Φωτεινή σήμανση διαδρόμων-τροχοδρόμων αεροδρομίων

  • Thread starter Thread starter LEKPO1A
  • Ημερομηνία δημιουργίας Ημερομηνία δημιουργίας

LEKPO1A

Moderator
Staff member
Εγγραφή
04/09/2003
Μηνύματα
3.830
Likes
215
Με το παρακάτω κείμενο, θα προσπαθήσω να σας δώσω μερικά βασικά στοιχεία για το σύστημα φωτοσήμανσης των αεροδρομίων, και να λύσω πιθανές απορίες! :wink: :D

Η σήμανση των διαδρόμων και τροχοδρόμων διακρίνεται σε φωτεινή σήμανση και σε σήμανση με υλικά (χρώματα) διαγράμμισης (οριζόντια σήμανση).

Η φωτεινή σήμανση είναι απαραίτητη για την ασφαλή κίνηση των αεροσκαφών κατά τη διάρκεια της νύχτας και όταν η ορατότητα είναι περιορισμένη, ενώ η οριζόντια σήμανση χρησιμοποιείται σχεδόν αποκλειστικά κατά τη διάρκεια της ημέρας.
Ειδικότερα, η φωτεινή σήμανση σκοπό έχει να δώσει στον πιλότο πληροφορίες για την ακριβή θέση του αεροδρομίου, τη θέση του αεροσκάφους ως προς το αεροδρόμιο, τη γωνία προσέγγισης του αεροσκάφους και τις γεωμετρικές διαστάσεις του διαδρόμου και του τροχοδρόμου. Με τη φωτεινή σήμανση παρέχονται επίσης στον πιλότο και άλλες πληροφορίες, όπως ο διαθέσιμος χώρος στάθμευσης και προσωρινά κλειστά τμήματα τροχοδρόμων ή τμήματος διαδρόμου. Η φωτεινή σήμανση συνίσταται σε:

i) Φώτα ένδειξης γωνίας προσέγγισης αεροσκαφών στο διάδρομο

Μια απαραίτητη οπτική βοήθεια για τον πιλότο καθώς πλησιάζει το διάδρομο είναι η ένδειξη της γωνίας προσέγγισης του αεροσκάφους. Αυτό επιτυγχάνεται με ειδικούς λαμπτήρες οι οποίοι τοποθετούνται σε διάταξη δεξιά και αριστερά εκτός διαδρόμου. Τα συστήματα που χρησιμοποιούνται σήμερα, είναι:

α) T-VASIS και AT-VASIS
β) PAPI και APAPI

papi.gif

vasi.gif


Σύμφωνα με το AIP, συστήματα ένδειξης γωνίας προσέγγισης αεροσκαφών στο διάδρομο, διαθέτουν όλα τα ελληνικά πολιτικά αεροδρόμια*. Το πιο διαδεδομένο είναι είναι το σύστημα PAPI, εκτός από το αεροδρόμιο της Σάμου που διαθέτει σύστημα AVASIS και το αεροδρόμια Ικαρίας και Κυθήρων που διαθέτουν APAPI. Επίσης τα αεροδρόμια Λέρου, Καστελόριζου, Κάσου, Αστυπάλαιας διαθέτουν συστήματα APAPI, χωρίς αυτά όμως να είναι σε λειτουργία, ακόμα.

*Δεν έχουμε στοιχεία για τα αεροδρόμια Πάρου, Μήλου, Νάξου (εκτελούνται ή εκτελέστηκαν πρόσφατα έργα ανακατασκευής πεδίου ελιγμών/διαδρόμων).

ii) Φώτα προσέγγισης αεροσκάφους στο διάδρομο (Approach Lights)

Τα φώτα προσέγγισης τοποθετούνται μετά το κατώφλι και κατά μήκος της νοητής επέκτασης του άξονα του διαδρόμου, παρέχοντας οπτικές πληροφορίες σχετικά με την ευθύγραμμα, κλίση, ύψος και θέση του αεροσκάφους ως προς τον διάδρομο.

