Επανέρχομαι σε αυτό το παλιό θέμα γιατί είναι πάντα επίκαιρο
Αρχικά θα πρότεινα στους συντονιστές του forum να μεταφερθεί η παρούσα συζήτηση στα Γενικά Θέματα και όχι απλά στο subforum της Ο.Α. καθώς αφορά όλες τις αεροπορικές εταιρείες που εκτελούν πτήσεις από/προς κάποιο αεροδρόμιο της Ε.Ε.
Επίσης μια πολύ ενδιαφέρουσα σχετική συζήτηση έχει γίνει και
εδώ
Λεπτομέρειες σχετικά με τον Κανονισμό 261/2004 της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τα Δικαιώματα επιβατών αεροπορικών μεταφορών μπορείτε να βρείτε στα παρακάτω:
Wikipedia
Air Transport Portal of the European Commission
Περιττό να τονίσω ότι σε αντίθεση με άλλες Ευρωπαϊκές Υπηρεσίες και μη (Υπουργεία, Αεροδρόμια, Αεροπορικές Εταιρείες), οι δικές μας έχουν αποφύγει όπως ο διάολος το λιβάνι να μας ενημερώσουν αναλυτικά για τον εν λόγω κανονισμό. Αντιθέτως σε πολλά ταξίδια μου στην Ευρώπη έχω προμηθευτεί χωρίς κόπο βιβλιαράκια με πλήρη αναφορά στα δικαιώματά μου ως επιβάτης.
Όπως θα ξέρετε ή διαβάσατε, ο Κανονισμός κατηγοριοποιεί τα δικαιώματα σε 3 διαφορετικές περιπτώσεις (1. Αρνηση επιβίβασης - 2. Ακύρωση πτήσης - 3. Καθυστέρηση) και παρέχει αντίστοιχη βοήθεια που εκτός από τακτοποίηση σε άλλη πτήση διαχωρίζεται σε «αποζημίωση» (χρηματική) και «φροντίδα» (γεύματα, αναψυκτικά, διαμονή, μέσα επικοινωνίας κλπ).
Ποιο είναι το ζουμί τώρα. Πολλοί λανθασμένα πιστεύουν ότι αν προκληθεί ακύρωση για κάποιο έκτακτο περιστατικό όπως πχ καιρικές συνθήκες, πολιτική αστάθεια, απεργίες κλπ η αεροπορική εταιρεία δεν κάνει τίποτα. ΛΑΘΟΣ! ΜΕΓΑ ΛΑΘΟΣ.
Στις περιπτώσεις αυτές αναφέρεται ρητά και κατηγορηματικά ότι ο επιβάτης δικαιούται
όλα τα δικαιώτα πλην της αποζημίωσης! Συνεπώς η αεροπορική οφείλει να παράσχει όλα τα σχετικά Δικαιώματα Φροντίδας. Για όσους δεν μπορούν να το κατανοήσουν / πιστέψουν, αντιγράφω από τo βιβλιαράκι της Lufthansa το αγγλικό κείμενο (παρέχεται επίσης και σε άλλες 18 ευρωπαϊκές γλώσσες μαζί με τα ελληνικά!):
Lufthansa":6qn371pa said:
Cancellation
If your flight, for which you hold a valid reservation, is cancelled, you are entitled to re-routing, care, refund and compensation as laid out here above. You are not entitled to receive compensation if the cancellation is attributed to extraordinary circumstances which could not have been avoided, even if all reasonable measures had been taken. Examples include bad weather conditions, political instability, strikes, security risks, unexpected flight safety shortcomings.
Τα ίδια μπορείτε να τα διαβάσετε και εδώ στο
National Consumer Agency της Ιρλανδίας:
National Consumer Agency of Ireland":6qn371pa said:
Cancelled flights
Your rights in the event of a flight cancellation depend on when you are informed of the cancellation. If a flight is cancelled without prior warning, the airline must offer passengers the choice between:
* Reimbursement of the full cost of the ticket for the parts of the journey not made, and
* Re-routing under comparable transport conditions to their final destination at the earliest opportunity. Re-routing may also be at a later date at the passenger's convenience, subject to the availability of seats.
