C 130 crashed 1991 Όρος Οθρυς

  • Thread starter Thread starter Pocopico
  • Ημερομηνία δημιουργίας Ημερομηνία δημιουργίας

Pocopico

Low-Cost-Class-Member
Εγγραφή
04/03/2007
Μηνύματα
73
Likes
0
Περιοχή
Anywhere....
Website
www.subspace.homelinux.net
Πάει πολύς καιρος από τοτε,, δεν θυμάμαι καν ημερομηνία (1990κατι) που είχε πέσει ενα C130 στα βουνά κοντά στον Αλμυρό στο Ν Μαγνησίας περνοντας μαζί του πολύ κόσμο...

Τελικά δεν ειναι δυσκολο να βρεις πρηροφορίες....

Το δυσκολο ειναι ΜΑΘΕΙΣ ΤΙΣ ΑΙΤΙΕΣ.......

Απο το ΒΗΜΑonline.....

* Υπόθεση C-130 στο όρος Οθρυς

Την Τρίτη 5 Φεβρουαρίου 1991 μεταγωγικό αεροσκάφος τύπου C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας απογειώνεται από το αεροδρόμιο της Ελευσίνας με προορισμό τη Νέα Αγχίαλο. Είκοσι λεπτά μετά την απογείωση το στίγμα του αεροσκάφους χάνεται από το ραντάρ. Επειτα από τρεις ημέρες έρευνας, το πρωί της Παρασκευής 8 Φεβρουαρίου κυβερνήτης στρατιωτικού ελικοπτέρου που συμμετείχε στις έρευνες αναγνωρίζει τα συντρίμμια του C-130 στην κορυφή Τσατάλι του όρους Οθρυς σε υψόμετρο 1.520. Κανένας από τους 63 αξιωματικούς, υπαξιωματικούς και σμηνίτες επέζησε της πρόσκρουσης. H δίκη άρχισε έπειτα από τρία χρόνια και εννέα μήνες, στις 4 Νοεμβρίου 1994 στο Αεροδικείο Αθηνών, με μοναδικό κατηγορούμενο - για παράβαση στρατιωτικού καθήκοντος εν καιρώ μερικής επιστράτευσης, για ανθρωποκτονία κατά συρροήν και εξ αμελείας και για καταστροφή αεροπλάνου - τον επισμηναγό Στέφανο Τίγκα, ο οποίος ήταν υπεύθυνος εναέριας κυκλοφορίας στο αεροδρόμιο της Νέας Αγχιάλου την ημέρα του δυστυχήματος. Υστερα από μια σύντομη - αλλά γεμάτη ένταση - δίκη μόλις δύο εβδομάδων, το Αεροδικείο επέβαλε στον - απόστρατο πλέον - επισμηναγό φυλάκιση δύο ετών με τριετή αναστολή. Ο κ. Τίγκας πάντως έπειτα από έναν χρόνο και δύο μήνες, στις 19 Ιανουαρίου 1996, κρίθηκε παμψηφεί αθώος από το Διαρκές Αναθεωρητικό Αεροδικείο. Οι συγγενείς των θυμάτων είχαν μιλήσει για δίκη-παρωδία και κατηγόρησαν το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας για απόκρυψη εγγράφων.



http://tovima.dolnet.gr/print_article.p ... m=A38&aa=1

Γνωρίζει κανεις τιποτα για το θεμα..???
 
