Ελαστικά αεροσκαφών

georgina

Economy-Class-Member
Εγγραφή
15/03/2007
Μηνύματα
115
Likes
0
Περιοχή
Θεσσαλονίκη
Ίσως σας φανεί χαζό αλλά βλέποντας τυχαία μια εκπομπή που ανέλυε ένα F-16, παρατήρησα ότι οι ρόδες του έγραφαν michellen air power κι έτσι μου δημιουργήθηκε η απορία: ΤΙ ΕΙΔΟΥΣ ΕΛΑΣΤΙΚΑ ΕΧΟΥΝ ΤΑ ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΑΕΡΟΣΚΑΦΗ -Boing, airbus κτλ..;
 
Σ'ενα boeing 737-400 της ΟΛΥΜΠΙΑΚΗΣ στο υπόστεγο που ειδα ηταν της DUNLOP και έγραφε BRIDGESTONE approved ή το αντίθετο αν δεν κάνω λάθος.Το σίγουρο είναι οτι τα ελαστικά δεν πετώνται αλλά αναγομώνονται μετα απο καποιες προσω-απογειώσεις(περιπου 4 ή αν εχουν στο πέλμα του αλλοιώσεις αλλάζουν νωρίτερα).Τέλος,τα ελαστικά δεν τα φουσκώνουν με αέρα αλλά με ΑΖΩΤΟ που είναι αδρανές αέριο.
 
áìá åéíáé áäñáíåò ôïôå ãéáôé ôá ëáóôé÷á óêáíå ïôáí õðåñèåñìáíèïõíå ôá öñåíá óå Aborted T/O ? Å÷åé íá êáíåé ìå ôçí ãïìá ê ï÷é ìå ôï áåñéï??
 
Τα ελαστικά των αεροσκαφών είναι ένα αρκετά μεγάλο κεφάλαιο,θα προσπαθήσω να αναλύσω την δομή των ελαστικών που έχουν εφαρμογή στα πολιτικά αεροσκάφη καθώς και στα μαχητικά.
Τα τοιχώματα του ελαστικού δεν είναι ομοιομοφρα και συμπαγή,αλλά αποτελούνται απο μια σειρά επίστρώσεων οπλισμένες με ατσάλινα λεπτά σύρματα που δημιουργούν το σκελετό της επένδυσης του ημικυλινδρικού σχήματος του θαλάμου ελαστικού.Οι περιφερειακές εξωτερικές δυνάμεις αντισταθμίζονται απο τις τάσεις γύρω απο τον συρμάτινο σκελετό της βάσης και τα φορτία της αντίδρασης,που έχουν την τάση να απομακρύνουν απο την θέση του τις βάσεις του ελαστικού,αντισταθμίζονται απο την ζάντα του.Εξωτερικά το τοίχωμα καλύπτεται στα πλάγια απο ένα φύλλο καουτσούκ και στην κορυφή απο ένα βαρύ πέλμα το οποίο προστατεύει την επιφάνεια που έρχεται σε επαφή με το έδαφος και αντιμετωπίζει το μεγαλύτερο μέρος των φθορών.Το πέλμα γίνεται απο καουτσούκ ειδικά επεξεργασμένο ώστε να ειναι ανθεκτικό στα ξυσίματα και το οποίο φέρει εξωτερικά αυλάκια.Μεταξύ των πελμάτων και των επιστρώσεων του σκελετού υπάρχουν στρώσεις ελαστικοποιημένου υφάσματος που περιββαλονται απο ένα άλλο στρώμα καουτσούκ και βοηθούν στην ομοιόμορφη κατανομή των φορτίων λόγω προσκρούσεων στην επένδυση του ελαστικού και γενικά προστατεύουν το ελαστικό απο τοπικές φορτίσεις κατά την διελευσή του πάνω απο αιχμηρά αντικείμενα.Η αντοχή των ελαστικών όπως και κάθε υλικού,ελαττώνεται με τον χρόνο και την χρήση.Το ιδανικό λοιπον θα ήταν μετά την φθορά ενα ελαστικό να αντικαθίσταται με ενα καινούργιο.Αυτό όμως είναι δαπανηρό για έναν αερομεταφορέα.Μετά απο μελέτες θέσπισαν ορισμένα όρια φθοράς στα οποία το ελαστικό μπορεί να υποστεί μια σείρα επεξεργασιών και να χρησιμοποιηθεί σαν καινούργιο.Η διαδικασία ονομάζεται αναγόμωση και συνίσταται ουσιαστικά στην αντικατάσταση του πέλματος του ελαστικού.Επειδη όμως στην φθοράτου ελαστικού περιλαμβάνεται και η αλλοίωση του πλέγματος,έχει καθοριστεί μέγιστος επιτρεπτός αριθμός αναγομώσεων.Η πλήρωσις του θαλάμου αερίου γίνεται με ΑΖΩΤΟ.Μετά απο ορισμένα συμβάντα απεδείχθει οτι τα συστατικά του ελαστικού σε περιβάλλον με περιεκτικότητα μεγαλύτερη απο 11,5% οξυγόνο,υπο υψηλή πίεση και θερμοκρασία,παράγουν ένα αέριο το ισοπένιο που σε συνδυασμό με το οξυγόνο δημιουργεί ένα εύλεκτο μίγμα και προκάλει εκρηκτική χημική αντίδραση.


