Ο Δ.Α.Α. στο χρηματιστήριο

  • Thread starter Thread starter GP707
  • Ημερομηνία δημιουργίας Ημερομηνία δημιουργίας

GP707

Moderator
Staff member
Εγγραφή
04/05/2004
Μηνύματα
6.856
Likes
3.468
Περιοχή
LGAT, East Terminal
Website
www.flickr.com
Αγαπημένη αεροπορική εταιρεία (ICAO Code)
AOA
Πλησιέστερο αεροδρόμιο (ICAO Code)
LGAT
Με ανακοίνωσή του ο ΔΑΑ δηλώνει την πρόθεση του να εισαχθεί στο Χρηματιστήριο Αθηνών.
Συγκεκριμένα είναι το παρακάτω κείμενο αλλά αφαιρώ κάποιες γνωστοποιήσεις / αποποίηση ευθύνης κλπ γιατί είναι υπερβολικά μεγάλο κείμενο:


Η παρούσα ανακοίνωση δεν αποτελεί ενημερωτικό δελτίο ούτε προσφορά κινητών αξιών σε οποιαδήποτε δικαιοδοσία.

Η παρούσα ανακοίνωση και οτιδήποτε περιέχεται σε αυτήν δεν θα συνιστά βάση για, ούτε θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί σε σχέση με, οποιαδήποτε προσφορά ή δέσμευση σε οποιαδήποτε δικαιοδοσία. Οποιαδήποτε προσφορά για την αγορά μετοχών σύμφωνα με την προτεινόμενη προσφορά θα γίνει, και κάθε επενδυτής θα πρέπει να λάβει την επενδυτική του απόφαση αποκλειστικά με βάση τις πληροφορίες που περιέχονται στο ενημερωτικό δελτίο ή στο έγγραφο διεθνούς προσφοράς (κατά περίπτωση) που θα δημοσιευθεί από την εταιρεία Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Α.Ε. σε εύθετο χρόνο σε περίπτωση που η συναλλαγή προχωρήσει.


Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών ανακοινώνει
την Πρόθεσή του να Εισαχθεί στο Χρηματιστήριο Αθηνών
  • Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» (το «Αεροδρόμιο») είναι ο μεγαλύτερος αερολιμένας της Ελλάδας, εξυπηρετώντας περισσότερους από 28 εκατομμύρια επιβάτες το 2023.
  • Το 2023, το Αεροδρόμιο ξεπέρασε την προηγούμενη μέγιστη επίδοση επιβατικής κίνησης του 2019 καταγράφοντας αύξηση κατά 10,2%, επιδεικνύοντας ισχυρή ανάκαμψη μετά την πανδημία Covid-19.
  • Η εισαγωγή στο Χρηματιστήριο Αθηνών αναμένεται να είναι η μεγαλύτερη αρχική δημόσια προσφορά (από πλευράς συνολικών εσόδων) στην Ελλάδα τα τελευταία 15 και πλέον χρόνια, και σηματοδοτεί ένα σημαντικό ορόσημο για την εταιρεία Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Α.Ε., τη χώρα και την εγχώρια κεφαλαιαγορά.

Αθήνα, Ελλάδα: 15 Ιανουαρίου 2024 –
Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Α.Ε. (η «Εταιρεία» ή «ΔΑΑ»), φορέας διαχείρισης του μεγαλύτερου αεροδρομίου στην Ελλάδα, ανακοινώνει σήμερα την πρόθεσή του να προχωρήσει στην εισαγωγή των κοινών μετοχών του στην Κύρια Αγορά της Ρυθμιζόμενης Αγοράς Αξιών του Χρηματιστηρίου Αθηνών («ΧΑ»).

Ο ΔΑΑ έχει αναδειχθεί ως μια ανθεκτική, αποδοτική και κερδοφόρος εταιρεία διαχείρισης του μεγαλύτερου αεροδρομίου στην Ελλάδα. Το Αεροδρόμιο αντιπροσωπεύει περίπου το 35% της συνολικής αεροπορικής κίνησης της χώρας και το 2023 εξυπηρέτησε περισσότερους από 28 εκατομμύρια επιβάτες, με την επιβατική κίνηση ήδη να υπερβαίνει τα προ Covid-19 επίπεδα, καθώς και τις αντίστοιχες επιδόσεις ανάκαμψης πολλών ευρωπαϊκών αεροδρομίων[1].

