isolation valve - Air Cond. PACKs -Engine BLEED

  • Thread starter g-pal
  • Ημερομηνία δημιουργίας

g-pal

Low-Cost-Class-Member
Εγγραφή
07/03/2006
Μηνύματα
56
Likes
0
Καλησπέρα σας.

Μπορεί κάποιος να μ εξηγήσει πολύ απλά και επιγραμματικά ποιος ο ΡΟΛΟΣ του isolation valve, των aircond. packs και των engine bleed air switches?

Γιατί πρέπει να κλείνουμε τα Packs όταν κάνουμε start up τους κινητήρες?

Τα engine bleed air switches ΄ταν τα έχουμε open έρχεται ο συμπιεσμένος αέρας από έξω προς τα μέσα ο οποίος είναι απαραίτητος για την συμπίεση της καμπίνας?

Γενικά μάζεψα από παντού (μέσα από το διαδίκτυο) πληροφορίες αλλά δε κατάφερα να τα ξεδιαλύνω... :wall:
 
Το isolation valve για τα packs πρεπει να ειναι κλειστό κατα την εκκίνηση έτσι ώστε, το bleed air απο την APU ή το ground air να πηγαίνει αποκλειστικά στους κινητήρες ωστε να υπάρξει N2 ικανό για να γίνει η εκκίνηση.
Τα engine bleed air switches τα ανοιγουμε ή ανοίγουν αυτόματα κυρίως για τους εξής λόγους. Για anti-ice στην εισαγωγη του κινητήρα ή στα leading edges των πτερύγων. Για την συμπίεση της καμπίνας αφού περάσει πρώτα για ψύξη από τα packs (μια και οι θερμόκρασίες του bleed air ειναι πολυ υψηλές περίπου 250c), οπότε με τον αέρα αυτόν ρυθμίζουμε και την θερμοκρασία εντός του αεροπλάνου. Επίσης μπορούμε να χρησιμοποιούμε bleed air από τον έναν κινητήρα για να εκκινήσουμε τον άλλον, πράγμα που απότελεί item και σε emergency check lists για engine relight.
Tα aircondition packs έχουν ως αποστολή να ψύχουν τον ζεστό αέρα bleed air, πρίν αυτός εισέλθει στη καμπίνα. Ο αέρας πρώτα πηγαίνει στο primary heatexchanger (ψυκτρα στην ουσία), όπου περνά μεσα από σωληνώσεις οι οποίες περιβαλονται απο κρυο εξωτερικό αέρα του οποίου οι εισαγωγές συνήθως στα τζέτ βρίσκεται στο κάτω μέρος της ατράκτου και ψυχεται αρχικά. Στη συνέχεια μπαίνει στον compressor του pack και συμπιέζεται ετσι ώστε να εχει πάλι μεγαλυτερη θερμοκρασία και πίεση. Μετά πάει στο main heat exchanger όπoυ ψυχεται και πάλι και αμέσως περναει στο turbine του pack όπου διαστέλλεται και η ενέργεια αυτή χρησιμοποιέιται για να περιστρέψει τον compressor που αναφέραμε παραπάνω. Μέσα από αυτή την απώλεια ενέργειας η θερμοκρασία του αέρα πέφτει δραματικά μέχρι και σε θερμοκρασίες κoντά ή και κάτω του 0C. Αυτός ο αέρας μπάινει στη καμπίνα και ανάλογα με τη θερμοκρασία που θέλουμε να επιτύχουμε αναμειγνύεται παλι με ποσότητα ζεστού αέρα bleed air ή trim air. Αυτά πολύ επιγραμματικά. Ελπίζω να βοηθησα. :great:
 
promithea καλημέρα.

1) Γράφεις στην αρχή "Το isolation valve για τα packs.. " δλδ τα packs έχουν isolation valve; Δλδ εννοείς "Τα isolation valve των packs πρέπει να είναι κλειστά....κατά την εκκίνηση των κινητήρων"---->(δλδ τα packs να είναι κλειστά)

2Δλδ αν τα packs είναι κλειστά στη διάρκεια της πτήσης δε μπορέι να γίνει συμπίεση της καμπίνας;

3) Ο ρόλος των packs είναι καθαρά για την συμπίεση της καμπίνας δλδ να περνάει αέρας μέσα και να τον ψύξει;

4) Ο ρόλος του isolation valve ποιος είναι;

5)Αυτό που κατάλαβα για τα engine bleed air switches είναι πως χρειάζονται για το anti-ice και για την συμπίεση και κατά συνέπεια ρυθμίζεται και η θερμοκρασία μεσα στη καμπίβνα.. Δλδ φέρνουν συμπιεσμένο αέρα από τις μηχανές και αφου ψύχεται περνάει μέσα...

