Αν και κανεις δεν σχολιάζει τις υπερβολικές αμοιβές των πιλότων (σε σχέση με των πληρωμάτων καμπίνας και σε σχέση με άλλους κλαδους εργασίας) παρά μόνο τον μισθό πείνας των Ι/Φ-Σ, να διευκρινίσω ότι τα πληρώματα καμπίνας που απασχολούνται στην ΟΑ, αλλά και γενικώς ανά τον κόσμο δεν είναι αναγκαστικά απλώς απόφοιτοι λυκείου. Η πλειοψηφία έχει τελειώσει κάποια σχολή ΑΕΙ ή/και ΤΕΙ και ένα σημαντικό ποσοστό έχει μεταπτυχιακά και ακόμα και διδακτορικά (γνωρίζω μαλιστα κάποιον Ι/Φ των ΟΑ που τυχαίνει να είναι και λέκτορας σε ΑΕΙ!!!, έτσι εντελώς πληροφοριακά) . Να αναλογιστείτε λοιπόν, ότι την επόμενη φορά που κάποιος σας δίνει ένα ποτηράκι νερό, μπορεί να έχει σπουδάσει για περίπου δέκα ή και παραπάνω χρόνια μετά την αποφοίτηση του από το λύκειο (όσο περίπου ένας γιατρός), σίγουρα πολύ περισσότερο από το μέσο επιβάτη, και μπορεί να έχει περάσει πολλά από αυτά τα χρόνια σε ένα εργαστήριο μοριακής βιολογίας ταιζοντας γουρούνια και χάμστερ ή καλαμαράκια και απομονώντας πρωτείνες για να φτιαχτεί ένα φάρμακο για την παχυσαρκία σας (π.χ., λέμε, ή για τον καρκίνο), αλλά στην Ελλάδίτσα πρέπει να σκουπίσει με το διδακτορικό του τον κ^^^^^^^^^άκο του (ή ενός επιβάτη). Το ότι το απολυτήριο είναι το μινιμουμ, δεν σημαίνει λοιπόν ότι και οι υποψήφιοι ή οι επιτυχόντες έχουν και μινιμουμ προσόντα. Με βάση λοιπόν αυτά, τι έχετε να πείτε για το ότι ένας πιλότος μπροστά μπορεί να παίρνει χιλιάδες ευρώ επειδή είχε τη δυνατότητα ως απόφοιτος λυκείου και μόνο με αγγλικά, να πληρώσειμε μόνο μερικους μήνες εκπαίδευση καπου στην Αμερική ή την Καβάλα, ενώ μια ιπταμένη συνοδός ή φροντιστής, λίγα μέτρα πισω από το κόκπιτ, να μιλάει 5 γλώσσες, να έχει υπερδεκαετείς σπουδές και αναρίθμητα πτυχία και να ανταγωνίζεται εκατοντάδες για να εργαστεί για 669 ευρώ, χωρίς διανυκτερύσεις, βραδινά επιδόματα, με ελλιπείς στολές, τρελή πίεση, εξοντωτικά αντικοινωνικά ωράρια, τεράστια κόστη μεταφοράς από και προς το Ελ. Βεν. κτλ κτλ;
Οπωσδήποτε μέσα στο αεροπλάνο ο πιλότος και ο συνοδος δεν κάνουν την ίδια δουλειά. Χωρίς τον πιλότο δεν νοείται πτήση. Τελεία και παύλα. Χωρίς όμως τον συνοδό-φροντιστή δεν νοείται ούτε μισός επιβατης. Τελεια και παύλα. Αυτό λέει ο νόμος που ορίζει και τα δύο αυτά επαγγέλματα. Με την ίδια λογική που κάποιος αναφέρεται στα πληρώματα καμπίνας ως γκαρσόνια αέρος, θα έπρεπε να αναφέρεται και στους πιλότους ως ταρίφες αέρος, και αν έβρισκε τα 669 ευρώ ικανοποιητικά για την καμπινα τότε σιγουρα θα είχε πρόβλημα να δικαιολογήσει τα χιλιάδες ευρώ (από 6.000-12.000) για τα ταριφάκια. Φυσικά το κοκπιτ δεν ειναι ταριφες (οι οποίοι και αυτοί by the way έχουν πτυχία από ΑΕΙ και ΤΕΙ όπως έχουμε ακούσει) διότι είναι εκπαιδευμένοι και υποχρεωμένοι να φέρουν σε πέρας πολύ συγκεκριμένα πράγματα (όχι Αστροφυσική ή Συγκριτική Δραματολογία του 20ου ΙV). Ομοίως η καμπίνα έχει και αυτή ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ να ειναι εκπαιδευμένη και να παρέχει υπηρεσίες, οι σημαντικότερες εκ των οποιων ΔΕΝ είναι το σέρβις. Η παροχή Πρώτων Βοηθείων δεν είναι επιλογή για μια Ι/Σ-Φ, είναι υποχρέωση τους από το ΝΟΜΟ μέσα στο αεροπλάνο, όπως και η Πυρόσβεση στη στεριά ή τον αέρα, η Εγκατάλειψη και η Επιβίωση, σε ξηρά ή θάλλασα, κτλ κτλ.
