Hastaroth":35y2s6g3 said:
Οπότε μιά ταχύτητα V που σέ ύψος π.χ.30000 ποδιών αρκεί γιά να κρατηθή τό αεροπλάνο στόν αέρα,σέ ύψος 35000 ποδιών δέν αρκεί (γιατί τά φτερά τού αεροπλάνου δέν μπορούν να δημιουργήσουν τό αναγκαίο lift αφού ο αέρας είναι πλέον πιό αραιός).
Είναι πολύπλοκο να εξηγηθεί έτσι, μιάς και δεν υπάρχει σταθερή ταχύτητα ανάμεσα σε δύο ύψη, μιάς και η ταχύτητα αυξάνεται "αυτόματα" με την αλλαγή ύψους, λόγω διαφοράς θερμοκρασίας, αλλά καλύτερα μην μπούμε σε αυτό το χωράφι γιατί είναι γεμάτο...πέτρες.
Βασικά όλα έιναι θέμα γωνίας προσβολής. Το πόσο κάτω ή πάνω είναι η μούρη του αεροπλάνου* σε σχέση με την πλέυση του. Για να γίνει πιό αντιληπτό αυτό, ας μιλήσουμε για αεροπλάνο που κρατάει σταθερό το ύψος του. Ένα 767 (πχ), έχει μέγιστο επιχειρησιακό ύψος τα 43.000 πόδια. Ο κατασκευαστής τόσο όριο του έχει δώσει. Σε ένα νορμάλ ύψος (ας πούμε 37.000 πόδια), το οποίο το αεροπλάνο διατηρεί σταθερά, η μούρη του αεροπλάνου, δεν είναι στις μηδέν μοίρες αλλά ελαφρά πρός τα επάνω. Περίπου 2-2.5 μοίρες σε μιά κανονική ταχύτητα (Mach 0.81 ας πούμε). Αν αυξήσει ταχύτητα, η γωνία αυτή θα μειωθεί. Αν μειώσει, η γωνία αυτή θα αυξήθεί. Αν μειώσει πολύ την ταχύτητα, η γωνία αυτή θα αυξηθεί τόσο, που θα φτάσει στο σημείο stall.
Αν το αεροπλάνο ανέβει στα 43.000 πόδια και τα διατηρήσει, η γωνία αυτή θα αυξηθεί για να μπορεσει το αεροπλάνο να διατηρήσει το ύψος σε αυτόν τον πιό αραιό αέρα, και θα γίνει περίπου 3 μοίρες. Αν το ίδιο αεροπλάνο το ανεβάσουμε στα 45.000 πόδια (πάνω από το όριο του), η γωνία αυτή θα αυξηθεί περαιτέρω και θα φτάσει πολύ κοντά (ή και θα ξεπεράσει) στην γωνία αυτή που θα το στολάρει. Για να αποφευχθεί αυτό, θα πρέπει να μειώσει την γωνία, αυξάνοντας ταχύτητα. Το περιθώριο αύξησης όμως είναι μηδαμινό, μιάς και θα φτάσει την μέγιστη ταχύτητα που έγραψα πιό πάνω (το πάνω ψωμάκι).
Για να γίνει λίγο πιό φραγκοδίφραγκα, να δώσω μερικά περιθώρια ταχυτήτων. Ας πούμε για ένα 767 (οι ταχύτητες δεν είναι απόλυτα ακριβείς αλλά στο περίπου). Μιλάμε για ένα αεροπλάνο με νορμάλ φόρτωση σε νορμάλ ημέρα.
Ύψος 35.000 , κανονική οικονομική ταχύτητα Mach 0.82, μέγιστη Mach0.86 (μέγιστη κατασκευαστή), ελάχιστη Mach0.72.
Ύψος 39.000 , κανονική οικονομική ταχύτητα Mach 0.82, μέγιστη Mach0.85 (μέγιστη αεροδυναμική), ελάχιστη Mach0.75.
Ύψος 43.000 , κανονική οικονομική ταχύτητα Mach 0.82, μέγιστη Mach0.83 (μέγιστη αεροδυναμική), ελάχιστη Mach0.80.
Ύψος 45.000 (θεωρητικό) , κανονική οικονομική ταχύτητα Mach 0.82, μέγιστη Mach0.821 (μέγιστη αεροδυναμική), ελάχιστη Mach 0.819
(σε αυτά τα ύψη, Mach 0.01= 3-4 κόμβους περίπου. Μαch 0.001= 0.3 του κόμβου, οπότε είναι προφανές ότι μιλάμε για απειροελάχιστα περιθώρια)
*Την χρήση της γωνίας της "μούρης" του αεροπλάνου την κάνω για λόγους ευκολίας. Η γωνία έχει να κάνει με το φτερό και όχι με το σκάφος ολόκληρο. Τα επιβατηγά αεροπλάνα, έχουν στα φτερά τους γωνία σε σχέση με το μήκος του σκάφους. Αν δηλαδή η μούρη έχει γωνία μηδέν, τα φτερά έχουν ήδη 2-3 μοίρες (ανάλογα τον τύπο)