If your journey involves connecting flights, and if the purpose of your journey is now pointless, they must reimburse you for parts of the journey already made.
For example, you would be entitled to a reimbursement for a flight from Shannon to Dublin if you were supposed to connect at Dublin for a London flight for a meeting that, thanks to the delay, you can no longer attend. In this case you would also be entitled to a return flight to your original point of departure in Shannon.
The regulations also provide for the payment of financial compensation to passengers, in addition to reimbursements and re-routing. Note that you are not entitled to compensation if:
* The airline can prove that the flight cancellation was caused by extraordinary circumstances which couldn't have been avoided even if all reasonable measures had been taken. The EU regulations give examples such as political instability, bad weather, security risks, unexpected flight safety shortcomings and strikes
* The airline gave you adequate notice of the cancellation
Τα παραπάνω τα έψαξα και τα γράφω με αφορμή ένα τηλέφωνο από κάποιον γνωστό μου που με ρώτησε τι δικαιώματα έχουν κάποιοι φίλοι του που πέταγαν το περασμένο Σάββατο πρωί από OTP για ATH με την ΟΑ. Η ιστορία μου μεταφέρθηκε ως εξής:
Η ομίχλη στην περιοχή ήταν πυκνή αλλά το αεροδρόμιο είναι εξοπλισμένο με τα κατάλληλα συστήματα προσγείωσης σε τέτοιες συνθήκες (αυτό μπορούσε να το καταλάβει κανείς βλέποντας και ότι το 95% των πτήσεων εκτελούνταν κανονικά). Ο πιλότος όμως της ΟΑ, ενώ έφερε το αεροπλάνο πάνω από την πόλη τελικά δεν κατάφερε να το προσγειώσει οπότε και η πτήση ακυρώθηκε. Δεν ξέρω αν οφείλεται στην ανικανότητα του πιλότου ή σε πολιτική ασφαλείας της Ο.Α. αλλά η πλάκα είναι πως το βράδυ με ίδιες ακριβώς συνθήκες (το METAR έδινε 50 με 100m ορατότητα τις αντίστοιχες ώρες) το αεροσκάφος (ίδιος τύπος με το πρωινό 737-400) προσγειώθηκε κανονικότατα.
Η Ο.Α. τους έκλεισε να πετάξουν με τη βραδυνή πτήση (μετά από 10 ώρες δηλαδή) και τους έστειλε σε ένα κοντινό ξενοδοχείο αλλά ως εκεί. Φαγητό, αναψυκτικά, μέσα επικοινωνίας μηδέν. Αποτέλεσμα ήταν να αναγκαστούν όλοι να πληρώσουν χρυσό γεύμα στο ξενοδοχείο αφού άλλη επιλογή στη μέση του πουθενά δεν υπήρχε.
Το θέμα βέβαια όπως μου είπε δεν είναι οικονομικό αλλά το... γαμώτο. Όταν έχεις δικαιώματα πρέπει να τα διεκδικείς! Εγώ του σύστησα να τους μεταφέρει πως πρέπει να επικοινωνήσουν με την ΥΠΑ που υποτίθεται πως έχει την ευθύνη εφαρμογής του Κανονισμού στην Ελλάδα.
Πάντως δεν ξέρω τι εμπειρία έχετε οι υπόλοιποι από τον κανονισμό αυτό, γιατί εγώ προσωπικά (αν και σε εφαρμογή εδώ και 2,5 χρόνια) πρώτη φορά τον διάβασα αναλυτικά ψάχνοντας και υλικό που μου είχαν δώσει (σοβαρές) αεροπορικές στο παρελθόν