Ένας πιλότος λοιπόν είναι υποχρεωμένος να ξέρει τα πάντα για την πτήση και να ελέγχει μέσα στο αεροπλάνο αυτά που του αντιστοιχούν, και έχει μια πολύ δύσκολη και συγκεκριμενη θέση και ρόλο, και εκπαιδεύεται για αυτό, όμως εξίσου, ένα πλήρωμα καμπίνας είναι υποχρεωμένο να ξέρει για την πτήση και το αεροπλάνο αυτά που του αντιστοιχούν, μέγάλο μέρος των οποίων αφορά τους επιβάτες και έτσι είναι ταυτόχρονα Γκαρσόνι (για αυτούς που επιμένουν, δεν ειναι ντροπή να σερβίρει κανείς στην τελική), Γιατρός (πώς ξεχωρίζουμε την υπογλυκαιμική κρίση από την υπεργλυκαιμική κρίση
, ΕΚΑΒ (πώς κάνουμε καρδιοαναπνευστική αναζωογονηση σε βρέφος που έχασε τις αισθήσεις του από πνιγμό με κέρμα ή πώς εγκαταλείπουν το αεροπλάνο απο τις τσουλήθρες δυο φορεία σε μια αναγκαστική προσγέιωση
ΕΜΑΚ (πώς μετακινούμε επιβάτη που τον πλάκωσε μια σειρά καθσιμάτων, 3 τρολει και 29 βαλιτσες μετά την πρόσκρουση σε βραχονησίδα στη μέση του πουθενά), Ναυαγοσώστης (πώς πιάνουμε τη γιαγιά που πάει άπατη με την τσανάκα το λάδι δεμένη στο πόδι
, Πυροσβέστης (πώς σβήνουμε φωτιά από το APU στο πίσω γκαλει πριν πνιγουμε απο τους καπνούς
, Αχθοφόρος (πως σηκώνουμε αποσκευή ομογενούς από Αμερική; Πώς ε
, Λοχαγός (πώς επιβάλλουμε την τάξη σε ξενηστικωμένους και αυπνους επιβάτες μετά από δέκα ώρες καθυστέρηση στο Heathrow όταν τους ανακοινώσουμε ότι λόγω της καθυστέρησης τα φαγητά δεν μπρούν πια να φαγωθούν
, Δικηγόρος-Συμβολαιογράφος (πώς γλιτώνουμε τη φυλακή αν το ασυνόδευτο κατέβει μόνο του από την πίσω πόρτα μέσα στο χαμό της αποβίβασης ή η έγκυος που κρύβει βδομάδες αποβάλει εν πτήσει
, Ξεναγός (πώς απαντάμε ότι βρισκόμαστε πάνω από το δείνα ανύπαρκτο λοφίσκο της Τζέντας όταν δεν έχεις προλάβει να πιεις ένα ποτηράκι νερό από το σέρβις και τα καμπανάκια των επιβατών ή πώς προτείνουμε το κατάλληλο στριπτιτζάδικο στους επιβάτες της τελευταίας Θεσσαλονίκης
, Ηθοποιός-Σκηνοθέτης (πώς απαντάς σε αυτόν που μέσα σε 40 λεπτά γαλαταδικου σου έχει θάψει την ΟΑ σε σχέση με την Αιγαίου 79 φορές ενώ προτίμησε να γλιτώσει 10 ευρώ παίρνοντας την πρώτη πρωινή, ή, πώς κοιτάμε τους επιβάτες όταν έχουμε ισχυρές αναταράξεις για 10 ολοκληρα λεπτα ή όταν έχεις δρομολόγιο μετά από διαζύγιο, χωρισμό, αρρώστια ή κηδεία ;;
, Μαμά (πώς συνοδεύουμε την απαρηγόρητη επιβάτη που πάει να αναγνωρίσει το πτώμα του φοιτητή γιου της που πέθανε από τροχαίο στο Λονδίνο
, Μπαμπάς (πώς ετοιμαζουμε την καμπίνα και τους επιβάτες για αναγκαστική προσγείωση
, Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπευτής-Ψυχίατρος-Εξομολόγος (πώς; πώς;πώς;πώς;πώς; πώς;πώς;πώςπώς; πώς;πώς;πώςπώς; πώς;πώς;πώςπώς; πώς;πώς;πώςπώς; πώς;πώς;πώςπώς; πώς;πώς;πώςπώς; πώς;πώς;πώςπώς; πώς;πώς;πώςπώς; πώς;πώς;πώςπώς; πώς;πώς;πώςπώς; πώς;πώς;πώςπώς; πώς;πώς;πώςπώς; πώς;πώς;πώςπώς; πώς;πώς;πώςπώς; πώς;πώς;πώςπώς; πώς;πώς;πώςπώς; πώς;πώς;πώςπώς; πώς;πώς;πώς
,Παπάς (πώς ξεχωρίζεις άμα ο συγεκριμένος ταραμάς είναι αρτίσιμος Μεγάλη Πέμπτη για να μην πάρεις τον κάθε Χριστιανό στο λαιμό σου που θα καίγεται στις φλόγες της Κολάσεως
, Γκέισα (πώς συμπεριφερεσαι στους νεόπλουτους της μπίζνες που νομίζουν ότι σε λίγο θα κλείσεις τα φώτα και θα άρχίσεις τις μαλάξεις και τους δονητές
, Μπάτσος (πώς αντιμετωπίζεις ένα μπάτσο πού αρνείται να κλείσει το κινητό του επειδή μιλάει με τη Μπουμπού νο3, μόλις 15 δευτερολεπτα πριν την απογείωση
, Επικοινωνιολόγος (πώς είναι καλύτερα να εξηγήσεις στην απίστευτα υπέρχοντρη κυρία που πασχίζει να δέσει τη ζώνη ότι χρειάζεται 2 extension seat belt για να δέσει όλη εκείνη τη λαπατσούρα και όχι απλά εκέινο το εναμισυ μέτρο τσίτι το μανίσιο
, Διπλωμάτης (πώς σερβίρετε στο Διπλωματικό σώμα της ΠΓΔΜ
, Δημοσιοσχεσίτης (τι δεν λέμε στην Ματίνα Καλτάκη
, Βρεφονηπιοκόμος (πώς σταματάμε το μωρό με τον κωλικό που ουρλιάζει11 ώρες στο 340 κάνοντας 300 ατομα επιδοξους φονιάδες
, Παιδοψυχίατρος (γιατί δεν κοιτάμε παραπάνω από 2 συνεχόμενα δευτερόλεπτα στο 10Ε το 'παιδι' Τσάκι-Η κούκλα του Σατανά 3
, Κομαντο της SAS (πώς κάνουμε το κάτουρο πόσιμο στην Καλαχάρι στις 15.15' μέσα Ιουλίου και ποιος δικαιούται να πιει πρώτος
, Μαγκάιβερ (πώς ψήνουμε για μισή ώρα 295 φαγητά στον μοναδικό φούρνο των 32 φαγητων από τους 10 που λειτουργεί, μέσα σε 10 λεπτά
, Τοπ Μόντελ (πώς εμφανιζόμαστε στο Ground Check στις 02.00 zulu το πρωί για να πάμε την πρωινή Αλεξανδρούπολη την Πρωτοχρονια, και κυρίως, πώς γυρνάμε από 15 ώρες απασχόληση σε γεμάτη Αμερική, Μόσχα, Στουτγγάρδη με δυο θεσσαλονίκες, οχτάσκελο στα νησιά κτλ κτλ
, Καρατέκα (πώς ακινητοποιούμε έναν άλλο καρατέκα πού πάει να λιντσάρει την προισταμένη επειδή το έδαφος δεν του έδωσε παράθυρο [και δεδομένου ότι η εν λόγω προισταμένη δεν ειναι σε black list ή ο καρατέκας δεν είναι δικός μας σφίχτης]
, Φαρμακοποιός (τι φάρμακο δίνουμε σε έναν υποχονδριακό που αισθάνεται 49 διαφορετικά πρωτοφανη συμπτώματα
, Μοδίστρα (πώς επιδιορθώνουμε το παντελόνι που μάγκωσε και σκιστηκε διαγώνια απο κάτω μέχρι πανω καθώς περνούσε ο κύριούλης με το υπερμεγέθες τρολει μπαγκ στο διάδρομο
, Σέφ (τι δίνουμε όταν το 23ο λάκτο-όβο γέυμα δεν φορτώθηκε ποτέ
, Κοινωνικός Ανθρωπολόγος-Θρησκειολόγος (πώς κοιτάμε-μιλάμε-σερβίρουμε τις γυναίκες με μπούρκα για να γλιτώσουμε το μπουντρούμι και σε ποιους επιβάτες λέμε Καλό Πάσχα στο DXB
κτλ κτλ κτλ κτλ.
