Το stall ενος κινητηρα, ειναι ενα φαινομενο οχι σπανο, και προβλεπεται απο τους κατασκευαστες, οι οποιοι περιλαμβανουν στα Check List τις διαδικασιες που πρεπει να γινουν.
Στο 340, περιλαμβανεται στα ABNORMAL PROCEDURES του QRH (quick reference handbook), κοινως check list, οπως και στO ECAM.
Το stall εχει ως ενδειξη, απο θορυβο οχι κανονικο (σκασιματα), απο φωτια που εξερχεται απο την πιπα, διακυμανσεις στις ενδειξεις του κινητηρα (Ν1-Ν2 EGT και FF), μειωμενη η καθολου ανταποκριση απο την κινηση της μανετας ισχυος (power lever), και συνηθες φαινομενο, ειναι η γρηγορη και μεγαλη αυξηση της θερμοκρασιας αεριων εξαγωγης (EGT).
Mπορει να δημιουργηθει απο προβλημα βαλβιδας του κινητηρα (high-low pressure surge valves), απο αναταραξεις, χαλαζι, βροχη, κλπ.
Σαν πρωτη ενεργεια, οπως αβαφερεται στο clist, εχουμε την τοποθυετηση του thrust lever στην θεση idle. Κατοπιν θετουμε το Master switch του κινητηρα στην θεση Off, και κανουμε τις ενεργειες του engine shut down.
Αφου το πληρωμα κανει evaluation της καταστασης, μπορει να επαναφερει τον κινητηρα (οπως εκανε και το συγκεκριμμενο πληρωμα), και αν δεν εχει ενδειξεις ξανα stall, να τον λειτουργησει κανονικα, αλλως σε reduced thrust.
Το συγκεκριμμενο αεροσκαφος πετα ακομα και με δυο κινητηρες στην μια μερια (1-2 η 3-4), χωρις ποροβλημα. Ακομα και go-around γινεται.
Η μονη "παγι" ειναι οτι χρειαζεται αυξηση της VMCA στα 157 kts, για να μπορει το αεροσκαφος να ελεγχθει απο το rudder, μιας και δυο μηχανες απο την μια μερια, δημιουργουν μεγαλυτερο yaw απο το να εχεις μια απο την μια μερια, και μια απο την αλλη, οπου "αλληλοεξουδετερωνονται" οι δυναμεις.
Το αεροσκαφος ειανιπιστοποιημενο να πεταξει και με 3 κινητηρες, χωρις να δηλωσει "emergency"...(αυτο ειναι που λεμε 4engines are safer than 2).}
Θα μπορουσαμε να πουμε πολλα, αλλα θα ειναι πολυ εξειδικευμενα, για τους περισσοτερους. Αυτο που θελω να τονισω, ειναι οτι η "μηχανη" που ακουει στην λεξη αεροπλανο, ειναι πολυ πιο ασφαλης, απο οποιοδηποτε μεσο. Και οπως ειπε και καποιος, ειναι πολυ πιο πιθανο να παθεις κατι με το αυτοκινητο πηγαινοντας στο αεροδρομιο, απο το να την παθεις απο το ιδιο το αεροπλανο.
Πετατε αφοβα!
Και εμεις οι ιπταμενοι, αγαπαμε την ζωη μας, και παιδια εχουμε, που δεν θα θελαμε να φησουμε "μονα". Οσα χρηματα και να μας δινανε, δεν θα καναμε αυτην την δουλεια!