Για τη δικαστική τροπή της υπόθεσης αν εννοείς αυτό δεν μπορώ να σε διαφωτίσω.
Ομως επειδή εκείνη τη περίοδο υπηρετούσα στην 112 και έζησα όλη τη τραγωδία από κοντά και μάλιστα από σχετικά ευαίσθητη θέση θα σου έλεγα οτι είχα αγανακτήσει με αυτά που άκουγα από τους μπουρδολόγους των καναλιών που το μόνο που έκαναν ψάχνοντας την είδηση ήταν να επιτείνουν τον αβάσταχτο πόνο από ένα συμβάν που είχε πλήξει την αεροπορική μας οικογένεια.
Ο μακαρίτης ο Κυβερνήτης ήταν ένας ξεχωριστός άνθρωπος και έμπειρος χειριστής που αγαπούσε αυτό που έκανε μα πολύ περισσότερο αγαπούσε τους συγκεκριμένους επιβάτες της μοιραίας πτήσης μια και ήταν ο μοίραρχος της Μ.Α.Φ. και Μαφίτες ήταν σε μεγάλο ποσοστό οι σμηνίτες που μετέφερε.
Ακόμα τον θυμάμαι να μου λέει "Τα δικά μου τα παιδιά (και το εννοούσε) θέλω να τα πετάω μόνο εγώ"
Υπάρχουν αρκετές ιστορίες από κείνες τις μέρες που τις κουβαλάω ακόμα μέσα μου, αλλά πραγματικά δεν ξέρω ποιόν μπορεί τελικά να ενδιαφέρουν....
 
Οπως παντα συνηθιζουν να κάνουν τα ΜΜΕ. Και η απάντηση που δοθηκε για τα αιτια του ατυχηματος σιγουρα δεν καλυπτει τον χαμό των επιβαινοντων. Αλλα τι δηλωσαν ως πιθανη εξηγηση που να δικαιολογουσε το συμβάν...???

Ανθρωπινο λαθος???

Μηχανική Βλαβη???

Ασχημες Καιρικες Συνθηκες???

"Κακιά Στιγμή"...???

Και ο άνθρωπος που αποταχθηκε κ πηγε στα δικαστηρια...???

Εφταιγε η απλά την πλήρωσε αυτός για όλους...???


Και σιγουρα οι ιστοριες σου ενδιαφερουν πολυ κοσμο αν θελεις να τις πεις
 
Ρε παιδιά ας μην τα ρίχνουμε τελικά όλα στα ΜΜΕ. Ότι και να γίνει λέμε το γνωστό: "πάλι εκμεταλεύτηκαν το γεγονός τα ΜΜΕ" . Μήπως να αναζητήσουμε και καμιά φορά τις ευθύνες αυτών που τα ρίχνουν όλα στον "ανθρώπινο παράγοντα" και στο "ανθρώπινο λάθος"? Δε λέω ότι τα ΜΜΕ δεν το παρακάνουν , αλλά ας μη μας φταίνε μόνο αυτά.
Πιθανόν να θυμάστε το πρόσφατο ατύχημα του συρμού του προαστιακού με την εμπορική αμαξοστοιχία του ΟΣΕ ΜΕΣΑ στην Αθήνα. Πάλι τα έριξαν (οι εμπειρογνώμονες και όχι τα ΜΜΕ) στον ανθρώπινο παράγοντα. Λάθος -λέει- του χειριστή γραμμών. Μα είμαστε σοβαροί???? Τι πάει να πει λάθος ανθρώπινο σε αυτά τα πράγματα? Δηλαδή , αν για οποιοδήποτε λόγο ο άνθρωπος αυτός ξενύχτησε, είχε αυπνίες το προηγούμενο βράδυ ή είχε προβλήματα στο σπίτι του , σημαίνει ότι θα το πληρώσουν αθώοι? Το ότι δεν υπάρχει σύστημα προειδοποίησης ότι ΔΥΟ ΤΡΑΙΝΑ κινούνται αντίθετα στην ίδια γραμμή σημαίνει ότι φταίει ο χειριστής γραμμής?
Στην τελική (ευτυχώς) τα ΜΜΕ δεν δικάζουν αληθινά. Ποινές ρίχνουν μόνο τα δικαστήρια.
Για πείτε μου λοιπόν τι ποινές έχουν πέσει για δεκάδες ατυχήματα? (C130 στο βουνό Όθρυ, Eξπρές Σάμινα, Helios στο Γραμματικό κλπ κλπ). Πλήρωσαν ποτέ πραγματικά αυτοί που έφταιγαν? Απλά βρίσκει το δικαστήριο (με τους δικηγόρους και τις μεγαλοεταιρείες) 2-3 κακομοίρηδες και τα φορτώνει σε αυτούς.
Και για να κλείσω επειδή -δυστυχώς- είμαι off topic, να επισημάνω ότι το ναυάγιο του Εξπρές Σάμινα μετατρέπεται από κακούργημα σε απλό πλημέλλημα με μοναδικούς "φταίχτες" τον πλοίαρχο και τον υποπλοίαρχο. (Πλοιοκτήτες, διευθύνοντες σύμβουλοι, μεγαλομέτοχοι κλπ κλπ είναι όλοι έξω και "καθαροί")
 
