Να πούμε πως
η απεργία γίνεται στο βασικό όμιλο της SAS (καλύπτει 50-60% των πτήσεων) ενώ οι πτήσεις που εκτελούνται από αυτά τα παρακλάδια καθώς και τα lease από Cityjet, Air Baltic, Xfly φαίνεται πως εκτελούνται κανονικά.
Στα της απεργίας, ο λόγος είναι ότι η SAS έχει φτιάξει δύο παρακλάδια τη SAS Link και SAS Connect. Μέσω αυτών προσλαμβάνουν πληρώματα που "απέλυσαν" κατά τη διάρκεια της πανδημίας και αντίστοιχα παρακάμπτουν την υποχρέωση να τους επαναπροσλάβουν μέσω της SAS (original). Σύμφωνα με τα unions, τα πληρώματα έχουν ήδη συμφωνήσει σε μειώσεις 25% και απλά ζητάνε τα μέλη τους να προτεραιοποιηθούν στις νέες θυγατρικές. Από την άλλη η διοίκηση λέει, "παιδιά δε βγαίνει το πράγμα" και εφαρμόζει το SAS Forward, πλάνο πνοής (περικοπές στα κόστη, επαναδιαπραγμάτευση συλλογικών συμβάσεων, μετατροπή χρέους σε μετοχές και
φυσικά προσπαθεί να αρμέξει και άλλο κρατικό χρήμα.
Κάπως έτσι βρισκόμαστε στην 3η μέρα απεργίας (η τελευταία απεργία στη SAS είχε κρατήσει 6 μέρες). Οι πτήσεις ακυρώνονται επί 24ώρου βάσεως (π.χ. σήμερα ακυρώθηκαν οι πτήσεις για αύριο) και η εταιρεια έχει ήδη προειδοποιήσει πως θα χρειαστείτε κάτι παραπάνω από τύχη για να βρείτε άλλη θέση στη δικιά μας εταιρεία ή σε άλλες - λες και πετάνε και δαύτες ή ακόμα και αν πετάνε έχουν
προνομιακές τιμές.
Το ρεπορτάζ λέει πως αρχικά δέχεσαι ένα email που λέει πως η πτήση ακυρώθηκε και το rebooking είναι σε εξέλιξη. Αν δε βρουν εναλλακτική, σου λένε ψάξτε εσείς και πείτε μας (με την υποσημείωση: "We will reimburse the difference between your unused SAS ticket and the cost of your new transportation under comparable transport conditions upon presentation of receipts. If you choose to book alternative travel, please remember to cancel your ticket with SAS to get a refund for your unused ticket.
Please note that the cost for the alternative transportation must be in the same price range as your original ticket."
Σε μια προσπάθεια να αποφύγουν αποζημιώσεις προσφέρουν και δωρεάν rebooking (με κυλιόμενο παράθυρο: σε όσους πετάνε έως 11/7 και κάθε μέρα πάει και παραπέρα), αλλά σε αυτή την περίπτωση προφανώς απαλάσσονται από τον ΕΚ261, ο οποίος εφαρμόζεται κανονικά σε αυτή την περίπτωση καθότι πολλά δικαστήρια έχουν κρίνει πως μια απεργία δεν αποτελεί "ειδικές συνθήκες που η εταιρεία δεν μπορούσε να προβλέψει", ειδικά στη συγκεκριμένη περίπτωση που είναι αποτέλεσμα κατάρρευσης συνομιλιών που γίνονταν για 1 μήνα.
Το chapter 11 είναι κάτι που η διοίκηση σκεφτόταν από το Φεβρουάριο ακόμα, οπότε απλά τώρα επιταχύνθηκε. Σύμφωνα με
δηλώσεις της εταιρείας βέβαια:
"The airline said on Tuesday its assessment was that it has sufficient liquidity to meet its business obligations in the near term. It added however that the strike "has a negative impact on the liquidity and financial position of the company and, if prolonged, such impact could become material".
Ψάχνοντας λίγο πρόσφατες περιπτώσεις (Avianca, LATAM), φαίνεται πως στη γη της επαγγελίας, οι πιστωτές θεωρούν πως μπορούν να πάρουν περισσότερα πίσω ως μέρος μιας δομημένης συμφωνίας, αντί να πάνε κατευθείαν σε εκκαθάριση. Όλες οι αμερικάνικες εταιρείες δε, έχουν μπει και έχουν βγει στο Chapter 11, ούτε οι ίδιες θυμούνται πόσες φορές...