Η Εταιρεία διοικείται και λειτουργεί ως εμπορική επιχείρηση του ιδιωτικού τομέα, με το Ελληνικό Δημόσιο να κατέχει το 55% των μετοχών, μέσω του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας της Ελληνικής Δημοκρατίας («ΤΑΙΠΕΔ») που κατέχει το 30% των μετοχών και της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας («ΕΕΣΥΠ»), που κατέχει το 25%. Η AviAlliance, ο μεγαλύτερος ιδιώτης μέτοχος του ΔΑΑ, κατέχει σήμερα λίγο πάνω από το 40% και η οικογένεια Κοπελούζου (Δημήτρης Κοπελούζος, Κυριακή Κοπελούζου, Ασημίνα Ελένη Κοπελούζου και Χρήστος Κοπελούζος) κατέχει περίπου το 5%.


Κύρια επενδυτικά στοιχεία

Βραβευμένο περιουσιακό στοιχείο εθνικής υποδομής, υποστηριζόμενο από θεμελιώδη μεγέθη ισχυρής ζήτησης.
Το Αεροδρόμιο αναγνωρίζεται ως ο 9ος κόμβος με τις περισσότερες συνδέσεις στην Ευρώπη, σύμφωνα με την κατάταξη του OAG για το 2023[2]. Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού των Ηνωμένων Εθνών, το 2022 η Ελλάδα ήταν μία από τις δέκα χώρες στον κόσμο με τον υψηλότερο αριθμό διεθνών αφίξεων[3].

Το Αεροδρόμιο είναι ο μοναδικός διεθνής αερολιμένας σε μια ευρύτερη γεωγραφική περιοχή[4] κάλυψης περίπου 6 εκατομμυρίων κατοίκων[5] και τη συνδέει αεροπορικά με την υπόλοιπη χώρα, συμπεριλαμβανομένων των ελληνικών νησιών. Η θέση του Αεροδρομίου στην Αττική, η οποία αποτελεί το οικονομικό κέντρο της Ελλάδας, του εξασφαλίζει το μέγιστο όφελος από την ανθεκτικότητα της τουριστικής κίνησης, τη γενική τάση επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου και το τρέχον ευνοϊκό μακροοικονομικό περιβάλλον της Ελλάδας.

Τα τελευταία πέντε χρόνια, κατά τις περιόδους αιχμής, το Αεροδρόμιο συνέδεε την Ελλάδα με περισσότερους από 155 προορισμούς σε 55 χώρες διεθνώς. Το Αεροδρόμιο εξυπηρετεί περισσότερες από 65 αεροπορικές εταιρείες full service, υβριδικές και χαμηλού κόστους και αποτελεί τον κύριο κόμβο του ομίλου AEGEAN/Olympic, του κορυφαίου ελληνικού αερομεταφορέα, καθώς και της Sky Express, μιας ταχέως αναπτυσσόμενης ελληνικής αεροπορικής εταιρείας. Από την έναρξη της λειτουργίας του, το Αεροδρόμιο έχει κερδίσει 121 βραβεία και διακρίσεις, με πλέον πρόσφατες τη διάκριση «Best Airport» από την ACI Europe[6] και «Airport Efficiency & Excellence Award» από την ATRS[7].