@fotis: Βασικά έχεις δίκιο. Στα περισσότερα προαναφερόμενα ατυχήματα υπάρχει πρόβλημα στο σύστημα διαχείρισης, το οποίο επιτρέπει σε μεμονωμένα (και αναπόφευκτα) ανθρώπινα σφάλματα να οδηγήσουν σε επικίνδυνες καταστάσεις. Τίς περισσότερες φορές υπάρχει έλλειψη των αναγκαίων υποδομών, οι οποίες για λόγους οικονομίας καθυστερούν αδικαιολόγητα.

Από την άλλη στην Ελλάδα για θέματα "τεχνολογικών ατυχημάτων" έχουμε μια ανθρωποφάγο νομική κουλτούρα, η οποία πατάει σε κάποιους παράλογους νόμους, αλλά και την οποία στηρίζουν αστυνομικοί, λιμενικοί, ανακριτές και εισαγγελείς. Η κουλτούρα αυτή κατασκευάζει κατηγορουμένους και ενόχους πριν διερευνήσει τεχνικά το ατύχημα, και παράγει εξιλαστήρια θύματα για λαϊκή κατανάλωση. (Ευτυχώς τα πράγματα είναι σήμερα λίγο διαφορετικά στον αεροπορικό τομέα, χάρις στην ανεξάρτητη αρχή διερεύνησης)

Όσον αφορά τον αεροπορικό τομέα: Για πολλά χρόνια υπήρξαμε το μαύρο πρόβατο της Ευρώπης όσον αφορά την έλλειψη μέσων ελέγχου εναερίου κυκλοφορίας, βασικά radar (τομέα και προσέγγισης). Πολλά ατυχήματα οφείλονται σε αυτό (C-130H στη Όθρυ, 2 δυστυχήματα με YS-11 της ΟΑ, Yakovlev στη Θεσσαλονίκη, Σουδανικό cargo στον Υμηττό). Παρόλα αυτά, οι πολιτικοί καραγκιόζηδες που μας κυβερνούν για δεκαετίες έβγαιναν και έλεγαν ότι "δεν είναι υποχρεωτική η εγκατάσταση radar", ότι "ο ICAO δέχεται και procedural control, όπως στην Αφρική" κλπ. Ακόμα και σήμερα, σε πολλά αεροδρόμια υπάρχει έλλειψη radar προσεγγίσεως και ευτυχώς που οι "κακοί Αμερικανοί" (το πολιτικό ανάλογο του "διαβόλου" των ρασοφόρων) έφτιαξαν το GPS, αλλοιώς θα είχαμε και άλλα ατυχήματα αυτού του τύπου.

Αντίστοιχα είναι τα πράγματα στους σιδηροδρόμους, μια και αναφέρθηκε. Στο μεγαλύτερο μέρος του δικτύου δεν υπάρχει σηματοδότηση και τηλεχειρισμός των αλλαγών. Η ρύθμιση της κυκλοφορίας γίνεται με μεθόδους που είναι ασφαλείς μόνο για πολύ μικρότερα επίπεδα κυκλοφορίας. Αν το αναφέρεις, βγαίνουν οι του ΟΣΕ και διάφοροι παρατρεχάμενοι και πιπιλάνε την καραμέλα που έλεγε πριν κάποια χρόνια η ΥΠΑ (ότι δήθεν ο υφιστάμενος κανονισμός κυκλοφορίας του ΟΣΕ είναι επαρκής και χωρίς τεχνικά μέσα).