6) Δλδ η "επικοινωνία" από έξω προς τα μέσα (για τον αν θα περάσει αέρας μέσα) την καθορίζουν τα packs;


Είναι αρκετά τα ερωτήματα το ξέρω :D . Ελπίζω όταν τα διαβάζεις να μην :rant: :wall: . Πίστεύω όμως πως βρίσκομαι κοντά στο να ξεδιαλύνω αυτές τις έννοιες.
 
Η πορεία του αέρα είναι: κινητήρας/apu/external---air cond pack system----καμπίνα. Δυο ίδια συστήματα δεξί-αριστερό.
1. Υπάρχουν pack isolation valves kai pneymatic system isolation valve. Οι πρώτες απομονώνουν τα air conditioning packs, η δεύτερη το δεξί με το αριστερο pneumatick/pack system.
2.Ναι
3.Ο ρόλος τους είναι να κλιματιζουν και να οδηγούν τον αέρα στη καμπίνα. Η συμπίεση ρυθμίζεται από το cabin presurization system με άλλες βαλβίδες
4.Δες 1
5.Σωστό
6.Σωστό
 
Nontas καλημέρα..

(Το περίμενα πως θα εμφανιστείς γιατι και μια άλλη φορά που ρωτούσα για κάτι μηχανικά μ τα είχες ξεκαθαρίσει. :thx: )

Πάμε παλι με το σύστημα αρίθμησης ερωτήσεων:

1) Το isolation valve switch στο Boeing (πάνω ακριβώς από το κεφάλι του Συγκυβερνήτη) πριν και κατα την εκκίνιση των κινητήρων το έχουμε open και μετά την εκκίνηση το βάζουμε auto;

2) Το isolation valve switch 'κοιτάζει' στο pack isolation valves ή sta pneymatic system isolation valve;

3) Έχω την εντύπωση πως τα pack(η έξοδός τους) βρίσκονται στα πόδια των επιβατών πλάγια(μέση, μπρος, πίσω δε θυμάμαι, καπου όμως το έχω δει νομίζω).

4) Άρα χωρίς ανοιχτά pack δεν έχουμε αέρα(ή και φρέσκο αέρα) και θα υπάρχει παγωνιά.

5) Και για να κάνουν τη δουλειά τους τα pack θα πρέπει να είναι ανοιχτά τα engine bleed air switches.

6) Το APU bleed switch κάνει ότι ακριβώς κάνουν και τα engine bleed air switches όταν είμαστε στο ground με την APU να 'τρέχει'...

7) Packs switch ---> Air Cond Pack system;

:cool: Και κάτι ακόμα. το Recirc Fan τι είναι;


Δε πιστεύω να είσαι έτσι τώρα :rant: :)
(σορυ αν κάνω κάπου τις ίδιες σχεδόν ερωτήσεις.. αλλά έτσι τα ξεκαθαρίζω). Απλώς προσπαθώ να καταλάβω πως 'αναπνέει' το αεροπλάνο..
 
Nontas":uz3u7xcg said:
Η πορεία του αέρα είναι: κινητήρας/apu/external---air cond pack system----καμπίνα. Δυο ίδια συστήματα δεξί-αριστερό.


Ετσι όπως το γράφεις Νώντα, ακούγεται σαν να πηγαίνει ο αέρας από τίς μηχανές στο ΑPU, μετά στο external και μετά στα packs. Ξέρω τι θές να πείς αλλά οι κάθετοι και οι πάυλες δεν το κάνουν αμέσως αντιληπτό αυτό που θές να πείς. Να κάνω ένα μερεμέτι μήπως γίνει πιό ξεκάθαρο?

κινητήρας (ή apu ) --> air cond pack system --> καμπίνα.