Κατά ICAO (International Civil Aviation Organization) τα φώτα προσέγγισης διακρίνονται σε:
α) Απλό σύστημα (Simple Approach)
β) Σύστημα ακριβούς προσέγγισης κατηγορίας Ι (Precision Approach Cat. I)
γ) Σύστημα ακριβούς προσέγγισης κατηγορίας ΙΙ και ΙΙΙ (Precision Approach Cat. II/III)

Το απλό σύστημα φώτων προσέγγισης χρησιμοποιείται σε μη ενόργανους διαδρόμους (non-instrument runways) κατηγορίας 3 ή 4 και σε ενόργανους διαδρόμους μη ακριβούς προσέγγισης. Αντίθετα, τα συστήματα, (β) και (γ) χρησιμοποιούνται σε ενόργανους διαδρόμους ακριβούς προσέγγισης Cat. Ι και Cat. II ή ΙΙΙ.

Τα φώτα προσέγγισης του απλού συστήματος εκτείνονται σε μήκος τουλάχιστον 420 m, από το κατώφλι του διαδρόμου ενώ τα φώτα ακριβούς προσέγγισης I,II, και III, εκτείνονται σε απόσταση 900 m. Η διαφοροποίηση των συστημάτων (β) και (γ) έρχεται με την τοποθέτηση συμπληρωματικών λαμπτήρων στα πρώτα 300 m από το κατώφλι, στο σύστημα ακριβούς προσέγγισης II/III. Οι εξωτερικοί αυτοί λαμπτήρες δίνουν αναλάμπον κόκκινο χρώμα σε αντίθεση με όλους τους άλλους λαμπτήρες που είναι λευκού χρώματος.

Κατά FAA (Federal Aviation Administration των Η.Π.Α.) τα συστήματα φώτων προσέγγισης που προτείνονται είναι τα:
α) ALSF με δύο παραλλαγές, το ALSF-I και ALSF-II που χρησιμοποιούνται για μεγάλα αεροδρόμια με διαδρόμους ακριβούς προσέγγισης κατηγορίας I και ΙΙ ή ΙΙΙ., και ουσιαστικά σχετίζεται με τα αντίστοιχα συστήματα κατά ICAO.
β) MALSF, με τρεις παραλλαγές, MALS, MALSR και MALSF χρησιμοποιούνται σε δευτερεύοντα αεροδρόμια, και αντιστοιχούν στο απλό σύστημα κατά ICAO.

Στην Αγγλία και διάφορες άλλες χώρες της Ευρώπης χρησιμοποιείται και το αγγλικό σύστημα Calvert.

a.gif

a1.gif

a2.gif


Στην Ελλάδα –σύμφωνα με το AIP-, φώτα προσέγγισης διαθέτουν τα παρακάτω πολιτικά αεροδρόμια:

Αθήνα «Ελ. Βενιζέλος» (Precision Approach Cat. II σε όλους τους διαδρόμους)
Θεσσαλονίκη «Μακεδονία» (Precision Approach Cat. II στον 16, Precision Approach Cat. I στον 28, Simple Approach στους διαδρόμους 10 και 34. Μετά την επέκταση του, ο 10 θα διαθέτει σύστημα Cat.II)
Ρόδος «Διαγόρας» (Precision Approach Cat. II στον 25, Simple Approach στον 07)
Νέα Αγχίαλος (Precision Approach Cat. I (Calvert) στον 26)
Λήμνος «Ήφαιστος» (Precision Approach Cat. I στον 04R)
Σούδα-Χανιά «Ι. Δασκαλογιάννης» (Precision Approach Cat. I (Calvert) στον 29, Simple Approach στον 11)
Σαντορίνη (Precision Approach Cat. I στον 34R)
Καλαμάτα (Precision Approach Cat. I στον 35L)
Άραξος (Approach Lights στον 36L)
Άκτιο (Simple Approach στους διαδρόμους 07L και 25R)
Καβάλα «Μέγας Αλέξανδρος» (Simple Approach στον 05R)
Αλεξανδρούπολη «Δημόκριτος» (Simple Approach στους διαδρόμους 07 και 25)
Κέρκυρα «Ι. Καποδίστριας» (Simple Approach στον 35)
Κως «Ιπποκράτης» (Simple Approach στον 14)
Σάμος «Αρίσταρχος» (Simple Approach στον 09)