Σταθερό, «Dual Till» ρυθμιστικό πλαίσιο λειτουργίας.
Το ρυθμιστικό πλαίσιο της τιμολογιακής πολιτικής του ΔΑΑ δεν υπόκειται σε ουσιώδεις αλλαγές ή περιοδικές αναθεωρήσεις, όπως προβλέπεται από το ισχύον πλαίσιο της παραχώρησης η οποία λήγει τον Ιούνιο του 2046. Σύμφωνα με το άρθρο 65 του Νόμου 5045/2023, και υπό την προϋπόθεση της επιτυχούς εισαγωγής των μετοχών της Εταιρείας, αναμένεται να προκηρυχθεί από το Ελληνικό Δημόσιο νέος διαγωνισμός παραχώρησης τουλάχιστον 6 έτη πριν από τη λήξη της τρέχουσας παραχώρησης. Ο ΔΑΑ θα έχει δικαίωμα συμμετοχής στο διαγωνισμό για τη νέα παραχώρηση, καθώς και δικαίωμα, υπό ορισμένες προϋποθέσεις, υποβολής όμοιας προσφοράς με την υψηλότερη ανταγωνιστική προτιμητέα προσφορά (matching right). Οι δραστηριότητες του ΔΑΑ διέπονται από τη Σύμβαση Ανάπτυξης Αεροδρομίου («ΣΑΑ») με το Ελληνικό Δημόσιο, η οποία περιγράφει το αποκλειστικό δικαίωμα της Εταιρείας να καθορίζει, να επιβάλλει και να μεταβάλλει τις αεροδρομιακές χρεώσεις που καταβάλλουν οι αεροπορικές εταιρείες, καθώς και την ευθύνη για τη λειτουργία του Αεροδρομίου. Σύμφωνα με την εφαρμοστέα νομοθεσία, οι αεροδρομιακές χρεώσεις αναθεωρούνται ετησίως μετά από διαβουλεύσεις με τις αεροπορικές εταιρείες. Το Αεροδρόμιο εποπτεύεται από την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας («ΑΠΑ»), η οποία εφαρμόζει την ενωσιακή και εθνική νομοθεσία περί αερομεταφορών.

Ταχεία ανάκαμψη των οικονομικών επιδόσεων στα επίπεδα πριν το 2019
. Ο ΔΑΑ έχει ανακάμψει από τις επιπτώσεις της πανδημίας Covid-19 και, για το έτος που έληξε στις 31 Δεκεμβρίου 2022, τα Έσοδα (συμπεριλαμβανομένων των λοιπών εσόδων και της επιδότησης του Τέλους Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αεροδρομίου - ΤΕΑΑ για κάλυψη κόστους δανεισμού) και τα προσαρμοσμένα λειτουργικά κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων (Προσαρμοσμένο EBITDA), είχαν ανακάμψει σε περίπου 92% και 94% των επιπέδων του 2019, αντίστοιχα. Ο ΔΑΑ έχει επιτύχει περιθώρια Προσαρμοσμένου EBITDA άνω του 60% από το 2018 (εξαιρουμένων των ετών 2020 και 2021 που επηρεάστηκαν από το Covid-19) και μετατροπή των εσόδων σε Ελεύθερες Ταμειακές Ροές άνω του 80%. Σε συνέχεια της παράτασης της Σύμβασης Παραχώρησης το 2019, ο ΔΑΑ διατήρησε τον δείκτη Καθαρού Δανεισμού / Προσαρμοσμένο EBITDA περίπου στο 1,95x κατά μέσο όρο μεταξύ 2019 και 2022 (εξαιρουμένου του 2020).

Πολλαπλοί μοχλοί μακροπρόθεσμης ανάπτυξης. Ο ΔΑΑ έχει προσθέσει 69 νέους προορισμούς στο δίκτυό του και έχει αναπτύξει συνεργασίες με 32 νέες αεροπορικές εταιρείες κατά τα τελευταία πέντε χρόνια. Επιπλέον, ο ΔΑΑ σκοπεύει να υλοποιήσει επέκταση των εγκαταστάσεών του σε τρεις φάσεις, βάσει προσυμφωνημένου Χωροταξικού Σχεδίου, που έχει ως στόχο την αύξηση της χωρητικότητας των τερματικών σταθμών σε 50 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως έως το 2046. Το Χωροταξικό Σχέδιο δεν απαιτεί νέες εκτάσεις ή νέους διαδρόμους προσγείωσης και απογείωσης, καθώς οι δύο ανεξάρτητοι διάδρομοι προσγείωσης και απογείωσης του αεροδρομίου που είναι ήδη σε λειτουργία, μπορούν να εξυπηρετήσουν την κίνηση των 50 εκατομμυρίων επιβατών.

Ο ΔΑΑ έχει επίσης δεσμευτεί να επιτύχει τον στόχο του Net Zero (μηδενικές εκπομπές CO2 ως εκ των δικών του λειτουργιών) έως το 2025, με την εφαρμογή διαφόρων πρωτοβουλιών, και έχοντας ήδη επιτύχει τη μείωση των εκπομπών CO2 κατά 60% σε σύγκριση με το 2005, ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα από το 2016 και τη διατήρηση ποσοστού ανακύκλωσης άνω του 70% σε όλο το Αεροδρόμιο.

