Τις προηγούμενες ημέρες έπεσε στα χέρια μου μία έρευνα γύρω από την κοσμική ακτινοβολία που δέχονται όλοι όσοι ταξιδεύουν με αεροσκάφη
σε μεγάλα ύψη (άνω των 26000 ποδών). Ομολογώ πως έμαθα πολλά καινούρια πράγματα, γι’ αυτό και αποφάσισα να γράψω εδώ τα σημαντικότερα,
κατ’ εμέ, σημεία της έρευνας.
Κατ’ αρχήν, να αναφέρω πως η δόση κοσμικής ακτινοβολίας που δεχόμαστε αυξάνεται με το υψόμετρο και το γεωγραφικό πλάτος και αγγίζει τη μέγιστη τιμή της
στα 66000 πόδια υψόμετρο και 50 μοίρες γεωγραφικό πλάτος. Στο Ηνωμένο Βασίλειο λχ. ο μέσος πολίτης δέχεται στο έδαφος 2,2 mSv (milisieverts, μονάδα μέτρησης της κοσμικής ακτινοβολίας) τον χρόνο.
Στο χώρο της αεροπορίας τώρα, τα πράγματα έχουν ως εξής.
Τα αεροσκάφη που πετούν σε ύψη μεγαλύτερα των 26000 ποδών, δέχονται "ανησυχητικές" δόσεις ακτινοβολίας και οι εταιρίες που τα χρησιμοποιούν ωφείλουν να έχουν λογισμικό πρόβλεψης της έκθεσης στην κοσμική ακτινοβολία. Επίσης, αεροσκάφη που πετούν ψηλότερα από τα 49000 πόδια πρέπει να είναι εφοδιασμένα με μετρητές ακτινοβολίας.
Μιλώντας γενικά, οι ειδικοί έχουν καταλήξει πως μία αποδεκτή τιμή για τα πληρώματα αεροσκαφών είναι τα 4mSv ανά έτος . Εάν υπάρχουν ενδείξεις (μέσω του λογισμικού που προανέφερα) πως η τιμή αυτή θα ξεπεράσει τα 6 mSv πρέπει να ελέγχεται κάθε άτομο ξεχωριστά!
Τέλος, να πω πως κάποιες εταιρίες απαιτούν από τα γυναικεία ιπτάμενα πληρώματα να σταματήσουν να πετούν αμέσως μόλις επιβεβαιωθεί ιατρικά εγκυμοσύνη.
Μία πολύ ενδιαφέρουσα ιστοσελίδα (και μάλιστα FAA approved) για την εκτίμηση της ακτινοβολίας που δεχόμαστε σε κάθε μας αεροπορικό ταξίδι είναι η παρακάτω:
http://jag.cami.jccbi.gov/cariprofile.asp
Γενικά η εικόνα που σχημάτισα προσωπικά, είναι πως στο σύγχρονο περιβάλλον των αεροπορικών εταιριών, όπου το ιπτάμενο προσωπικό πετάει σε μεγάλα ύψη
(για λόγους οικονομίας) και πολύ κοντά στο μέγιστο επιτρεπόμενο όριο πτήσεων (900 ώρες ετησίως), εκτείθεται σε σημαντικά ποσά κοσμικής ακτινοβολίας.
Το αν είναι βλαβερή και αν σκοτώνει τους ιπταμένους, θα το μάθουμε μετά από πολλά χρόνια...