Ως τα τέλη του 2012, το ΤΑΙΠΕΔ ευελπιστεί ότι θα προκηρυχθούν οι διαγωνισμοί για την παραχώρηση των περιφερειακών αεροδρομίων.
Τα αεροδρόμια της Ελλάδας είναι 37 (εξαιρούνται το «Ελ. Βενιζέλος» και του Ηρακλείου της Κρήτης). Από αυτά, θα ιδιωτικοποιηθούν 13-22, ανάλογα με το επενδυτικό ενδιαφέρον. Πρωτύτερα, το Ταμείο θα έχει προχωρήσει στην ομαδοποίησή τους σε 2-3 υποομάδες. Αυτά που θα μείνουν εκτός (π.χ. αεροδρόμιο Κάσου), θα τα αναλάβει η Ανώνυμη Εταιρεία Διαχείρισης Αεροδρομίων (ΑΕΔΑ), ιδιοκτησίας ελληνικού δημοσίου, που είτε θα τα διαχειρίζεται η ίδια, είτε θα εκχωρήσει το management σε τρίτο φορέα.
Τα αεροδρόμια δεν πωλούνται, παραχωρούνται για 30-35 έτη
Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε, στο πλαίσιο της συνέντευξης τύπου «Νέα Εθνική Στρατηγική για τα Αεροδρόμια», ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, Ιωάννης Εμίρης, η ομαδοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων θα γίνει βάσει γεωγραφικών και άλλων κριτηρίων (επιβατική και εμπορευματική κίνηση).
Η αξιοποίησής τους θα γίνει υπό τη μορφή παραχώρησης για 30-35 χρόνια, με το ελληνικό δημόσιο να διατηρεί την ιδιοκτησία των αεροδρομίων αυτών, καθώς και την εποπτεία και τον έλεγχο.
Στο ΤΑΙΠΕΔ θα καταβάλλεται εφάπαξ τίμημα από μέρους του ιδιώτη, το οποίο θα είναι συνδεδεμένο με την αποδοτικότητα του αεροδρομίου, πιθανώς τα κέρδη ή και τα έσοδα. Επιπρόσθετα, θα προκαθοριστεί η τιμολογιακή πολιτική, με γνώμονα τη βιωσιμότητα και την ανταγωνιστικότητα του εκάστοτε αεροδρομίου.
Η διαδικασία αξιοποίησης των περιφερειακών αεροδρομίων θα διαρκέσει περίπου 9-12 μήνες και θα ολοκληρωθεί σε τρεις φάσεις. Σε κάθε περίπτωση πρωταρχικός στόχος αποτελεί η προσέκλυση του διεθνούς και εγχώριου επενδυτικού ενδιαφέροντος για τη μέγιστη αξιοποίηση των ελληνικών αεροδρομίων.
Για τα 3 πρώτα χρόνια της παραχώρησης θα απαιτηθούν επενδύσεις 239 εκατ. ευρώ σε υποδομές.
Αναλυτικά, η νέα εθνική στρατηγική για τα ελληνικά αεροδρόμια περιλαμβάνει τους εξής στρατηγικούς άξονες:
1)Προσέλκυση επενδύσεων από τον ιδιωτικό τομέα. Πολύ περισσότερο εφόσον το δημόσιο δεν είναι σε θέση λόγω των δημοσιονομικών προβλημάτων να πραγματοποιήσει το ίδιο μία σειρά επενδύσεων για τη συντήρηση και την αναβάθμιση των αεροδρομίων. Αυτό αποδεικνύεται άλλωστε και από τα στοιχεία του ΤΑΙΠΕΔ.
2)Παροχή ποιοτικών υπηρεσιών. Καθώς με το σχεδιασμό αυτόν, θα αναβαθμισθεί η εικόνα των αεροδρομίων που αποτελούν τις πύλες εισόδου της χώρας.
3)Μετατροπή των αεροδρομίων από πίστες προσγείωσης- απογείωσης σε τοπικούς πόλους ανάπτυξης. Θα διαθέτουν εμπορικά κέντρα και υποδομές για άλλες δραστηριότητες, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας.
4)Στήριξη του τουρισμού, καθώς αφορά στο 20% του ΑΕΠ της Ελλάδας και είναι άμεσα συνδεδεμένος με τις αερομεταφορές.
5)Δημιουργία ευνοϊκών συνθηκών για τους Έλληνες και ξένους αερομεταφορείς, προκειμένου να αυξηθεί η επιβατική κίνηση.
6)Λειτουργικότερη συγκοινωνιακή σύνδεση όλων των περιοχών της χώρας. Ειδικά για την Ελλάδα, με τα πολλά νησιά που διαθέτει, αυτό είναι αναγκαίο για προφανείς κοινωνικούς και οικονομικούς λόγους.
7)Διευκόλυνση μέσω των συνολικότερων ρυθμίσεων για την προσέλκυση αξιόπιστων επενδυτών και τη στήριξη των συμβάσεων παραχώρησης.
Εναρμόνιση όλου αυτού το ρυθμιστικού πλαισίου με το κοινοτικό δίκαιο και τις διεθνείς υποχρεώσεις της Ελλάδας.
9)Άμεσα οικονομικά οφέλη για το κράτος και για τους πολίτες. Το κράτος θα εισπράξει χρήματα από την παραχώρηση. Οι φορολογούμενοι δεν θα επιβαρύνονται από ένα μεγάλο μέρος των λειτουργικών εξόδων των αεροδρομίων.
Το 50% της επιβατικής κίνησης συγκεντρώνουν τα περιφερειακά αεροδρόμια
Να σημειωθεί ότι τα περιφερειακά αεροδρόμια συγκέντρωσαν το 2011, το 50% της συνολικής επιβατικής κίνησης της χώρας, δηλ. περίπου 19,3 εκατ. επιβάτες. Από το 2003 παρουσιάζουν ετήσια αύξηση μεγεθών κατά 1,9%, ενώ συγκεντρώνουν το 67% του συνολικού επιβατικού κοινού από και προς διεθνείς προορισμούς.
Για το 2013 εκτιμάται ότι τα αεροδρόμια Ρόδου, Θεσσαλονίκης, Κω, Κέρκυρας και Χανίων θα συγκεντρώσουν το 71% της συνολικής επιβατικής κίνησης των περιφερειακών αεροδρομίων, ενώ το 21% τα αεροδρόμια Ζακύνθου, Σαντορίνης, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σάμου, Κεφαλονιάς, Ακτίου και Καβάλας.
πηγή: metaforespress.gr