Η ομάδα ανώτερων διοικητικών στελεχών του ΔΑΑ έχει εμπειρία δεκαετιών στον ΔΑΑ.
Τα μέλη της ανώτερης ηγετικής ομάδας του ΔΑΑ εργάζονται στην Εταιρεία για 15 ή περισσότερα χρόνια, με αρκετούς να είναι μέλη του ΔΑΑ από την περίοδο κατασκευής του Αεροδρομίου.

Ο κ. Ριχάρδος Λαμπίρης, Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του ΔΑΑ, δήλωσε:

«Η εισαγωγή του ΔΑΑ στο Χρηματιστήριο Αθηνών αποτελεί ένα κρίσιμο βήμα στην ανάπτυξη της Εταιρείας, το οποίο θα ενισχύσει περαιτέρω την επιχειρηματική μας δραστηριότητα μέσω ενός επικαιροποιημένου μοντέλου διακυβέρνησης που αντικατοπτρίζει τις βέλτιστες πρακτικές της αγοράς. Το επίπεδο δέσμευσης τόσο του Διοικητικού Συμβουλίου όσο και της Διοίκησης για την επιτυχία αυτής της διαδικασίας, καταδεικνύει την ισχυρή πεποίθηση που μοιράζονται όλοι στην Εταιρεία».

Ο Δρ Ιωάννης Παράσχης, CEO του ΔΑΑ, δήλωσε:

«Είμαι ιδιαίτερα ικανοποιημένος με την προοπτική εισαγωγής του ΔΑΑ στο Χρηματιστήριο, καθώς αναμένεται να αποτελέσει ορόσημο για την Ελλάδα και τον κλάδο μας. Η συμμετοχή μιας ευρύτερης ομάδας επενδυτών, η έκθεση και η δυνατότητα αξιοποίησης των κεφαλαιαγορών και η ευθυγράμμιση με τις διεθνείς βέλτιστες πρακτικές θα ενισχύσουν περαιτέρω τον ΔΑΑ προσθέτοντας νέες προοπτικές και δυνατότητες για την επόμενη φάση της ανάπτυξής μας. Είμαι υπερήφανος που ηγούμαι μιας τόσο έμπειρης και ενωμένης ομάδας, η επιχειρησιακή αριστεία της οποίας μας επέτρεψε να οικοδομήσουμε ένα από τα πολυβραβευμένα αεροδρόμια της Ευρώπης και να φτάσουμε στο σημερινό ορόσημο».

Ο κ. Δημήτρης Πολίτης, Διευθύνων Σύμβουλος του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου, πρόσθεσε:

«Το εγχείρημα διαφοροποίησης της επενδυτικής βάσης του ΔΑΑ θα ξεκλειδώσει μακροπρόθεσμη αξία για την επιχείρηση και θα αποφέρει σημαντικά οφέλη στην ελληνική οικονομία. Αποτελεί μια μεγάλη ευκαιρία για διεθνείς και εγχώριους επενδυτές να συμμετάσχουν στην ιστορία επιτυχίας του ελληνικού τουρισμού και να ενισχύσουν τις προοπτικές της εγχώριας κεφαλαιαγοράς. Μαζί με τους υπόλοιπους μετόχους, πιστεύουμε ότι πρόκειται για ένα σημαντικό ορόσημο για την περαιτέρω ανάπτυξη του ΔΑΑ και την ενίσχυση της ελληνικής τουριστικής βιομηχανίας».

Ο κ. Gerhard Schroeder, Managing Director της Avi Alliance, του μεγαλύτερου ιδιώτη μετόχου του ΔΑΑ, σχολίασε:

«Υποστηρίζουμε τη διοικητική ομάδα του ΔΑΑ από το άνοιγμα του αεροδρομίου, το 2001 και είμαστε βέβαιοι για την ικανότητά της να υλοποιήσει την Αρχική Δημόσια Προσφορά στο πλαίσιο των ευρύτερων σχεδίων της. Ο ΔΑΑ είναι σε θέση να αξιοποιήσει τις ισχυρές οικονομικές επιδόσεις του και να κεφαλαιοποιήσει την ηγετική του θέση σε μια ελκυστική αγορά».


