Re: Συνεργασία Αιγαίου - Ολυμπιακής?
NFEEFE":14xrtvz2 said:
Δηλαδη αυτο ειναι το Plan B???Γιατι μου φαινεται πιο πολυ για προετοιμασια για συγχωνευση.. Κραταμε τα Q400 για το εσωτερικο δικτυο, διωχνουμε τα πολλα Α320-Α319 γιατι το χειμωνα δε προκειται να γεμιζουν περα απο το εξωτερικο δικτυο. Η Α3 διωχνει τα Avro και ηδη εκανε το ιδιο με τα ATR. Αρα μαλλον προχωραει η διαδικασια κανονικα...
θα συμφωνήσω με τον NFEEFE..μάλλον προχωράει το θέμα
απ'όσο θυμάμαι η μόνη συγχώνευση-εξαγορά η οποία δεν εγκρίθηκε (και διορθώστε με αν κάνω λάθος)ήταν της AerLingus από την ryanair. το σκεπτικό της απαγόρευσης το παραθέτω παρακάτω. βλέπετε ότι μιλάει για μερίδια αγοράς >60% και κυρίως για τα δρομολόγια εξωτερικού
η A3 έχει μερίδιο γύρω στο 20% στο σύνολο της ελληνικής αγοράς (εσ. και εξ. δρομολόγια) και γύρω στο 11% στα δρομολόγια εξωτερικού. η ΟΑ υποθέτω λίγο κάτω από αυτό οπότε μιλάμε για ενα συνολικό μερίδιο της τάξης του 40% περίπου στο σύνολο της αγοράς. αμφιβάλω αν η νέα εταιρία θα έχει μερίδιο πάνω από 60% σε καποιο δρομολόγιο εξωτερικού αλλά και να έχει υποθέτω ότι αυτό θα μπορεί να ξεπεραστεί με την μείωση του capacity στο συγκεκριμένο δρομολόγιο. οπότε στο κομμάτι της αγοράς που αντιπροσωπεύει το 80% περίπου της συνολικής αγοράς δεν νομίζω ότι θα υπάρχει προβλημα
στο υπολοιπο 20% της αγοράς που είναι τα εσωτερικά δρομολόγια η νέα εταιρία θα έχει σίγουρα πάνω απο το 80%. με βάση το σκεπτικό της επιτροπής που βλέπετε για την ryanair πιστεύετε ότι θα απαγορεύσουν την συμφωνία? εγώ πιστεύω ότι θα δώσουν το οκ αν το χειριστούν σωστά οι της ΟA3. θα μπορούσαν να τους επιβάλλουν περιορισμούς στο capacity αλλά από την στιγμή που δεν υπάρχει ανταγωνισμός προς το παρόν τουλαχιστον, μπορούν να επιβάλλουν περιορισμούς στην τιμολογιακή τους πολιτική. να δούμε, εχει ενδιαφέρον πάντως να δούμε τι απόφαση θα πάρουν
"Both Ryanair and Aer Lingus are currently by far the largest airlines offering short-haul flights to and from Ireland and constitute the main competitive constraints on each other on these routes. Their position is particularly strong to and from Dublin, where the merged entity would have accounted for around 80% of all intra-European traffic. In line with its approach in previous airline merger cases, the Commission has analysed the effects of the merger on the individual routes on which both companies' activities overlap. The Commission's extensive in-depth investigation of the case (involving contacts with dozens of airlines, other third parties, a consumer survey at Dublin airport and various quantitative analyses) showed that Aer Lingus and Ryanair currently compete directly with each other on 35 routes to and from Ireland. On 22 of these routes, the merger would have left customers with a monopoly. On the remaining routes, Aer Lingus and Ryanair are each other's closest competitors, and the merger would have significantly reduced consumer choice, with the merged entity holding market shares of over 60%.
The market investigation also revealed that most airlines were unlikely to enter into direct competition against a merged Ryanair/Aer Lingus in Ireland. This is not only because the merged entity would be able to operate from the very large bases of Ryanair and Aer Lingus in Ireland, having access to customers through their two well-established brands, but also because Ryanair has a reputation of aggressive retaliation against any entry attempt by competitors. A merged Ryanair/Aer Lingus would have had even greater flexibility to engage in selective short-term price reductions and capacity increases if competitors entered routes to/from Ireland, in order to protect its powerful market position. The likelihood of entry is further reduced by peak-time congestion at Dublin airport and other airports on overlap routes.
Ryanair offered various remedies to solve the competition issues identified. However, the scope of these remedies was insufficient to ensure that customers would not be harmed by the transaction. In particular, the limited number of "slots" offered was unlikely to stimulate market entry of a size necessary to replace the competitive pressure currently exercised by Aer Lingus. This was confirmed by the results of the extensive market tests of the proposed remedies.
The facts of this case differ from previous airline mergers. This was the first time the Commission had to assess a proposed merger of the two main airlines in a single country, with both operating from the same "home" airport – Dublin. It was also the first time the Commission had to assess a merger of two "low-cost" airlines, operating on a "point-to-point" basis. Finally, the number of overlapping routes is unprecedented compared with previous airline cases. "