Οι αρμοδιότητες λοιπόν μέσα στο αεροπλάνο ειναι διαφορετικές, και οι υποχρεώσεις και οι δυσκολίες επίσης διαφορετικές. Το ότι πλεον ΜΠΘΕ εκαιδευονται σε 2 βδομαδες μπορει να δηλώνει μια απαξίωση του επαγγελματος, όμως 669 ειναι ΞΕΦΤΙΛΑ, τόσο σε σχέση με τις υπερτιμημένες υπηρεσίες των πιλοτων όσο και γενικά ως μισθός για οποιονδηποτε ανθρωπο εργαζόμενο στην ΕΕ. Φυσικά, το CRM κερδίζει εδαφος παγκοσμίως, αλλά στην πράξη παραμένει θεωρητικό. Ένας κυβερνήτης είναι δια νόμου ο Αρχηγός της πτήσης, δεν είναι όμως αναγκαστικά και ο Ηγέτης της πτήσης. Και σπανίως είναι, δεδομένου οτι πτηση αφορα και τους επιβάτες, και οι επιβάτες σπάνια βλέπουν τον κυβερνήτη. Η μισθολογική συγκριση δεν κρύβει καμία απολύτως εμπάθεια για το κοκπιτ, αλλά θεωρώ οτι καταδεικνύει μια ξεπερασμένη και άδική λογική για το πληρώματα και τη διαβάθμιση της 'αξίας' των διαφορετικών ειδών πληρωμάτων, που εχει ως αποτέλεσμα αναγκαστικά να καθρεφτίζεται και στο επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών, αλλά μιλάμε για πολυ πολύ ψιλά γράμματα. Φυσικά, το ζήτημα είναι πολιτικό, γιατί ποτέ κανείς δεν έχει ακούσει για εποχιακούς πιλότους στην Ελλάδα, αλλά οι καιροί είναι τετοιοι που θα δουμε ακόμα πολλά... Έτσι λοιπόν, οι εταιρείες προσλαμβανουν πληρώματα καμπίνας που ΗΔΗ έχουν σπουδάσει για χρόνια κάτι από τα παραπάνω ει δυνατόν (και ειναι πολλά και άλλα τόσα τα σχετικά) και εκμεταλλευονται τα έτη εκπαιδευσης που έχουν προηγηθεί, ενώ αντιθέτως δεν χρειάζεται πια να είναι κανεις συνταξιυχος της Πολεμικής για να γίνει κυβερνήτης, και κανας χρόνος και μερικά εκατομμυρια αρκούν. Στην ουσία λοιπόν, η 'Εκπαίδευση' των πληρωμάτων γενικά δεν είναι ίδια όπως παλιά, και μάλιστα οι διάρκειες των εκπαιδεύσεων συγκλίνουν (για να μην πώ ότι στην τελική τα ΜΠΘΕ είναι πιο εκπαιδευμένα, δεδομένου ότι πολύ πιο σπάνια θα συναντησει κανείς χειριστή με προηγούμενες σπουδες σε άλλο αντικείμενο από ότι ΜΠΘΕ χωρίς σχετική προηγουμενη εκπαίδευση), ενώ οι μισθοί αποκλίνουν. Τραγικά.
Κάποιοι μπορεί να μπουν στον πειρασμό να συκρίνουν τη σχεση καμπινας κόκπιτ με τη σχέση γιατρων και νοσοκόμων. Προλαβαινω την ατυχή σύγκριση, λέγοντας ότι καταρχήν ένας γιατρός δεν πληρώνεται όυτε το ένα τρίτο από όσα παίρνει ένας πιλότος, με υπερδεκαπλάσια εκπαιδευση, και ευτυχώς ακόμα ένας γιατρός σπουδαζει 10 με 15 χρόνια πριν να ειναι ετοιμος, και όχι 1.5 χρονο. Αν ποτέ και οι γιατροί τελειώνουν σε 1,5 χρόνο, τότε θα προτιμήσω να με εγχειρήσει μια φίλη μου αεροσυνοδός. Που δεν της επιτρέπεται να παίρνει και φακελάκι...
Αυτά.