Γενικές (αεροπορικές) απορίες !!!

  • Thread starter Thread starter gioannis
  • Ημερομηνία δημιουργίας Ημερομηνία δημιουργίας
Είναι 'αερόφρενα' (airbrakes) και χρησιμοποιούνται στη προσγείωση για να μειώσουν την ταχύτητα και κατ' επέκταση το απαιτούμενο μήκος διαδρόμου. Παρόμοια αερόφρενα χρησιμοποιούνται στο Blackburn Bucaneer, καθώς ο ειδικός σχεδιασμός των φτερών του δεν του επιτρέπει τις χαμηλές ταχύτητες που απαιτούνται για προσνήωση σε αεροπλανοφόρα (http://en.wikipedia.org/wiki/Blackburn_Buccaneer#Design). Είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα των πρωτόγνωρων ιδεών και ασυνήθιστων σχεδιασμών που παραδοσιακά εφαρμόζουν οι βρετανοί αεροναυπηγοί προκειμένου να σχεδιάζουν αεροσκάφη με ειδικές ικανότητες.

Τα 'spoilers' ('lift spoilers', αν θέλουμε να ακριβολογούμε, ή και 'lift dumpers') είναι οι επιφάνειες των φτερών που ανασηκώνονται μετά το 'touchdown'. Χρησιμοποιούνται για να εκμηδενίσουν την άνωση, ούτως ώστε οι ρόδες του αεροσκάφους να έχουν καλό κράτημα.

Υ.Γ.: Τώρα βέβαια, postάροντας μετά τον aakunz, παρουσιάζομαι σαν ειδικός. Θέλω να διευκρινίσω ότι δεν είμαι... ή τουλάχιστον όχι ακόμα. :wink:
 
Προχτές στο λεωφορέιο στο MUC παρακουλουθούσα ένα ATR-72 της Dolomiti που έκανε 'όπισθεν'΄. Τότε γυρνάει ένας άγνωστος και μου λέει ότι είναι το μόνο turboprop που μπορεί να μετακινηθεί προς τα πίσω μόνο του και ότι το κάνει με αλλαγή στην γωνία των blades στους έλικες. Όταν τον ρώτησα αν είναι σίγουρος μού είπε πως δε έχει δει κανένα άλλο τόσα χρόνια (φάνηκε του συναφιού 8) ). Ξέρει κανείς τι ισχύει;
 
Η απάντηση είναι κατά το ήμισυ σωστή. Δεν έχει να κάνει με τη σχεδίαση της πτέρυγας (ούτε στο Bucaneer). Αν απλά ήθελαν να προσεγγίσουν με χαμηλότερη ταχύτητα απλά θα έκοβαν στοιχεία από τους κινητήρες. Στην πραγματικότητα η συγκεκριμένη διάταξη του airbrake επιτρέπει να προσεγγίζεις με χαμηλή ταχύτητα, χωρίς να καταστρέφει το παραγώμενο lift από τις πτέρυγες (όπως τα spoilers) αλλά ΚΥΡΙΩΣ διατηρώντας υψηλά στοιχεία στους κινητήρες ώστε να υπάρχει άμεσα διαθέσιμη ισχύς σε περίπτωση που χρειαστεί πχ. go-around.

Στο Bucaneer τα ψηλά στοιχεία στους κινητήρες ήταν απαραίτητα για να λειτουργήσει το BLC το οποίο απαιτούσε ισχυρό bleed air.
 
Προς flesland:

Πράγματι το κάνουν με αλλαγή στο pitch του έλικα. Και κάποια jet μπορούν να το κάνουν. Μάλιστα πριν χρόνια στην Αμερική ήταν αρκετά συνηθισμένο να βλέπεις DC-8 να κάνουν μόνα τους push back από το gate χρησιμοποιόντας reverse thrust. Πλέον όμως έχει καταργηθεί για διάφορους λόγους, κυριότερος των οποίον είναι πως κατά τη διαδικασία αυτή αυξάνεται κατακόρυφα ο κίνδυνος για πρόκληση ζημιάς από FOD. Για τον ίδιο λόγο κατά την επιβράδυνση στην προσγείωση τα reverse thrust κλείνουν πριν η ταχύτητα πέσει κάτω από τους 60 kt (ή 80 kt).