Ο αέρας που δίνει το external source, δεν χρησιμοποιείται για τα packs συνήθως. Αν είναι Air Start Unit, χρησιμοποιείται για 2-3 λεπτά για να δουλέψει το στάρτερ του κινητήρα. Αν χρειάζεται ψύξη/θέρμανση στην καμπίνα, χρησιμοποιείται εξωτερικό aircondition unit, το οποίο ρίχνει μέσα στην καμπίνα αέρα με έτοιμη θερμοκρασία. Δεν περνάει από τα packs αυτός ο αέρας (γι'αυτό και τα packs είναι κλειστά σε αυτήν την περίπτωση.

Επίσης με έχετε μπερδέψει λίγο με το isolation valve των packs. Ποιός τύπος α/φους έχει τέτοιο διακόπτη? Μάλλον να το ρωτήσω αλλιώς, σε ποιό τύπο α/φους συνδέονται τα packs μεταξύ τους που με ένα διακόπτη τα απομονώνεις? Isolation, οπως πολύ σωστά γράφετε, χρειάζεται ανάμεσα στα δύο συστήματα που κανονικά λειτουργούν παράλληλα, αλλά καμμιά φορά χρειάζεται αέρας από το ένα στο άλλο. Μάλιστα επειδή το APU δεν μπορεί να έιναι ακριβώς στη μέση (ή στο δεξί ή στο αριστερό σύστημα θα πέφτει) ή χρήση του isolation valve γίνεται πιό συχνή στο έδαφος. Φυσικά εν πτήση η χρήση του Isolation Valve, περιορίζεται αποκλειστικά στο όταν υπάρξει απώλεια κινητήρα ή αν δεν υπάρχει bleed air από έναν ή και τους δύο κινητήρες. Αν πχ το bleed air switch είναι κλειστό λόγω φωτιάς, υπερθέρμανσης ή αν έχει κλειστεί επίτηδες για να αυξήσει την επίδοση του κινητήρα (απογείωση με μεγάλες απαιτήσεις ισχύος ή go-around με μεγάλες απαιτήσεις ισχύος).
 
Δεν ξέρω σε ποιο τύπο αναφέρεται ο φίλος μας ο Gianestras, αλλά ο Gonzo καλά το λέει, δεν υπάρχει ακριβώς “Pack Isolation Valve”. Εάν απενεργοποιηθεί ένα Air-Conditioning Pack, αμέσως αποκόπτεται η κυκλοφορία του αέρα μέσα από αυτό. υπάρχει το (Engine Bleed) Isolation Valve που αποκόπτει το αριστερό Bleed Air σύστημα από το δεξί. Για να μην μπερδεύουμε τις ονομασίες, η πρώτες βαλβίδες που είναι αμέσως “Downstream” από τους κινητήρες (μιλάμε πάντα για Low Pressure Stage Bleed Air) είναι οι SOV (Shut-Off Valves) και όπως προαναφέρθηκα έχουμε μετά το “Isolation Valve. Δηλαδή σε περίπτωση φωτιάς στον κινητήρα, μπορεί να αποκοπεί τελείως από το σύστημα με το SOV, και με ανοιχτό το ISOL να προμηθεύεται ταυτόχρονα και το αριστερό και το δεξί pack, αέρα. Βέβαια κάνοντας αυτό, απαιτείται πολύς αέρας από τον ενεργό κινητήρα και πέφτει πολύ η επίδοση του, οπότε όλα αυτά είναι βάση AFM και SOP.

Όσον αφορά το APU, στους περισσότερους τύπους υπάρχει αμέσως downstream το LCV (Load Control Valve), το οποίο ρυθμίζεται από το ECU (Engine Control Unit) της APU για την φυσιολογική της λειτουργιά, παράδειγμα: να αποφευχθεί APU Compressor Stall. Οπότε ρυθμίζει το APU Bleed Air Output. Εφόσον λειτουργούν και οι δυο κινητήρες και δεν απαιτείται η χρήση της APU, το LCV κλείνει αυτόματα.

Σε τύπους όπως τα Bombardier CRJ με το ISOL κλειστό, το αριστερό pack προμηθεύει την καμπίνα διακυβέρνησης με αέρα και το δεξί την καμπίνα επιβατών, και της APU το LCV βρίσκεται αριστερά του ISOL. Γιατί είναι έτσι ακριβώς, δεν θα σχολιάσω γιατί δεν έχω τύπο στο CRJ και επομένως θα είναι απλές εικασίες και με βγάζει λίγο off-topic, αλλά υποστηρίζει τα λεγόμενα του φίλου μας Gonso, όσον αφορά την τοποθεσία του APU και την διαδικασία “Start up with APU Bleed Air”.
 
