Διαβαζοντας και σε αλλα "φορουμ" συζητησεις για το δυστυχημα του Α320 προχθες στην Ν. Γαλλια, ο προβληματισμος μου για το FBW (fly by wire) και την αξιοπιστια του, ειναι μεγαλος. Δεν ξερω αν θα συμφωνισουν και αλλοι συναδελφοι που πετανε τετοιου ειδους αεροσκαφη, αλλα προσωπικα εμενα με φοβιζει ενα τετοιο "σεναριο" οπου μια "εντολη" στο side-stick για δεξια κλιση, να εμφανιζει αριστερη. Εγινε και αυτο το 2001 σε αεροσκαφος της LH, λογω λαθους στην καλωδιωση, μετα απο "επισκευη" (rewiring) ELAC (elevator-aileron computer). Λογω αριστου CRM , το δυστυχημα δεν εγινε, παρ'ολο που το αριστερο wing-tip περασε εναμισι περιπου ποδι πανω απο το εδαφος, γιατι ο κ2 εκανε over-ride το side stick του κ1 που ειχε την βλαβη και με το δικο του που δουλευε σωστα, ανελαβε την διακυβερνηση του αεροσκαφους.
Η τεχνολογια ειναι καλη, οσο αυτη δουλευει σωστα. Οταν προκυψουν προβληματα, και αρχιζουν να αναβουν τα διαφορα ενδεικτικα λαμπακια, η το ECAM αρχιζει τα εργαζεται πυρετωδως, τοτε αρχιζουν τα προβληματα.
Και επειδη στο συγκεκριμμενο δυστυχημα οι χειριστες του ηταν αριστα εκπαιδευμενοι, και με μεγαλη πειρα, προσωπικα παντα, την περιπτωση χειριστικου λαθους την βαζω σε δευτερη μοιρα, με την περιπτωση βλαβης να βασιλευει.
Αυτο το "ρημαδι" το "καλωδιο" η "συρματοσχοινο", μπορει να ειναι παλιομοδητικο, αλλα τετοιου ειδους βλαβες δεν κανει....Τι καλα θα ηταν να υπηρχε ενα mechanical back-up και για τα ailerons !
Για φανταστειτε εναν ιο να αλλονιζει μεσα στο software.....
Ανατριχιαστικο, ε?