλλά τελικά η παραγγελία ακυρώθηκε σιωπηλά ένα χρόνο αργότερα από την ίδια την κατασκευάστρια εταιρία (και όχι από την ΟΑ λόγω προτίμησης άλλου τύπου) γιατί η Ολυμπιακή ήταν στα πρόθυρα χρεωκοπίας και η Douglas φοβήθηκε ότι θα έχανε το συνολικό ποσόν της αγοράς. Εξ' άλλου η MDD ήταν ακόμα στην αναζήτηση αγοραστών για το DC-8 και προφανώς δεν γνώριζε αν τελικά θα μπορούσε να πουλήσει σε άλλον τα 2 αεροσκάφη.
Τελικά και μετά αυτή την εξέλιξη αλλά και την αγορά της ΟΑ από τον Ωνάση, η Ολυμπιακή έστρεψε το ενδιαφέρον της στα Comet και στη Boeing (707).
Περίεργο το ότι η Ολυμπιακή ήταν στα πρόθυρα χρεωκοπίας τότε, μόλις ιδρυθείσα από τον πλουσιότερο άνθρωπο στον κόσμο...


:arrow: Η ΟΑ επίσης είχε σκεφτεί να παραγγείλει Trident προς αντικατάσταση των Comet στα μέσα της δεκαετίας του '60. Τελικά όμως διάλεξε τα 727. Το παρακάτω τεράστιο μοντέλο σε κλίμακα 1/12 είναι ακόμα στο Mosquito Aircraft Museum, φτιαγμένο από την Hawker, δείχνοντας πόσο σοβαρά είχε πάρει η HS την καμπάνια προώθησης του τύπου:

https://www.airliners.gr/gallery/displa ... play_media
 
GP707":59udlhi7 said:
Περίεργο το ότι η Ολυμπιακή ήταν στα πρόθυρα χρεωκοπίας τότε, μόλις ιδρυθείσα από τον πλουσιότερο άνθρωπο στον κόσμο...

Όχι και τόσο περίεργο, μιας και αυτός ήταν ο τρόπος που δούλευε ο ίδιος ο Ωνάσης. Συχνά δημιουργούσε ανταγωνίστριες εταιρείες, ή κάποιες που προμήθευαν άλλες εταιρείες του (όχι απαραίτητα στις καλύτερες τιμές). Όσο για την Αεροπορία, ο ίδιος έλεγε ότι μια αεροπορική εταιρεία αξίζει μόνο για να προσδίδει κύρος στον ιδιοκτήτη της και όχι χρήματα. Τα χρήματα έρχονται μόνον από τα πετρέλαια.
 
Προσπαθώ να βρω μια φωτογραφία που ήταν μια προσφορά της Boeing για την ανανέωση του long haul στόλου στα μέσα της δεκαετίας του 90. Έλεγε “Boeing long haul suggestion for OAs long haul for the next century” κάτι τέτοιο και είχε τα rainbow livery δείχνοντας ένα 767 777 και 747-400. Μήπως το έχει κανεις να μου το στείλει; Ευχαριστώ! Προφανώς και τρέμουν οι σερβερς του φόρουμ που ξέθαβα κάτι τέτοιο. Συγνώμη
 
Αν θυμάμαι καλά τα 757 είχαν κατασκευαστεί αλλά τελικά πουλήθηκαν στους Αργεντινούς. Ο Ντένις Μπράτης που ήταν κάποτε τεχνικός αντιπρόσωπος της Boeing την Αθήνα, μου έλεγε ότι όταν ήταν στην Αργεντινή είχε δει κάποια 757 που στην ταπετσαρία των καθισμάτων υπήρχαν τα διακριτικά της Ολυμπιακής.
 

Attachments

  • boeing757_oal.jpg
    598,1 KB · Προβολές: 106
  • Boeing767_OAL.jpg
    481,2 KB · Προβολές: 97
Top