Για του λόγου το αληθές
http://www.youtube.com/watch?v=mO-FdDKxuNU
http://www.youtube.com/watch?v=ID3jfc39x3E
 
χωρίς να καταστρέφει το παραγώμενο lift από τις πτέρυγες (όπως τα spoilers)

H χρήση των spoilers απαγορεύται κάτω από κάποιο ύψος..Έτσι δεν είναι;; 1000 πόδια νομίζω...ή περισσότερο;;

Στα ελικοφόρα αεροσκάφη υπάρχει κάτι αντίστιχο με αυτό στο Avro;; Να μπορούν δηλαδή να "κόβουν" ταχύτητα ενώ παράληλα οι κινητήρες είναι έτοιμοι να δώσουν ισχύ για τον οποιοδήποτε λόγο;; Aς πάρουμε για παράδειγμα τα Dash ή τα ATR που πολλές φορές προσεγγίζουν μικρούς διαδρόμους και κάτι τέτοιο είναι αναγκαίο απ'ότι καταλαβαίνω...
 
Τάσο δεν νομίζω πως υπάρχει περιορισμός για την χρήση των spoilers κάτω από κάποιο ύψος. Χρειάζονται, ειδικά κατά την επαφή με τον διάδρομο, προκειμένου να μειώσουν άμεσα την απόσταση ακινητοποίησης. Ίσως να υπάρχει κάποια τεχνική οδηγία βέβαια, αφού η χρήση των spoilers/reversals αυξάνει δραστικότατα την οπισθέλκουσα με αποτέλεσμα να δημιουργείς επικίνδυνες καταστάσεις αν είσαι χαμηλά και απρόσεκτος (αλλά δεν νομίζω πως το απρόσεκτος και το αεροπόρος μπορούν να χρησιμοποιούνται στην ίδια πρόταση :mrgreen: ).

Στα ελικοφόρα, η αντιστοιχία υπάρχει με την χρήση του reverse, δηλαδή την χρήση "αρνητικού" pitch (βήμα στην έλικα). Ο κινητήρας εξακολουθεί να δουλεύει σε υψηλά στοιχεία, ακόμα και full thrust, ενώ το βήμα της έλικας να αλλάζει, μέχρι και να αντιστρέφεται. Σίγουρα τέτοια δυνατότητα έχουν τα C-130 & C-27, και μάλλον και τα CL-215/415 αλλά από τις ελάχιστες φορές που έχω μπει σε CL, δεν θυμάμαι να το χρησιμοποίησαν (από ό,τι διάβασα όμως στο wiki :twisted: , to reverse thrust χρειάζεται σε όλα τα υδροπλάνα, μιας και τα φρένα στο νερό δεν πιάνουν κ πολύ :lol: )
 
Έχω βρεθεί σε ATR της LOT πάντως, που όχι μόνο έκανε "'οπισθεν", αλλά και "οπισθογωνία" :thx: για να βγει απο τη θέση του στον τροχόδρομο!! και μαλίστα αρκετά σβέλτα! Γενικά στα ελικοφόρα με αλλαγή βήματος γίνεται η επιβράδυνση μετά την προσγείωση.
 
vassdel":2aymn08z said:
Στα ελικοφόρα, η αντιστοιχία υπάρχει με την χρήση του reverse, δηλαδή την χρήση "αρνητικού" pitch (βήμα στην έλικα). Ο κινητήρας εξακολουθεί να δουλεύει σε υψηλά στοιχεία, ακόμα και full thrust, ενώ το βήμα της έλικας να αλλάζει, μέχρι και να αντιστρέφεται.

Μπορείς να το εξηγήσεις λίγο παραπάνω αυτό...;
 
Τα πτερυγια της ελικας γυρνουν αναποδα, ετσι ωστε αντι να "φυσουν" προς τα πισω, το κανουν προς τα μπροστα.
 
Δηλαδή η έλικα συνεχίζει να περιστρέφεται όπως και πριν, αλλά γυρνάνε τα πτερύγια παράλληλα με τον άξονά τους κατά κάποιες μοίρες ώστε η ίδια κίνηση της έλικας να παράγει αντίθετη ροή αέρα...;
 
Top