Οπότε πολλές εταιρίες παραγωγής ελαστικών όπως η Goodyear,Michelin,Dunlop κ.α. παράγουν και αναγομόνουν ελαστικά όπως τα παραπάνω για αεροπορική χρήση.
 
cavo_paradiso":s4fy0qng said:
αμα ειναι αδρανες τοτε γιατι τα λαστιχα σκανε οταν υπερθερμανθουνε τα φρενα σε Aborted T/O ? Εχει να κανει με την γομα κ οχι με το αεριο??

αδρανες ειναι το αεριο που ειναι δυσκολο να αντιδρασει χημικα,,και στην περιπτωση μας...ειναι αδυνατο να προκαλεσει καυση....

ομως

οταν θερμαινουμε ενα αεριο το οποιο βρισκεται εντος περιορισμενου χωρου (δηλαδη..ο ογκος του ειναι σταθερος) τοτε αυξανουμε την πιεση του. η αυξηση της πιεσης εχει ως αποτελεσμα την αυξηση των δυναμεων που ασκουνται εσωτερικα του ελαστικου. οταν, λοιπον, τα φορτια αυτα ξεπερασουν τα φορτια σχεδιασμου του ελαστικου τοτε δημιουργειται ταχεια αναπτυσομενη ρωγμη που απελευθερωνει βιαια το θερμο αεριο...και ουσιαστικα προκειται για εκρηξη....
 
Τα λαστιχα δεν σκανε (κλαταρισμα),απλα ανεβαινει η θερμοκρασια σε ενα
σημειο οποτε λειωνει η βαλβιδα,με αποτελεσμα να καθησει το λαστιχο.
Πιεση στο λαστιχο γυρω στα 100-115 psi .
Αρκετες φορες ομως κατα την απογειωση φευγουν κοματια απο την αναγομωση με αποτελεσμα αυτο το συγκεκριμενο λαστιχο,να μην αντεξει
στην προσγειωση.
 
Ωραία και ενδιαφέροντα όλα αυτά, είμαι βλέπετε και της θεωρητικής, και δεν τα ήξερα αλλά.. οι απορίες μου συνεχίζονται. Όταν μαζεύονται οι τροχοί, τα ελαστικά παρέρχονται σε κάποια ειδική κατάσταση; πχ μέσα σε θερμό ή ψυχρό αέρα ώστε να ανταπεξέλθουν σωστά αργότερα στην προσγειώση;
 
Blue_angels":mshkg1m0 said:
... παράγουν ένα αέριο το ισοπένιο που σε συνδυασμό με το οξυγόνο δημιουργεί ένα εύλεκτο μίγμα και προκάλει εκρηκτική χημική αντίδραση.
"Ισοπρένιο", για να είμαστε και πιο ακριβείς ;)
 
Πολύ σωστά George,ευχαριστώ για την διόρθωση.
 
Top