Κύρια σημεία της προτεινόμενης προσφοράς

Η προσφορά αναμένεται να συνίσταται σε δευτερογενή πώληση όλων των μετοχών (οι «Προσφερόμενες Μετοχές») που κατέχει σήμερα το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (το «ΤΑΙΠΕΔ» ή ο «Πωλητής Μέτοχος»), που αντιστοιχούν σε 30% του μετοχικού κεφαλαίου του ΔΑΑ, μέσω δημόσιας προσφοράς σε ιδιώτες και θεσμικούς επενδυτές στην Ελλάδα (η «Ελληνική Δημόσια Προσφορά») και προσφοράς σε επιλέξιμους διεθνείς θεσμικούς επενδυτές εκτός Ελλάδας (η «Θεσμική Προσφορά» και μαζί με την «Ελληνική Δημόσια Προσφορά», η «Προσφορά»). Ο ΔΑΑ δεν θα αντλήσει νέα κεφάλαια σε σχέση με την Προσφορά και δεν θα αποκομίσει κανένα έσοδο.
Ο υφιστάμενος μέτοχος AviAlliance θα έχει το δικαίωμα να συνάψει συμφωνία βασικού επενδυτή (cornerstone) για την αγορά Προσφερόμενων Μετοχών που αντιπροσωπεύουν το 10% του μετοχικού κεφαλαίου της Εταιρείας. Επιπλέον, από την οικογένεια Κοπελούζου, η Ασημίνα Ελένη Κοπελούζου και ο Χρήστος Κοπελούζος θα έχουν το δικαίωμα να συνάψουν συμφωνία βασικού επενδυτή (cornerstone) για την αγορά Προσφερόμενων Μετοχών που αντιπροσωπεύουν το 1% του μετοχικού κεφαλαίου της Εταιρείας.

Μετά την ολοκλήρωση της Προσφοράς, υπό την προϋπόθεση ότι θα διατεθεί το σύνολο των Προσφερόμενων Μετοχών και ότι η AviAlliance όσο και οι μέτοχοι Ασημίνα Ελένη Κοπελούζου και Χρήστος Κοπελούζος θα επιλέξουν να ασκήσουν πλήρως τα δικαιώματά τους στην Προσφορά, η διασπορά των μετοχών της Εταιρείας στο κοινό αναμένεται να ανέλθει σε περίπου 19% του μετοχικού κεφαλαίου της Εταιρείας.

Η εισαγωγή των μετοχών της Εταιρείας αναμένεται να πραγματοποιηθεί τον Φεβρουάριο του 2024, υπό την επιφύλαξη των απαιτούμενων κανονιστικών εγκρίσεων και των συνθηκών της αγοράς.

Λεπτομερείς πληροφορίες σχετικά με την Προσφορά θα δημοσιευθούν εν ευθέτω χρόνω, μετά την έγκριση του Ενημερωτικού Δελτίου.

Ανάδοχοι & σύμβουλοι

Η BofA Securities και η Morgan Stanley ενεργούν ως Από Κοινού Παγκόσμιοι Συντονιστές, η Deutsche Bank ενεργεί ως Ανώτερος Συνδιαχειριστής του Βιβλίου Προσφορών (Senior Joint Bookrunner), η Barclays, η BNP Paribas και η HSBC ενεργούν ως Βασικοί Συνδιαχειριστές του Βιβλίου Προσφορών (Joint Bookrunners), ενώ οι Alpha Bank, Eurobank, Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος, Τράπεζα Πειραιώς, Ambrosia Capital, AXIA, Euroxx και Παντελάκης Χρηματιστηριακή ενεργούν ως Συνδιαχειριστές (Co-Lead Managers) στη Θεσμική Προσφορά. Η Alpha Bank, η Eurobank, η Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος, η Τράπεζα Πειραιώς ενεργούν ως Συντονιστές Κύριοι Ανάδοχοι, και οι Ambrosia Capital, ΑΧΙΑ, Euroxx και Παντελάκης Χρηματιστηριακή ενεργούν ως Κύριοι Ανάδοχοι στο πλαίσιο της Ελληνικής Δημόσιας Προσφοράς. Όλοι οι ανωτέρω καλούνται από κοινού ως οι «Διαχειριστές». Η Eurobank ενεργεί ως Σύμβουλος Εισαγωγής.

