Το εγχειριδιο αυτο ειναι για την περιοχη ελιγμων, δηλαδη για την ασφαλεια χοντρικα μιλωντας των κινουμενων α/φ στο διαδρομο και τροχοδρομους. Για τους στροβιλισμούς, οντως ο λόφος ειναι η αιτία, οταν εχει νοτιοανατολικούς και νοτιάδες γενικά. Τα Μαριτσά δεν είχαν απ' ότι ξέρω τέτοια φαινόμενα, αλλα ήταν αναγκαία η μεταφορά του α/δ οπότε άποψη μου ειναι ότι ξεχνάμε τα Μαριτσά για commercial flights. (εκτος αν καποια στιγμη επαναστρωθεί ο διάδρομος και μπει φωτισμός -τωρα δεν εχει τιποτα γι αυτο απαγορεύονται οι πτησεις μετα τη δύση, εκτος απο επιχειρησιακες του στρατου αν ζητηθει- οπότε θα μπορούσε να χρησιμοποιείται το χειμώνα τις περιπου 10 ας πούμε μερες που δυσκολεύονται πολυ τα αεροπλάνα ή ακυρωνουν λογω ανεμου, σαν εναλλακτικό α/δ). το παρακάτω είναι απόσπασμα απο το εγχειρίδιο αεροναυτικών π΄ληροφοριών, αναλογα γραφει και το jeppesen.
2.22.1.3 Pilots landing or taking off at RODOS/ DIAGORAS Airport should exercise extreme caution when South or South-East
(S-SE) winds of more than 15 Kts prevail, as moderate or severe turbulence and wind shear may be encountered on the final approach
and/or initial climb out areas (mainly of RWY 07). More specifically the following phenomena affecting seriously the flight safety are
observed:
– The wind direction and speed at a given time vary along the runway (horizontal wind shear).
– The wind direction and speed, at a given point of the runway, are continuously changing (turbulent wind shear).
– Severe turbulence on the final approach, take-off and initial climb out areas.
– When the South or South-East wind speed increases over 15 Kts, landing and/or take-off not recommended, since a severe
horizontal and turbulent wind shear may prevail at some intermediate point on final approach and/or take-off and initial climb out
areas.
– Because unexpected changes in wind direction and speed can be hazardous to aircraft operations at low altitude on approach to
and departing from RODOS/ DIAGORAS Airport, pilots are urged to volunteer reports of wind shear to DIAGORAS TWR or RODOS
APP, as soon as possible, so that the pilots of following aircraft can be warned. It is suggested that pilots experiencing a wind shear
in flight should report it in the following format:
a) A simple warning of the presence of wind shear, even if no further information can be given.
b) The altitude or altitude band, where the wind shear was encountered.
c) Details of the effects of the wind shear on the aircraft, i.e. airspeed gain or loss, vertical speed tendency, etc