Boeing 777X

Οι πρώτες παραδόσεις του 777Χ πάνε για τέλος του 2023 (δλδ σε σχεδόν 3 χρόνια από τώρα) λόγω μεγαλύτερης και ακριβότερης διαδικασίας πιστοποίησης ("with a longer and costlier certification process after scrutiny over the 737 MAX") λέει το Reuters, ή για να το πούμε κομψά, χρειάζονται 2-3 χρόνια για να πείσουν τους πάντες ότι οι μαϊμουδιές που έκαναν με το ΜΑΧ δεν θα επαναληφθούν εδώ.

Όπως αναφέρει η ίδια η Boeing, θα εφαρμόσει "αλλαγές σε λογισμικό και συστήματα [...] προκειμένου να ικανοποιήσει τις προσδοκίες των ρυθμιστικών αρχών" (ή για να το πούμε κομψά, θα επανασχεδιάσουμε τα συστήματα εκείνα που ξέρουμε ότι φτιάξαμε στο πόδι ελπίζοντας να περάσουν στο ντούκου).

Φυσικά, η παγκόσμια αεροπορική κρίση λόγω Covid παίζει σημαντικό ρόλο στις καθυστερήσεις αυτές.

Στο μεταξύ, λόγω ακυρώσεων, αλλά και μετατροπών των παραγγελιών σε 787, ο αριθμός των παραγγελιών του 777X έπεσε από 350 σε 309.

ttps://www.reuters.com/article/us-boein ... SKBN29W1EY
https://www.flightglobal.com/airframers ... 51.article
 
To 777X έπαθε Α380.
:banana: :banana: :banana:
 
Στο ίδιο άρθρο αναφέρεται ότι οι παραγγελίες (σύμφωνα με επίσημη δήλωση της Boeing στους regulators) είναι πια 191, και όχι 309 που αναγράφει στο site της.

Αυτό οφείλεται στο ότι η καθυστέρηση των πρώτων παραδόσεων (τέλη 2023) θα δώσει σε κάποιους πελάτες το δικαίωμα να ακυρώσουν χωρίς penalty, αλλά και στο ότι κάποια κομμάτια η Boeing τα θεωρεί ήδη χαμένα (λόγω χρεοκοπιών, switch σε άλλο τύπο κ.λπ.).
 
H FAA διεμήνυσε στην Boeing ότι δεν πρόκειται να πιστοποιήσει το αεροσκάφος πριν τα μέσα-τέλη του 2023 επειδή διαπιστώνει βασικές ελλείψεις και καθυστερήσεις στη διαδικασία η οποία θα οδηγήσει στο στάδιο ΤΙΑ (Type Inspection Authorization).

Στις αρχές του χρόνου, η Boeing ανέμενε το entry into service στα τέλη του 2023, αλλά με την πιστοποίηση να αναμένεται περίπου τότε, σίγουρα οι παραδόσεις θα πάνε βαθιά μέσα στο 2024. Και βλέπουμε.


Η FAA επικαλείται κυρίως θέματα ασφάλειας και αναφέρει ένα περιστατικό “uncommanded pitch event” (τι μου θυμίζει) σε μια από τις δοκιμαστικές πτήσεις, καθώς και σοβαρές ελλείψεις στο λογισμικό, αλλά και στα συστήματα του αεροσκάφους.
 
Last edited:
H Qatar παρήγγειλε χθες 34 777Χ cargo (+16 option) και έγινε ο πρώτος πελάτης του τύπου.
 
To πρόγραμμα πτητικών δοκιμών σταμάτησε μετά από ένα σοβαρό (δεν γνωρίζουμε λεπτομέρειες) πρόβλημα στον κινητήρα GE9X ο οποίος στάλθηκε πίσω στην GΕ για έλεγχο. Την είδηση αποκάλυψε ο πρόεδρος της Emirates ο οποίος εδώ και χρόνια είναι έξαλλος με τις καθυστερήσεις του 777-9 (προς το παρόν οι παραδόσεις αναμένονται το 2025) επισημαίνοντας "Τhey stopped the test program – not that there was much going on anyway." :mrgreen:

Το περιστατικό δεν είναι ασυνήθιστο σε νέους τύπους κινητήρα. Ωστόσο, ο Κλαρκ λέει ότι οι δοκιμές του 777-9 θα ξαναρχίσουν το ερχόμενο καλοκαίρι, στη χειρότερη περίπτωση, ή τον Ιανουάριο στην καλύτερη.

Εδώ η συνέντευξη του Τιμ Κλαρκ όπου λέει πολλά και ενδιαφέροντα, ακόμα και για το πώς θα πάνε οι τιμές των εισιτηρίων γενικά (hint: ψηλά).
 
Προς μεγάλη έκπληξη κανενός, οι δοκιμαστικές πτήσεις του 777Χ σταματάνε και πάλι μέχρι νεωτέρας.
Κατά τη διάρκεια ελέγχου βρέθηκαν ρωγμές στα Thrust links μεταξύ κινητήρα-φτερού.

Περισσότερα εδώ.
 
Το εξάρτημα δεν κατασκευάζεται από την GE (η οποία κατασκευάζει τον κινητήρα), συνεπώς η ευθύνη είναι κάποιου υποκατασκευαστή ή της ίδιας της Boeing.

Με δεδομένο ότι το πρόβλημα εντοπίστηκε και στα τρία αεροσκάφη δοκιμών, το πρόβλημα είναι σχεδιαστικό* στο ίδιο το component. Κάτι που σημαίνει πίσω στο σχεδιαστήριο, και όλες οι δοκιμές στο συγκεκριμένο σημείο από την αρχή.

Θα είναι μεγάλη έκπληξη αν το EIS είναι πριν το 2026.

*δεν μπαίνω καν στη συζήτηση ότι για κάθε component εδώ και 35 χρόνια (από το πρώτο 777) εκτελούνται computer simulations που προσομοιώνουν λειτουργία, φορτία κλπ. Πώς πέρασε αυτό το στατικό εξάρτημα όλα τα βήματα σχεδιασμού, κατασκευάστηκε, τοποθετήθηκε και άρχισε να ραγίζει από τις πρώτες πτήσεις.....Screenshot 2024-08-28 at 15.08.56.png
 
Last edited:
Top