Η Rothschild & Co ενεργεί ως οικονομικός σύμβουλος της Εταιρείας, η Latham & Watkins και η PotamitisVekris ενεργούν ως νομικοί σύμβουλοι της Εταιρείας, ενώ η Brunswick και η V+O ενεργούν ως σύμβουλοι επικοινωνίας της Εταιρείας. Οι Milbank LLP και Zepos & Yannopoulos ενεργούν ως νομικοί σύμβουλοι των Διαχειριστών. Οι White & Case LLP, Your Legal Partners και Δρακόπουλος Βασαλάκης ενεργούν ως νομικοί σύμβουλοι του Πωλητή Μετόχου, ενώ η Lazard ενεργεί ως οικονομικός σύμβουλος της AviAlliance.


Σχετικά με την εταιρεία Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Α.Ε.

Ο ΔΑΑ είναι υπεύθυνος για την επιτυχή διαχείριση και λειτουργία του μεγαλύτερου αεροπορικού κόμβου της Ελλάδας, του Αεροδρομίου Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος». Ο ΔΑΑ ιδρύθηκε στις 12 Ιουνίου 1996, ως πρωτοπόρος σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, αποτελώντας το πρώτο μεγάλο αεροδρόμιο που αναπτύχθηκε από μηδενική βάση με τη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα. Μετά από 5ετή περίοδο κατασκευής και δοκιμών, ξεκίνησε να λειτουργεί το 2001. Ο ΔΑΑ είναι υπεύθυνος για την κατασκευή, λειτουργία και ανάπτυξη του Αεροδρομίου σύμφωνα με τις διατάξεις της Σύμβασης Ανάπτυξης Αεροδρομίου (ΣΑΑ), η οποία κυρώθηκε με τον Ν. 2338/1995 όπως τροποποιήθηκε με τον Ν. 4504/2019 και για χρονικό διάστημα πενήντα (50) ετών, ήτοι έως τις 11.06.2046.









[1] ACI Europe Traffic Report
[2] OAG Megahubs 2023
[3] Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού των Ηνωμένων Εθνών 2022
[4] Ως "ευρύτερη περιοχή" νοείται η περιοχή που εξυπηρετείται από το Αεροδρόμιο, η οποία καλύπτει την Αθήνα και μια ακτίνα τουλάχιστον 250 χιλιομέτρων ή εναλλακτικά τουλάχιστον 180 λεπτών ταξιδιού με αυτοκίνητο, λεωφορείο ή τρένο από και προς το Αεροδρόμιο, λαμβάνοντας υπόψη τον πληθυσμό της Αττικής, της Στερεάς Ελλάδας (στην περιφέρεια της Κεντρικής Ελλάδας), της Δυτικής Ελλάδας (στην περιφέρεια της Δυτικής Ελλάδας) και της Πελοποννήσου
[5]Απογραφή
[6] Καλύτερο Αεροδρόμιο (Best Airport) από την ACI Europe στην κατηγορία των 25-40 εκατομμυρίων επιβατών
[7] Αποτελεσματικότητα και Αριστεία Αεροδρομίων (Airport Efficiency and Excellence) από την ATRS στην κατηγορία των 10-20 εκατομμυρίων επιβατών​
 
Να επενδύσουμε ή όχι ?
 
Ο καθένας το αποφασίζει προσωπικά. Αν έχεις χρήματα και θέλεις να στηρίξεις την προσπάθεια, ναι. Αν αποσκοπείς σε προσωπικό κέρδος δεν γνωρίζω, συμβουλέψου οικονομολόγο αλλά να ξέρεις ότι κι αυτοί κάνουν λάθος. Υπάρχει γενικά ευφορία και αισιοδοξία στην αγορά, όμως και αντικειμενικές δυσκολίες (έλλειψη προσωπικού, άσκοποι ανταγωνισμοί, αργή πρόοδος λόγω έλλειψης χρηματοδότησης, εξοπλισμού, επικοινωνίας κλπ.)
Το αεροδρόμιο της Αθήνας στη σύγχρονη μορφή του έχει επιτελέσει γρήγορη οικονομική και λειτουργική ανάπτυξη, υπήρξε καινοτόμο κι έδωσε πολλά κίνητρα να ανοίξουν νέα δρομολόγια, υπηρεσίες, θέσεις εργασίας. Απ' όσο γνωρίζω υπήρξε και κερδοφόρο, βέβαια μετά Covid έχουν να γίνουν πολλά.
Οι διακρίσεις που έχει λάβει από επιβάτες, συνεργάτες και χρήστες των εγκαταστάσεων συνηγορούν στο να στηριχθεί η προσπάθεια.
Με το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον όμως ίσως θα ήταν καλό να γίνουν μελέτες για το πόσα χρόνια ακόμα σχεδιάζεται η χρήση του αεροδρομίου και τι θα επακολουθήσει. Στην τελευταία μου επίσκεψη φαινόταν να ομαλοποείται η λειτουργία, πολλά έργα ανακαίνισης, επιδιόρθωσης και καλλωπισμού γίνονται ενώ ο πάγος του covid και των επακόλουθων αναταράξεων αργά αλλά σταθερά λιώνει. Οι μετακινήσεις αγαθών και ζωντανών οργανισμών μέσω του αέρα προφανώς θα αποκατασταθούν πλήρως αφού ρυθμιστούν κι άλλες λεπτομέρειες για τη χαρτογράφηση, οργάνωση και διαχείρηση του εναέριου χώρου και κυκλοφορίας. Ενδιαφέρον υπάρχει από πολλές πλευρές, αν σου περισσεύουν κάποια χρήματα μπορείς με μικρό ρίσκο να στηρίξεις κι εσύ την προσπάθεια.
 
