Στο "manual" αντί στο "auto" ο διακόπτης συμπίεσης
Νέο μυστήριο στην τραγωδία
Στο "manual" αντί στο "auto" ο διακόπτης συμπίεσης
ΕRΤ.GR
10:15
Στο έδαφος και όχι στον αέρα αναζητούν τώρα τα αίτια της πολύνεκρης αεροπορικής τραγωδίας στο Γραμματικό οι εμπειρογνώμονες. Η θέση του διακόπτη συμπίεσης στο χειροκίνητο αντί στο αυτόματο ρίχνει νέο φως αλλά δημιουργεί και νέα ερωτηματικά
Φως στα αίτια της πολύνεκρης αεροπορικής τραγωδίας αρχίζουν να ρίχνουν τα νέα στοιχεία της Επιτροπής Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων. Σύμφωνα με αυτά επιβεβαιώνεται ότι υπήρξε τεχνική ανωμαλία στο σύστημα συμπίεσης και επίσης ότι Γερμανός πιλότος δεν βρισκόταν στο θάλαμο διακυβέρνησης κατά την πτώση του μοιραίου αεροσκάφους. Στο μεταξύ και σύμφωνα με ρεπορτάζ της "Κυριακάτικης Ελευθεροτυπίας" οι εμπειρογνώμονες εξετάζουν τώρα το ενδεχόμενο ο πρόλογος του δράματος να γράφτηκε στο έδαφος, όταν οι τεχνικοί της "Ήλιος" άφησαν το διακόπτη συμπίεσης του αεροσκάφους σε θέση χειροκίνητης και όχι αυτόματης λειτουργίας. Την ίδια στιγμή, το δεύτερο "μαύρο κουτί" αποκαλύπτει τις τελευταίες εναγώνιες λέξεις του φροντιστή Ανδρέα Προδρόμου. Στο ντοκουμέντο αυτό γίνεται προσπάθεια να ανιχνευτούν και άλλοι ήχοι που θα απαντήσουν στο ερώτημα πότε και πώς αποσφραγίστηκε η πόρτα του πιλοτηρίου. Πάντως ο πρόεδρος της Επιτροπής Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων, Ακριβός Τσολάκης, διέψευσε χθες μέσω της ΝΕΤ 105,8 δημοσίευμα κυπριακής εφημερίδας ότι έχει στα χέρια του το ημερολόγιο του συγκυβερνήτη του μοιραίου αεροσκάφους Πάμπου Χαραλάμπους.
"Mayday... δεν δύναμαι..."
Πίσω από αυτές τις ψιθυριστές και γεμάτες αγωνία τελευταίες λέξεις του φροντιστή Ανδρέα Προδρόμου, που έχουν καταγραφεί στο δεύτερο "μαύρο κουτί", λίγα λεπτά πριν από την πτώση του μοιραίου αεροσκάφους της «Ήλιος» οι εισαγγελείς αλλά και οι ειδικοί που ερευνούν τις συνθήκες της πτώσης, αναζητούν απαντήσεις. Ήδη το ηχογραφημένο περιεχόμενο έχει σταλεί στις ΗΠΑ για να εντοπισθούν, με νέες μεθόδους, όλοι οι θόρυβοι στη διάρκεια τελευταίας μισής ώρας της πτήσης.
Ειδικότερα ο πρόεδρος της Επιτροπής Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων, Ακριβός Τσολάκης, αναζητάει στην καταγραφή των ήχων τον θόρυβο από το άνοιγμα της πόρτας του πιλοτηρίου για να μπει ο φροντιστής Ανδρέας Προδρόμου. Σύμφωνα με πληροφορίες, στο ηχογραφημένο περιεχόμενο ακούγονται και εκκλήσεις από άλλα αεροπλάνα που καλούσαν να απαντήσει το μοιραίο Μπόινγκ, το οποίο ωστόσο σιγούσε.
Απαντήσεις σε πολλά ερωτήματα αναμένεται επίσης να δοθούν στην αναπαράσταση της πτήσης που πρόκειται να γίνει τις προσεχείς ημέρες
Οι χειριστές των F-16 θα βρίσκονται στην ίδια θέση, όπως το πρωινό της 14ης Αυγούστου, θα χρησιμοποιηθεί Μπόινγκ ίδιου τύπου και λέγεται ότι στο χειριστήριό του θα βρίσκεται και ο ίδιος Ακριβός Τσολάκης.
Από τη Λευκωσία οι απαντήσεις
Στη Λευκωσία επικεντρώνονται από αύριο οι έρευνες για διακρίβωση των αιτίων της αεροπορικής τραγωδίας με την άφιξη κλιμακίου της ελληνικής Επιτροπής Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων. Ο πρόεδρος της Επιτροπής Ακριβός Τσολάκης και τα άλλα μέλη του κλιμακίου αναμένουν να πάρουν απαντήσεις σε κρίσιμα ερωτήματα καθώς τα νέα ευρήματα που προκύπτουν καθημερινά διευρύνουν τις έρευνες, που τώρα επικεντρώνονται στη θέση στην οποία βρισκόταν το σύστημα συμπίεσης κατά την απογείωση του αεροπλάνου και γιατί καθώς αυτό θα απαντήσει και για τις βλάβες που αποδεδειγμένα εμφανίστηκαν (υπερθέρμανση ηλεκτρονικών συσκευών και μερική αποσυμπίεση).