.
 
sv1xv":9nu0m98i said:
Όσον αφορά τον αεροπορικό τομέα: Για πολλά χρόνια υπήρξαμε το μαύρο πρόβατο της Ευρώπης όσον αφορά την έλλειψη μέσων ελέγχου εναερίου κυκλοφορίας, βασικά radar (τομέα και προσέγγισης). Πολλά ατυχήματα οφείλονται σε αυτό (C-130H στη Όθρυ, 2 δυστυχήματα με YS-11 της ΟΑ, Yakovlev στη Θεσσαλονίκη, Σουδανικό cargo στον Υμηττό).
.


Αυτό έχει δηλωθεί επίσημα ως ένας από τους λόγους του ατυχήματος..??
 
Pocopico":3p89i2xq said:
sv1xv":3p89i2xq said:
αφορά την έλλειψη μέσων ελέγχου εναερίου κυκλοφορίας, βασικά radar (τομέα και προσέγγισης).

Αυτό έχει δηλωθεί επίσημα ως ένας από τους λόγους του ατυχήματος..??

Ποτέ δεν δηλώθηκε η έλλειψη radar ή ραδιοβοηθημάτων σαν λόγος ατυχήματος, πράγμα που είναι λογικό. Η επιτροπή διερεύνησης δεν μπορεί να κάνει τέτοιες υποθέσεις (δηλαδή αν θα γινόταν το ατύχημα σε "διαφορετικό" εναέριο χώρο), από τη στιγμή που καλύπτονται οι ελάχιστες απαιτήσεις του ICAO. Ο χειριστής πετάει βάσει σχεδίου πτήσεως με ότι είναι διαθέσιμο, σύμφωνα με τα εγχειρίδια (charts, procedures & supplements). Τα radar απλώς δεν υπήρχαν ούτε στο εγχειρίδιο (*). Τα χρόνια εκείνα υπήρχαν μόνο NDB και VOR/DME.

Παρόλο που η άμεση αιτία σε όλα τα παραπάνω ατυχήματα ήταν σύγχιση του χειριστή και απώλεια προσανατολισμού ή άγνοια της ακριβούς θέσης, όλα θα είχαν αποφευχθεί αν υπήρχε radar. Ίσως μάλιστα μετά την εγκατάσταση radar, σε συνδυασμό με τη διάδοση του GPS, να έχουμε γλυτώσει από κάποια παρόμοια ατυχήματα.

--------------
(*) Μικρή επιφύλαξη για το ατύχημα του Yakovlev: για όσους θυμούνται τα γεγονότα, στο Jeppensen της εποχής έγραφε λανθασμένα ότι η Θεσσαλονίκη είχε radar, μάλλον υπήρχε σύγχιση με το GCA της 113 ΠΜ.
 
Να βάλουμε τα πράγματα στη θέση τους λίγο. Μπερδεύουμε σε ένα τόπικ για ατύχημα της ΠΑ την ανυπαρξία ραντάρ ελέγχου πολιτικής αεροπορίας την εποχή εκείνη.

Η ΠΑ έχει "ρανταρούκλες" που καλύπτουν όλο το FIR εδώ και πολλές δεκαετίες. Στο ατύχημα του C-130, το αεροπλάνο έκανε "ταρζανική" προσέγγιση (λέγε με "κόβω δρόμο") με τις κορυφές των βουνών να καλύπτονται από σύννεφα. Το γιατί κατηγορήθηκε ο ελεγκτής, έχει ψιλοαπαντηθεί (λέγε με "αποδιοπομπαίο τράγο"). Ευτυχώς αθωώθηκε. Αυτό που ισχύει σίγουρα είναι ότι το C-130 εκέινη την ημέρα, δεν ήταν υπό τον έλεγχο του ραντάρ. Με άλλα λόγια, δεν τον έφερνε με πορείες "μέσα" το ραντάρ. Αν ήταν έτσι, ο κατηγορούμενος θα έιχε μετατραπεί σε βαρυποινίτη.