Θεωρώ πολύ ενδιαφέρουσα και στοχευμένη επένδυση για όποιον θέλει να αποκτήσει αμεσότερη έκθεση στη (πιθανότατα θετική) πορεία του ελληνικού τουρισμού, σε σχέση με οποιαδήποτε άλλη διαθέσιμη χρηματοοικονομική τοποθέτηση (εξαιρουμένων μετοχών όπως Aegean, Autohellas).

Βεβαίως, η αρχική αποτίμηση που θα αντιστοιχεί στη τιμή εισαγωγής (αν θα είναι "ακριβή" η "φθηνή") θα είναι καθοριστική για το αν θα έχει κάποιος υπεραξία ή όχι και σε τι χρόνο.....από την άλλη τα μερίσματα αναμένεται να είναι αρκετά υψηλά λόγω υψηλής κερδοφορίας.

Παρεμπιπτόντως δεν στηρίζεις καμία προσπάθεια του αεροδρομίου..... διότι τα κεφάλαια δεν θα πάνε στο αεροδρόμιο, απλά διευκολύνεις το κράτος να αποεπενδύσει και να εισπράξει σημαντικά κεφάλαια από υπεραξία, που θα πάνε αποκλειστικά στην αποπληρωμή του δημοσίου χρέους (που βεβαίως μας αφορά όλους!)

Το αεροδρόμιο ήδη λειτουργεί (και προφανώς θα συνεχίσει) με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, και δίνεται η δυνατότητα στο βασικό μέτοχο (AviAlliance που ανήκει στο Καναδικό PSP - Συνταξιοδοτικό Ταμείο Διδασκάλων) να αυξήσει το ποσοστό του κατά 10%, από 40% στο 50%.
 
Μερικές σκέψεις/πληροφορίες για το περιθώριο ανάπτυξης του ΔΑΑ με αφορμή την πρόθεση να εισαχθεί στο Χρηματιστήριο Αθηνών απο αρθρο στο euro2day
«Ταβάνι» στην αποτίμηση του Ελ. Βενιζέλος (Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών –ΔΑΑ), το οποίο ετοιμάζεται να εισάγει τις μετοχές του στο Χ.Α, θέτει, σύμφωνα με εγχώριους αναλυτές και διαχειριστές κεφαλαίων, το χαμηλό growth, που αναμένει το αεροδρόμιο σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα.

Πέρσι, το Ελ. Βενιζέλος εξυπηρέτησε περισσότερους από 28 εκατομμύρια επιβάτες, δουλεύοντας κοντά στο 100% της τρέχουσας δυναμικότητάς του, ενώ ξεπέρασε την επίδοση του 2019 (κατά 9% βάσει στοιχείων 9μηνου). Τη διετία 2024-25, σύμφωνα με εκτιμήσεις IATA, που επικαλούνται αναλυτές, η επιβατική κίνηση θα αυξηθεί με μέσο ρυθμό 2,1%.

Επιπρόσθετα, βάσει του πλαισίου, που διέπει την παραχώρηση, τα έσοδα από τη διακίνηση επιβατών αποτελούν ρυθμιζόμενη δραστηριότητα και ορίζεται πλαφόν συντελεστή απόδοσης κεφαλαίου 15% (RoE).