Σύμφωνα με τα νέα στοιχεία, που αφορούν τα αίτια της μερικής αποσυμπίεσης του αεροπλάνου προκύπτει, ότι ο διακόπτης του συστήματος συμπίεσης καμπίνας, στο over head panel του αεροπλάνου, βρέθηκε αντί της κανονικής θέσης λειτουργίας του, που είναι το σημείο auto (αυτόματο), στη θέση manual (χειροκίνηση), γεγονός που επηρέασε αποφασιστικά τα γεγονότα που ακολούθησαν και οδήγησαν στη συντριβή του αεροπλάνου. Εφ' όσον επιβεβαιωθεί ότι το σύστημα βρισκόταν σε χειροκίνητη θέση, θα ακολουθήσουν πειράματα για να εξακριβωθεί πως ένα τέτοιο γεγονός είναι δυνατό να επηρεάσει τη πτήση.
Το μυστήριο με τη θέση του διακόπτη συμπίεσης
'Αλλωστε, ακόμη και για τις βλάβες που αποδεδειγμένα εμφανίστηκαν (υπερθέρμανση ηλεκτρονικών συσκευών και μερική αποσυμπίεση) προκύπτουν νέα ευρήματα που διευρύνουν τις έρευνες. Από στοιχεία που βρίσκονται σε γνώση της «Κ.Ε.», όσον αφορά τα αίτια της μερικής αποσυμπίεσης του αεροπλάνου προκύπτει ότι ένα νέο ερώτημα «βασανίζει» τώρα πια την επιτροπή διερεύνησης: Ο διακόπτης του συστήματος συμπίεσης καμπίνας (στο over head panel του αεροπλάνου) βρέθηκε αντί της κανονικής θέσης λειτουργίας του, που είναι το σημείο auto (αυτόματο), στη θέση manual (χειροκίνηση).
Σύμφωνα με το δημοσίευμα της Κυριακάτικης Ελευθεροτυπίας, ο διακόπτης στη θέση manual τοποθετείται είτε από τους τεχνικούς στο έδαφος, προκειμένου να ελέγξουν τη σωστή λειτουργία του συστήματος για τυχόν διαρροές, είτε, εν πτήσει, από τους χειριστές, όταν αυτοί αντιληφθούν τη μη σωστή λειτουργία του συστήματος συμπίεσης.
Σε νορμάλ λειτουργία του αεροσκάφους, ο διακόπτης της συμπίεσης πρέπει να βρίσκεται στη θέση auto και η συμπίεση της καμπίνας γίνεται, τότε, με αυτόματο τρόπο. Στην περίπτωση μη καλής λειτουργίας στη θέση auto, δίδεται η δυνατότητα στους πιλότους να επαναφέρουν τη σωστή συμπίεση στο αεροσκάφος, τοποθετώντας τον διακόπτη στη θέση manual. «Φουσκώνοντας», δηλαδή, την καμπίνα, όταν εμφανίζεται under pressure (υποπίεση) και «ξεφουσκώνοντάς» την στην περίπτωση over pressure (υπερπίεση).
Με δεδομένη την εκδοχή ότι οι χειριστές δεν αντελήφθησαν τη σταδιακή αποσυμπίεση του αεροσκάφους, ώστε να κάνουν εγκαίρως χρήση του συστήματος οξυγόνου ανάγκης και να αποφύγουν να πέσουν σε λιποθυμική κατάσταση, οι ειδικοί της επιτροπής διερεύνησης καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι είναι μάλλον απίθανο οι ίδιοι οι πιλότοι να τοποθέτησαν τον διακόπτη συμπίεσης καμπίνας στη θέση manual!
Εξάλλου, θα έδιναν μάλλον προτεραιότητα στο να βάλουν τις μάσκες οξυγόνου και κυρίως να κατέβουν γρήγορα το αεροσκάφος σε χαμηλότερο ύψος.
Με αφορμή τα δημοσιεύματα για πιθανή διαρροή από τα λάστιχα στις πόρτες του αεροσκάφους, που διαπιστώθηκε στην προηγούμενη πτήση του κυπριακού Μπόινγκ, οι εμπειρογνώμονες εξετάζουν τώρα τις πιθανές παρεμβάσεις των τεχνικών εδάφους της "Ήλιος" στο αεροδρόμιο της Λάρνακας, προκειμένου να αποκαταστήσουν την αναφερθείσα βλάβη. Σε αυτή την περίπτωση δεν μπορεί να αποκλεισθεί η πιθανότητα να άφησαν μετά το πέρας των δικών τους ελέγχων το διακόπτη συμπίεσης καμπίνας στη θέση manual.
Αυτό, σε συνδυασμό με ελλιπή έλεγχο από τους χειριστές, να η είναι η πλέον πιθανή αιτία της μερικής αποσυμπίεσης που οδήγησε στο τραγικό δυστύχημα.