Επίσης φώτα προσέγγισης διαθέτουν τα στρατιωτικά αεροδρόμια Λάρισας, Τανάγρας, Ανδραβίδας, Ελευσίνας.


iii) Φώτα σήμανσης χαρακτηριστικών σημείων διαδρόμου (Runway Lights)

α) Σύστημα φώτων καθοδήγησης προσέγγισης διαδρόμου (Χρησιμοποιείται στην περίπτωση που αποφασίζεται να καθορισθεί συγκεκριμένη διαδρομή προσέγγισης για να αποφευχθεί κάποια επικίνδυνη περιοχή ή περιοχή προστασίας από θόρυβο)
β) Φώτα αναγνώρισης κατωφλίου (RTIL/REIL) (Τοποθετούνται σε διαδρόμους όταν επιζητείται πρόσθετη ευκρίνεια του κατωφλίου ή όταν δεν είναι πρακτικά δυνατό να παρέχονται άλλα φώτα προσέγγισης. Επίσης όταν το κατώφλι μετατοπίζεται μόνιμα ή προσωρινά σε άλλη θέση. Οι λαμπτήρες είναι αναλάμποντες και ορατοί μόνο στην κατεύθυνση προσέγγισης του διαδρόμου.)
γ) Φώτα πλευρικών άκρων διαδρόμου (Edge) (λευκού χρώματος) (Τα φώτα τοποθετούνται συμμετρικά κατά μήκος του διαδρόμου σε απόσταση όχι μεγαλύτερη των 3m από το «δηλωμένο» πλάτος του διαδρόμου. Η απόσταση μεταξή των φώτων είναι ≤60 m για ενόργανους διαδρόμους ή ≤100 m για μη-ενόργανους διαδρόμους. Τα φώτα των πλευρικών άκρων του διαδρόμου είναι ευκρινή απ’ όλες τις οπτικές γωνίες)
δ) Φώτα κατωφλίου/τέλους διαδρόμου (Threshold/End) (πράσινου/κόκκινου χρώματος - διπλής κατευθύνσεως όταν ταυτίζεται κατώφλι και άκρο-τέλος διαδρόμου)
ε) Φώτα άξονα διαδρόμου (Centerline) (λευκού/κόκκινου χρώματος) (Χρησιμοποιούνται κυρίως σε διαδρόμους ακριβούς προσέγγισης κατηγορίας II ή ΙΙΙ αλλά και σε άλλες περιπτώσεις όταν η ορατότητα είναι μικρότερη από συγκεκριμένα όρια. Τοποθετούνται επί του άξονα του διαδρόμου, καθ’ όλο το μήκος του. Οι λαμπτήρες των φώτων του άξονα του διαδρόμου είναι λευκού χρώματος μέχρι 900 m πριν το άκρο (τέλος) του διαδρόμου. Στα επόμενα 600 m οι λαμπτήρες είναι εναλλάξ κόκκινου και λευκού χρώματος και στα τελευταία 300 m το χρώμα των λαμπτήρων είναι κόκκινο. Προφανώς, οι λαμπτήρες είναι διπλής κατευθύνσεως για να εμφανίζεται η αντίστοιχη εναλλαγή χρωμάτων στο αντίθετο άκρο προσέγγισης)
στ) Φώτα ζώνης επαφής τροχών (Touchdown Zone) (λευκού χρώματος) (Τοποθετούνται σε μήκος 900 m από το κατώφλι, και η απόσταση μεταξύ τους είναι 30 m)

RLS.gif


Σύμφωνα με το AIP, Centerline και TDZ lights, διαθέτουν τα αεροδρόμια Αθηνών και Θεσσαλονίκης (διάδρομος 16). Στη Θεσσαλονίκη, μελλοντικά θα διαθέτει και ο διάδρομος 10, μετά την επέκταση του.
Φώτα άκρων, τέλους και κατωφλίου διαδρόμου διαθέτουν όλα τα ελληνικά πολιτικά αεροδρόμια*, ενώ επίσης στα περισσότερα από αυτά υπάρχουν και RTIL.