Η Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών σχεδιάζει επενδύσεις 650 εκατ. ευρώ ως το 2028 που θα αυξήσουν τη δυνατότητα διακίνησης επιβατών σε 33 εκατομμύρια ετησίως, ενώ θα ακολουθήσουν νέες επενδύσεις την περίοδο 2029-2035 ώστε το capacity να ανέλθει σε 40 εκατ. επιβάτες ετησίως.

Δεν υιοθετώ την ανάλυση, αλλά την βρήκα ενδιαφέρουσα
 
Παραθέτω το εξής αποκαλυπτικό από το παραπάνω άρθρο ( και με κάθε επιφύλαξη ως προς την ακρίβεια του ) :

«Υπό το παραπάνω πρίσμα, οι αναπτυξιακές προοπτικές του Ελ. Βενιζέλος, σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα, συνδέονται κυρίως με την πορεία των εμπορικών εσόδων (σ.σ. έσοδα από ενοίκια καταστημάτων, χώρους στάθμευσης κ.ά.) και λιγότερο με την αύξηση της επιβατικής κίνησης».

Αυτό ίσως εξηγεί γιατί είναι πιο πιθανό να δούμε επέκταση του Victoria’s Secret και του Γρηγόρης Μικρογεύματα στο αεροδρόμιο παρά μια ουσιαστική επέκταση του αεροσταθμού.

Αν η Aegean θελήσει κάποια στιγμή να επεκταθεί, καλό θα είναι να φτιάξει το δικό της terminal με ίδια κεφαλαία γιατί οι άλλοι νομίζουν ότι διαχειρίζονται εμπορικό mall.
 
Συμφωνω και επαυξανω! Με τις νεες πτησεις το καλοκαιρι πραγματικα δεν θα υπαρχει χωρος για την διαχειρηση ολων αυτων των επιβατων,αποσκευων,επιβαβασεις,αποβιβασεις.παραλαβη αποσκευων κλπ Δυστυχως μετα την πανδημια ο ΔΑΑ ισως φτασει σε κατασταση AMS διοτι δεν θα μπορει να διαχειριστει ολο αυτον τον ογκο..
 
Μερικά άρθρα λένε πως θα προβούν σε επεκτάσεις ώστε σταδιακά η χωρητικότητα να φτάσει τα 48 εκατομμύρια.

Πάντως είναι ευκαιρία για την Αιγαίου απκτησιε μερίδιο και να μπορεί να επηρεάσει αποφάσεις.

Συμφωνώ ότι η Αιγαίου θα πρέπει να αποκτήσει το δικό της τέρμιναλ που θα λειτουργεί σαν star alliance τέρμιναλ.
 
Παραθέτω το εξής αποκαλυπτικό από το παραπάνω άρθρο ( και με κάθε επιφύλαξη ως προς την ακρίβεια του ) :

«Υπό το παραπάνω πρίσμα, οι αναπτυξιακές προοπτικές του Ελ. Βενιζέλος, σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα, συνδέονται κυρίως με την πορεία των εμπορικών εσόδων (σ.σ. έσοδα από ενοίκια καταστημάτων, χώρους στάθμευσης κ.ά.) και λιγότερο με την αύξηση της επιβατικής κίνησης».

Αυτό ίσως εξηγεί γιατί είναι πιο πιθανό να δούμε επέκταση του Victoria’s Secret και του Γρηγόρης Μικρογεύματα στο αεροδρόμιο παρά μια ουσιαστική επέκταση του αεροσταθμού.

Αν η Aegean θελήσει κάποια στιγμή να επεκταθεί, καλό θα είναι να φτιάξει το δικό της terminal με ίδια κεφαλαία γιατί οι άλλοι νομίζουν ότι διαχειρίζονται εμπορικό mall.
Η επέκταση για την αύξηση του capacity έχει ήδη δρομολογηθεί. Προφανώς μέχρι να παραδοθεί δεν θα μπορεί να αυξάνεται η επιβατική κίνηση με τους ίδιους ρυθμούς που είδαμε τα προηγούμενα χρόνια.
 
Γιατί λεφτά υπάρχουν, υπήρχαν και θα υπάρχουν. :1:

 
Top