Στην περίπτωση του ΥΑΚ, είχε ειπωθεί εκτεταμένα τότε ότι οι χειριστές μπερδεύτηκαν με το "R" που υπήρχε στο χάρτη του Μακεδονία, δίπλα στην συχνότητα προσέγγισης. Αυτό σήμαινε ότι υπάρχει ραντάρ. Όμως όταν κάλεσε την προσέγγιση της Μακεδονίας (πολύ πρίν "μπλέξει"), αμέσως ήξερε ότι δεν υπήρχε έλεγχος ραντάρ καθώς ούτε την φράση "radar identified" του είπε η ελεγκτής, ούτε vectors για την προσέγγιση του έδωσε. Το R σήμαινε ότι σε περίπτωση που το αεροπλάνο έμπλεκε σε άσχημη φάση, και ζητούσε βοήθεια ραντάρ, αυτή υπήρχε διαθέσιμη από το ραντάρ αεράμυνας του Χορτιάτη.
Στο ατύχημα του ΥΑΚ θα έπρεπε (παρόλο ότι ήταν καραμπινάτο pilot error) να είχαν αποδοθεί αρκετές ευθύνες και στο ΕΕΚ της ΥΠΑ στο Μακεδονία. Χωρίς να μπαίνω σε λεπτομέρειες, αν είχε αναδειχθεί το πρόβλημα τότε, δεν θα συνέχιζαν να κάνουν αυτό που έκαναν τότε, ακόμα και σήμερα. (Με την διαφορά ότι τώρα έχουν το τερματικό ραντάρ και τους ξελασπώνει)
 
gonso":ukdpetrn said:
Στο ατύχημα του C-130, το αεροπλάνο έκανε "ταρζανική" προσέγγιση
Την οποία "ταρζανική" προσέγγιση δεν θα έκανε με νέφωση, αν υπήρχε κανονικός έλεγχος τομέα και προσέγγισης με radar. Σήμερα πιθανώς θα είχε αποφευχθεί το δυστύχημα γιατί θα πετούσε IFR με κανονικό έλεγχο από τον τομέα της ΥΠΑ, μέχρι να ξεκινήσει διαδικασία approach.

Με την διαφορά ότι τώρα έχουν το τερματικό ραντάρ και τους ξελασπώνει
Έρχεσαι στα λόγια μου: Παρόλο που η άμεση αιτία σε όλα τα παραπάνω ατυχήματα ήταν σύγχιση του χειριστή και απώλεια προσανατολισμού ή άγνοια της ακριβούς θέσης, όλα θα είχαν αποφευχθεί αν υπήρχε radar.

Όσο για τα σχετικά με το Yak, και εγώ θυμάμαι, είναι όπως τα γράφεις, με εξαίρεση την αναφορά στο Χορτιάτη και το radar του, τα οποία θυμάμαι λίγο διαφορετικά.
 
Αν δεν με απατά η μνήμη μου (έχουν περάσει και 16 χρόνια), το αεροπλάνο πηγαινε από Ελευσίνα-Αγχίαλο. Το 1991 η Αγχίαλος είχε την δυνατότητα να φέρει τον φέρει "μέσα" με έλεγχο ραντάρ και εν συνεχεία μέ ενόργανη προσέγγιση (ILS δεν θυμάμαι αν είχε τότε η Αγχίαλος, αλλά σίγουρα είχε NDB και GCA approach ).

Το πρόβλημα ήταν ότι μία τέτοια διαδικασία, θα πρόσθετε 5-10 λεπτά στο συνολικό χρόνο πτήσης. Πρός αποφυγή τέτοιας ...τρομακτικής καθυστερήσης, οι πιλότοι έχουν την δυνατότητα να απορρίψουν την βοήθεια του ραντάρ και να συνεχίσουν εξ΄όψεως, όπως και έγινε.

Έτσι γίνεται και σήμερα, πχ από τα ελαφρά και την Αεροπλοοία.

Από την στιγμή που απορρίπτεις την εξυπηρέτηση του ραντάρ (αν η κυκλοφορία το επιτρέπει), ο ελεγκτής δεν έχει καμμία υποχρέωση να σε προφυλλάσει από τα βουνά, ειδικά όταν είναι απασχολημένος με κάποια άλλη εξυπηρέτηση.

Το ατύχημα του 1991 είχε πάρα πολλά κοινά με το ατύχημα του 1997 του "Ηρακλή". Η διαφορά ήταν ότι πέτυχε άλλο βουνό, πιό νωρίς σε παρόμοια διαδρομή και ότι είχε 10 φορές λιγότερα θύματα.
 
Top