*Δεν διαθέτουμε στοιχεία για τα αεροδρόμια Πάρου, Μήλου, Νάξου (εκτελούνται ή εκτελέστηκαν πρόσφατα έργα ανακατασκευής πεδίου ελιγμών/διαδρόμων)


iv) Φώτα σήμανσης χαρακτηριστικών σημείων τροχοδρόμου (Taxiway Lights)

α) Φώτα άξονα τροχοδρόμου (Centerline) (πράσινου χρώματος) (Τοποθετούνται, ανά 30 m, στους άξονες των τροχοδρόμων, των εξόδων τροχοδρόμων και τροχοδρόμων δαπέδων στάθμευσης όλων των αεροδρομίων με μεγάλη κίνηση, στα οποία θα υπάρχουν κινήσεις με ορατότητα μικρότερη των 350 m)
β) Φώτα πλευρικών άκρων τροχοδρόμου (Edge) (μπλε χρώματος) (Τοποθετούνται, ανά 60 m, σε όλα τα αεροδρόμια που πρόκειται να χρησιμοποιούνται κατά τη διάρκεια της νύχτας, μαζί με φώτα περιμέτρου περιμέτρου του δαπέδου στάθμευσης αεροσκαφών)
γ) Φώτα «σταματήματος» ή «αναμονής» (Stop Bars) (κόκκινου χρώματος) (Τοποθετούνται σε αεροδρόμια όπου πρόκειται να υπάρχουν κινήσεις με ορατότητα μικρότερη των 350 m, και βρίσκονται στις θέσεις αναμονής πριν την είσοδο αεροσκάφους διάδρομο ή σε άλλο τροχόδρομο, ανά 3 m εγκάρσια του τροχοδρόμου και σε όλο το πλάτος αυτού. Με χειρισμό από τον πύργο ελέγχου, επιτρέπεται ή όχι η είσοδος του αεροσκάφους στο διάδρομο ή σε άλλο τροχόδρομο)
δ) Φώτα διασταύρωσης τροχοδρόμων (κίτρινου χρώματος) (Τοποθετούνται – κάθετα στον άξονα του τροχοδρόμου- για να δηλώσουν ότι υπάρχει διασταύρωση τροχοδρόμων χωρίς να υπάρχει απαίτηση να σταματήσει το αεροσκάφος)
ε) Φώτα «προφύλαξης» διαδρόμου (Runway guard lights) (κίτρινου χρώματος) (Τοποθετούνται στον τροχόδρομο, σε κάθετη διασταύρωση τροχοδρόμου/διαδρόμου, όταν γίνονται κινήσεις με σχετικά χαμηλή ορατότητα, αλλά δεν υπάρχουν “Stop Bars”).

Φωτισμός τροχοδρόμων με Edge Lights υπάρχει σε όλα τα ελληνικά αεροδρόμια, όπου υπάρχει και φωτισμός διαδρόμου.
Το αεροδρόμιο Αθηνών καθώς και ο διάδρομος 16/34 του αεροδρομίου Θεσσαλονίκης, διαθέτουν επιπλέον Centerline Lights, Stop Bars και φώτα διασταυρώσεως στους τροχοδρόμους.


v) Φώτα δαπέδου στάθμευσης αεροσκαφών

Το δάπεδο στάθμευσης πρέπει να φωτίζεται με κατάλληλο και επαρκή φωτισμό από προβολείς επί πυλώνων όπως επίσης και κάθε άλλος χώρος που γειτνιάζει με το δάπεδο στάθμευσης και στον οποίο κινούνται αεροσκάφη.

Τέλος στα σύστηματα φωτοσήμανσης, μπορούμε να προσθέσουμε: το "Taxi sign system" (σύστημα σημάτων που υποβοηθά τη διακίνηση των αεροσκαφών εντός του αεροδρόμίου), τα φώτα εμποδίων "obstacle/obstruction lights", και τους "φάρους" του αεροδρομίου ABN/IBN.
 