Ένα άλλο πρόβλημα, που επισημαίνει η εφημερίδα και που δεν έχει ακόμη βρει απάντηση και συνεχίζει να απασχολεί από την πρώτη στιγμή την επιτροπή των εμπειρογνωμόνων είναι γιατί ο φροντιστής Ανδρέας Προδρόμου, που διέθετε πτυχίο πιλότου και αποδεδειγμένα είχε τις αισθήσεις του, συντηρούμενος με τις φορητές συσκευές οξυγόνου της καμπίνας επιβατών, δεν μπήκε πιο νωρίς στο πιλοτήριο να παράσχει βοήθεια στους χειριστές και, σε περίπτωση που αυτό ήταν αδύνατο, να προσπαθήσει να αναλάβει εκείνος τη διακυβέρνηση του αεροσκάφους.
Το παράδοξο είναι, όπως τονίζεται στο δημοσίευμα της "Κυριακάτικης Ελευθεροτυπίας" ότι παρά τη σχετική ανακοίνωση των ιατροδικαστών για ταυτοποίηση των κηλίδων αίματος που βρέθηκαν στο πιλοτήριο με το γενετικό υλικό του φροντιστή, στην επιστολή του ο πρόεδρος της Επιτροπής Ακριβός Τσολάκης προς τον υπουργό Μεταφορών Μιχάλη Λιάπη αποφεύγει να αναφερθεί ότι το άτομο, το οποίο και ο χειριστής του F16 παρατήρησε είκοσι λεπτά πριν από την πτώση να εμφανίζεται και να κάθεται στη θέση του κυβερνήτη ήταν ο Ανδρέας Προδρόμου.
Σε αυτό ακριβώς το σημείο διίστανται και οι απόψεις ανάμεσα στον πιλότο του F16 και στην Επιτροπή Διερεύνησης: Ο πρώτος ισχυρίζεται ότι ο φροντιστής εμφανίστηκε στο κόκπιτ πριν σβήσουν οι κινητήρες, ενώ η επιτροπή πιστεύει ότι η είσοδός του στο πιλοτήριο έγινε μόλις τα τελευταία δέκα λεπτά πριν από την τραγική πρόσκρουση.
Μια διαφωνία σημαντική, αφού με το σβήσιμο του ενός ή και των δύο κινητήρων διακόπτεται η τροφοδότηση με ηλεκτρική ισχύ στο μηχανισμό ασφάλισης της πόρτας, με αποτέλεσμα την αυτόματη απασφάλισή της.
Ύστερα από την 11η Σεπτεμβρίου θεσπίστηκαν διαδικασίες που διασφαλίζουν την αποφυγή εισόδου τρομοκρατών στο πιλοτήριο. Αυτές σε συνδυασμό με τα ηλεκτρονικά συστήματα (πληκτρολόγιο, κωδικοί κ.λπ.) που έχουν τοποθετηθεί στην πόρτα του πιλοτηρίου εμφανίζουν μια πολυπλοκότητα που απαιτεί ενημέρωση, απομνημόνευση κωδικών και τήρηση συγκεκριμένων διαδικασιών για να αποσφραγιστεί το κόκπιτ απ' έξω. Ο Ανδρέας Προδρόμου δεν ήταν υπεύθυνος καμπίνας στην συγκεκριμένη πτήση και πιθανόν να μην γνώριζε τους κωδικούς πρόσβασης.
Τα άλλα μέλη του πληρώματος και αυτά, προφανώς, δεν κατάφεραν να ανοίξουν την πόρτα, είτε λόγω των δυσκολιών που παρουσιάζουν οι διαδικασίες, είτε επειδή η έλλειψη οξυγόνου τούς είχε περιορίσει τη σωστή λειτουργία της μνήμης και είχαν δυσκολίες να εκτελέσουν εργασίες που απαιτούν πνευματική ικανότητα και εγρήγορση. Τι θα μπορούσε να αποφευχθεί εάν ο άτυχος φροντιστής είχε περισσότερο χρόνο στη διάθεσή του; Θα ήταν πιθανόν να είχε καταφέρει να συντονιστεί σε κάποια συχνότητα ή στη συχνότητα ανάγκης 121, προκειμένου να πάρει τις απαιτούμενες οδηγίες προσγείωσης από κάποιο σταθμό εδάφους ή από τους πιλότους των F16 που τον συνόδευαν.
Η ελληνική Επιτροπή Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων θα αποφανθεί για τα αίτια της συντριβής και όχι για την ύπαρξη τυχόν ευθυνών. Η Επιτροπή θα συναντηθεί με τον υπουργό Συγκοινωνιών Χάρη Θράσου, την αντίστοιχη κυπριακή Eπιτροπή και στελέχη του Τμήματος Πολιτικής Αεροπορίας, ενώ θα πάρει πληροφορίες και από μηχανικούς της εταιρείας "Ήλιος", με τους οποίους ο κυβερνήτης του αεροπλάνου είχε την τελευταία συνομιλία του, προτού το αεροπλάνο μείνει ακυβέρνητο.
πηγη
http://news.pathfinder.gr/greece/news/226898.html