Αυτό που εμείς αδόκιμα και χαριν ευκολίας pack isolation valves, τουλαχιστον όπως το εξέλαβα εγώ είναι η βαλβίδα από την οποία τα packs παιρνουν αέρα από τον κινητηρα. μιλάμε για τα bleed air από τον κινητηρα που ειναι hp και lp ή intermediate pressure στα airbus πχ. Αυτά ναι, δεν υπαρχει διακόπτης συνηθως (τουλαχιστον στα συγχρονα αεροπλάνα) για να σταματας τη διαρροή αέρα κατά την εκκίνηση, αλλα αυτό γίνεται αυτόματα. Αλλά σίγουρα υπάρχει διακόπτης engine bleed που κλεινει το bleed του κινητήρα προς τα packs. Αυτός χρησιμοποιείται σε abnormal operation. Τελος όπως σωστά αναφέρει ο φίλος aerophile υπάρχει το X-Bleed μέσω του οποίου μπορούν να τροφοδοτούνται και τα δύο packs από τον έναν κινητηρα.
 
1) Το isolation valve switch στο Boeing (πάνω ακριβώς από το κεφάλι του Συγκυβερνήτη) πριν και κατα την εκκίνιση των κινητήρων το έχουμε open και μετά την εκκίνηση το βάζουμε auto;

2) Το isolation valve switch 'κοιτάζει' στο pack isolation valves ή sta pneymatic system isolation valve;

3) Έχω την εντύπωση πως τα pack(η έξοδός τους) βρίσκονται στα πόδια των επιβατών πλάγια(μέση, μπρος, πίσω δε θυμάμαι, καπου όμως το έχω δει νομίζω).

4) Άρα χωρίς ανοιχτά pack δεν έχουμε αέρα(ή και φρέσκο αέρα) και θα υπάρχει παγωνιά.

5) Και για να κάνουν τη δουλειά τους τα pack θα πρέπει να είναι ανοιχτά τα engine bleed air switches.

6) Το APU bleed switch κάνει ότι ακριβώς κάνουν και τα engine bleed air switches όταν είμαστε στο ground με την APU να 'τρέχει'...

7) Packs switch ---> Air Cond Pack system;

Και κάτι ακόμα. το Recirc Fan τι είναι;
 
1) Απ΄ οσο μπορω να ξέρω και συμφωνα με την λογική τα έχεις OFF και μετά auto.
2)Pneumatic system. Αν και δεν εχω ασχοληθει με το boeing το switch αυτό απομονώνει το bleed air απο τον έναν κινητηρα πρός τον άλλον.Ας με διορθώσει κάποιος αν κάνω λάθος.
3) Δέν γνωρίζω... Στο airbus τουλάχιστον ο αερας του aircondition βγαινει λιγο πάνω απο τα παραθυρα των επιβατών και φυσικά στην εξαγωγή που υπάρχει προσωπικά για κάθε επιβάτη πάνω από το κεφάλι του.
4)Ναι αν εισαι πολύ ψηλά..αλλά αυτό ειναι το ελάχιστο πρόβλημα αν σκεφτεις οτι δεν θα εχεις συμπίεση καμπίνας! Υπάρχει βέβαια και το ram air που μπαίνει με την ταχύτητα του αεροσκαφους από κάποια inlet στη κοιλιά της ατράκτου.
5)Σωστα...ή το APU.
6)Σωστά..επίσης δίνει αέρα για την εκκινηση των κινητήρων.
7)Ναι. Ενεργοποιεί και απενεργοποιεί τα packs ανοίγοντας ή κλείνοντας την βαλβίδα που επιτρέπει στο engine bleed air να τροφοδοτεί τα packs.

Resirc Fan = κάτι ανεμιστηράκια που τραβάνε αέρα από την καμπίνα και τον επαναφέρουν μαζί με νέο αέρα στην καμπίνα έτσι ώστε να μην ζορίζεται τόσο πολύ το συστημα.
 
Top