Αεροδρόμια Heathrow & Gatwick

Νόμίζω ότι για ένα διάστημα το Gatwick υπήρξε εξαίρεση στον κανόνα γιατί διέθτε πράσινα edge lights στους τροχιοδρόμους, αν και αυτά αντικαταστάθηκαν αργότερα από centre lights του ίδιου χρώματος για να μην υπάρχει σύγχυση.

Το Heathrow έχει μάλιστα αναπτύξει ένα σύστημα καθοδήγησης των αεροσκαφών προς τη θέση στάθμευσης, με το οποίο στις διασταυρώσεις και διακλαδώσεις των διαδρόμων όλες οι επιλογές, πέραν αυτής που πρέπει να ακολουθήσει το αεροπλάνο, "μπλοκάρονται" με κόκκινα φώτα έτσι σχεδόν υποκαθίστανται τα follow me οχήματα.

Στο Gatwick έχουν πολύ καλό σύστημα docking, με φώτα πράσινα, κίτρινα ή κόκκινα ανάλογα με την απόσταση του αεροπλάνου από το σωστό σημείο όπου θα σταματήσει στο gate, και ταυτόχρονα λεκτικό μήνυμα με τη λέξη ΟΚ σε πράσινα γράμματα ή stop σε κόκκινα, αντικαθιστώντας έτσι τους mashallers που κάνουν νεύματα με αυτά τα πραγματάκια που μοιάζουν με ρακέτες πινγκ-πονγκ.
 
Re: Αεροδρόμια Heathrow & Gatwick

Ενδιαφέρον το θέμα xristo!

Panos81":xwd4d0qt said:
Το Heathrow έχει μάλιστα αναπτύξει ένα σύστημα καθοδήγησης των αεροσκαφών προς τη θέση στάθμευσης, με το οποίο στις διασταυρώσεις και διακλαδώσεις των διαδρόμων όλες οι επιλογές, πέραν αυτής που πρέπει να ακολουθήσει το αεροπλάνο, "μπλοκάρονται" με κόκκινα φώτα έτσι σχεδόν υποκαθίστανται τα follow me οχήματα.
Νομίζω ότι ένα παρόμοιο σύστημα ισχύει και στο Μόναχο, αν δεν κάνω λάθος. Και σε άλλα αεροδρόμια φαντάζομαι...
 
xristos":240w1ksd said:
i) Φώτα ένδειξης γωνίας προσέγγισης αεροσκαφών στο διάδρομο

Σύμφωνα με το AIP, συστήματα ένδειξης γωνίας προσέγγισης αεροσκαφών στο διάδρομο, διαθέτουν όλα τα ελληνικά πολιτικά αεροδρόμια*.

*Δεν έχουμε στοιχεία για τα αεροδρόμια Πάρου, Μήλου, Νάξου (εκτελούνται ή εκτελέστηκαν πρόσφατα έργα ανακατασκευής πεδίου ελιγμών/διαδρόμων).

Σύμφωνα με το AIP, τα αεροδρόμια Μήλου και Νάξου διαθέτουν PAPI, που δεν είναι σε λειτουργία, ενώ στην Πάρο δεν έχει εγκατασταθεί τέτοιο σύστημα.

xristos":240w1ksd said:
iii) Φώτα σήμανσης χαρακτηριστικών σημείων διαδρόμου (Runway Lights)

Φώτα άκρων, τέλους και κατωφλίου διαδρόμου διαθέτουν όλα τα ελληνικά πολιτικά αεροδρόμια*

*Δεν διαθέτουμε στοιχεία για τα αεροδρόμια Πάρου, Μήλου, Νάξου (εκτελούνται ή εκτελέστηκαν πρόσφατα έργα ανακατασκευής πεδίου ελιγμών/διαδρόμων)

Σύμφωνα με το AIP, και αυτά τα αεροδρόμια (Πάρος, Μήλος, Νάξος) διαθέτουν φωτισμό διαδρόμου (Threshold, End, Edge).
 
xristos":3abp65t5 said:
Στην Ελλάδα –σύμφωνα με το AIP-, φώτα προσέγγισης διαθέτουν τα παρακάτω πολιτικά αεροδρόμια:

Αθήνα «Ελ. Βενιζέλος» (Precision Approach Cat. II σε όλους τους διαδρόμους)
Θεσσαλονίκη «Μακεδονία» (Precision Approach Cat. II στον 16, Precision Approach Cat. I στον 28, Simple Approach στους διαδρόμους 10 και 34. Μετά την επέκταση του, ο 10 θα διαθέτει σύστημα Cat.II)
Ρόδος «Διαγόρας» (Precision Approach Cat. II στον 25, Simple Approach στον 07)
Νέα Αγχίαλος (Precision Approach Cat. I (Calvert) στον 26)
Λήμνος «Ήφαιστος» (Precision Approach Cat. I στον 04R)
Σούδα-Χανιά «Ι. Δασκαλογιάννης» (Precision Approach Cat. I (Calvert) στον 29, Simple Approach στον 11)
Σαντορίνη (Precision Approach Cat. I στον 34R)
Καλαμάτα (Precision Approach Cat. I στον 35L)
Άραξος (Approach Lights στον 36L)
Άκτιο (Simple Approach στους διαδρόμους 07L και 25R)
Καβάλα «Μέγας Αλέξανδρος» (Simple Approach στον 05R)
Αλεξανδρούπολη «Δημόκριτος» (Simple Approach στους διαδρόμους 07 και 25)
Κέρκυρα «Ι. Καποδίστριας» (Simple Approach στον 35)
Κως «Ιπποκράτης» (Simple Approach στον 14)
Σάμος «Αρίσταρχος» (Simple Approach στον 09)

.



Κάπως παραπλανητικό αυτό το CAT I , CAT II όταν μιλάμε για φώτα. Εκεί από όπου τα πήρες Χρίστο τα αναφέρει έτσι? Μου φαίνεται πολύ παράξενο.

Αν όντως γράφει έτσι, μπορεί να μπερδέψει κάποιον που δεν χρησιμοποιεί Jeppesen, να νομίζει ότι υπάρχει προσέγγιση ακριβείας σε μερικά από τα πιό πάνω αεροδρόμια.

Εγώ πάντως πήγα να την πατήσω, νομίζωντας (αχ αφελής και ονειροπόλος που είμαι) ότι βάλανε ILS στην ...Καλαμάτα στα Χανιά και στη Σαντορίνη! Έχω και 5-6 μήνες να έρθω Ελλάδα.

'Οταν μιλάμε για precision και για CAT I και CAT II, μιλάμε για προσεγγίσεις, και όχι για φώτα. Στα Jeppesen, τα φώτα αναφέρονται σαν HIALS (High Intensity Approach Lighting System) or MIALS (Medium Intensity.....) or ALS (Approach Lighting System) που είναι και η πιό απλή μορφή σε φώτα προσέγγισης. Δεν Χρησιμοποιείται ποτέ η λέξη precision or non-precision. Αν όντως γράφει έτσι Χρίστο, στείλε μου ένα πμ σε παρακαλώ για το πού το είδες γραμμένο , με ενδιαφέρει.
 
gonso":ap6rimsu said:
Κάπως παραπλανητικό αυτό το CAT I , CAT II όταν μιλάμε για φώτα. Εκεί από όπου τα πήρες Χρίστο τα αναφέρει έτσι? Μου φαίνεται πολύ παράξενο.

Αν όντως γράφει έτσι, μπορεί να μπερδέψει κάποιον που δεν χρησιμοποιεί Jeppesen, να νομίζει ότι υπάρχει προσέγγιση ακριβείας σε μερικά από τα πιό πάνω αεροδρόμια.

Εγώ πάντως πήγα να την πατήσω, νομίζωντας (αχ αφελής και ονειροπόλος που είμαι) ότι βάλανε ILS στην ...Καλαμάτα στα Χανιά και στη Σαντορίνη! Έχω και 5-6 μήνες να έρθω Ελλάδα.

