donald":21zhoknt said:
Αν παρουσιάζεται ένα πρόβλημα συστηματικά μπορούμε να πούμε ότι το μοντέλο είναι ελαττωματικό ή να πούμε ότι είναι θέμα στατιστικής;
Αυτό το είδαμε και σχετικά πρόσφατα, με τα Dash8-Q400 όπου είχαμε 2 ή 3 gear collapse σε 2 μήνες.
Αν αποδειχθεί ότι η συντήρηση κι επισκευή του αεροπλάνου έγινε κατά τα προβλεπόμενα και ότι οι πιλότοι δεν παρέβλεψαν τις δυνατότητες του αερσκάφους (δεν είναι Hornet τα πολιτικά να παίρνουν προσγειώσεις αλα αεροπλανοφόρο !), τότε ναι, το μοντέλο έχει ελλάτωμα σε μια ή σε κάποιες συνθήκες. Έτσι το μοντέλο κρίθηκε από την SAS ελλατωματικό και αποσύρθηκε. Κάποια στιγμή στη δεκαετία του '80 όταν διαπιστώθηκε ότι το DC-10 είχε επίσης ελλατώματα, διετάχθη να μπούνε τα DC-10 για ελέγχους (grounded). Γι'αυτό, μετά από κάθε ατύχημα γίνεται αυτή η επίπονα λεπτομερής έρευνα για τα αίτια του, ώστε να διαπιστωθεί όχι μόνο το τι έγινε, αλλά και το γιατί έγινε. Κατ'αυτόν τον τρόπο, το αεροσκάφος ως αρχικός σχεδιασμός εξελίσσεται, ωριμάζει και γίνεται πιο ασφαλής. Το ίδιο και η εκπαίδευση των πιλότων, όπως επίσης και τα πρωτόκολλα συντήρησης.
Κατά τον ίδιο τρόπο, η εμπειρία αυτή περνάει και στις άλλες εταιρείες, και στα επόμενα project της εταιρείας. Το 1965 (παράδειγμα, δεν θυμάμαι ακριβώς) που σχεδιάστηκε το 737, υπήρχαν καταστάσεις που δεν είχαν προβλεφθεί, γιατί κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί ότι θα μπορούσαν να συμβούν. Καθώς λοιπόν δυστυχώς έπρεπε να συμβεί ένα ατύχημα για να το φανταστούν, τότε συνέβησαν διάφορες αλλαγές στην εκπαίδευση και τον σχεδιασμό των αεροσκαφών, δηλαδή βελτιστόποιηση. Και φυσικά, τα ατυχήματα γίνονται λιγότερα καθώς το αεροσκάφος (ως σχεδιασμός, όχι ως airframe) γίνεται πιο ώριμο.
Αυτό κάνει φοβερό μπαμ αν δείς τα deHavilland Comet. Το 1950 αποσυντέθηκαν στον αέρα αρκετά, γιατί οι τότε μηχανικοί δεν μπορούσαν να φανταστούν τις καταστάσεις αυτές. Καθώς το αεροπλάνο εξελίχθηκε, το Comet έγινε πιο ασφαλές, και μάλιστα, ο βασικός σχεδιασμός πετάει ως σήμερα με τη RAF (Nimrod), αν και τ'άλλα αεροσκάφη αποσύρθηκαν λόγω του ότι βγήκανε τότε τα πιο προηγμένα 707 και DC-8...Το ίδιο συμβαίνει με το 737. Πόσα 737 legacy και
ειδικά πόσα NG έχουνε πέσει σε σχέση με τους δύο τύπους των classic (-100 και -200). Μέτρα μόνο τις εποχές 1965-1985 για τα classic, 1985-σήμερα για τα legacy και 1997-σήμερα για τα NG (για να μην αδικήσουμε τα παλαιά πλέον classic που μπορεί να πετάνε με εταιρείες στην Ζαμπία). Θα δείς ότι οι πρώιμοι σχεδιασμοί 737 ήτανε πολύ πιο incident-prone από τους μεταγενέστερους
. Αν δεν με απατά η μνήμη μου, κανένα 737NG δεν έχει χαθεί ως σήμερα. Όπως και κανένα 777 ενώ, για τα Airbus A340, στα 20 χρόνια υπηρεσίας του τύπου υπάρχουν 2 "υπηρεσιακά" ατυχήματα (Toronto, Αύγουστος 2005 και Quito, Νοεμβριος 2007) χωρίς απώλειες σε ανθρώπινες ζωές. Δεν συμπεριλαμβάνω φυσικά άλλα 3 ή 4 hull losses τα οποία δεν οφείλονταν σε λάθη του πιλότου ή του αεροσκάφους (και ούτε το πρόσφατο ρομάντζο του A346 της Etihad με τον τοίχο φυσικά).
Ελπίζω να έδωσα με σαφήνεια την άποψή μου επί του θέματος, και τι να κάνουμε, βγήκε μακρύ το post