george_a":p5ep76u2 said:
Κυρίως σε όσους έχουν στην άκρη του μυαλού τους τις λέξεις 'μονοπώλιο' / slots κλπ. Κατάλοιπα, κατ' εμέ, παλιάς εποχής και τα δύο. Υπήρχαν; Ασφαλώς, μέχρι και το '90, αυτή ήταν η πραγματικότητα. Υπάρχουν σήμερα; ασφαλώς και όχι. Και μόνο το ότι υπήρξε, για σημαντικό διάστημα, ισχυρή παρουσία πολλαπλών αερομεταφορέων στη γραμμή ATH-SKG δείχνει ότι δεν υφίσταται μονοπώλιο. Ακόμα και αν μείνει μόνο μία. Διότι ο ορισμός του μονοπωλίου δεν είναι αν είναι ένας μόνο στη γραμμή, είναι αν υπάρχουν εμπόδια στην είσοδο κάποιου άλλου. Εμπόδια δεν υπάρχουν. Ούτε κάν με τη μορφή slots.
Καλό θα ήταν να διαχωρίσουμε τι είναι Landing Permission, και τι είναι Airport Slot.
Landing Permission: αφορά την άδεια εκτέλεσης μιας πτήσης ή σειράς πτήσεων με βάση εθνικούς και διακρατικούς κανονισμούς και συμφωνίες. Εντός Ευρωπαικής Ένωσης η απελευθέρωση των αερομεταφορών υφίσταται από το 1997, και κάθε αεροπορική εταιρεία με έδρα κράτος μέλος, μπορεί να πετάει ελεύθερα εντός κοινότητας χωρίς κάποια προηγούμενη έγκριση ή διακρατική συμφωνία. Η απελευθέρωση δεν αφορά τις εταιρείες εκτος Ε.Ε. για τις οποίες συνεχίζουν να απαιτούνται Landing Permission βάσει διακρατικών συμφωνιών.
Airport slot (χρονοθυρίδα): είναι η έγκριση πραγματοποίησης μια πτήσης ή σειράς πτήσεων σε ένα αεροδρόμιο με συγκεκριμένη χωρητικότητα αεροσκάφους, σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα και περίοδο. Τα airport slots κατανέμουν τις πτήσεις με βάση το διαθέσιμο capacity του κάθε αεροδρομίου, ώστε να αποφεύγονται τα φαινόμενα συνωστισμού και να επιτυγχάνεται η βέλτιστη χρήση των διαθέσιμων εγκαταστάσεων. Στην Ελλάδα slot coordinated είναι το α/δ Θεσσαλονίκης όλο το χρόνο και 23 ακόμη αεροδρόμια, κατά την θερινή περίοδο μόνο. Το α/δ της Αθηνας δεν είναι slot coordinated.