'Οταν μιλάμε για precision και για CAT I και CAT II, μιλάμε για προσεγγίσεις, και όχι για φώτα. Στα Jeppesen, τα φώτα αναφέρονται σαν HIALS (High Intensity Approach Lighting System) or MIALS (Medium Intensity.....) or ALS (Approach Lighting System) που είναι και η πιό απλή μορφή σε φώτα προσέγγισης. Δεν Χρησιμοποιείται ποτέ η λέξη precision or non-precision. Αν όντως γράφει έτσι Χρίστο, στείλε μου ένα πμ σε παρακαλώ για το πού το είδες γραμμένο , με ενδιαφέρει.

Κι όμως, αυτή είναι η ορθή ονομασία των φώτων προσέγγισης κατά τον ICAO (Annex 14), και έτσι εμφανίζονται σε όλα τα ευρωπαϊκά AIP (μεταξύ των οποίων, και στο ελληνικό), που είναι και οι επίσημες αεροναυτιλιακές εκδόσεις κάθε χώρας. Προφανώς, όπως πρόσεξες, η ονομασία αυτή των φώτων προσέγγισης δεν σχετίζεται πάντα με το σύστημα ενόργανης προσέγγισης που υπάρχει εγκατεστημένο. :wink:

Οι χάρτες Jeppesen, έχοντας αμερικανική προέλευση, βασίζονται στην κατά FAA ορολογία (HIALS, MIALS κτλ.), που είναι η επίσημη Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας των Η.Π.Α. Όπως έγραψα και παραπάνω, μεταξύ των συστημάτων υπάρχουν αντιστοιχίες, και ουσιαστικά αυτό που διαφοροποιείται κατά FAA και κατά ICAO είναι οι ονομασίες. :)
 
xristos":12qt3yx3 said:
Κατά FAA (Federal Aviation Administration των Η.Π.Α.) τα συστήματα φώτων προσέγγισης που προτείνονται είναι τα:
α) ALSF με δύο παραλλαγές, το ALSF-I και ALSF-II που χρησιμοποιούνται για μεγάλα αεροδρόμια με διαδρόμους ακριβούς προσέγγισης κατηγορίας I και ΙΙ ή ΙΙΙ., και ουσιαστικά σχετίζεται με τα αντίστοιχα συστήματα κατά ICAO.
β) MALSF, με τρεις παραλλαγές, MALS, MALSR και MALSF χρησιμοποιούνται σε δευτερεύοντα αεροδρόμια, και αντιστοιχούν στο απλό σύστημα κατά ICAO.

Χρίστο εσύ γράφεις ότι η FAA ορολογία είναι η πιό πάνω, και όχι η χρήση HIALS , MIALS, ALS που λένε τα Jeppesen.

Τα Jeppesen, μπορεί να έχουν αμερικανική προέλευση, αλλά έχουν τουλάχιστον 20 χρόνια που έχουν ...παγκοσμιοποιηθεί. Με άλλα λόγια, έχουν προσαρμόσει τα περιεχόμενα ανάλογα με την χώρα και κυρίως (σε μεγάλες εταιρείες) ανάλογα με την εταιρεία (custom kits).

Δεν αμφισβητώ ότι έτσι τα λέει το ICAO Annex, απλά έχω πολλά χρόνια να το κοιτάξω και θεωρώ πέρα για πέρα λάθος αυτήν την ορολογία. Όσο αφορά τα ΑΙΡ της κάθε χώρας αλλά και τα Annex του ICAO, έχουν ένα κοινό χαρακτηριστικό. Το format τους, είναι...προιστορικό. Είναι δύσκαμπτα και δεν μπορούν να συμβαδίσουν με τις απαιιτήσεις της εποχής. Είναι πάντα 2-3 βήματα πίσω.

Πάντως, για να το κλείνουμε, η ορολογία HIALS , MIALS, ALS, εδώ στην Ευρώπη, είναι η πλέον οικεία στους χειριστές, σε θέματα approach lights.

Ωραίο θέμα.
 
gonso":6i3mk3nz said:
Τα Jeppesen, μπορεί να έχουν αμερικανική προέλευση, αλλά έχουν τουλάχιστον 20 χρόνια που έχουν ...παγκοσμιοποιηθεί. Με άλλα λόγια, έχουν προσαρμόσει τα περιεχόμενα ανάλογα με την χώρα και κυρίως (σε μεγάλες εταιρείες) ανάλογα με την εταιρεία (custom kits).

Δεν αμφισβητώ ότι έτσι τα λέει το ICAO Annex, απλά έχω πολλά χρόνια να το κοιτάξω και θεωρώ πέρα για πέρα λάθος αυτήν την ορολογία. Όσο αφορά τα ΑΙΡ της κάθε χώρας αλλά και τα Annex του ICAO, έχουν ένα κοινό χαρακτηριστικό. Το format τους, είναι...προιστορικό. Είναι δύσκαμπτα και δεν μπορούν να συμβαδίσουν με τις απαιιτήσεις της εποχής. Είναι πάντα 2-3 βήματα πίσω.
gonso":6i3mk3nz said:
Πάντως, για να το κλείνουμε, η ορολογία HIALS , MIALS, ALS, εδώ στην Ευρώπη, είναι η πλέον οικεία στους χειριστές, σε θέματα approach lights.

Ωραίο θέμα.

Ναι, είναι ενδιαφέρον θέμα, απλώς ο σκοπός μου ήταν να το παρουσιάσω, καθαρά ως ένα από τα αντικείμενα του τομέα σχεδιασμού και κατασκευής των αεροδρομίων, με βάση τις προδιαγραφές σχεδιασμού αεροδρομίων του ICAO, και όχι να δώσω πληροφορίες που να απευθύνονται σε χειριστές...! :wink: Μπορεί οι χάρτες Jeppesen να είναι ευρεία διαδεδομένοι στους ιπτάμενους, αλλά οι ίδιες οι αρχές ενός αεροδρομίου, χρησιμοποιούν ως εγχειρίδιο το AIP, αφού δεν παύει να είναι το επίσημο αεροναυτικό έγγραφο της κάθε χώρας.

Προσωπικά, η χρησιμοποίηση μοναχά των όρων HIALS, MIALS, ALS (τα γράμματα H, M έχουν να κάνουν κυρίως με την ένταση των συστημάτων και όχι τόσο με τη μορφή τους), για την περιγραφή του συστημάτων προσέγγισης, μου φαίνεται πολύ απλουστευμένη αφού στην πραγματικότητα υπάρχουν πολύ περισσότερες κατηγορίες όσο αφορά τη διάταξη και τη μορφολογία τους. Ωστόσο η χρήση τους από την Jeppesen είναι δικαιολογημένη αφού θα πρέπει να υπάρχει μια ομοιογένεια στην ορολογία, ώστε να μην προκαλείται σύγχυση στους χειριστές ανά τον κόσμο. :)
 
Συμφωνούμε ότι δεν υπάρχει τίποτα πιό παραπλανητικό από το να μιλάμε για CAT II φωτισμό "ακριβείας" (precision), σε έναν διάδρομο που έχει μόνο VOR προσέγγιση, δηλαδή μή ακριβείας?
 
gonso":4ows00rr said:
Συμφωνούμε ότι δεν υπάρχει τίποτα πιό παραπλανητικό από το να μιλάμε για CAT II φωτισμό "ακριβείας" (precision), σε έναν διάδρομο που έχει μόνο VOR προσέγγιση, δηλαδή μή ακριβείας?

:shock: :lol: Τέτοιο πράγμα δεν είδα ακόμη σε ελληνικό αεροδρόμιο! Anyway, το περίεργο είναι γιατί τοποθετήθηκε τέτοιου είδους φωτισμός σε αυτά τα αεροδρόμια, ενώ δεν υπάρχει εγκατεστημένο το ανάλογο σύστημα ενοργ. προσγείωσης (ILS)!

π.χ. στη Θεσσαλονίκη, ο διάδρομος 10 διαθέτει ILS αλλά ο φωτισμός του είναι Simple Approach (δηλ. για μη ενοργάνους διαδρόμους), ενώ ο διάδρομος 28, έχει φωτισμό για Cat. I, και δεν διαθέτει καν V.O.R. προσέγγιση (χρησιμοποιείται μόνο για Visual προσεγγίσεις)!!
 
Top